Олесь Донченко «Лісовою стежкою»


Скачати 112.17 Kb.
Назва Олесь Донченко «Лісовою стежкою»
Дата 21.12.2013
Розмір 112.17 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Тема: Як же гарно, чудово, привітно, ніби в казці, в осінньому лісі

Матеріал до уроку: Олесь Донченко «Лісовою стежкою».

Мета: Вчити учнів знаходити в тексті описи,роздуми;формувати уміння аналізувати,узагальнювати,робити посильні висновки з прочитаного, побаченого; характеризувати головну героїню з опорою на текст і малюнок; удосконалювати вміння складати план і стисло переказувати прочитане; розвивати фантазію дітей; збагачувати словниковий запас учнів; виховувати любов до природи.

Обладнання: портрет О.Донченка, виставка малюнків про осінь; слова-блискавки на картках; картки для словникової роботи, скоромовка, малюнки до частин оповідання, прислів’я, картки для індивідуальної роботи, мультимедійний супровід.

Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І. Організаційна частина.

В цей ранковий добрий час

Музика прийшла до нас.

В нас енергію вселяє,

І на працю надихає.

Звучить музика для емоційного настрою на урок (П. І. Чайковський «Пори року. Жовтень») на екрані картини природи восени.

Подивилися на мене,

Усміхнулися усі:

Хто готовий до роботи?

Хто бадьорий?.. Молодці!

Девіз уроку:

Виразно читаємо

Чітко відповідаємо

Мовлення своє розвиваємо

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • Які вірші ми опрацьовували на минулому уроці?

( І.Драч « В товаристві джмеля», Д.Білоус « Пісенька про куличка», К.Перелісна « Песик і хлопці».)

  • А чи уважно ви їх читали ми перевіримо за допомогою тесту.( На парті лежать підготовлені картки для тесту.)

Тест

1.У вірші Івана Драча розповідається про бджолу. ( - )

2.Светрик у джмеля чорно-золотавий. ( + )

3.Джміль летів назустріч весні. ( - )

4.«Пісеньку про куличка « написала Леся Українка. ( - )

5.Куличок був завбільшки з кулачок. ( + )

6.Восени куличка проводжаємо в теплий край. ( + )

7.Куличок живе біля моря. ( - )

8.У вірші К. Перелісної песик товаришував з дівчатками. (- )

9.Хлопці ходили на баштани. ( + )

10. Песика автор порівнює з тигром. ( - )

ІІІ. Мовна розминка.

1.Вірш «ЖОВТЕНЬ» ( вірш лежить у кожного учня на парті)
Ходить жовтень по стежині,
Розсипає жовті дні.
Спить росинка на жоржині
Й  усміхається ві сні.

Жовта сукня на калині
І червоні китички,
Підпалили небо синє
Тополині свічечки.

Жовтень в росянім намисті
Розгубив свої сліди,
В гості клени жовтолисті
Позбігались до води.

Срібна сіла павутинка
На калинові кущі,
З вітром грається хмаринка
Й забавляються  дощі.

Л. Новикова

- Діти, про який місяць розповідається у вірші Л.Новікової? ( Жовтень)

- А до якої пори року відноситься цей місяць? (Осінь)

- Якими словами можна охарактеризувати осінь?( Дощова , сонячна, різнобарвна, жовто – золотава, сумна, золота .)

2.Гра «Добери риму»

-Зараз ми з вами побудемо поетами.

Завдання: дібрати слова- рими.

Я нагадую прикмети охоче:

Зменшились дні і подовшали …( ночі ).

Запам’ ятайте прикмети народні:

Дні ще гарячі, а ночі … ( холодні).

Уся дітвора тепла хоч бажає,

Та листя пожовкле з дерев … ( облітає ).

Скоро від холоду згинуть комашки,

Нічого їстоньки буде для … ( пташки ).

Осінь до нас непомітно приходить,

Підсумок нашій роботі … ( підводить ).

– Молодці, ви гарні поети.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку

- Хто з вас був у лісі восени? Чи хотіли б ви знову попасти туди? Сьогодні ми з вами на уроці послухаємо голоси лісу, помандруємо осінніми стежками разом з відомим українським письменником Олесем Донченком .

1.Відомості про О. Донченко (На дошці з’являється портрет О.Донченка).

О. Донченко народився на Полтавщині . Дитинство і юність провів у м. Лубни. Вірші і п’єси почав писати ще в шкільні роки. Був позашкільним вчителем. В 1924 році записується добровольцем у прикордонні війська. На військовій службі О.Донченко обіймає посаду старшого полкового вчителя. Продовжує писати вірші ,поеми. 1926 року виходить друком його перша збірка «Червона писанка». Невдовзі О.Донченка було відкликано з армії для літературної роботи. Він оселився в Харкові – тодішній столиці України. О.Донченко видав понад тридцять книжок своїх віршів і казок для маленьких читачів.

В роки Великої Вітчизняної війни О.Донченко не потрапив до армії за станом здоров’я. По війні повернувся до Харкова ,а згодом оселився в місті своєї молодості - Лубнах, де й провів останні роки свого життя.

2.Робота над скоромовкою

А про що саме буде розповідатися в оповіданні О.Донченка ми дізнаємось, вивчивши скоромовку.(Скоромовка надрукована на аркуші паперу).

В’ється стежка-побережка

Повз ріку по бережку.

Обережно в’ється стежка,

Щоб не впасти у ріку.

(Учні читають скоромовку)

* очима

* індивідуально

* хором повільно

* хором швидше

* скоромовкою

- То про що розповідається у скоромовці?( Про стежку)

- Як ви вважаєте, а де може знаходитись стежка?( У лісі)

- Отже, ми сьогодні будемо читати оповідання О.Донченка «Лісовою стежкою».

V.Опрацювання нового твору.

1.Підготовка до сприймання нового матеріалу

а) Складова хвилинка

Склади- блискавки.

Ку тук стук скок стук

- Про кого це? ( Про зозулю).

б) Слова- блискавки.

Тече Дзюркоче Дзвенить

- Про що це? ( Джерело). Підберіть до нього спільнокореневе. (Джерельна). Підібрати слова-синоніми (потічок, струмок).

в) Артикуляційна зарядка.

Шишки горішки

Комашки ромашки

- Який звук чуємо у всіх словах? (Ш)

- Що він вам нагадує? (Шелест листя під ногами)

г) Гра «Утвори вислів».

- Прилетіли до нас листочки з написаними на них словами . Прочитайте слова, складіть вислів

Ліс, наче рідний дім.

- Поясніть значення вислову. Чому для нас ліс, наче рідний дім.

- Так, правильно! Ми повинні берегти ліс, так як бережемо свої рідні домівки і все те, що є в них

2. Робота над першою частиною оповідання

а) Пірамідки слів( кілька разів з прискоренням)

біла синя

чорні ніжне

світлі кругле

засмагле картата

кирпатенький новенька

- Що спільного у всіх словах? (прикметники)

- На які питання відповідають прикметники? (Яка?, Який?, Яке?, Які?)

- Як розумієте слова ?

засмагле - загоріле

кирпатенький – невеличкий ніс, ледь задертий догори

картата – рябенька, різнокольорова з малюнком у клітинку

терен-цвіт – білий

б) Мовчазне читання частини.

в) Перевірка розуміння прочитаного:

- Коли відбувалася подія?(На початку жовтня.)

- Де йшла дівчинка?(Дівчинка йшла лісом по стежці між старих дубів.)

- Знайдіть рядки, де автор описує зовнішність дівчинки. З чим порівнює автор хустину?(Хустинка, як терен-цвіт.)

- Що сказано про очі?(Очі такі світлі й зелені, що в темряві вони, мабуть, блимають, як світлячки.)

- На що було схоже підборіддя? ніс?(Підборіддя схоже було на яблуко, а ніс скидався на жовту лісову грушку.)

- Звідки йшла дівчинка? Підтвердіть словами з тексту.(Вона поверталася додому із школи.)

- Придумайте заголовок до першої частини.(Записуємо на дошці).(Дівчинка і стежка.)

3.Фізкультхвилинка.

Діти лісом гуляли,                                   Діти ходять по кімнаті. 
За природою спостерігали. 
Вгору — на сонце —                             Дивляться на сонце, рух «ліхтарики».
подивились,                                         Промінчиками зігрілись. 

Метелики літали,                                   Імітують метелика. 
Крильцями махали. 

Дружно плеснімо: раз,                           Плещуть в долоні. 

два, три, чотири, п'ять. 
Треба нам букет зібрать.                        Присідають, імітують букет в руках. 
Раз присіли, два присіли ,                    
В руках дзвоники задзвонили. 
Вправо дзвін:                                         Нахилили тулуб вліво — 
Дінь-дінь!                                               вправо (з «букетом»). 

 Вліво дзвін:                                           Показують пальцями і слідкують 
 Дінь-дінь!                                              поглядом, як бджола летить 
 На ніс сіла бджола. і сідає на ніс. 

4. Робота над другою частиною.

а) Гра «Снігова куля» (І абзац).

Дочитування тексту пошепки, випереджувальне читання очима.

б) Перевірка розуміння прочитаного.

- Якою була кладка?(Кладка була із сухої деревини, схожа на кістку прадавньої тварини.)

- Як гралася дівчинка?(Дівчинка бовталася у воді руками.)

- На кого вона була схожа?(Вона була схожа на кульбабку.)

Чому?(З-під неї вибилася хмарка льняного волосся, білого і легкого, як пух…)

в)Гра «Незнайко». Учні виправляють помилки, допущені вчителем під час читання тексту.

- Стежка зненацька повернула ліворуч, обминаючи невисоку гору.(Праворуч, круту.)

- Темний струмок перетинав дорогу, і через нього було перекинуто місточок з сухої деревини. (Прозорий, стежку, кладку.)

- Руки в дівчинки були гладенькі, як шовкова трава.(Шершаві, дубова кора.)

- В школі її подружки так і кликали завжди: Улянка - ромашка.(Кульбабка).

- Якою ж була дівчинка?(Задумливою, мрійливою, вміла спостерігати.)

г) Добір заголовку до другої частини.(Записуємо на дошці).(Зустріч із струмком)

5. Усний опис Улянки. Мовно-логічне завдання

( Учитель показує слова – іменники.)

  • До яких слів із словникової роботи вони підходять?( Очі, ніс, брови, обличчя, підборіддя, спідниця, кофтинка, хустинка.)

біла (хустинка) синя (спідниця)

чорні (брови) ніжне кругле (підборіддя)

світлі (очі) засмагле (обличчя)

кирпатенький (ніс) картата новенька (кофтинка)

6. Робота над третьою частиною.

а) Словникова робота.

- Прочитайте сходинки слів, правильно наголошуючи їх.

повільно деревини

прибрався навпростець

палахкотять продираючись

  • Дібрати протилежне за значенням: повільно – швидко

близьке за значенням: прибрався – одягнувся гарно,причепурився

  • Поясніть значення слів: навпростець – прямо

палахкотять – горить, сяє яскраво

б)Гра «Суфлер»

Виразне читання тексту учнями, які читають найкраще з наступним повторенням класом. («Суфлер»). При потребі виправляємо правильність логічного наголосу. Звертається увага на правильне читання питальних і окличних речень

в) Вибіркове читання:

- Що помітила Улянка в лісі?(Що ліс її любий вже прибрався в нову чарівну одежу.)

- Як Улянка висловлює свою радість від зустрічі з берізками?(- Здрастуйте, сестри-берізки, вас не впізнати сьогодні. Чи ви це, мої білокорі?)

- Знайдіть і прочитайте в оповіданні речення, яке найточніше розкриває зміст малюнку , вміщеного в підручнику. (Ой, леле, не чують привіту, свічками золотими палахкотять.)

- Знайдіть у тексті речення і прочитайте, як Улянка зверталася до лісу.(Ой, який же ти став, мій лісе - брате!)

- Про що свідчать такі слова Улянки?(Дівчинка дуже любить природу, свій край.)

- Про що вона думала? (Як же ти пишно прибрався! Ось ти яка, осінь, у лісі!

- Які почуття виникли в Улянки до лісу?(Почуття захоплення красою лісу, радості від зустрічі з ним.)

в) Заголовок до третьої частини (Записуємо на дошці) (Захоплення осіннім лісом)

- Прочитайте з дошки складений план.

7. Робота з малюнками до тексту.

( На дошці з’являються малюнки до кожної частини тексту.)

- Чи відповідають малюнки змісту оповідання? (Так)

- До кожної частини ми з вами дібрали заголовки. Давайте співставимо заголовок і малюнок




Дівчинка і стежка Зустріч із струмком Захоплення осіннім лісом

Молодці! Добре справились. Вдало підібрали заголовки.

VI. Узагальнення і систематизація знань.

- Це оповідання художнє чи науково-популярне?(Художнє).

- Доведіть свою думку.(В оповіданні є багато описів і порівнянь).

- Яка тема цього оповідання?(Розповісти нам про дівчинку Улянку).

- Яка мета?(Показати красу осіннього лісу,вміння бачити красиве в природі,любити природу).

Гра «Розвідники».(На партах лежать картки жовтого і зеленого кольорів).

  • Дівчатка виписують порівняння з першої частини оповідання.

Хустинка,як…(терен-цвіт).

Очі блимають,як…(світлячки).

Припечений ніс,як…(жовта лісова груша).

Кругле підборіддя,як…(яблуко).

  • Хлопчики виписують порівняння з другої частини оповідання.

Стовбур вилискував,мов…(велика кістка тварини).

Водяна трава ворушилась,як…(пучки волосся).

Руки шершаві,як…(дубова кора).

Лляного волосся,як…(пух).

VІІ. Підсумок уроку.

- Хто автор оповідання? (Олесь Донченко.)

- Що найбільше сподобалось в оповіданні?(Як дівчинка розуміє, любить ліс і як звертається до нього.)

- Чому вчить нас це оповідання?(Оповідання учить нас любити природу в будь-яку пору року, вміти помічати її красу, бути спостережливими і уважними. )

- Що ви відчуваєте, ознайомившись з оповіданням? (Хочу побувати в лісі, побачити цю красу, помилуватися берізками в золотому вбранні, виникає відчуття радості від спілкування з природою.)

Слово вчителя

  • Ми щойно уявили прекрасні картини золотої осені в лісі через сприйняття Улянки. Переконалися, що дівчинка знає ліс, любить його, милується його красою.

Людина – улюблене дитя природи – завжди відчуває необхідність спілкування з нею. Природа багато нам дає, але і вимагає багато любові та турботи. Доля природи в наших руках, на нашій совісті, в нашому ставленні до неї.

VIII. Домашнє завдання

Уважно прочитати оповідання О.Донченка «Лісовою стежкою» (с.51-53)

1 ряд – готує опис Улянки;

2 ряд – стисло переказує другу частину;

3 ряд – дослівно переказує третю частину.


Квітка С. С., вчитель початкових класів,

першої кваліфікаційної категорії,

ЗОШ №2
Використана література:

  1. Програми для серед­ньої зага­льноосвітньої школи. 1-4 класи. К.: По­чаткова школа, 2006. – 432с.

  2. Савченко О. Я. Методика читання у початкових класах: Посіб. Для вчителя. – К.: Освіта, 2007. – 334 с.

  3. Савченко О. Я. Читанка: Підруч. для 3 кл. – К.: Освіта, 2003 – Ч. І. –С.51 – 53.

  4. http://osvita.ua


  1. http://teacher.at.ua

  2. http://www.teacherjournal.com.ua

  3. http://metodportal.net

  4. http://uk.wikipedia.org

Схожі:

Поезія Л. Костенко, О. Олесь, В. Симоненко, В. Стус
Бажан М. Поема про кохання і безсмертя // Літературна Україна. – 1980. – 4 березня
Генеральні продюсери Арам Геворкян
В ролях: Вікторія Спесівцева, Андрій Білоус, Назл Сейтаблаєва, Сергій Романюк, Олесь Санін, Ахтем Сейтаблаєв, Ельдар Акімов, Еміль...
ОХ ! Колись-то давно, не за нашої пам'яті,-мабуть, ще й батьків і дідів
Увіходять у ліс, притомилися трохи, а так над стежкою стоїть обгорілий пеньок; батько й каже: Притомився я сяду, одпочину трохи....
Велика Історія України: Культура Поганської України
Київщини і Волині називали просто лісовою стороною. Від ліса взяла свою назву й Деревська земля, теперішнє Полісся. Давні неперехідні...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка