Тема: Незабаром літо. Спостереження за природою влітку.
Мета: Вчити учнів робити висновки спостережень за живою та неживою природою, ознайомити з прикметами приходу літа та захопленням українських дівчат - вінкоплетіння;
Розвивати спостережливість щодо змін у природі, логічне мислення, уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки.
Виховувати інтерес до українських традицій, любов до рідної природи.
Обладнання: Український віночок, зошит, підручник, кольорові олівці, ілюстрації, ноутбук, диск.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Метод ведення: словесний, наочний.
План уроку
Організація класу – 1 хв.
Актуалізація опорних знань – 2 хв.
Перевірка домашнього завдання – 5 хв.
Повідомлення теми і мети уроку – 4 хв.
Вивчення нового матеріалу – 13 хв.
Фізкультхвилинка – 2 хв.
Закріплення – 11 хв.
Підсумок уроку – 6 хв.
Домашнє завдання – 2 хв.
Хід уроку
Організація класу
Повторення правил поведінки.
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось - не шуміти,
Руку гарно піднімати,
Чітко, в лад відповідати.
II. Актуалізація опорних знань
Що ви можете сказати про погоду минулого тижня?
Яка погода сьогодні?
Як змінилася природа навколо нас за останній тиждень?
З чим це пов'язано?
III. Перевірка домашнього завдання
Конкурс на кращу розповідь про свою маму, демонстрація дитячих малюнків.
Повідомлення теми і мети уроку
Відгадайте загадку, і ви дізнаєтесь, яка буде тема нашого уроку:
Теплий, довгий-довгий день,
Повна миска черешень,
Достигає жовтий колос,
Демонструє коник голос,
І суничка дозріває.
Тож коли це буває?
(Влітку)
Розквітають в луках квіти,
зеленіють в лісі віти.
Все зелене, молоде ...
за весною ... (літо йде)
Н. Забіла
На зміну весні приходить улюблена всіма пора року — літо. Сьогодні на уроці ми будемо говорити про найтеплішу пору року.
Вивчення нового матеріалу
Розповідь учителя з елементами бесіди
Прихід літа — це буяння зелені і квітів, це довгі теплі дні, це щедрі та ласкаві до кожної травинки й кущика сонце і земля.
Які літні місяці ви знаєте?
Чому вони так називаються?
А місяць червень луги косить,
червоним соком ягідки зросить.
А місяць липень гарячим літом
обсипле липи пахучим цвітом.
А місяць серпень серпом задзвонить,
достиглий колос додолу схилить.
Здавна люди домовились початком літа вважати 1 червня. Проте справжнє літо почнеться лише тоді, коли протягом усієї доби ртутний стовпчик термометра не опуститься нижче 10° С тепла.
За народним календарем літо настає, коли починає цвісти шипшина (6 червня), а для вчених — 22 червня, у день літнього сонцестояння, у найдовший день року, коли сонце піднімається найвище і обігріває Землю найдужче.
Робота з ілюстраціями, малюнками
Розгляньте ілюстрації, малюнки. Які зміни з настанням літа відбуваються у неживій природі? У живій природі? Чому? Як ви відпочиватимете влітку?
Демонстрація ілюстрацій.
Прикмети літа
Природа розкриває свої таємниці, та не для всіх! Знайомить зі своїми прикметами лише допитливих, спостережливих. Якщо бажаєте, переконайтеся у цьому самі.
Вечірня роса — перша прикмета завтрашнього гарного дня.
Над луками та озером вранці легка пелена туману — дощу не буде.
Вискочили на берег і гучно кумкають жаби — незабаром почнеться дощ.
Кури в землі купаються — на негоду.
Чимало інших ознак вказують на зміни в погоді літньої пори. А які прикмети ви знаєте, які таємниці вона вам відкрила?
Робота з підручником (с. 132)
Про захоплення українських дівчат в літню пору дізнайтеся з тексту "Український віночок".
Розповідь учителя про вінкоплетіння
А чи знаєте ви, що український віночок не просто краса, а й оберіг, "знахар душі", бо в ньому є така чаклунська сила, що біль знімає, волосся береже?
Впліталося до віночка багато квітів: ружі, калини, безсмертника і деревію, незабудки, чорнобривців, любистку, волошки, ромашки.
Найпочесніше місце належало деревію. Ці дрібненькі білі квіточки здалека нагадують велику квітку, її називають в народі деревцем. Коли квіти перецвітають, вітер розносить насіння далеко-далеко.
Та де б не проросла ця рослинка, вона завше цвіте. Тому люди і вплели її до віночка, як символ нескореності.
А барвінок — до людської оселі, до городу тягнеться. Взимку відвар барвінку п'ють від простуди, влітку барвінком прикрашають святковий хліб, хату, плетуть з нього весільні букети. Увесь рік його шанують, бо вважають символом життя.
А безсмертник дарує здоров'я нашому роду людському. Чи виразки, чи ранки — дуже гоїть, тому й співають славу цьому цвітові.
Цвіт вишні та яблуні — символи материнської любові.
А любисток і васильки були колись птахами, що вчили людей любити одне одного та бути щирими у розмовах. А як померли, то проросли двома пахучими рослинками — любистком та васильком. Люди люблять їх не лише за пахощі, а й за лікувальні властивості. Ними миють волосся, освіжають помешкання, купають у відварі маленьких дітей. Тому у віночку вони — символ людської відданості.
А ромашка у віночку наймолодша за своїм віком. Її вплели люди, коли переконалися, що вона приносить не лише здоров'я, але й доброту та ніжність, і вплітають її разом з гронами калини та цвіту яблуні, вишні. Переплітають з вушками хмелю — символу гнучкості й розуму.
А всього в українському віночку — дванадцять квіточок, кожна — лікар, оберіг.
Плести віночок — то ціла наука і дійство. Наші прабабусі знали різні секрети: як плести і коли, як зберігати квіти у вінках. Де відшукати той рецепт, за яким квіти замочували у рослинних соках, аби довший час були свіжими? Може, ваші бабусі знають, то ви запишіть від них.
Показ презентації. Демонстрація квітів.
Народні ігри. Розучування гри "Подоляночка" (с. 133).
Таємниця веселки.
а) Відгадування загадки:
Хвиля б'є у береги,
в небі дивні батоги.
Сім веселих кольорів
піднялось з-за берегів.
То ж у кого їх аж сім?
Чи відомо вам усім?
б) Розповідь учителя з елементами бесіди
Які почуття викликає у вас веселка?
(Радість, посмішку, стає веселіше, зникає поганий настрій, ...)
А справді, що таке веселка? Чому в повітрі виникає таке диво?
Легенда розповідає, що веселка — це зігнута труба, яка висмоктує воду з морів, рік, озер, і виливає у хмари. Але це тільки легенда. Насправді причина цього дива — сонячний промінь, який переломлюється у крапельках дощу і розкладається на сім кольорів.
Допоможіть мені їх назвати. (Червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий.)
Коли з'являється веселка? (На фоні дощової хмари у той момент, коли на протилежному боці неба світить сонце.)
Поспостерігайте влітку за цим явищем природи.
Будьте спостережливими!
Веселка вранці і перед полуднем провіщає зливу.
З'являються дві чи три веселки яскравих кольорів — буде тривалий дощ.
Фізкультхвилинка
Хмарка сонечко закрила,
слізки срібнії зронила.
Ми ті слізки пошукаєм,
«травичці позбираєм,
стибавєм, як зайчата,
політаєм, як пташата.
Потанцюємо ще трішки,
щоб спочили ручки, ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер до праці знову!
Закріплення
Робота в зошиті (с. 53-54).
Гра-змагання "Хто нарахує найбільше відтінків літа".
Підсумок уроку
Чи цікавим був урок?
Що вам запам'яталося?
Якою була тема нашого уроку?
Які літні місяці ви знаєте?
Коли починається справжнє літо?
Які зміни з настанням літа відбуваються у природі?
Назвіть прикмети весни
Які квіти вплітають до віночка?
IХ. Домашнє завдання
Прочитайте статтю "Скоро літо", дайте відповіді на запитання після неї (с.132-134).
|