Уроку


Скачати 117.67 Kb.
НазваУроку
Дата10.12.2013
Розмір117.67 Kb.
ТипУрок
bibl.com.ua > Література > Урок
Тема уроку: Розвиток мовлення.

Підготовлений та непідготовлений

виступ.
Мета уроку: познайомити учнів з різними видами

усного висловлювання, його

жанрами, методами підготовки;

сприяти виробленню в учнів умінь і

навичок практичного застосування

набутих знань;

виховувати в учнів любов до рідної

мови, Батьківщини.
Тип уроку: застосування набутих умінь і знань
Обладнання: таблиці, схеми, роздатковий

матеріал для групової роботи

Хід уроку

I. Мотивація навчання школярів.

1. Організаційний момент.

2. Оголошення теми та мети уроку.

Сьогоднішній урок я хочу розпочати віршем В. Шефнера «Устная речь». Вірш прозвучить російською мовою, яка близька за звучанням до української і має з нею багато спільного, але він надзвичайно вдало розкриває тему нашого уроку.

Это так, а не иначе,

Ты мне, друг мой, не перечь:

Люди стали жить богаче;

Но беднее стала речь.

Гаснет устная словестность,

Разговорная краса;

Отступают в неизвестность

Речи нашей чудеса.

Сотни слов родных и метких,

Сникнув, голос потеряв,

Взаперти, как птицы в клетках,

Дремлют в толстых словарях.

Ты их выпусти оттуда,

В быт обыденный верни,

Чтобы речь – людское чудо –

Не скудела в наши дни.
Отже, наш урок буде присвячений усному мовленню. Говорити ми будемо про підготовлений і непідготовлений виступ.
II. Актуалізація опорних знань учнів.

Перш ніж перейти до вивчення теми уроку, проведемо деяку підготовчу роботу – згадаємо те, що нам добре відомо.

1. Запитання до учнів.

а) Пригадайте, які ви знаєте стилі мовлення, де вони використовуються, назвіть основні види висловлювань та основні ознаки кожного стилю?

б) Пригадайте, які ви знаєте стилі мовлення?

в) Існує два основних види мовлення. Назвіть, будь ласка їх.

г) Чим вони відрізняються один від одного?

2. Бесіда за змістом вірша.

У вірші В. Шефнера є такі рядки: «Разговорная краса», «Речи нашей чудеса». Як ви їх розумієте?

(Відповіді учнів)
III. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.

Спробуйте розповісти, користуючись ключовими словами, про усне висловлювання (усі схеми бажано демонструвати на екрані, використовуючи мультипроектор).



Усне висловлювання



Звучить




Вільне




Живе




Твориться на очах


Промовляється




Невимушене


(Відповіді учнів)

Говорячи про усне висловлювання, ми часто використовуємо вислів «живе слово». Чому?

(Відповіді учнів)
То яке ж висловлювання ми називаємо усним?
Усне висловлювання – це жива мова, яка вимовляється, звучить, а головне – створюється в момент говоріння, на очах у всіх.
Усне висловлювання буває трьох видів




Непідготовлене









Частково

підготовлене





Підготовлене


Таким чином, ми переходимо до опрацювання теми нашого уроку.
Давайте спробуємо визначити жанри, у яких використовується кожен із видів висловлювання.

Непідготовлене висловлювання:

спонтанні жанри:

  • розмова в сім’ї

  • розмова випадкових перехожих

  • інтерв’ю

  • виступи в суперечках

Частково підготовлене висловлювання:

частково спонтанні жанри:

  • ділова бесіда

  • інтерв’ю ( підготовлені питання)

  • виступи в суперечках

  • публічна ювілейна промова

  • наукова доповідь

Підготовлене висловлювання:

підготовлені, але мовленнєво спонтанні жанри:

  • виступ опонента в дискусії

  • публічна ювілейна промова

  • наукове опонування


Чому деякі жанри зустрічаються двічі? Доповніть дану таблицю-схему назвами інших жанрів:

  • репортаж з місця події

  • спортивний репортаж

  • характеристика кандидата

  • відгук на переглянуту телепередачу

  • інформаційне повідомлення, прочитане диктором

  • звернення президента, голови уряду до народу

(думки учнів)

Завдання 1.

Вам було запропоновано скласти робочий план виступу на одну із тем, написати свій виступ (на 2-3 хвилини) і виступити:

  • Реклама на телебаченні – добра і погана.

  • Куріння: добро чи благо?

  • Мобільні телефони: предмет розкоші чи необхідний атрибут

сучасної людини ?

Згадайте ваш задум і критично оцініть свій виступ (чи вдалося вам реалізувати свій задум?). Яким буде ваше висловлювання за рівнем підготовки?
Ви підготували текст. Він хороший у всіх відношеннях. Змістовний, логічно правильно побудований. Але не забувайте, що ви написали текст наперед – це основа виступу для безпосереднього спілкування зі слухачами, але не заміна його. У момент виступу ви ніби заново обдумуєте й переживаєте підготовлене, написане, коректуєте свій виступ у залежності від того, як ваше слово сприймається.

Є таке мудре прислів’я: «Слово належить наполовину тому, хто говорить, і наполовину тому, хто слухає».



Усне повідомлення – це подорож з певною метою. І маршрут повинен бути нанесений на карту. Той, хто не знає, куди він іде, як правило, приходить невідомо куди. Тому той, хто виступає, повинен чітко усвідомлювати мету свого виступу.

Існує багато прийомів підготовки усного виступу. Давайте познайомимося з деякими з них.

Прийоми підготовки

Можна продумати
- кому ви будете

говорити

- з якою метою

- що головне хочете

сказати

- які факти, приклади

хочете використати

- як почнете свій виступ

- як закінчите виступ

Можна записати
- ключові слова

- основні думки

- яскраві вислови

- план (стислий чи

розгорнутий)

- схему

- початок і кінець

виступу

- потрібні цитати

- увесь текст

Можна проговорити наперед

- увесь виступ для

визначення часу

звучання

- потренуватися перед

дзеркалом, слідкуючи

за жестами, мімікою



Зверніть увагу на слова можна у назвах стовпчиків. Чому не використовується слово повинні?

(думки учнів)

Зрозуміло, не всі дані рекомендації у всіх ситуаціях є обов’язковими. Наприклад, насиченість усного виступу фактами залежить від жанру висловлювання. Одна справа – доповідь, де розбирається якесь наукове явище і потрібно багато фактів для доказу своїх положень і для того, щоб переконати слухачів у правильності своєї точки зору, інша справа – промова ювілейна, яка за своєю суттю емоційна, і факти в ній пов’язані зі знаменною датою чи особою. Тому завжди треба враховувати, перед якою аудиторією вам доведеться виступати.
Завдання 2 (завдання виконується в групах. Кожна група опрацьовує

одну ситуацію).

Познайомтеся з описаними ситуаціями. Якими прийомами підготовки

ви стали б користуватися в кожному конкретному випадку? Яким буде

ваше висловлювання за методом підготовки?

- Вам потрібно взяти інтерв’ю в учня, який переміг у конкурсі «Юний

ритор». Це інтерв’ю буде передаватися по шкільному телебаченню в

живому ефірі.

- Вам потрібно виступити з доповіддю на факультативі з української

літератури (учитель не дозволяє читати підготовлений текст).

- Ви не можете погодитися з критичними зауваженнями на адресу

гуртківців, що прозвучали у звіті керівника гуртка. Потрібно негайно

відреагувати й виступити.

- Завтра у вашому класі відбудеться міні-дискусія. Тему оголошено

наперед: «Чи потрібно давати списувати?» Думки, звичайно,

розділилися. Ви будете висвітлювати одну з точок зору.
Завдання 3. (Дане завдання дається для виконання окремим учням

як індивідуальна робота. Виконання перевіряється

через одне завдання).

На основі таблиці-схеми «Прийоми підготовки» складіть пам’ятку «Як я буду готуватися до усного виступу».
А тепер давайте безпосередньо перейдемо до обговорення видів усного висловлювання.
Завдання 4.

Уявіть, що ви один із учасників науково-пізнавальної передачі в живому ефірі. Ведучий розповідає, що існує біблійна легенда про змішування мов, яке сталося після легендарного вавилонського стовпостворіння. А сюжет цієї легенди такий.

У незапам’ятні часи всі люди Землі, усі племена говорили однією мовою. І настільки відчували себе сильними й розумними, що вирішили збудувати вежу до самих небес.

Закипіла дружна робота. Ряд за рядом здіймалася вгору прекрасна будівля. Далі легенда розповідає про те, що небесний владика розгнівався на людей, вирішив, що вони заслуговують найсуворішого покарання. Вони згуртовані? Треба їх роз’єднати. Як? Зробити так, щоб вони не розуміли один одного. І люди стали розмовляти різними мовами. І, звичайно ж, ні про яке продовження будівництва у Вавилоні вежі-стовпа вже не могло бути й мови.

«Чим цікава для нас ця легенда? – говорить ведучий. – Тим, що підтверджує: без взаєморозуміння неможливе спілкування людей; наявність спільної мови – велике благо для людства».
А як ви важаєте? Висловіть свою думку. Яким буде у цій ситуації ваше висловлювання за рівнем підготовки?
У спонтанних жанрах ми не продумуємо наперед своє висловлювання. Через це можуть виникати непорозуміння. Тому необхідно слідкувати за своєю мовою, говорити не поспішаючи, думаючи про те, що і як ви говорите.
Завдання 5 (завдання виконується в групах).

Прочитайте прислів’я. Про яке висловлювання в них ідеться?

  • Спочатку подумай, потім скажи.

  • На годину розуму не стало – навіки дурнем прославився.

  • Язик мій – ворог мій, раніше розуму говорить.

  • Говорити не думаючи – що стріляти не прицілюючись.

  • Слово не горобець, вилетить – не піймаєш.

Завдання 6. (Завдання виконується окремими учнями як

індивідуальна форма роботи. Виконання перевіряється через одне завдання).

Дайте пораду тому, хто не слідкує за своїм мовленням. А щоб ваша порада була більш переконливою, використайте одне з прислів’їв.

Яким за формою буде ваше висловлювання?

Завдання 7.

Уявіть, що ви керівник гуртка «Юні філологи» і вам треба дати інтерв’ю для шкільної газети. Кореспондент наперед повідомив вам перелік основних проблем, які його будуть цікавити, але конкретних питань не дав. Чи можна сказати, що ваша промова під час інтервю буде непідготовленою? Чи, навпаки, підготовленою? Чому?
Завдання 8.

Ще одна ситуація. На факультативі з літератури учитель повідомив наступне.

Расул Гамзатов, поет Дагестану, якось зазначив, що немає просто слова. Воно «або прокляття, або привітання, або краса, або біль, або бруд, або квітка, або брехня, або правда, або світло, або темрява...»

Чи згодні ви з Расулом Гамзатовим? Висловіть свою думку. Яким буде ваше висловлювання – підготовленим чи частково підготовленим?
Завдання 9.

Ви отримали випереджаюче завдання, мета якого заключалося в тому, щоб підготувати відповідь на лист, який надійшов до редакції молодіжної газети. Нагадаю вам питання, яке прозвучало у листі.

«Я не люблю сало, не ношу вышиванку и не знаю слов украинского гимна. Я не переплывал Днепр и не умею танцевать гопак. На моем столе не лежит «Кобзарь», а на стене не висят рушники. Моя кровь красная, а не желто-голубая. Я не склоняю «пальто» и «кино», и три самых важных слова я сказал на русском языке. Я – украинец?»

(Думки учнів)
Які форми підготовки ви використали, готуючи свою відповідь?

Чому саме такі?

Давайте тепер послухаємо, як відповів юнак на своє запитання.
«Я болею за «Динамо», за Кличко и Клочкову. Я видел эту землю из иллюминатора Боинга, но я вернулся. Мне не нужны неоновые города и силиконовые долины. Я не буду жить там, где улицы без имен, а люди без отчеств. Я останусь здесь. Здесь земля ещё не остыла от огня, и ещё не стёрлись на плитах имена незабытых предков. Здесь девушки читают в метро и пишут стихи на парах по термодинамике. Здесь на деньгах поэты, а не президенты. Здесь шутят смешно и улыбаются честно. Из сердца не вычеркнуть пятую графу. Я – украинец. Я люблю узкие улицы Львова и Харьковские проспекты. Мне стали родными беззаботная Одесса, деловитый Донецк и легендарная Полтава. Я не верю патриотам на трибунах, но верю патриотам в окопах. Я верю в эту страну: я доверяю этому воздуху – он держит купол, этим горам – они держат страховку, этим людям – они держат слово. Я люблю стук каблучков по плитке Крещатика, скрип снега в Карпатах и шуршание крымской гальки. Мне никогда не забыть украинской колыбельной и поцелуя на Андреевском.

А ещё: мне часто снится необъятное небо и поле подсолнухов.

Я – украинец!»


IV. Закріплення вивченого матеріалу.

Виконуючи різні завдання, ми практично засвоювали матеріал, пов’язаний з темою нашого уроку. Тепер давайте спробуємо дати визначення кожному виду усного мовлення, звіримо їх з тими, що дають науковці та запишемо в зошит.

(Висловлювання учнів).

Отже:

Непідготовлене (спонтанне) – це таке висловлювання, коли зовсім (або майже) не продуманий зміст (те, про що будеш говорити), структура (у якій послідовності будеш говорити), мовленнєві засоби майбутнього висловлювання.
Частково підготовлене – це таке висловлювання, коли в основному продумані зміст (те, про що будеш говорити) і мета висловлювання (для чого будеш говорити).
Підготовлене усне висловлювання – це таке висловлювання, у якому продумано головне, про що буде сказано, послідовність, але не у всіх деталях продумані його мовленнєві засоби.
Наш урок наближається до завершення. Скажіть, будь ласка, чи потрібні такі уроки мови в школі? Як ви вважаєте, яку мету я ставила перед собою, готуючись до уроку? Чи вдалося мені її досягти?
Готуючись до уроку, я прагнула не тільки теоретично познайомити вас з різними видами усного висловлювання, його жанрами, методами підготовки, а й домогтися практичного засвоєння матеріалу. Сподіваюся, що знання, які ви отримали на уроці, стануть вам у пригоді й ваші висловлювання завжди будуть змістовними, продуманими й доречними.

Дякую всім за активну роботу на уроці.
V. Оцінювання.

VI. Домашнє завдання (за вибором учнів).

  1. Підготувати усне висловлювання (до 5-ти хвилин) на одну із

запропонованих тем:

  • Чи потрібно давати списувати.

  • Чи можна вважати справжніми українцями тих людей, які виїхали з України.

  • Плюси й мінуси контрактного навчання.

  1. Скласти пам’ятку «Про що слід пам’ятати, готуючись до усного

виступу».

Схожі:

Уроку Тема уроку: Пристрої введення-виведення інформації. 
Структура і тип уроку повністю відповідають меті і завданням уроку, тобто науковий рівень уроку відповідає сучасним вимогам
Уроку. Прямокутна система координату просторі. Мета уроку: знайомство...
В кінці уроку збираються учнівські зошити для перевірки їх ведення й виконання домашнього завдання
Уроку виробничого навчання
Велигодська Л. С. чітко в доступній формі розкрила тему та мету уроку на всіх етапах структури уроку
Уроку; тема уроку не записується на дошці; мета уроку не узгоджується...
«загравання» з учнями, намагання сподобатись, невміння знайти правильний тон; вживання пестливих слів
КОНСПЕКТ УРОКУ З ФІЗИКИ (10 КЛАС) Тема уроку
Комп'ютер, мультимедійний проектор, презентація до уроку, програмне середовище «Жива фізика»
УРОКУ Тема уроку
Методична мета уроку: Інтерактивне навчання учнів графічного представлення даних електронних таблиць засобами мультимедіа з використанням...
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Уроку Тема уроку: Поняття про виробничий травматизм та професійні захворювання  
Мета уроку: Ознайомити учнів з основними причинами виробничого травматизм та професійних захворювань та їх наслідками
План-конспект уроку інформатики в 7 класі Тема уроку
Тема уроку: Робота з текстовою інформацією. Призначення та основні функції текстового редактора. Текстові процесори. MS Word. Поняття...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка