Положення з написання студентських наукових робіт у вищій школі


Скачати 452.28 Kb.
Назва Положення з написання студентських наукових робіт у вищій школі
Сторінка 1/2
Дата 22.04.2013
Розмір 452.28 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
  1   2


Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Миколаївський національний університет імені В.О.Сухомлинського

Положення

з написання студентських наукових робіт у вищій школі

Миколаїв – 2012

ББК

В

УДК
Корнієнко І. А., Спанатій Л. С., Супрун А. П.

Положення з написання студентських наукових робіт у вищій школі / відпов. ред. доц. І. А. Корнієнко, А. П. Супрун, Л. С. Спанатій. – Миколаїв: МНУ, 2012. – 34 с.
Відповідальний редактор:

кандидат філологічних наук, доцент І. А. Корнієнко,

кандидат філологічних наук, доцент Л. С. Спанатій,

кандидат філологічних наук, доцент А. П. Супрун.

Рекомендовано до друку вченою радою

Миколаївського національного університету імені В.О.Сухомлинського

(протокол № від 2012 р.).

Вступ
Протягом усього періоду навчання студенти Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського працюють над написанням різноманітних наукових досліджень, що є чи не найбільш важливим показником освітнього та наукового рівнів майбутніх фахівців.

Власне підготовка та написання наукової роботи є своєрідним логічним закінченням праці над теоретичним матеріалом і поглибленого вивчення студентом тієї чи іншої теми. Саме наукова робота об’єктивно свідчить про рівень набутих знань і досвід самостійної роботи. Публічний захист наукового дослідження показує, зокрема, у якій мірі студент оволодів знаннями з відповідної дисципліни та готовий застосовувати їх на практиці.

1. Загальні положення

Наукове дослідження (в першу чергу мається на увазі реферат, курсова, бакалаврська, дипломна та магістерська роботи) необхідно оформлювати відповідно до Стандарту (доцільно орієнтуватися на ДСТУ 3008-95 «Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення»).

Реферат – це письмова робота студента, що є невід’ємною складовою навчального процесу. Реферат студент пише з конкретної теми курсу, попередньо опрацювавши наукову літературу, осмисливши прочитане та виклавши думки на папері.

Особливих регламентацій щодо написання реферату немає. Головне, щоб реферат був написаний самостійно. Матеріал, який викладається, необхідно обґрунтовано реферувати. Можна використовувати цитати як для підтвердження якоїсь думки, так і для її спростування. Але цитований матеріал, який допускається лише в основній частині, незалежно від форми цитування – дослівного (в лапках), світоглядно-змістового (своїми словами із зазначенням авторства матеріалу, який використовується), не повинен перевищувати 30% реферату.

Курсова робота – це самостійне навчально-наукове дослідження студента, яке виконується на II-ІV курсах із певної дисципліни. Науковий рівень курсової роботи, грамотність викладу матеріалу, правильність оформлення, вміння студента у процесі захисту обґрунтувати й довести правомірність викладених у роботі думок, висновки повинні свідчити про рівень володіння українською літературною мовою як засобом спілкування та елементом викладу фактичного матеріалу.

Виконання курсової роботи передбачає вироблення навичок самостійної роботи з науковими джерелами й оволодіння методикою досліджень, а також здатність обрати та проаналізувати наукову або практичну проблему роботи, самостійно узагальнити опрацьований матеріал, обґрунтувати висновки.

Дипломна робота бакалавра – це кваліфікаційна робота студента, яка засвідчує його фаховий рівень, а також рівень знань, умінь і навичок, виявляє самостійність у підході до вирішення проблемних питань, які постають у процесі роботи над обраною темою. Бакалаврська робота може мати прикладний характер.

Дипломна робота спеціаліста – це підсумкова кваліфікаційна робота студента, яка має внутрішню єдність, відображає хід і результати обраної теми, засвідчує фаховий рівень студента, а також рівень знань, умінь і навичок щодо роботи з науковою літературою, виявляє самостійність у підході до вирішення проблемних питань, які постають у процесі роботи над обраною темою.

Дипломне дослідження може бути продовженням роботи над курсовою чи бакалаврською роботами, обсяг якої збільшується за рахунок опису фактів і результатів детальнішого вивчення проблеми, яку порушує студент. Можна збільшити кількість розділів, виділивши в окремі складові одну чи кілька особливостей досліджуваної теми.

Дипломна робота магістра – це самостійна випускова науково-дослідницька робота наукового змісту професійної та спеціальної підготовки випускника. Сукупність одержаних у магістерській роботі результатів повинна свідчити про наявність у її автора навичок наукової роботи.

До виконання дипломних робіт спеціаліста, магістра рекомендувати студентів, які мають середній бал успішності (встановлюється вищим навчальним закладом.

Розділ 1

Основні вимоги до курсової, дипломної та магістерської роботи



  1. Загальні зауваження

Студенти, які виконують наукову роботу будь-якого рівня, повинні насамперед ознайомитися з чинними стандартами її оформлення та вимогами до таких досліджень ДСТУ ГОСТ 7.1: 2006 (ГОСТ 7.1 – 2003; ІДТ) «Бібліографічні записи. Бібліографічний опис».

Написання наукової роботи починається з визначення та висвітлення основного питання кожного розділу. Виклад змісту кожного питання повинен бути об’єктивно доведеним, науково аргументованим і поясненим (а не описовим і декларативним). Теоретичні положення та висновки повинні ґрунтуватися на переконливому аналізі фактичного матеріалу. Глибина наукового дослідження обов’язково передбачає ознайомлення студентів з науковими працями українських та зарубіжних учених з обраної проблеми.

Важливо, щоб матеріал наукової роботи був чітко та логічно викладений, подавався з використанням відповідного термінологічного апарату, проте не містив надміру термінів. Уміння обґрунтовано і переконливо викласти матеріал свідчить про сформованість знань студента, їх системність та усвідомлене засвоєння. Наукову роботу необхідно писати правильною літературною мовою, без різного роду помилок.

Під час навчання в університеті студенти виконують дві курсові роботи, бакалаврське, дипломне та магістерське дослідження.

Дипломна робота бакалавра виконується студентом на випускному четвертому курсі і є завершальним етапом підготовки спеціаліста (бакалавра). Вона повинна засвідчити професійну зрілість випускника, виявити його загальнонаукову та спеціальну підготовку, вміння застосовувати здобуті в університеті знання для розв’язання конкретних наукових та практичних завдань. Виконання дипломної бакалаврської роботи дає змогу систематизувати та поглибити здобуті знання, творчо застосувати їх у вирішенні конкретних завдань, розвинути навички самостійної роботи в аналізі та синтезі різноманітних лінгвістичних явищ, формулюванні конкретних наукових пропозицій. Дипломна робота бакалавра узагальнює самостійну індивідуальну науково-дослідну роботу студента. Її захист проходить на засіданні ДЕК у визначений заздалегідь термін. Після успішного захисту дипломної роботи ДЕК присвоює студенту кваліфікацію бакалавра.

Основними завданнями дипломної роботи бакалавра є: а) систематизація наявних з обраної проблеми наукових досліджень; б) визначення та аналіз конкретного нерозв’язаного питання із застосуванням релевантних методів дослідження, у межах яких необхідним є використання експериментальних методик; в) обґрунтування актуальності отриманих висновків, їх прикладного значення й перспективності подальших розробок; г) підготовка доповіді, що відбиває зміст роботи, та її подальший публічний захист.

Дипломна робота спеціаліста виконується студентом на завершальному п’ятому курсі і передбачає підтвердження його кваліфікації за спеціальністю, вмінь і навичок ґрунтовного самостійного опрацювання певного кола наукових проблем, використання у межах дослідження комплексу провідних навчальних дисциплін, що викладалися протягом усього періоду навчання. Як теоретично-прикладне дослідження дипломна робота спеціаліста повинна містити теоретичне осмислення актуальної проблеми, а також обґрунтований проект її практичного розв’язання, виконаний на основі ретельно проведеного аналізу релевантного і достатнього за обсягом фактичного матеріалу. До дипломної роботи спеціаліста висуваються такі основні вимоги: актуальність теми, її відповідність сучасному стану певної галузі науки та перспективам її розвитку, практичним завданням відповідної сфери; вивчення та критичний аналіз монографічних і періодичних видань з теми; вивчення та характеристика історії досліджуваної проблеми та її сучасного стану; чітка характеристика об’єкта та предмета, мети і завдань дослідження, практичне спрямування його результатів тощо. В дипломній роботі цього рівня студент має застосовувати широкий спектр відповідних дослідницьких методів і прийомів (зіставний метод, метод компонентного аналізу, різноманітні експериментальні методики тощо), робити ґрунтовні висновки, що засвідчуватиме спроможність автора до самостійної професійної діяльності. Дипломна робота підтверджує високий кваліфікаційний ступінь студента, його обізнаність у найголовніших проблемах сучасного мовознавства та загального гуманітарного знання. Захист дипломної роботи спеціаліста також проходить на засіданні ДЕК у визначений заздалегідь термін. Після успішного захисту дипломної роботи ДЕК присвоює студенту кваліфікацію спеціаліста.

Основними завданнями дипломної роботи спеціаліста є: а) опанування комплексом теоретичних знань з обраної наукової проблеми; б) проведення практичного аналізу кола питань з обраної проблематики; в) використання сучасних методів і методик дослідження; г) обґрунтування актуальності та наукової новизни результатів дослідження; ґ) доведення практичної цінності отриманих результатів; д) підготовка доповіді, що відбиває зміст роботи, та її подальший публічний захист.

Дипломна робота магістра – це самостійне дослідження, виконане студентом на завершальному етапі навчання. Вона є кваліфікаційним документом, на підставі якого Державна екзаменаційна комісія визначає найвищий рівень теоретичної та практичної підготовки випускника, його готовність до самостійної роботи за фахом і приймає рішення про присвоєння кваліфікації магістра. Метою підготовки магістерської роботи є поглиблення студентом теоретичних і практичних знань з обраного напряму спеціалізації, їх застосування при розв’язанні складних актуальних теоретико-практичних завдань, виявлення ступеня підготовки випускника до самостійної фахової діяльності. Працюючи над магістерською роботою, студент повинен чітко формулювати проблему та обґрунтовувати її актуальність, визначати мету й завдання дослідження, укладати логічний план та оптимальну структуру роботи, продуктивно працювати з різноманітними науковими джерелами та фактичною інформацією, аналізувати та оцінювати різні аспекти обраної наукової проблеми, обґрунтовувати власні узагальнення, висновки й пропозиції.

Основними завданнями дипломної роботи магістра є: а) поглиблення та узагальнення теоретико-методологічних засад з обраного напряму дослідження; б) проведення всебічного аналізу актуальної для сучасного мовознавства проблеми із застосуванням класичного та новітнього методологічного апарату; в) розробка та оцінка альтернативних підходів до вирішення визначених проблем; г) обґрунтування запропонованих рішень у їх зв’язках з новітніми напрямами гуманітарного знання; ґ) доведення практичної цінності отриманих висновків за результатами їх впровадження або відповідних перспектив; підготовка доповіді, що передає точний зміст роботи та пропозиції автора з подальшим їх публічним захистом.


  1. Вимоги до самостійності

Основною вимогою до наукових робіт студентів є їх самостійне і творче виконання. Досить часто у роботах наявне зловживання цитатами, запозиченими зі статей, монографій, підручників та мережі Internet, що зумовлює негативну оцінку роботи. Загальна кількість цитованих матеріалів повинна займати не більше 1/3 обсягу сторінки.

Крім того, треба пам’ятати, що кожна надрукована на папері (компакт-диску чи інших носіях) або у всесвітній комп’ютерній мережі думка має власника, а її несанкціоноване використання є крадіжкою чужої інтелектуальної власності, за що передбачене покарання. Тому варто бути надзвичайно уважним і коректним, цитуючи праці вітчизняних дослідників, викладаючи зміст іншомовних наукових джерел, використовуючи інформацію із CD та Інтернету. Наукова робота, у якій буде виявлено ознаки плагіату, знімається з розгляду, а її авторові виставляється оцінка «незадовільно». В такому випадку студент пише нову курсову роботу на іншу тему. Дипломна чи магістерська робота з ознаками плагіату рішенням Державної екзаменаційної комісії також знімається з розгляду, виставляється незадовільна оцінка, а можливість захисту нової (написаної на іншу тему) дипломної роботи надається не раніше, ніж через рік.
1.3 Планування роботи

Підготовка курсової чи дипломної роботи вимагає виокремлення її певних етапів та визначення конкретних завдань, які необхідно розв’язати на кожному з них. Планування передбачає розподіл часу для написання роботи, дотримання визначених термінів та обсягів. Виконання наукової роботи містить щонайменше шість етапів: 1) визначення напряму дослідження та вибір і затвердження теми та плану роботи; 2) пошуки та вивчення літератури; 3) складання та узгодження з науковим керівником плану роботи; 4) підбір та опрацювання фактичного матеріалу; 5) написання роботи; 6) захист роботи. Нижче детально розглянуто основні етапи виконання наукової роботи.

1.3.1 Вибір теми. Теми курсових чи дипломних робіт студенти обирають із запропонованого кафедрою переліку або самостійно. Найчастіше тему роботи пропонує науковий керівник - викладач кафедри, який працює в галузі відповідної проблематики. Обрану тему затверджують на засіданні кафедри, після чого тему не змінюють, але можуть коригувати відповідно до напряму опрацьованого матеріалу. Тема курсової чи дипломної роботи повинна бути актуальною, мати теоретичне і прикладне значення, відповідати сучасному стану та перспективам розвитку лінгвістичної науки.

Теми курсових робіт не можуть збігатися у студентів одного курсу і не повинні повторюватися з року в рік.

Під час вибору теми студент має обговорити її з науковим керівником, до обов’язків якого входить:

– консультування студентів із питань вибору теми роботи, розробки її плану, добору спеціальної літератури, підготовки окремих розділів;

– консультування студентів щодо збирання, аналізу та безпосереднього опрацювання й викладу матеріалу;

– формулювання основних завдань дипломної роботи із зазначенням термінів виконання кожного розділу;

– контроль за дотриманням студентом регламенту підготовки курсової чи дипломної роботи;

– контроль наукової відповідності роботи;

– підготовка відгуку про дипломну роботу з ґрунтовною характеристикою її наукової відповідності.

1.3.2 Пошуки та вивчення літератури. Робота над науковим дослідженням розпочинається з опрацювання бібліотечних каталогів, картотек, бібліографічних покажчиків тощо. На цьому етапі студенти ознайомлюються з наявною з обраної проблеми науковою й довідковою літературою, рекомендованою науковим керівником та дібраною самостійно, конспектуючи потенційно важливі думки, цитати, дати, прізвища, які можна використати в тексті. Суттєвою є необхідність фіксації всіх бібліографічних даних опрацьованого джерела (автор, місто і рік видання, видавництво, кількість сторінок), що подалі полегшить укладання списку використаних джерел.

Підбираючи літературу для дослідження, варто переглянути нові числа українських періодичних наукових видань та збірок наукових праць, що видаються у вітчизняних вищих навчальних закладах. Обов’язковим є використання наукових праць учених Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського (зокрема викладачів профілюючої кафедри), які працюють у межах обраної студентом наукової проблеми. Бажано опиратися й на відповідні праці наукового керівника роботи.

Посилатися слід на останні видання публікацій та активно використовувати новітні наукові дослідження. Негативною ознакою роботи вважається відсутність чи замала кількість (менше 10 позицій) використаних сучасних досліджень з обраної проблеми, що зумовлює зниження оцінки. Також (насамперед у магістерських роботах) необхідно використовувати наукові праці зарубіжних учених.

1.3.3 Складання плану роботи. Після ознайомлення з літературою студент вже має сформовану думку про напрям свого дослідження і готовий до складання плану дослідження.

Дипломна робота обов’язково має ускладнений план, який містить вступ, два-чотири розділи, що поділяються на кілька підрозділів та параграфів (пунктів), висновки, список використаної літератури, список використаних джерел та, за необхідності, додатки (див. Додаток А).

План наукового дослідження обов’язково узгоджується з науковим керівником ще до початку роботи над її текстом. План повинен відповідати темі дослідження, мати чітку логіку поєднання теоретико-методичної, аналітичної, експериментальної та конструктивної частин. При розробці та обговоренні плану дослідження необхідно скласти поетапний календарний план написання роботи згідно із затвердженим на кафедрі регламентом. Невиконання графіка та систематичне відхилення від регламенту є підставою для недопущення студента до захисту роботи.

1.3.4 Обсяг дипломних робіт та основні вимоги до їх друкування. Текст роботи набирають на комп’ютері в системі Microsoft Word 6, 7 та пізніших версій, 14 кеглем Times New Roman через півтора інтервали і друкують на принтері з одного боку аркуша білого паперу формату А4 (210´297 мм). Мінімальна висота шрифту 1,8 мм. Кількість рядків на сторінці 28-30, кількість знаків у рядку - близько 60. Береги: лівий - 30 мм; правий - 10 мм, верхній - 20 мм, нижній - 20 мм. Абзацний відступ - 1,25 см. Шрифт друку має бути чітким, рядки – чорного кольору. Щільність тексту має бути однаковою.

Загальний обсяг курсової роботи (без Додатків і Бібліографії) має становити 25-35 сторінок.

Загальний обсяг дипломної роботи бакалавра (без Додатків і Бібліографії) має становити 40-50 сторінок.

Загальний обсяг дипломної роботи спеціаліста (без Додатків і Бібліографії) має становити 50-70 сторінок.

Загальний обсяг дипломної роботи магістра (без Додатків і Бібліографії) має становити 70-80 сторінок.

Обсяг структурних частин твору має бути в таких межах:

Вступ – 2-3 стор. (для курсової роботи);

3-4 стор. (для дипломної роботи бакалавра);

4-5 стор. (для дипломної роботи спеціаліста);

5-6 стор. (для дипломної роботи магістра);

Основна частина – 20-32 стор.(для курсової роботи);

30-45 стор. (для дипломної роботи бакалавра);

40-60 стор. (для дипломної роботи спеціаліста);

60-70 стор. (для дипломної роботи магістра);

Висновки – 1-2 стор. (для курсової роботи);

2-3 стор. (для дипломної роботи бакалавра);

3-4 стор. (для дипломної роботи спеціаліста);

3-5 стор. (для дипломної роботи магістра).

Ілюстративні матеріали повинні відповідати формату А4, їх нумерують відповідно до загальної нумерації сторінок роботи і розміщують у додатках.

Текст основної частини дипломної роботи поділяють на розділи, підрозділи, пункти та підпункти. Кожну структурну частину роботи (розділи) починають з нової сторінки. Заголовки структурних частин роботи «Зміст», «Перелік умовних скорочень», «Вступ», «Розділ», «Висновки», «Список використаної літератури», «Додатки» друкують великими літерами симетрично до тексту.

Заголовки підрозділів друкують маленькими літерами (крім першої великої) з абзацного відступу. У кінці заголовка крапки не ставлять. Якщо заголовок складається з двох або більше речень, їх розділяють крапкою. Заголовки пунктів друкують маленькими літерами (крім першої великої) з абзацного відступу в розрядці у підбір до тексту. В кінці заголовка, надрукованого у підбір до тексту, ставиться крапка. Після заголовка (за винятком заголовка пункту) та текстом пропускають один рядок.

1.3.5 Нумерація. Сторінки, розділи, параграфи, пункти, рисунки, таблиці, формули нумерують арабськими цифрами без знака №..

Першою сторінкою роботи є титульний аркуш, але на ньому номер сторінки не ставлять, на наступних сторінках номер проставляють у правому верхньому куті сторінки без крапки в кінці.

Заголовки структурних частин друкують великими літерами. У плані заголовки підрозділів друкують малими літерами (крім першої великої) з абзацного відступу. Заголовки структурних частин: «ЗМІСТ», «ПЕРЕЛІК УМОВНИХ СКОРОЧЕНЬ», «ВСТУП», «ВИСНОВКИ», «СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ», «ДОДАТКИ» не нумерують. Номер розділу ставлять після слова «РОЗДІЛ», після номера не ставлять крапку. Далі друкують назву розділу великими літерами. Номер підрозділу складається з номера розділу і порядкового номера підрозділу, між якими ставлять крапку. В кінці номера підрозділу не повинна стояти крапка, наприклад: «2.3» (третій підрозділ другого розділу). Потім у тому ж рядку йде заголовок підрозділу. Підрозділи нумерують у межах кожного розділу.

В окремих випадках у наукових студентських роботах підрозділи можуть бути поділені на пункти (параграфи) та підпункти. Пункти нумерують у межах кожного підрозділу. Номер пункту складається з порядкових номерів розділу, підрозділу, пункту чи параграфу, між якими ставлять крапку. В кінці номера не повинна стояти крапка, наприклад: «1.3.2» (другий пункт (параграф) третього підрозділу першого розділу). Потім у тому ж рядку йде заголовок пункту.

1.3.6 Порядок посилань на літературу (джерела). На всі одиниці бібліографічного опису, наведеного в дипломній роботі, обов’язково мають бути посилання в тексті. Посилання в тексті дають у квадратних дужках [ ], де перше число позначає порядковий номер видання в бібліографічному описі, воно відокремлюється від наступних комою, а після цього вказують використані сторінки видання: [9, с. 22]. Посилаються на джерело та сторінку (крім газетних статей і випадків, коли посилаються на джерело в цілому). Наприклад:

«Доведено взаємовплив мови і соціуму» [3, с. 453].

«Особливості функціонування власних назв у художніх текстах розглянуто Ю. О. Карпенком у статті» [7].

«Специфіку словотвірних категорій української мови з’ясовано у працях К. Г. Городенської та В. П. Олексенка» [3; 10].

«Проблеми сприйняттєвих характеристик сугестивних текстів проаналізовано у працях» [1; 2; 7].

«Проблеми сучасної лексикографії висвітлено у працях» [1–7].

Якщо посилання дається відразу на кілька видань (позицій бібліографічного покажчика), то їх номери відокремлюють крапкою з комою, наприклад: [4, с. 269; 12, с. 134; 19, с. 20]. Крапку в кінці речення ставлять не перед квадратними дужками, а після них. Якщо цитату, наведену в роботі, взято не з оригіналу, а з іншого видання, то це треба відобразити в посиланні, напр. [цит. за 8, с. 438]. Приклад оформлення списку використаної літератури див. у додатку Г.

  1. Палітурка

Дипломні роботи подаються на кафедру в палітурках. Дипломні роботи опалітурюють лише у тверду коленкорову оправу.

Розділ 2

Оформлення основних елементів тексту
Структура дипломного дослідження чітко регламентована і містить такі основні елементи: 1) титульний аркуш; 2) зміст; 3) за необхідності - перелік умовних позначень чи скорочень, список використаних джерел 4) вступ; 5) основна частина; 6) висновки; 7)  список використаної літератури (бібліографія) і, за потреби; 8) додатки.

2.1 Титульний аркуш

Він є основним елементом будь-якої наукової роботи – дипломної чи дисертаційної. З титульного аркуша починається нумерація сторінок, хоч номер сторінки на ньому не проставляється.

Дані, які вказують на титульному аркуші дипломних робіт, визначені державним стандартом (ДСТУ 3008-95. «Документація. Звіти у сфері науки і техніки. Структура і правила оформлення»). Дотримання державних стандартів є обов’язковим.

У дипломних роботах зазначають повну назву навчального закладу та його відомчу підпорядкованість, факультет, кафедру, на якій виконано роботу, назву роботи, дані про студента та наукового керівника, місто та рік подання роботи до захисту. Крапки в кінці речення не ставлять, переноси не допускаються. Скорочення в назві навчального закладу та назві роботи не допускаються.

Текст верхньої частини аркуша (назву міністерства, вищого навчального закладу) друкують великими літерами, вирівнювання – по центру, 14 кеглем.

Назву факультету маленькими літерами, крім першої букви, вирівнювання – по центру, 14 кеглем.

Назву кафедри маленькими літерами, крім першої букви, справа, 14 кеглем.

Вид дослідження маленькими літерами, крім першої букви, вирівнювання – по центру, 14 кеглем.

Назву теми роботи друкують великими літерами напівжирним шрифтом, вирівнювання – по центру, 14 кеглем.

Назва спеціальності починається з великої літери і береться в лапки; прізвище, ім’я, по батькові автора роботи маленькими літерами, крім власних назв, виділяють напівжирним шрифтом.

Науковий ступінь, вчене звання, прізвище, ім’я, по батькові наукового керівника або консультанта (маленькими літерами), крім власних імені, справа, 14 кеглем.

Місто та рік написання наукового дослідження маленькими літерами, крім першої букви, вирівнювання – по центру, 14 кеглем.

2.2 Зміст

Він відповідає плану роботи, про який йшлося вище. Єдиною відмінністю є зазначення номерів сторінок. Вказується лише номер початкової сторінки пункту плану.

2.3 Перелік умовних позначень

Якщо у роботі використано понад п’ять умовних позначень (абревіатур, символів, скорочень, які не є загальноприйнятими), то це зазначається на окремому аркуші, розташованому перед вступом і відображеному у змісті.

2.4 Вступ

У вступі розкривається суть проблеми та її наукове і практичне значення, стан дослідження, вихідні дані для розробки теми, обґрунтування необхідності проводити дослідження. Тему пов’язують із проблемами загальнометодологічного характеру, з науковими пошуками і перспективами в галузі мовознавства. У Вступі висвітлюють актуальність теми, її новизну, визначають загальну мету і конкретні завдання дослідження, його предмет і об’єкт, деталізують методи дослідження, розкривають теоретичне та практичне значення роботи, наводять стислий огляд джерел і наукової літератури з досліджуваної теми та подають огляд історії та теорії дослідження проблеми з визначенням недостатньо вивчених чи складних питань, окреслюють структуру роботи. За обсягом вступна частина може складати дві-п’ять сторінок від загального тексту роботи.

Актуальність теми доводять шляхом критичного аналізу та порівняння з відомими напрямами розв’язаннями проблеми. Актуальність теми необхідно пов’язати із сучасними проблемами в галузі, доцільно використати нові підходи, методологію, розглянути відоме явище у нових аспектах, дати нове тлумачення проблемних чи дискусійних питань. Увиразнення актуальності роботи передбачає посилання на ґрунтовні праці відомих науковців та чітке визначення проблемних питань з досліджуваної важливої проблеми.

Новизна роботи передбачає визначення конкретного нерозв’язаного питання з досліджуваної проблеми, напрямів нового осмислення відомих наукових положень та аналізованого раніше фактичного матеріалу, особистого внеску студента в опрацювання розроблених питань, застосування новітніх підходів до аналізу фактичного матеріалу, висвітлення прикладного значення результатів роботи.

Мета роботи становить основну ідею дослідження. Як правило, мета збігається чи перегукується з темою, але формулювання мети має проблемний характер: вона повинна відбивати всі основні напрями роботи, тому може мати синтаксичну форму складного багатокомпонентного речення. Мета роботи визначає її загальну стратегію.

Завдання роботи тісно пов’язані з метою, вони випливають з мети та актуальності роботи. Завдання роботи становлять покроковий перелік конкретних дослідницьких заходів, які треба здійснити для досягнення загальної мети, тобто визначають тактику дослідження. Слід пам’ятати, що кожне поставлене завдання розв’язується в окремому підрозділі роботи, результати виносяться у висновки, отже, висновків роботи не може бути менше, ніж поставлених конкретних завдань. Невідповідність між поставленими завданнями та основним змістом роботи і висновками є серйозною помилкою.

Об’єкт та предмет дослідження – це поняття, співвідносні між собою як ціле і частина, де об’єкт є родовим поняттям (гіперонімом), а предмет – видовим (гіпонімом). Об’єкт дослідження – це процес або явище, що породжує проблемну ситуацію й обрано для вивчення. В об’єкті виокремлюється та його частина, яка є предметом дослідження. Отже, предмет – це безпосередньо те, що досліджено в курсовій роботі, а об’єкт – галузь, в якій існує предмет. Наприклад, якщо об’єктом дослідження є ономастичний простір творів О. Гончара, то предметом може бути мовна (лексична, словотвірна, стилістична та ін.) специфіка антропонімікону, використаного письменником.

Методи дослідження залежать від специфіки роботи, але переважна більшість студентських наукових робіт ґрунтується на описовому методі, методі кількісних підрахунків, різноманітних експериментальних методах. Проте потрібно пам’ятати, що перелік використаних методів подають не відірвано від змісту роботи, а коротко та змістовно визначаючи, що саме досліджувалося тим чи іншим методом. Це дасть змогу пересвідчитися у логічності та прийнятності й необхідності вибору саме таких методів. У дипломних та магістерських роботах широко використовують як загальнонаукові методи (спостереження, індукція, дедукція, аналіз, синтез, порівняння, формалізація, моделювання та ін.), так і спеціальні методи.

Обов’язково слід зазначити, які нові наукові положення (практичні рекомендації) студентом запропоновані в дослідженні особисто. Якщо студент виступав за результатами дослідження на студентських наукових конференціях чи має відповідні публікації, про це також слід написати у вступі, тобто подати дані про апробацію результатів дослідження.

Наявність у Вступі зазначеної інформації свідчить про те, що його пишуть після підготовки основного тексту, проте бажано до написання роботи (після опрацювання матеріалу) скласти план Вступу як основу розгортання дослідження. План можна переробити впродовж написання роботи, а зміни відбити безпосередньо у Вступі.

2.5 Основна частина роботи

Вона підпорядкована загальній структурі дослідження і складається з розділів та підрозділів (якщо є необхідність - з пунктів (параграфів) та підпунктів), які обов’язково мають назви. Як правило, робота складається мінімум з 2-х розділів (курсова), максимум - з 3-4 розділів. Дипломні роботи бакалаврів складаються з 2-3 розділів, спеціалістів та магістрів - з 2-4 розділів, де перший розділ, як правило, присвячено розгляду теоретичного підґрунтя роботи. Кожний розділ починають з нової сторінки. Основному тексту кожного розділу може передувати передмова з коротким описом вибраного напряму та обґрунтуванням застосованих методів досліджень. У кінці кожного розділу формулюють висновки із стислим викладенням наведених у розділі наукових і практичних результатів.

У розділах основної частини подають огляд літератури за темою і вибір напрямів дослідження; виклад загальної методики й основних методів дослідження; проведені теоретичні дослідження і розрахунки; аналіз та узагальнення результатів дослідження.

Основна частина роботи повинна розкривати зміст теми. Ця частина найбільша за обсягом - вона становить понад 80% загального обсягу роботи. В цій її частині автор має не лише розкрити зміст теми, досягти поставленої мети та розв’язати поставлені завдання, а й подати цю інформацію в коректній науковій формі, доступній для сприйняття. Науковий текст передбачає логічний виклад матеріалу, використання відповідної термінології, поступове розгортання аргументації.

Основна частина призначена довести, що дослідження є новим, актуальним, оригінальним та своєчасним. Ця частина може містити класифікації, періодизації, власні визначення, узагальнення.

У Розділі 1 розглядають сучасний стан обраної наукової проблеми, аналізують наявні з обраної проблеми праці науковців, увиразнюють той сегмент наукової проблеми, який потребує додаткового наукового опрацювання. В огляді літератури студент відзначає основні етапи розвитку наукової думки щодо обраної проблеми. Стисло, критично висвітлюючи публікації, студент повинен назвати ті проблеми, які потребують дослідження. У першому розділі переважно обґрунтовують вибір теми роботи, наводять методи дослідження і їх порівняльні оцінки, розробляють загальну методику дослідження, розкривають методи розрахунків, формулюють гіпотези. Бажано закінчити цей розділ коротким резюме стосовно необхідності й перспективності проведень дослідження в цій галузі.

У наступних розділах розглядають конкретні питання обраної для аналізу проблеми та викладають результати власних досліджень. Студент повинен давати оцінку повноти роз’язання визначених завдань, оцінку достовірності одержаних результатів (характеристик, показників), їхнє порівняння з аналогійними дослідженнями українських та зарубіжних авторів. Виклад матеріалу підпорядковують одній провідній ідеї, чітко визначеній темою роботи.

2.6 Висновки

Вони містять стислий виклад результатів дослідження, проведеного студентом. Висновки можна оформити як суцільний текст або як пронумерований перелік найголовніших результатів дослідження. Висновки не повинні суперечити основній частині або містити інформацію, якої не було в роботі. Висновки співвідносяться зі вступом роботи, тому вони повинні чітко відповідати всім параметрам, заявленим у Вступі. Висновків не може бути менше, ніж поставлених у роботі завдань. У Висновках формулюють рекомендації щодо наукового та практичного використання результатів, увиразнюють прикладне значення роботи.

Після Висновків розміщують бібліографію та додатки.

Робота має бути написана з дотриманням наукового стилю, вона не може містити просторічних слів, діалектизмів, суржику, риторичних питань, вигуків та розмовних конструкцій на зразок: «до речі», «між іншим», «хочеться додати», «мені здається» тощо.
  1   2

Схожі:

Конкурсу студентських наукових робіт з
Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з природничих, технічних і гуманітарних наук (далі Положення), затвердженого...
Всеукраїнський конкурс студентських наукових робіт з галузі «ЕНЕРГЕТИКА»
До початку роботи підсумкової конференції Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з галузі «Енергетика» планується видати...
Критерії оцінювання студентських науково-дослідних робіт, які представлені...
Оргкомітет доводить до Вашого відома, що надані роботи будуть оцінюватись за наступними показниками
НАКАЗ
Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з природничих, технічних і гуманітарних наук (далі – Положення), затвердженого...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ НАКАЗ
Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт з природничих, технічних і гуманітарних наук (далі – Положення), затвердженого...
Міжнародний конкурс наукових робіт молодих вчених та студентів на...
Прогнозування наслідків сучасних процесів у світовій економіці є безумовно найактуальнішою задачею, яку повинна вирішувати міжнародна...
Принципи навчання у вищій школі
Принципи (лат ргіпсіріит — основа, начало) навчання вищої школи — вихідні положення теорії навчання. Вони є загальним орієнтиром...
ПОЛОЖЕННЯ ПРО СПІЛКУ СТУДЕНТСЬКИХ ОРГАНІЗАЦІЙ НАЦІОНАЛЬНОГО АВІАЦІЙНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ЗАГАЛЬНІ
Спілка студентських організацій НАУ (далі ССО НАУ) є добровільним об’єднанням студентських організацій Національного авіаційного...
Підготовка науково-педагогічних та наукових кадрів в аспірантурі...
Це Положення регламентує діяльність у галузі підготовки науково-педагогічних і наукових кадрів і є обов'язковим для всіх вищих навчальних...
Підготовка науково-педагогічних та наукових кадрів в аспірантурі...
Це Положення регламентує діяльність у галузі підготовки науково-педагогічних і наукових кадрів і є обов'язковим для всіх вищих навчальних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка