|
Скачати 112.17 Kb.
|
Тема: Як же гарно, чудово, привітно, ніби в казці, в осінньому лісі Матеріал до уроку: Олесь Донченко «Лісовою стежкою». Мета: Вчити учнів знаходити в тексті описи,роздуми;формувати уміння аналізувати,узагальнювати,робити посильні висновки з прочитаного, побаченого; характеризувати головну героїню з опорою на текст і малюнок; удосконалювати вміння складати план і стисло переказувати прочитане; розвивати фантазію дітей; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи. Обладнання: портрет О.Донченка, виставка малюнків про осінь; слова-блискавки на картках; картки для словникової роботи, скоромовка, малюнки до частин оповідання, прислів’я, картки для індивідуальної роботи, мультимедійний супровід. Тип уроку: комбінований Хід уроку І. Організаційна частина. В цей ранковий добрий час Музика прийшла до нас. В нас енергію вселяє, І на працю надихає. Звучить музика для емоційного настрою на урок (П. І. Чайковський «Пори року. Жовтень») на екрані картини природи восени. Подивилися на мене, Усміхнулися усі: Хто готовий до роботи? Хто бадьорий?.. Молодці! Девіз уроку: Виразно читаємо Чітко відповідаємо Мовлення своє розвиваємо ІІ. Перевірка домашнього завдання.
( І.Драч « В товаристві джмеля», Д.Білоус « Пісенька про куличка», К.Перелісна « Песик і хлопці».)
Тест 1.У вірші Івана Драча розповідається про бджолу. ( - ) 2.Светрик у джмеля чорно-золотавий. ( + ) 3.Джміль летів назустріч весні. ( - ) 4.«Пісеньку про куличка « написала Леся Українка. ( - ) 5.Куличок був завбільшки з кулачок. ( + ) 6.Восени куличка проводжаємо в теплий край. ( + ) 7.Куличок живе біля моря. ( - ) 8.У вірші К. Перелісної песик товаришував з дівчатками. (- ) 9.Хлопці ходили на баштани. ( + ) 10. Песика автор порівнює з тигром. ( - ) ІІІ. Мовна розминка. 1.Вірш «ЖОВТЕНЬ» ( вірш лежить у кожного учня на парті) Ходить жовтень по стежині, Розсипає жовті дні. Спить росинка на жоржині Й усміхається ві сні. Жовта сукня на калині І червоні китички, Підпалили небо синє Тополині свічечки. Жовтень в росянім намисті Розгубив свої сліди, В гості клени жовтолисті Позбігались до води. Срібна сіла павутинка На калинові кущі, З вітром грається хмаринка Й забавляються дощі. Л. Новикова - Діти, про який місяць розповідається у вірші Л.Новікової? ( Жовтень) - А до якої пори року відноситься цей місяць? (Осінь) - Якими словами можна охарактеризувати осінь?( Дощова , сонячна, різнобарвна, жовто – золотава, сумна, золота .) 2.Гра «Добери риму» -Зараз ми з вами побудемо поетами. Завдання: дібрати слова- рими. Я нагадую прикмети охоче: Зменшились дні і подовшали …( ночі ). Запам’ ятайте прикмети народні: Дні ще гарячі, а ночі … ( холодні). Уся дітвора тепла хоч бажає, Та листя пожовкле з дерев … ( облітає ). Скоро від холоду згинуть комашки, Нічого їстоньки буде для … ( пташки ). Осінь до нас непомітно приходить, Підсумок нашій роботі … ( підводить ). – Молодці, ви гарні поети. ІV. Повідомлення теми і мети уроку - Хто з вас був у лісі восени? Чи хотіли б ви знову попасти туди? Сьогодні ми з вами на уроці послухаємо голоси лісу, помандруємо осінніми стежками разом з відомим українським письменником Олесем Донченком . 1.Відомості про О. Донченко (На дошці з’являється портрет О.Донченка). О. Донченко народився на Полтавщині . Дитинство і юність провів у м. Лубни. Вірші і п’єси почав писати ще в шкільні роки. Був позашкільним вчителем. В 1924 році записується добровольцем у прикордонні війська. На військовій службі О.Донченко обіймає посаду старшого полкового вчителя. Продовжує писати вірші ,поеми. 1926 року виходить друком його перша збірка «Червона писанка». Невдовзі О.Донченка було відкликано з армії для літературної роботи. Він оселився в Харкові – тодішній столиці України. О.Донченко видав понад тридцять книжок своїх віршів і казок для маленьких читачів. В роки Великої Вітчизняної війни О.Донченко не потрапив до армії за станом здоров’я. По війні повернувся до Харкова ,а згодом оселився в місті своєї молодості - Лубнах, де й провів останні роки свого життя. 2.Робота над скоромовкою А про що саме буде розповідатися в оповіданні О.