Виховна година на тему: Корисна їжа і здоров'я. Мета


Скачати 70.69 Kb.
НазваВиховна година на тему: Корисна їжа і здоров'я. Мета
Дата10.04.2013
Розмір70.69 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
Виховна година на тему: Корисна їжа і здоров'я.
Мета: узагальнити знання учнів про складові компонен­ти їжі, про корисну їжу та її позитивний вплив на збереження і зміцнення здоров'я дорослих і ді­тей, про основи культури і традиції харчування; викликати інтерес до традиційного харчування українців та прагнення вживати національні стра­ви як засіб збереження і зміцнення здоров'я.

Обладнання: малюнки, фотографії, вирізки з газет і журналів, на яких зображено різноманітну їжу; сім маркерів (або інших невеличких предметів); кошик з різ­ними предметами та продуктами; роздавальний матеріал (роздруковані картки, на яких переліче­но назви продуктів харчування і вказано їх дію на організм людини).
Хід заняття

Гра «Малюнки з виставки».

Учитель роздає малюнки, фотографії, вирізки з газет та журналів, на яких зображено різноманітну їжу, і просить учнів вибрати ті із них, де зображена корисна їжа, потім ставить запитання до учнів:

Чи було щось однакове на малюнках? Що саме?

Чим вони відрізнялися?

Чи була на них їжа, яку ви не знаєте?

Як ви відрізнили корисну їжу від некорисної?
Гра «Так чи ні?».

  1. Хто отримує маркер (або інший предмет), той відповідає.

  2. Корисно об'їдатися цукерками та тістечками. Так чи ні?

  3. Ви повинні їсти 16 разів на день. Так чи ні?

  4. Ви повинні вживати корисну та свіжу їжу, яка зберігає ваше здоров'я. Так чи ні?

  5. Ви повинні їсти різноманітні продукти — м'ясо, рибу, молоко. Так чи ні?

  6. Вам корисно їсти тільки макарони. Так чи ні?

  7. Ви повинні їсти більше овочів та фруктів, тому що в них багато вітамінів. Так чи ні?

  8. Корисно їсти смажену масну їжу. Так чи ні?


Вчитель.

Згадаємо, як зводиться будинок. Для закладання фундаменту використовується цегла, граніт, цемент, великі за­лізобетонні блоки. На будівництво стін ідуть бетонні блоки або цегла. Поверхи перекривають великими залізобетонни­ми плитами, уставляють вікна, двері, штукатурять, фарбу­ють. Для будівництва необхідно багато різних матеріалів, деталей.

Наша їжа — теж будівельний матеріал. І вона теж не однакова за своїм складом і значенням для організму.

Їжа — основне джерело енергії, яке необхідне для жит­тєдіяльності організму людини. З їжею ми одержуємо по­живні речовини, що сприяють росту і розвитку нашого організму. їжа забезпечує організм людини такими основ­ними складовими: білками, жирами, вуглеводами, вітамі­нами, неорганічними речовинами та водою. їжу ще назива­ють харчовими продуктами.

Для нормального росту і розвитку організму людини особливо потрібні вітаміни, їх відкрито і досліджено ба­гато, і позначаються вони літерами латинського алфавіту: А, В, С, D тощо. Вітаміни, мінеральні солі й вода добре за­своюються організмом, і продукти, в яких вони містяться, легко перетравлюються. Жири і вуглеводи дають організ­му енергію, після перетравлення їх залишки відкладаються в жир і глікоген. Люди, які отримують з їжею достатню кількість вітамінів, значно витриваліші до захворювань, відзначаються бадьорістю, доброю пам'яттю і працездат­ністю.

Про що слід подбати, забезпечуючи свій організм по­живними речовинами? Основна наша турбота має полягати в тому, щоб у продуктах містилися всі необхідні компонен­ти. Очі, шкіра, волосся, кістки, м'язи і мозок складаються з різних білків. Білки містяться у продуктах рослинного і тваринного походження. Рослинні білки є у горіхах, насін­ні різних культур, зокрема бобових, крупах, а тваринні — у м'ясі, рибі, яйцях, молочних продуктах тощо. Вуглеводи містяться у фруктах, Овочах, насінні зернових, меді, моло­ці. Жири сприяють засвоєнню вітамінів. Вони містяться в маслі, салі, сметані, олії тощо. Неорганічні речовини (мі­неральні солі) сприяють нормальному функціонуванню кіс­ток, зубів, крові, м'язів. До них належать кальцій, фосфор, залізо, йод, магній тощо. Вони містяться у молоці, рибі, яйцях, зелених овочах, яблуках, печінці, м'ясі, чорному хлібі, крупах (особливо гречаній), продуктах моря тощо.

Продукти харчування мають бути свіжими, чистими, якісними, щоб вони своєчасно і легко засвоювалися ор­ганізмом. Із харчуванням у нас пов'язані різні відчуття і реакції. Вони можуть бути як приємні, так і неприємні. Здорова людина любить смачно поїсти. Запах і вигляд доб­ре приготовленої їжі викликає у нас апетит, з'являються приємні смакові відчуття. Цей стан має велике значення, бо завдяки приємним відчуттям шлунок людини готується до прийняття їжі, і тоді вона краще перетравлюватиметься. Одноманітна їжа, її неприємний смак і вигляд, неприваб­лива обстановка під час споживання їжі, поспіх знижують апетит. Це відповідно впливає і на поведінку людини за столом. Вона їсть без задоволення, намагаючись швидше закінчити споживання їжі. А недостатньо перетравлена їжа вимагає більшої кількості соків для травлення, виділення яких при поганому апетиті сповільнюється. У результаті шлунок і кишечник працюють із перевантаженням, і їжа гірше перетравлюється. А тому велике значення має індиві­дуальний вибір їжі загалом і окремих страв зокрема, тобто певний раціон.

Кажуть, що кожна людина має власні потреби в їжі. Чому? Для росту організму потрібно більше поживних ре­човин, ніж для підтримання його життєдіяльності. Тому діти повинні споживати їжу, багату на поживні речовини. Вибираючи їжу, слід враховувати, що страви мають місти­ти в собі різноманітні складові компоненти. Хлопчики вит­рачають більше енергії, ніж дівчатка, а тому їхній організм потребує більше поживних речовин. Люди, які одужують після хвороби, потребують більше поживних речовин, ніж здорові, а ті люди, які багато працюють (фізично чи розу­мово), затрачаючи багато енергії, мусять її поповнити за рахунок повноцінної їжі.
Гра «Завжди, іноді, ніколи».

На столі стоїть кошик. У ньому цукерка, йогурт, ли­мон, яблуко, квасоля в банці, рідина для миття посуду, плавлений сирок, хліб, засіб для чищення, шпроти в бан­ці, картопля, капуста, апельсин, булочка, цвітна капуста, ліки, цибуля, банан, груша, морква, горіхи тощо. Учні по черзі виходять і беруть із кошика будь-який предмет та показують його іншим учням класу, які за допомогою жестів закінчують речення: «Цей продукт можна їсти...». (Завжди — великий палець правої руки піднімають угору, іноді — відводять убік, ніколи — опускають униз.)
Запитання до учнів.

Чи подобаються вам одні страви більше за інші? Назвіть страви, які полюбляєте.
Вчитель.

У всіх є власні смакові уподобання. Хтось більше по­любляє м'ясні продукти, а хтось — рибу. Декому смакують молоко і каші або страви з овочів і фруктів. Є й такі, які намагаються їсти й пити лише «смачненьке»: копчену ков­басу, морозиво, чіпси, пиріжки, шоколад, пепсі-колу. А чи потрібно при виборі їжі орієнтуватися лише на власні упо­добання? Давайте проведемо міні-дискусію.

Міні-дискусія за запитаннями:

  1. У чіпсах немає вітамінів. Чи потрібно їх їсти щодня?

  2. Кока- і пепсі-кола містять багато цукру та речовин, які негативно впливають на перетравлювання їжі. Чи пот­рібно пити такі напої щодня?


Вчитель.

Їжа, яку називають штучною, насичена штучними барв­никами, речовинами, які перешкоджають її псуванню. Таку їжу недоцільно вживати, адже вона, хоча й смачна, шкодить здоров'ю. Часом у яскравих пакетах і пляшках містяться продукти, некорисні для здоров'я.

У кожній родині свої традиції харчування. В Україні є багато родин, у яких переважно вживають страви націо­нальної кухні. У щоденному меню є страви з м'яса, риби, молока, круп, овочів і фруктів, які варять, смажать, туш­кують, заквашують, сушать. Уживають також страви на­ціональних кухонь інших народів: російської — пельмені, щі, пироги; грузинської — шашлики, хачапурі, сулугуні; китайської — локшину, чай, мариновані овочі; італійсь­кої — піцу, спагетті тощо.

Характер харчування людей залежить від багатьох чин­ників: їх соціально-економічного становища, природно-географічного положення країни, в якій вони живуть, на­прямку їх господарської діяльності тощо. їжа є важливою складовою матеріальної культури кожного народу. Протя­гом багатьох років в Україні встановилася певна культура харчування, їжа українців за часом уживання та престиж­ністю поділяється на дві великі групи: щоденну і святкову;

за вмістом основного продукту — на борошняну, овочеву, молочну, круп'яну, м'ясну, фруктову та комбіновану.

У щоденному харчуванні українців чільне місце посі­дає хліб. Із покоління в покоління передавалося шанобли­ве ставлення людей до хліба. Важливу роль відіграє хліб у багатьох звичаях і традиціях. Хлібом і сіллю зустріча­ють дорогих гостей, рідних, з хлібом проводжають молодих до шлюбу, хліб приносять у дім новонародженого. Велику роль у харчуванні українців відіграють овочі (картопля, капуста, буряк, цибуля, часник, огірки, помідори, морква, кабачки, редиска, редька тощо) та бобові (горох, квасоля). Із насіння льону, конопель, соняшнику виробляють олію, яка має оздоровче значення. На зиму солять огірки, капус­ту, помідори. Важливими харчовими продуктами є молоко і молочнокислі продукти (сметана, масло, сир, кефір тощо), м'ясо птиці (курей, гусей, качок, індиків) та яйця. Найпо­ширенішою стравою є борщ.

До складу святкових страв входить обрядова їжа, яка виконує релігійну функцію і без якої обряд не може відбува­тися. Традиційну святкову та обрядову їжу можна поділити на дві групи: страви до сімейних свят та обрядів (дні на­родження, весілля, похорон, поминки) і їжа на календарні свята, серед яких слід відзначити Різдво і Великдень. На ці свята готуються спеціальні страви, визначені відповідною культурою і традиціями харчування, їжа у ці дні відріз­няється вищою, ніж щоденна, калорійністю, кращими сма­ковими якостями. Поряд з корисними традиціями у нас по­бутують і шкідливі. Так, чомусь прийнято подавати багато страв, насичених жиром, навіть на поминках. Алкогольні напої у святкові й поминальні дні є обов'язковим атрибу­том. Зараз важко сказати, хто це придумав, хто сказав, що так треба. Однак з цим треба боротися. Адже це не лише шкідливо для здоров'я, але і недодає культури нашому тра­диційному харчуванню.
Робота в парах.

Учитель роздає роздруковані картки, на яких в окремих рамках записані назви продуктів харчування та їх дія на організм людини, і просить учнів відповідно з'єднати рам­ки лініями.


Заключне слово вчителя.

Люди в усьому світі вживають різноманітну їжу, але вона має бути корисною. Корисно їсти різноманітні свіжі продукти — молоко, рибу, м'ясо. Не можна вживати якийсь один продукт, тоді ваш організм не отримає потрібних йому речовин. Треба їсти більше овочів та фруктів, тому що там багато вітамінів. Не можна їсти солодощі надмірно, бо це шкодить зубам і шлунку.




Схожі:

Корисна їжа і здоров'я. Мета
Учитель роздає малюнки, фотографії, вирізки з газет та журналів, на яких зображено різноманітну їжу, і просить учнів вибрати ті із...
Виховна година на тему
Мета: Довести учням шкідливість куріння та негативний його вплив на організм людини
Виховна година на тему
Мета: Формувати уявлення молоді про здоровий спосіб життя. Роз’яснити шляхи зараження ВІЛ інфекцією. Викликати в учнів негативне...
Виховна година на тему
Мета: виховувати в учнів негативне ставлення до брехні, обману. Під час роздумів, аналізу підвести дітей до висновків: 
Виховна година на тему: «Мій товариш» Мета
Мета: розглянути товариськість як об'єктивне явище нашого життя, як спосіб співіснування людей; визначити можливість/неможливість...
Класна година «Здорова їжа – для здорового життя»
Дорогі діти! Сьогодні не є секретом, що зовнішній вигляд людини, її поведінка і самопочуття залежить від здоров’я, а також від піклування...
Виховна година На тему
В Україні 17 листопада стали відзначати як «День студента» з 1999 року згідно з Указом Президента від 16. 06. 1999 №659/99
Виховна година «Правила руху завчи доладу, щоб не потрапити раптом в біду»
Мета: виховувати вміння обережно поводитися на вулиці, берегти своє здоров’я, розвивати пам’ять мислення, кмітливість, розширити...
Тема Виховна година. «Ввічливі слова» Мета
Мета: пригадати правила ввічливої поведінки та сло­ва ввічливості; визначити, яку людину вважають ввічливою і вихованою; відповісти...
21009, м. Вінниця вул. Червоноармійська, 5 Виховна година
Мета: підвищити рівень інформованості учнів щодо проблем, пов’язаних з наркотиками
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка