Тема. Етюди рідної землі


Скачати 35.61 Kb.
НазваТема. Етюди рідної землі
Дата10.02.2014
Розмір35.61 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
Урок позакласного читання з української літератури

у 5 класі

(за творами В.Сухомлинського)
Тема. Етюди рідної землі

Мета:

  • ознайомити учнів з творами В. Сухомлинського про природу;

  • розкрити основну рису оповідань, етюдів і казок;

  • розвивати спостережливість, уміння висловлювати власні думки;

  • виховувати у дітей доброту, щирість.

Обладнання: портрет В.О. Сухомлинського, виставка його книг, ілюстрації до творів.

Тип уроку: урок позакласного читання.

Хід уроку

  1. Оголошення теми і мети уроку

Слово вчителя

Дорогі діти, сьогодні ви - п'ятикласники. Перед вами великий і багатий світ. Ви робите перші кроки його дорогами, шляхами, стежками. Кожен з вас прагне пізнати цей світ, відкрити його таємниці. Як добре, що сьогодні чарівною паличкою, що допоможе це зробити, є для вас твори В.О. Сухомлинського. Підтвердженням є слова епіграфу нашого уроку, який я пропоную вам записати до зошитів.

«В.О.Сухомлинський шукав шлях до дитячих сердець, а своє віддавав їм, дітям. Він піднімав дитячі очі до зірок». Г. Мединський.

«В.О.Сухомлинський відкривав десятки вікон, через які діти спостерігали світ». С. Заволока.
II. Слово вчителя про життя і творчість В. О. Сухомлинського

Був В.О. Сухомлинський народним учителем, директором, ученим, мислителем, письменником.

Був В.О. Сухомлинський людиною, яка по крапельці віддавала своє серце дітям.

А починається все із дитинства, коли уважно слухав казки і легенди, які оповідали йому мама і бабуся, навчившись читати, сам поринав у їх світи, задумуючись, чому в житті є добро і зло, правда і кривда.

Був звичайним хлопчиком, який вдивлявся у світ навколо себе, задумувався і шукав відповіді на власні питання. Тому, напевно, і взявся за ручку та й почав віршувати, складати казки.

Пізніше було навчання у вузі, робота в школі, війна, поранення. Було повернення до школи, де разом з батьками будував шкільні приміщення, садив із учнями сад, парк, де проходили уроки пізнання світу, таємниць життя природи, де діти вчились добру і щирості, вчились бути спостережливими.

  1. Робота з текстами. Огляд «Етюдів рідної землі».

Бесіда за прочитаним.

Твори, які я тримаю в руках, особливі: вони про чарівні куточки рідної землі; вони про таємниці і красу природи; вони вчать нас бути спостережливими і добрими.

Удома ви прочитали ряд етюдів. Як ви можете пояснити, в чому їх особливість?

Учні дають відповіді, вказуючи, що це невеликі за розміром твори, що мова в них іде про природу, що ці твори схожі на казку. Учитель пояснює, що етюд, - цс невелике оповідання, яке зображує картини природи.

Кожен з вас, читаючи казки, теж хотів, як і їх герой, стати хоч на мить невидимим. «Якби я стала невидима» називається одне з оповідань

В. Сухомлинського.

Виразне читання оповідання і бесіда за текстом:

- Чому дівчинка хотіла стати невидимою?

- Що хотілося їй побачити?

- Про яку рису вихованої людини іде мова в оповіданні? То, можливо, і непотрібно ставати невидимим, щоб побачити те, що хочеш? Адже підглядати непорядно. Треба вчитися сидіти поруч соловейка - співуна і слухати, не лякаючи його, треба милуватися красою троянди, поважаючи її сором'язливість.

- Розкажіть, чому в лузі стало сумно без ромашки, і чому Петрик пожалів конвалію?

IV. Самостійне читання оповідання

I група – «Ромашка».

II група – «Конвалія в саду».

Бесіда за питаннями:

  • Все, що живе в природі, неможливо уявити без сонця, його світла і тепла. Тому образ Сонця зустрічається найчастіше. В яких оповіданнях змальовано сонце?

Учні зачитують етюди «Веселка в небі», «Сонечко сходить», «Два метелики», «Ранкова зоря».

  • Якщо ви уважно читали оповідання, то, мабуть, звернули увагу, що В.О.Сухомлинський не віддає перевагу якійсь одній порі року. Він однаково їх любить, милуючись красою зими, весни, літа й осені.

V. Робота в групах

Учні розбиваються на 4 групи, кожна з яких готує розповіді про те, як змальовано картини природи у різні пори року.

ЗИМА. ( „Ясенець - перший тоненький льодок", „Перша крига на ставку", "Перший заморозок").

ВЕСНА. ("Як пробудився пролісок", "Джміль прокинувся").

ОСІНЬ. ("Зелене поле", ,Дуди летять ластівки ?")

ЛІТО. („Річка й ставок ", „Осінній день у лісі", „Чому опадає листя з дерев").


VI. Висновок

В оповіданнях, які ви щойно пригадали, усе живе має голос. Учіться бачити це не лише у художніх творах, а й навколо себе. Відчувайте біль і радість, сором'язливість і гордість, беззахисність і неповторність природи. Бо й ми, люди теж частина цього світу. І якими ми прийдемо в нього, таким він і стане для нас.

Давайте послухаємо, про що розмовляють дівчинка і синичка в оповіданні "Сонячний день узимку".

Учні читають оповідання і відповідають на питання:

- Що зробила дівчинка, коли прийшла додому?

- З якою метою вона почала малювати?

VII. Домашнє завдання

Отже, і ви, коли будете йти після занять у школі додому, зверніть увагу на світ навколо вас і намалюйте побачене вами.

Схожі:

Тема: Екологічна проблема очима математики
Мета уроку: формування в учнів навички розв’язування вправ та задач; ознайомити з екологічними проблемами нашої Землі;виховувати...
Не словом єдиним Етюди оптимізму: Ісус ніколи не посміхався, Ленін...
Ої графіки Товариша У. У передмові Ісраель Шамір стверджує, що Товариш У – це явище. При чому незвичайне. Він називає його художником-мислителем...
Урок української літератури в 11 класі Тема: «ЛІТЕРАТУРА РІДНОГО...
Бердичівська спеціалізована загальноосвітня школа з поглибленим вивченням інформатики І – ІІІ ступенів №17
Урок №17. Тема: Виникнення українського козацтва. Запорізька Січ
Мета З’ясувати причини виникнення козацтва, Запорозької Січі. Створити в уявленні учнів образ козака-захисника рідної землі
Сценарій до дня української писемності та мови "свято української мови"
Мета: Виховання любові до рідної землі, до рідної мови, до її носія – українського народу, до держави Україна, до народних традицій;...
Тема: Урок позакласного читання
Мета: Розширити знання учнів про творчість М. В. Гоголя; про письменника, як особистість; викликати інтерес до національної культури....
Тема: 
Мета: Вчити учнів з повагою ставитися до рідної землі, українського народу, його традицій та звичаїв; розширювати знання учнів про...
Урок 35 Тема: Ми громадяни України
України, виховувати любов до рідної землі, формувати почуття патріотизму, гордості за героїчне минуле Батьківщини, переконаність...
Мета. Розширити поняття про незалежність і волю держави та значення...
України; формувати національну свідо­мість, належність до рідної землі, народу, мови, історії; розвивати бажання бути активним учас­ником...
Наш край на початку ХХ ст
Бо лише її вивчення та знання може виховати зі звичайної людини патріота рідної землі і громадянина своєї держави, пробудити національну...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка