|
Скачати 287.12 Kb.
|
ЗАСТОСУВАННЯ МОНОТОННОСТІ ФУНКЦІЇ ПРИ РОЗВ’ЯЗУВАННІ НЕСТАНДАРТНИХ РІВНЯНЬ, НЕРІВНОСТЕЙ Гунько Любов Іванівна Учитель-методист Чернігівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №21 Чернігівської міської ради Чернігівської області Чернігів-2012 Зміст Вступ. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 3 Розділ 1. Поняття монотонності. Властивості монотонних функцій. . . . . . . . . .4 Розділ 2. Застосування поняття монотонності до розв’язування рівнянь і нерівностей. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .5 Розділ 3. Застосування поняття монотонності до доведення нерівностей. . . …15 Висновок та пропозиції. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 17 Список використаної літератури. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . 18 Вступ Монотонні функції широко використовуються у теорії міри і теорії ймовірностей, при доведенні нерівностей, їх розв’язуванні, розв’язуванні рівнянь. В підручниках з математики базового рівня дана тема розкрита недостатньо, а в деяких носить лише допоміжний характер, хоча розв’язання більшості рівнянь та нерівностей можна обґрунтувати монотонністю функцій, які входять в них. В роботі висвітлено теорію монотонності функцій, теорема про корінь, а також показано практичне застосування монотонності функції при розв’язуванні нестандартних рівнянь, нерівностей та доведенні нерівностей. Вибір теми на сьогодні, є актуальним. Бо монотонність функції є потужним інструментом проникнення математичних методів у різні сфери людської діяльності. Адже за допомогою властивості монотонності функцій можна описати різні процеси, явища, що досліджуються у науці, техніці та на практиці. Мета роботи: необхідність та можливість застосування методу монотонності функцій при розв’язуванні нестандартних рівнянь, нерівностей та доведенні нерівностей. Творча робота складається зі вступу; 3-ох розділів; 2-х рисунків; висновку та пропозицій; списку використаної літератури. У вступі обґрунтовано вибір теми , її актуальність на сучасному етапі розвитку освіти. В першому розділі “ Поняття монотонності. Властивості монотонності” дається пояснення слова “монотонність” , означення зростаючої та спадної функцій, висвітлено властивості монотонних функцій. В другому розділі “ Застосування поняття монотонності до розв’язування рівнянь, нерівностей” показано групу рівнянь, нерівностей, які містять монотонні функції та їх практичне розв’язання. В третьому розділі “Застосування поняття монотонності функцій при доведенні нерівностей” подано несподівані застосування монотонності до доведення нерівностей. У висновку відмічено, що метод монотонності дозволяє обґрунтувати на свідомому рівні розв’язання багатьох рівнянь, нерівностей, що підкреслює не тільки необхідність, але і практичне значення даної теми в шкільному курсі. Адже результати дослідження корисні учням старших класів для поглиблення теоретичного матеріалу, для підготовки до ЗНО в ході комплексного повторення курсу алгебри, а також учителям для організації повторення. Розділ 1. Поняття монотонності. Властивості монотонних функцій Монотонні функції широко використовуються у теорії міри і теорії ймовірностей, при розв’язуванні нестандартних рівнянь , нерівностей, а також доведенні нерівностей. Саме слово “монотонність” утворено з двох грецьких слів у перекладі , які означають: один, єдиний і натяг, напруга. Буквальне значення терміну – однотонність. У 1881 році цей термін ввів видатний фізик і математик Карл Готфрід Нейман (1832-1925), який застосував його спочатку до монотонних числових послідовностей. Ще раніше, у 1837 році, поняття монотонності строго визначив видатний німецький математик Петер Густав Ленсен Діріхле (1805-1859); досліджуючи розклади функцій у тригонометричні ряди. Означення: функція y=ƒ(х) називається монотонно зростаючою (спадною) на деякому проміжку, якщо для будь-яких і із цього проміжку і нерівності < випливає нерівність ƒ()<�ƒ() (відповідно ƒ()>ƒ()). Властивості монотонних функцій: Властивість 1. Сума зростаючих (спадних) функцій є зростаючою (спадною) функцією на їх спільній області визначення. Властивість 2. Добуток двох зростаючих (спадних) функцій, які набувають тільки невід’ємних значень, є зростаючою функцією. Властивість 3. Добуток двох спадних функцій, які набувають тільки додатних значень, є спадною функцією. Властивість 4. Різниця зростаючої і спадної (спадної і зростаючої) функцій , є функцією зростаючою (спадною) на їх спільній області визначення. Властивість 5. Якщо функція у=ƒ(х) – зростаюча і набуває тільки додатних значень, то функція у= - спадна. Властивість 6. Якщо функції у=ƒ(х); у=g(х) – обидві зростаючі або обидві спадні, то функція у=ƒ(g(х)) – зростаюча. Якщо одна із функцій у=ƒ(х) і у=g(х) – зростаюча, а друга спадна, то функція у=ƒ(g(x)) – спадна. Зауваження. Різниця двох зростаючих функцій може і не бути зростаючою. Наприклад, різниця функції у= х і у= 2х – є функція у= -х – спадна. Різниця функцій у= і у= х не є ні спадною, ні зростаючою на всій області визначення. Розділ 2. Застосування поняття монотонності до розв’зування рівнянь, нерівностей Теорема 1 (про корінь). Нехай функція у=ƒ(х) зростає (спадає) на проміжку І, число а – будь-яке із значень, яких набуває функція на цьому проміжку. Тоді рівняння ƒ(х)=а має єдиний корінь на цьому проміжку . У 2 1 У = У= ƒ(х) 1 2 Х «рис. 2.1» Завдання 1. Розв’язати рівняння: + х = 10. Розв’язання. Ліва частина у = + х даного рівняння – зростаюча функція на всій числовій прямій. Відповідно, рівняння (1) має не більше одного кореня, який легко вгадати. При х = 2 ліва частина рівна правій. Відповідь: х = 2. Завдання 2. Розв’язати рівняння: ++=. Розв’язання. Знайдемо область допустимих значень змінної даного рівняння: х1; – 2х + 30; х Є;= 4 12 = 80; х – 1 0; х 1; a=10,вітки параболи вгору , нулів не має. При цих значеннях квадратний тричлен – 2х + 3 – зростає (вершина параболи – графіка квадратного тричлена має абсцису х=1). Тоді ліва частина рівняння є зростаючою функцією, як сума трьох зростаючих функцій на проміжку [1;). За теоремою 1 рівняння має не більше одного кореня. Підставимо х=2 в дане рівняння, отримаємо + + = ; + 1 1 = - вірна числова рівність при х=2. Відповідь: х=2. Завдання 3. Розв’язати рівняння: + = 2. Розв’язання. = 2 – ; = ; ОДЗ: х 0. Функція ƒ(х) = - зростаюча на проміжку [0;), а g(х) = - спадна на проміжку [0;). Легко бачити, що х=1 – корінь рівняння. Інших коренів немає. Відповідь: х=1. Завдання 4. Розв’язати рівняння: х +2= – . Розв’язання. Права частина даного рівняння ƒ(х) = – - функція спадна на всій області визначення: Х х1, тобто при всіх х1. +70; х-7; Х-10; х1; – = = Дріб, у якого чисельник постійний, а знаменник зростає, спадає. При х1 квадратний тричлен х +2 зростає, так, як вершина параболи має абсцису х=0,5, вітки параболи напрямлені вгору. Дане рівняння має не більше одного кореня. При х=2 рівність виконується. Відповідь: х=2. |
Розв’язування найпростіших тригонометричних рівнянь Мета: Повторити властивості тригонометричних функцій та загальні розв’язки найпростіших тригонометричних рівнянь, розвивати вміння... |
Функціональний метод розв’язування рівнянь, нерівностей і задач Комп’ютерний... Функціональний метод розв`язування рівнянь, нерівностей і задач. Навчальний посібник для вчителів та учнів 8-10 класів як загальноосвітніх... |
Тема уроку: Застосування похідної до розв’язування прикладних задач Навчальна мета уроку Навчальна мета уроку: Формувати в учнів вміння знаходити найбільше і найменше значення функції при розв’язуванні різних типів прикладних... |
Правила виконання відсоткових розрахунків Лінійні, квадратні, раціональні, ірраціональні, показникові, логарифмічні, тригонометричні рівняння, нерівності та їх системи. Застосування... |
Урок 1 Тема: Рівняння з двома змінними Завдання уроку: Навчитись розрізняти рівняння з двома змінними, вивчити означення лінійного рівняння з двома змінними, розв’язків... |
Урок №33 Тема. Функція у = х Мета: домогтися засвоєння учнями властивостей функції у = х2 та виду і властивостей її графіка та способу застосування графіка функції... |
Урок №80 Тема. Розв'язування задач за допомогою систем лінійних рівнянь Мета: відпрацювати навички застосування схеми розв'язання текстових задач на складання системи лінійних рівнянь із двома змінними... |
УРОК 17 Тема уроку ... |
Урок №73 Тема. Системи двох лінійних рівнянь із двома змінними та... Ня щодо залежності кількості розв'язків системи лінійних рівнянь від співвідношення коефіцієнтів a, b, c цих рівнянь; вироблення... |
Тема: Розв’язування задач за допомогою рівнянь Мета: Розширити знання учнів про практичне застосування рівнянь, зокрема до розв’язання задач. Вдосконалити навики встановлення залежностей... |