Донченка ми дізнаємось, вивчивши скоромовку.(Скоромовка надрукована на аркуші паперу). В’ється стежка-побережка Повз ріку по бережку. Обережно в’ється стежка, Щоб не впасти у ріку. (Учні читають скоромовку) * очима * індивідуально * хором повільно * хором швидше * скоромовкою - То про що розповідається у скоромовці?( Про стежку) - Як ви вважаєте, а де може знаходитись стежка?( У лісі) - Отже, ми сьогодні будемо читати оповідання О.Донченка «Лісовою стежкою». V.Опрацювання нового твору. 1.Підготовка до сприймання нового матеріалу а) Складова хвилинка Склади- блискавки. Ку тук стук скок стук - Про кого це? ( Про зозулю). б) Слова- блискавки. Тече Дзюркоче Дзвенить - Про що це? ( Джерело). Підберіть до нього спільнокореневе. (Джерельна). Підібрати слова-синоніми (потічок, струмок). в) Артикуляційна зарядка. Шишки горішки Комашки ромашки - Який звук чуємо у всіх словах? (Ш) - Що він вам нагадує? (Шелест листя під ногами) г) Гра «Утвори вислів». - Прилетіли до нас листочки з написаними на них словами . Прочитайте слова, складіть вислів Ліс, наче рідний дім. - Поясніть значення вислову. Чому для нас ліс, наче рідний дім. - Так, правильно! Ми повинні берегти ліс, так як бережемо свої рідні домівки і все те, що є в них 2. Робота над першою частиною оповідання а) Пірамідки слів( кілька разів з прискоренням) біла синя чорні ніжне світлі кругле засмагле картата кирпатенький новенька - Що спільного у всіх словах? (прикметники) - На які питання відповідають прикметники? (Яка?, Який?, Яке?, Які?) - Як розумієте слова ? засмагле - загоріле кирпатенький – невеличкий ніс, ледь задертий догори картата – рябенька, різнокольорова з малюнком у клітинку терен-цвіт – білий б) Мовчазне читання частини. в) Перевірка розуміння прочитаного: - Коли відбувалася подія?(На початку жовтня.) - Де йшла дівчинка?(Дівчинка йшла лісом по стежці між старих дубів.) - Знайдіть рядки, де автор описує зовнішність дівчинки. З чим порівнює автор хустину?(Хустинка, як терен-цвіт.) - Що сказано про очі?(Очі такі світлі й зелені, що в темряві вони, мабуть, блимають, як світлячки.) - На що було схоже підборіддя? ніс?(Підборіддя схоже було на яблуко, а ніс скидався на жовту лісову грушку.) - Звідки йшла дівчинка? Підтвердіть словами з тексту.(Вона поверталася додому із школи.) - Придумайте заголовок до першої частини.(Записуємо на дошці).(Дівчинка і стежка.) 3.Фізкультхвилинка. Діти лісом гуляли, Діти ходять по кімнаті. За природою спостерігали. Вгору — на сонце — Дивляться на сонце, рух «ліхтарики». подивились, Промінчиками зігрілись. Метелики літали, Імітують метелика. Крильцями махали. Дружно плеснімо: раз, Плещуть в долоні. два, три, чотири, п'ять. Треба нам букет зібрать. Присідають, імітують букет в руках. Раз присіли, два присіли , В руках дзвоники задзвонили. Вправо дзвін: Нахилили тулуб вліво — Дінь-дінь! вправо (з «букетом»). Вліво дзвін: Показують пальцями і слідкують Дінь-дінь! поглядом, як бджола летить На ніс сіла бджола. і сідає на ніс. 4. Робота над другою частиною. а) Гра «Снігова куля» (І абзац). Дочитування тексту пошепки, випереджувальне читання очима. б) Перевірка розуміння прочитаного. - Якою була кладка?(Кладка була із сухої деревини, схожа на кістку прадавньої тварини.) - Як гралася дівчинка?(Дівчинка бовталася у воді руками.) - На кого вона була схожа?(Вона була схожа на кульбабку.) Чому?(З-під неї вибилася хмарка льняного волосся, білого і легкого, як пух…) в)Гра «Незнайко». Учні виправляють помилки, допущені вчителем під час читання тексту. - Стежка зненацька повернула ліворуч, обминаючи невисоку гору.(Праворуч, круту.) - Темний струмок перетинав дорогу, і через нього було перекинуто місточок з сухої деревини. (Прозорий, стежку, кладку.) - Руки в дівчинки були гладенькі, як шовкова трава.(Шершаві, дубова кора.) - В школі її подружки так і кликали завжди: Улянка - ромашка.(Кульбабка). - Якою ж була дівчинка?(Задумливою, мрійливою, вміла спостерігати.) г) Добір заголовку до другої частини.(Записуємо на дошці).(Зустріч із струмком) 5. Усний опис Улянки. Мовно-логічне завдання ( Учитель показує слова – іменники.)
біла (хустинка) синя (спідниця) чорні (брови) ніжне кругле (підборіддя) світлі (очі) засмагле (обличчя) кирпатенький (ніс) картата новенька (кофтинка) 6. Робота над третьою частиною. а) Словникова робота. - Прочитайте сходинки слів, правильно наголошуючи їх. повільно деревини прибрався навпростець палахкотять продираючись
близьке за значенням: прибрався – одягнувся гарно,причепурився
палахкотять – горить, сяє яскраво б)Гра «Суфлер» Виразне читання тексту учнями, які читають найкраще з наступним повторенням класом. («Суфлер»). При потребі виправляємо правильність логічного наголосу. Звертається увага на правильне читання питальних і окличних речень в) Вибіркове читання: - Що помітила Улянка в лісі?(Що ліс її любий вже прибрався в нову чарівну одежу.) - Як Улянка висловлює свою радість від зустрічі з берізками?(- Здрастуйте, сестри-берізки, вас не впізнати сьогодні. Чи ви це, мої білокорі?) - Знайдіть і прочитайте в оповіданні речення, яке найточніше розкриває зміст малюнку , вміщеного в підручнику. (Ой, леле, не чують привіту, свічками золотими палахкотять.) - Знайдіть у тексті речення і прочитайте, як Улянка зверталася до лісу.(Ой, який же ти став, мій лісе - брате!) - Про що свідчать такі слова Улянки?(Дівчинка дуже любить природу, свій край.) - Про що вона думала? (Як же ти пишно прибрався! Ось ти яка, осінь, у лісі! - Які почуття виникли в Улянки до лісу?(Почуття захоплення красою лісу, радості від зустрічі з ним.) в) Заголовок до третьої частини (Записуємо на дошці) (Захоплення осіннім лісом) - Прочитайте з дошки складений план. 7. Робота з малюнками до тексту. ( На дошці з’являються малюнки до кожної частини тексту.) - Чи відповідають малюнки змісту оповідання? (Так) - До кожної частини ми з вами дібрали заголовки. Давайте співставимо заголовок і малюнок Дівчинка і стежка Зустріч із струмком Захоплення осіннім лісом Молодці! Добре справились. Вдало підібрали заголовки. VI. Узагальнення і систематизація знань. - Це оповідання художнє чи науково-популярне?(Художнє). - Доведіть свою думку.(В оповіданні є багато описів і порівнянь). - Яка тема цього оповідання?(Розповісти нам про дівчинку Улянку). - Яка мета?(Показати красу осіннього лісу,вміння бачити красиве в природі,любити природу). Гра «Розвідники».(На партах лежать картки жовтого і зеленого кольорів).
Хустинка,як…(терен-цвіт). Очі блимають,як…(світлячки). Припечений ніс,як…(жовта лісова груша). Кругле підборіддя,як…(яблуко).
Стовбур вилискував,мов…(велика кістка тварини). Водяна трава ворушилась,як…(пучки волосся). Руки шершаві,як…(дубова кора). Лляного волосся,як…(пух). VІІ. Підсумок уроку. - Хто автор оповідання? (Олесь Донченко.) - Що найбільше сподобалось в оповіданні?(Як дівчинка розуміє, любить ліс і як звертається до нього.) - Чому вчить нас це оповідання?(Оповідання учить нас любити природу в будь-яку пору року, вміти помічати її красу, бути спостережливими і уважними. ) - Що ви відчуваєте, ознайомившись з оповіданням? (Хочу побувати в лісі, побачити цю красу, помилуватися берізками в золотому вбранні, виникає відчуття радості від спілкування з природою.) Слово вчителя
Людина – улюблене дитя природи – завжди відчуває необхідність спілкування з нею. Природа багато нам дає, але і вимагає багато любові та турботи. Доля природи в наших руках, на нашій совісті, в нашому ставленні до неї. VIII. Домашнє завдання Уважно прочитати оповідання О.Донченка «Лісовою стежкою» (с.51-53) 1 ряд – готує опис Улянки; 2 ряд – стисло переказує другу частину; 3 ряд – дослівно переказує третю частину. Квітка С. С., вчитель початкових класів, першої кваліфікаційної категорії, ЗОШ №2 Використана література:
|
Поезія Л. Костенко, О. Олесь, В. Симоненко, В. Стус Бажан М. Поема про кохання і безсмертя // Літературна Україна. – 1980. – 4 березня |
Генеральні продюсери Арам Геворкян В ролях: Вікторія Спесівцева, Андрій Білоус, Назл Сейтаблаєва, Сергій Романюк, Олесь Санін, Ахтем Сейтаблаєв, Ельдар Акімов, Еміль... |
ОХ ! Колись-то давно, не за нашої пам'яті,-мабуть, ще й батьків і дідів Увіходять у ліс, притомилися трохи, а так над стежкою стоїть обгорілий пеньок; батько й каже: Притомився я сяду, одпочину трохи.... |
Велика Історія України: Культура Поганської України Київщини і Волині називали просто лісовою стороною. Від ліса взяла свою назву й Деревська земля, теперішнє Полісся. Давні неперехідні... |