Шкільна біологічна олімпіада є однією з форм активізації навчання біології. Підготовка до олімпіад, бажання бути в ній переможцем, спонукає учнів глибше вивчати


Скачати 323.2 Kb.
Назва Шкільна біологічна олімпіада є однією з форм активізації навчання біології. Підготовка до олімпіад, бажання бути в ній переможцем, спонукає учнів глибше вивчати
Сторінка 1/3
Дата 15.12.2013
Розмір 323.2 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
  1   2   3
БІОЛОГІЧНА ОЛІМПІАДА
Шкільна біологічна олімпіада є однією з форм активізації навчання біології. Підготовка до олімпіад, бажання бути в ній переможцем, спонукає учнів глибше вивчати явища і процеси, що відбуваються у природі, збагачує знання про природу, надає їм природоохоронного спрямування, сприяє кращому розумінню значення теоретичних знань для практичної діяльності.

До участі в біологічних олімпіадах залучаю, як правило, учнів усіх класів, які вивчають біологію. Місце проведення – біологічний кабінет, попередньо обладнаний необхідними приладами, додатковою настінною інформацією, муляжами, вологими препаратами, гербарним матеріалом тощо.

Основними формами проведення олімпіад є підготовка письмових відповідей на запитання та опис результатів практичних завдань. Запитання і завдання повинні охоплювати широке коло знань і навичок. У відповідях особливо цінуються вміння пояснювати біологічні закономірності, асоціативне мислення, кмітливість, логічність і послідовність викладу. Залежно від ступеня складності запитань і завдань журі оцінює їх відповідною кількістю балів, які повідомляє учасникам олімпіади.

Переможці визначаються не за кількістю поданих відповідей, а за правильністю і повнотою викладу матеріалу.

Шкільна олімпіада виявляє переможців, які зможуть взяти участь у районній олімпіаді.

Запитання олімпіади дають можливість розкрити вплив господарської діяльності людини на живу природу і навколишнє середовище, з’ясувати і зрозуміти причинно-наслідкові зв’язки між явищами і процесами екологічного і загально-біологічного характеру, зв’язки різних розділів біологічної науки з практичними потребами сільського господарства, медицини, промисловості.

Завдання на порівняння, знаходження й опис спільних рис певних біологічних явищ та відмінностей між ними акцентують увагу учнів на взаємозв’язку і взаємозумовленості явищ живої природи.

Відомо, що мислення учнів активізується тоді, коли виникає проблемна ситуація, певне ускладнення в навчальній роботі, що вимагає залучення нових знань для його подолання.

Значну увагу приділяю запитанням на спостережливість. Саме у відповідях на такі запитання виявляється інтерес учня до біології, наполегливість у навчанні. Запитання на спостережливість є додатковим стимулом для активного спілкування учнів з природою, тісного контакту з нею.

Приділяю увагу завданням практичного характеру, які допомагають формувати в учнів самостійність, уміння приймати рішення в реальних умовах.
ЗАПИТАННЯ І ЗАВДАННЯ
БІОЛОГІЯ 7 клас

  1. Як можна вкорінити пагін, не зрізаючи його з рослини?

  2. На листках яких рослин за певних умов утворюються корені?

  3. У багатьох рослин (цибулі, кукурудзи, гарбуза, гороху, квасолі), якщо її вирощувати у поживному розчині, значно зменшується кількість кореневих волосків або вони зникають зовсім. Як пояснити це явище?

  4. Коли пересаджують навіть молоді дерева на нове місце, частину гілок обов’язково обрізають. Для чого це роблять?

  5. Корені і кореневища лікарських рослин, як правило, збирають в кінці літа та восени. Чому?

  6. У яких дерев і кущів у молодому віці листки лопатеві, у дорослому – цілокраї?

  7. Які зміни відбуваються в будові і життєдіяльності листка перед листопадом?

  8. Чому гутація (виділення краплин рідини на кінчиках листків) характерна переважно для рослин надмірно зволожених місць зростання?

  9. Охарактеризуйте основні функції листка і значення їх для життєдіяльності всього рослинного організму.

10. Чому в сонячну погоду рослини можна поливати тільки під

корінь, а не розбризкуванням чи дощуванням?

11. Яка різниця між шипами і колючками на стеблах рослин?

  1. Клітини бульб картоплі заповнені крохмальними зернами. Де ж розміщується типовий цитологічний «інвентар» рослинної клітини (ядро, вакуоля, мітохондрії, цитоплазма та ін.)?

  2. З верхівкової бруньки за вегетаційний період формується новий пагін певної довжини. А чи збільшується довжина пагону, що утворився минулого року (приріст минулого року)?

  3. Наведіть приклади і дайте коротку характеристику використання людиною стеблової частини рослин.

  4. Як можна визначити вік дерева, не спилюючи його?

  5. Чому здатні зеленіти на світлі коренеплоди кормових і цукрових буряків, ріпи, моркви, цибулини часнику і цибулі? У яких рослин на світлі можуть зеленіти корені?

  6. Як за будовою квітки визначити тип запилення?

  7. З насіння і плодів яких рослин виготовляють манну, перлову, гречану крупу, «геркулес», толокно, пшоно?

  8. Чи залишаються живими клітини ендосперму зернівки кукурудзи після відкладання в них необхідної кількості поживних речовин у вигляді крохмальних та білкових зерен?

  9. Назвіть найбільшу рослинну бруньку.

  10. Чому кімнатні рослини цвітуть переважно весною і літом?

  11. Чим зумовлюється біле забарвлення пелюсток квіток багатьох рослин – вишні, черемхи, білих сортів троянд, груші тощо?

  12. У трав’янистих рослин ялинового лісу переважає біле забарвлення пелюсток квіток. Чому?

  13. Квітки, що розкриваються під вечір чи вночі, мають переважно віночок білого чи жовтого забарвлення. Чим це можна пояснити?

  14. Чому зменшується потреба рослин у воді під час дозрівання плодів і насіння?

  15. Пам’ятаючи, що квітка – це видозмінений пагін, назвіть її частини, які мають стеблове і листкове походження.

  16. Чому нижні частини зрізаних квітів, поставлених у вазу з водою, досить швидко загнивають, а верхні над водою залишаються непошкодженими?

  17. Завдяки чому багато видів бактерій здатні існувати в умовах, які для інших організмів зовсім непридатні?

  18. Чому плодове тіло гриба не можна назвати плодом?

  19. Які види грибів або їхні спори часто зустрічаються в домашніх умовах?

  20. Назвіть шкідливі для людини гриби. В чому полягає шкідливість кожного з них?

  21. Чи бувають червивими отруйні гриби (мухомори, бліда поганка)?

  22. Чому посушливого літа гриби ростуть ближче до стовбура дерева, а вологого – далі під кроною, в зоні розташування основної маси коренів?

  23. Які пристосування забезпечують ефективне розмноження грибам-паразитам?

  24. Чому більшість їстівних грибів не вдається культивувати?

  25. Чому процес утворення торфу тісно пов’язаний із сфагновим мохом?

  26. Чому більшість мохоподібних рослин низькорослі?

  27. Як пояснити, що за ніч найбільше роси утворюється на трав’янистих рослинах, а не на кущах чи деревах?

  28. Чому від сильного вітру ламаються дерева переважно в густому лісі, а поодинокі дерева витримують бурю?

  29. Які причини різного кольору достиглих плодів? Які закономірність можна встановити між кольором плодів і кольором опалого листя?

  30. Чому після снігопаду у хвойному лісі на грунті значно менше шар снігу, ніж у листяному?

  31. Наведіть приклади рослин – індикаторів погоди (рослинних барометрів) і опишіть ті зміни, що відбуваються з рослинами перед зміною погоди.

  32. Що таке культурні рослини і чим вони відрізняються від диких видів?

  33. Що таке сінаж? Які біологічні основи його виготовлення?

  34. Для закріплення пісків рекомендують саджати сосну, а не ялину чи інші хвойні породи. Чому?

  35. Чому березу називають «піонером лісу», а березовий ліс (березняк) вважають тимчасовим типом лісу, який часто витісняється ялиною?

  36. Наведіть приклади сприятливого (стимулюючого) вплину низьких (мінусових) температур на життєдіяльність культурних та декоративних рослин.

  37. В назві яких рослин відбиваються особливості місць їхнього зростання?

  38. Ботанічні назви яких відомих рослин говорять про райони свого походження?

  39. Які рослини України мають у своїй назві прізвище учених і є для них своєрідним пам’ятником?


БІОЛОГІЯ 8 клас

1. Яку роль у житті людини відіграють одноклітинні організми?

2. Які корисні копалини утворилися внаслідок життєдіяльності різноманітних представників одноклітинних організмів?

  1. Яку роль виконують скоротливі вакуолі, що періодично з’являються в тілі інфузорій-туфельок?

  2. Після ударів по землі лопатою чи ногами під час її перекопування дуже часто із землі вилазять дощові черв’яки. З чим це пов’язано?

  3. Чому дощові черв’яки називаються дощовими.

  4. Чому один із видів двостулкових молюсків називають беззубкою?

  5. У яких молюсків немає раковини і чому?

  6. Які безхребетні тварини рухаються у воді реактивним способом? У чому полягає цей спосіб руху?

  7. Що таке скелет внутрішній і скелет зовнішній? У яких тварин є ці скелети?

10. Які безхребетні тварини проявляють будівний інстинкт?

  1. Чим корисні павукоподібні?

  2. Чому павук-хрестовик майже щоночі заново створює тенета (ловильну сітку), навіть у тому випадку, коли вона залишається непошкодженою?

  3. Які комахи є корисними і потребують охорони?

  4. Чому біологічні методи боротьби з шкідниками у сільському господарстві перспективніші, ніж інші?

  5. Назвіть органи безхребетних тварин, які працюють за рахунок атмосферного тиску.

  6. Чим живляться личинки мух у гниючому м’ясі: самим м’ясом чи продуктами його гниття?

  7. Скільки років живуть оси і бджоли?

  8. Чому нічні комахи не тільки літають біля ліхтаря, що світиться, але й залазять у найменші щілини між його корпусом та захисними прозорими ковпаками?

  9. Чому у багатьох нічних метеликів передні крила забарвлені, тьмяно, а задні – яскраво?

  10. Хто швидше махає крилами – джміль чи комар? Як це можна визначити?

  11. Як можна, спостерігаючи мурашник, дізнатися про наближення дощу?

  12. Як можна дізнатися, що метелики здійснюють перельоти?

  13. Мурашка з ношею вбігла у мурашник, як раптом на неї накинулись охоронці і діловито витягли її назад за межі мурашника. Комаха трохи відпочила і знову попрямувала до свого рідному дому, проте її і на цей раз винесли охоронці. Так продовжувалось багато разів, поки, нарешті, мурашка безперешкодно пройшла через кордон охоронців. Що тут трапилось?

  14. Як з’являється риба в новостворених водоймах, що не мають ніякого зв’язку з іншими водоймами чи річками, наприклад в озерах, що утворилися з талої води в степу?

  15. Чому риба, що взяла в рот наживку на гачку, не відпускає її?

  16. Перелічіть риб, що мають назви: а)звірів, б)птахів, в)персонажів казок і міфів.

  17. Як довести, що земноводні походять від риб?

  18. Чи п’є жаба воду?

  19. Яких ящірок часто приймають за змій? Чому саме?

  20. Відомо, що риби не мають повік, тому вони сплять із відкритими очима. Які ще тварини не мають рухливих повік і все життя проводять з відкритими очима?

  21. Охарактеризуйте біологічні особливості класу птахів.

  22. Які з птахів здатні літати вертикально, зависаючи на одному місці, чи хвостом наперед?

  23. Одні з птахів співають у польоті, інші – тільки коли сидять. Назвіть цих птахів.

  24. Які птахи періодично змінюють колір свого пір’я?

  25. Яка роль пір’яного покриву у птахів?

  26. Який співочий птах може пірнати на дно водойм і бігати по дну?

  27. Чим відрізняється будова легень птахів від будови легень ссавців?

  28. Які птахи і чому співають вночі?

  29. Назвіть копитних тварин, що мають народногосподарське значення.

  30. Відомо три типи пересування тварин по твердій поверхні – стопоходіння, пальцеходіння, фалангоходіння. Який тип пересування є найшвидшим?

  31. Пастухи Південної Африки за допомогою овець розсіювали насіння кормової трави на нових пасовищах. Як це можна здійснити? Чи є в наших краях такі «живі сівалки»?

  32. З позицій сучасних уявлень поясніть, чому у жирафи така довга шия.

  33. Назви яких тварин вказують на місце їхнього походження або ареал?

  34. Дикобрази не вміють плавати. Проте у воді вони не тонуть. Чому?

  35. Чому в жарку погоду у собаки видовжується язик і звисає з рота, а у кота – ні?

  36. Чому в процесі еволюції у зайця, собаки та інших тварин потові залози збереглись на подушечках пальців, хоч це допомагає хижакам знаходити їх за запахом? Виберіть правильну відповідь:

а) необхідність давати інформацію своїм родичам;

б) піт виділяється тільки в сильну жару;

в) щоб маля знаходило своїх батьків, а батьки – своє маля.

  1. Які органи та утвори організму хребетних тварин працюють завдяки дії атмосферного тиску?

  2. Назвіть і охарактеризуйте представників класу ссавців, які живуть у грунті.

  3. Яке призначення підшкірних повітряних мішків у тюленів і у пінгвінів?

  4. Що зумовлює теплокровність птахів і ссавців?


БІОЛОГІЯ 9 клас

1. У чому проявляється сприятливий вплив систематичних занять фізичними вправами і спортом на важливі антропометричні показники організму людини?

  1. Назвіть прийоми і вправи, що формують правильну поставу учня.

  2. Як краще нести тягар: поперемінно лівою і правою рукою чи в обох руках, розділивши його на дві рівні частини?

  3. Чому у дітей не так часто бувають переломи, як у людей похилого віку?

  4. Поясніть, чому при переломах кісток ноги, крім забезпечення нерухомості, ногу також розтягують тягарами.

  5. Що мають спільного і чим відрізняються перша допомога при вивихах і перша допомога при переломах?

  6. Чому без спеціальних тренувань людина не може довго тримати руки в горизонтальному положенні?

  7. Назвіть м’язи, які мають особливо важливе значення для трудової діяльності людини.

  8. Які м’язи, що особливо розвинуті у людини, забезпечують вертикальне положення тіла?

10. Чому у дитячому віці небезпечно захоплюватись надмірними заняттями одним видом спорту?

11. Чим відрізняються між собою плазма і сироватка крові? Яке це має значення для переливання крові?

  1. За яких умов може відбуватися зсідання крові в непошкоджених судинах? Чому це небезпечно?

  2. Що є причиною кровотечі рани – тиск крові в судинах чи атмосферний тиск, який рівномірно діє на весь організм і витискує кров через порізану шкіру?

  3. У чому полягає фізіологічна доцільність дуже малої швидкості руху крові в капілярах?

  4. Відомо, що за одиницю часу до серця притікає стільки ж крові, скільки воно виштовхує в аорту. Чи однакові тиск і швидкість руху крові в аорті і венах?

  5. Від чого залежить ритм серцевої діяльності?

  6. Чому кров у донорів беруть із вен, а не з артерій, у яких вона більш якісна?

  7. Яке значення має навколосерцева сумка?

  8. Де взимку нагрівається кров, щоб розносити тепло по організму?

  9. Чому не може змінитись резус-фактор людини при переливанні їй здорової донорської крові?

  10. Чому після фізичної роботи затримати дихання вдається на менший період часу, ніж у спокійному стані?

  11. Чому рухи органів тіла, що здійснюють великі зусилля, повинні співпадати з видихом?

  12. Чому при нежиті у людини змінюється тембр голосу?

  13. Чому при сильних поривах зустрічного вітру у людини перехоплює подих і дихання стає судорожним?

  14. Чому одні ліки можна споживати, а інші потрібно вводити в організм ін’єкцією?

  15. Проковтніть кілька разів підряд слину і спробуйте знову зробити ковтальний рух. Чому не вдається це зробити?

  16. У роті знаходиться багатошаровий епітелій, а в кишечнику – одношаровий. Яке це має значення для виконання їхніх функцій?

  17. Чому не бажано витрату енергії організмом поповнювати споживанням якогось одного харчового продукту?

  18. Спеціалісти образно називають печінку «хімічною лабораторією, продовольчим складом і диспетчером організму». Охарактеризуйте ці функції печінки.

  19. Як пояснити прислів’я: «Гріє не кожух, а їжа»?

  20. Чому неможливо тривалий час позбутися специфічного запаху деяких рослин (цибулі, часнику) після вживання їх у їжу?

  21. Для чого під час обстеження стану здоров’я в поліклініці або перед операцією хворому роблять аналіз крові, сечі?

  22. Чому маломінералізаваною (талою) водою майже неможливо вгамувати спрагу?

  23. Чому споживання навіть надмірної кількості білкових речовин не призводить до їх запасання в організмі?

  24. Чому після перебування у мокрому взутті пальці та підошви ніг зморщуються і стають білими?

  25. Маленьких дітей завжди одягають тепліше, ніж дорослих. Чому?

  26. Завдяки чому печуть вологі гірчичники, коли їх прикласти до шкіри, а сухі не печуть?

  27. Які процеси відбуваються в організмі людини під час прийняття лікувальних ванн (сірководневих, вуглекислотних тощо)?

  28. Чому на деяких ділянках шкіри ми не відчуваємо, коли самка комара ссе кров, а на інших ділянках ми відчуваємо навіть як сідає комаха?

  29. Охарактеризуйте поняття: нерв, нервова клітина, нервове волокно. Яка різниця між цими поняттями?

  30. В яких випадках при подразненні рецептора не відбувається рефлекс?

  31. Чому не скорочуються нервові волокна у відповідь на подразнення, як це відбувається у м’язових волокнах?

  32. Чи правильно вживається назва «кістковий мозок»? Чи є у ньому клітини нервової тканини?

  33. Чому під час нейрохірургічних операцій на головному мозку знеболюють, як правило, тільки оболонки мозку?

  34. Чи ідентичні поняття «рецептор» і «аналізатор»?

  35. Чим пояснити, що після незручної пози рука або нога терпне?

  36. Чому навіть під час сильних морозів такі чутливі органи, як очі, не відчувають холоду?

  37. Чому під час швидкого підйому в літаку ми відчуваємо перепад тиску, а коли повільно підніматися в гори пішки на таку саму висоту, то зміна тиску не відчувається?

  38. Які «запасні частини» і протези використовують для імплантації в організм людини?

  39. Який біологічний механізм дії гормонів на організм?

  1   2   3

Схожі:

Шкільна математична олімпіада – 2011
Кожного року ми проводимо шкільні олімпіади з математики. Кожен вчитель повинен підібрати завдання для шкільного туру. Пропоную вашій...
Торонтська регіональна шкільна рада
Які виявлять бажання навчатися в Торонтських школах за загальними програмами або вивчати англійську мову влітку,” – прокоментувала...
РОЗДІЛ СУЧАСНІ ІНФОРМАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ В ОСВІТІ І ТРУДОВОМУ НАВЧАННІ...
«Навчання учнів школи з трудового навчання за допомогою сучасних комп’ютерних технологій»
Методичні рекомендації методистів науково-методичного центру природничо-математичних...
ППОЧО щодо підготовки та проведення Всеукраїнських учнівських олімпіад з математики, географії та економіки, фізики та астрономії,...
Тема. Пісні козацької слави
Мета: ознайомити учнів з історичними піснями, виховувати бажання вивчати оригінальну творчість українського народу, розвивати музично-ритмічне...
ЗАТВЕРДЖУЮ
Всеукраїнська студентська олімпіада (далі – Олімпіада) – система масових очних змагань у творчому застосуванні здобутих знань, умінь...
Методичні рекомендації щодо змісту варіативної складової робочих...
Біологічна грамотність стає соціально необхідною, а роль шкільного курсу біології в системі культури, виховання пошани і любові до...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ щодо підготовки та проведення І-ІІ етапів...
Україні, основними цілями яких є виявлення обдарованих та здібних учнів. Тобто, більше як півстоліття поспіль олімпіади залишаються...
ЯКИЙ ВІН НЕТРАДИЦІЙНИЙ УРОК?
Що взагалі криється під терміном «нетрадиційний урок»? Мода, бажання бути оригінальним чи пошуки ефективних форм навчання? Пропонуємо...
Тема родинного свята. Пісня – душа людини Мета
Мета: ознайомити учнів з пісенною творчістю українського народу;вивчити пісні різних жанрів;поповнювати знання учнів про народні...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка