Витоки української культури


Скачати 0.68 Mb.
Назва Витоки української культури
Сторінка 1/5
Дата 21.03.2013
Розмір 0.68 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Культура > Документи
  1   2   3   4   5


Академія наук вищої освіти України

Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Державний вищий навчальний заклад

«Ужгородський національний університет»

Історичний факультет


кафедра історії україни

Задорожний В.Є.




Програма курсу

“Історія

української

культури”

ББК 71.4(4УКР)


З 15

Програма курсу «Історія української культури» /Укладач проф. Задорожний В. Є. – Ужгород: Ґражда, 2012. – 48 с.




Програмовий матеріал розрахований для студентів гума­ні­тар­них і природничих факультетів усіх форм навчання. Автор про­грами опирається на власний багаторічний (25 років) досвід чи­тання курсу історії української культури в Ужгородському На­ціо­нальному Університеті. Ним опрацьовано обширні джерела віт­чи­зняних і зарубіжних архівів, наукових бібліотек, матеріали на­у­ко­во-дослідницької літератури. У 2009 р. видав навчальний по­сіб­ник «Курс історії української культури» (432 с., у спів­ав­тор­ст­ві).




Курс «Історія української культури» є унормованою Про­гра­мою до вивчення дисципліни за кредитно-модульною си­сте­мою.



Укладач: професор, доктор історичних наук, академік АН ВО України Задорожний Володимир Євгенович

Програму обговорено на засіданні кафедри історії України і рекомендовано до друку 20 вересня 2012 р., протокол №2.



Програму розглянуто і затверджено Методично комісією історичного факультету УжНУ. Протокол засідання № 1
від 27 вересня 2012 р.
Схвалено на засіданні Ради історичного факультету УжНУ. Протокол засідання № 2 від 4 жовтня 2012 р.
Рецензенти:

Керецман Н.П.кандидат історичних наук, доцент;

Росул Т.І.кандидат мистецтвознавства, доцент
Відповідальні за випуск:

Офіцинський Р.А.доктор історичних наук, професор,
в. о. завідувача кафедри історії України УжНУ

Росул Т.І.кандидат мистецтвознавства, доцент

©


Задорожний В. Є, 2012

ЗМІСТ




Вступ. Предмет і мета курсу 4
Тема 1. Витоки української культури
(стисла характеристика культур
населення археологічних епох) 5

Тема 2. Особливості культури Київської Русі
та Галицько-Волинської держави (княжа доба) 5
Тема 3. Культурні традиції українського ренесансу
XIV – першої половини XVII століть 6
Тема 4. Особливості української культури
другої половини XVII – XVIІI століть 9
Тема 5. Розвиток української культури
у кінці XVIІI – ХІХ ст. 13
Тема 6. Українська культура на зламі століть.
Характерні ричи модерністського періоду
нового національно-культурного відродження
1890-1914 рр. 19
Тема 7. Особливості розвитку української культури ХХ ст. 23
Тема 8. Українська культура під гнітом тоталітаризму
(1930-1955 рр.) 28
Тема 9. Українська культура 60-80-х рр. ХХ ст. 30
Тема 10. Культура в незалежній Україні 38
Список джерел та літератури 41


Вступ
Предмет і мета курсу «Історія української культури». Поняття тер­міну «культура», його розуміння як суспільного та духовного фе­номену. Еволюція поглядів на сутність культури, її кон­цеп­ту­аль­ні інтерпретації; історія та сучасність. Основні функції куль­ту­ри. Феномен української культури: особливості світогляду та ха­рактерології українського народу як підґрунтя української куль­тури; українська культура – складова та невід’ємна частина єв­ро­пейської та світової культури. Загальнослов’янський кон­текст вивчення української культури. Загальна періодизація істо­рії розвитку української культури. Її цілісність і регіональні особ­ливості. Джерельна та історіографічна основа вивчення істо­рії української культури. Наукові дослідження українських вче­них Пантелеймона Куліша, Миколи Костомарова, Воло­ди­ми­ра Антоновича, Івана Нечуя-Левицького, Михайла Драгоманова, Іва­на Франка, Михайла Грушевського, Івана Огієнка, Івана Кри­п’я­кевича, Дмитра Антоновича, Дмитра Дорошенка. Спроби осмис­лення історії української культури науковцями еміграції. Не­спроможність створення загальної систематизованої історії ук­раїнської культури за часів «радянщини» – причини і наслідки. На­укові дослідження з історії української культури за 20 років Не­залежної України. Вихід у світ академічного видання «Історія ук­раїнської культури» у 5-ти томах – найголовніше досягнення ук­раїнської історіографії нашого часу.

Тема 1.

Витоки української культури
Етнокультурні проблеми та культурогенез походження ук­ра­їн­ського народу. Матеріальна культура стародавнього населення Ук­раїни часів первісного суспільства – палеоліт, мезоліт, неоліт. Фе­номен трипільської культури, її характерні особливості. Основ­ні аспекти матеріальної та духовної культури епохи брон­зи. Культура населення епохи раннього залізного віку: кімме­рій­ці, скіфи, сармати, анти. Грецька колонізація Північного При­чор­номор’я, її роль у культурному розвитку місцевих суспільств.

Характерні риси культури ранньослов’янського періоду. За­рубинецька, Черняхівська культури. Культура неслов’янських на­ро­дів на території України IV-VIII ст. н.е. (печеніги, торки, по­ловці, таврики).

Тема 2.

Особливості культури Київської Русі

та Галицько-Волинської держави (княжа доба)
Гіпотези походження етноніма «Русь». Культура дохристи­ян­сь­­­кої Русі: особливості світорозуміння людини тих часів. Хри­сти­я­­нізація Русі. Вплив християнства на подальший розвиток ма­те­рі­­альної та духовної культури Київської Русі. Право. Церква як ру­­шійна сила культурного розвитку Київської Русі. Усна народна твор­­чість і література, освіта і наукові знання. Літописання. Ми­с­ли­телі Київської Русі. Книжна справа. Архітектура і живо­пис, юве­лірна справа, пісенне, театральне і музичне мистецтво. Ки­їв­ська Русь серед цивілізацій Європи і світу.

Соціально-історичні умови розвитку культури Галицько-Во­лин­­ської Русі та її характерні риси. Основні осередки со­ці­аль­но-економічного, політичного і культурного життя. Культурні, по­­літичні та економічні зв’язки Галицько-Волинського кня­зів­ст­ва (королівства) з іншими землями Стародавньої Русі, дер­жа­ва­ми Центрально-Східної та Західної Європи. Освіта і пись­мен­ст­во, наукові знання. Розвиток ремесел, декоративного та ужит­ко­во­­го мистецтва. Архітектура, скульптура та малярство. Вплив куль­­тури Галицько-Волинської Русі на подальший культурний роз­­виток України.

Тема 3.

Культурні традиції українського ренесансу

XIV – першої половини XVII століть
Інкорпорація українських земель до складу Литви та Польщі. Істо­ричні умови розвитку культури. Формування української етніч­ної спільноти та її культури. Освіта і писемність. Києво-Пе­чер­ська Лавра – центр писемності й знань. Церковно-літературні тво­ри XIV першої половини – XVI ст. «Пересопницьке Євангеліє». Лі­то­писання того часу. Шкільництво. Заснування шкіл при мо­на­стирях, церквах, благодійних установах, маєтках феодалів. На­вчання вихідців із українських (руських) земель у країнах Євро­пи, а згодом видатних вчених-гуманістів Юрія Дрогобича, Пав­ла Русина, Лукаша з Нового міста, Станіслава Йосипа Орі­хов­ського-Роксолана, Йосипа Верещинського, Шимона Ши­мо­но­ви­ча, Себастьяна Кленовича. Розповсюдження східнослов’ян­сько­го кириличного друкарства. Перші друкарні – Швайполь Фіоль, Франциск Скорина. Початок книгодрукування на ук­ра­їн­сь­ких землях – Іван Федоров та його творіння. Видавнича спра­ва в Україні у XV – першій половині XVII ст.

Зародження козацтва. Його місце і роль у матеріальному і ду­ховному розвитку культури, звичаїв і побуту українського на­роду. Національно-культурне піднесення у другій половині XVI – пер­шій половині XVIІ ст.

Поширення на Україні ідей гуманізму епохи Європейського Ре­несансу (Відродження). Феномен Українського Ренесансу. Ре­фор­маційний рух на Україні, його ідеологічне забарвлення. Про­никнення гуманістичних ідей в освітню справу. Дальший роз­виток української мови. Українські школи нового типу. Їх ор­ганізатори: братства, козацтво. Острозький культурно-освіт­ній центр. Заснування Острозької школи (академії) – першого схід­нослов’янського навчального закладу в Європі.

Братські школи: Львівська, Київська, Вінницька, Луцька, Пе­ремишельська, Немирівська та ін. «Порядок шкільний» – ста­тут для братської школи. Роль братських шкіл у розвитку куль­ту­ри, вихованні серед української молоді поваги і любові до рідної істо­рії, мови, культури. Вихованці й учителі братських шкіл, ві­до­мі церковні та громадські діячі – Йов Борецький, Памво Бе­рин­да, Гаврила Дорофієвич, Захарія Копистенський, Ісайа Ко­пис­тенський, Ісайа Трофимович, брати Стефан і Лаврентій Зи­за­нії, Сильвестр Косов, Герасим Смотрицький, Мелетій Смот­риць­кий, Кирило-Транквіліон Ставровецький, Єлисей Пле­те­нець­кий, Тарас Земка, Лаврентій Зизаній-Тустановський, Олек­сандр Митура, Касіян Сакович та ін.

Києво-Могилянський колегіум (1632 р., пізніше академія) – загальноукраїнський та загальнослов’янський вищий навчаль­ний центр. Засновник цього навчального закладу європейського ти­пу Петро Могила – видатний церковний і громадсько-по­лі­тич­ний діяч. Провідні викладачі колегіуму (академії з 1701 р.) – пер­ший ректор Ісаія Трофимович-Козловський, Інокентій Гізель, Си­ме­он Полоцький, Лазар Баранович, Ієзекіїль Курцевич, Іоаникій Вол­кович, Андрій Скульський, Іоаникій Галятовський, Антон Ра­дивиловський, Стефан Яворський, Теофан Прокопович та ін.

Наукові знання та література. Природничі та гуманітарні на­уки. «Олельковицький ренесанс». Наука про мову. Навчально-істо­рична література. «Граматика словенска» Лаврентія Зизанія (1596 р.), «Граматика словенская» Мелетія Смотрицького (1619 р.), «Лексикон словеноросский имен толкование» Памви Беринди (1627 р.). Розвиток філософських, географічних, медичних, ма­те­ма­тичних знань. Поширення реформаційних ідей в галузі на­уко­вих знань. Фольклор і література. Брестська унія – привід до ви­никнення полемічної літератури. Визначні полемічні твори: «Ключ царства небесного» Герасима Смотрицького, «Апокризис» Хри­стофора Філалента (псевдонім М.Броневського), «Палінодія» За­харія Копистенського, «Тренос» Мелетія Смотрицького, «Про­ти­стація» Йови Борецького, твір анонімного автора «Пересто­ро­га». Життя і творча спадщина Івана Вишенського – вершина ан­ти­католицької та антиуніатської полемічної літератури. Визначні тво­ри І.Вишинського «Обличении диявола-миродержца», «Пи­са­ние до всех обще, в лядской земли живущих», «Писание к утек­шим от православной віри епископам», «Загадка философам ла­тин­ским», «Послание до Домнікії», »Послание Іову Княгини­ць­ко­му» та ін.

Ораторсько-проповідницька проза як жанр церковної про­по­віді, «Казання», «Євангелія учительні», «високі» і «низькі» жан­ри, «віршовий полемічний комплекс». Жанри геральдичної або гер­бової поезії та епіграми, панегіричні та погребальні поезії, де­кла­мації, діалоги, силабічне віршування (Л.Зизаній-Тус­танов­сь­кий). Натурфілософські й онтологічно-гносеологічні, морально-етич­ні трактати. Перші підручники з філософії – «Зерцало бого­сло­вії» Кирила-Транквіліона Ставровецького (1618 р.), «Арі­сто­те­ле­ві проблеми» (1620 р.) та «Трактат про душу» (1624 р.) Касіяна Са­ковича, «Алфавіт духовний» Ісайї Копистенського.

Архітектура та образотворче мистецтво України. Вплив епо­хи Ренесансу на розвиток архітектури і мистецтва. Поділ ар­хі­тектурних пам’яток України цієї доби на три групи: оборонні спо­руди, споруди-замки, церковне будівництво. Формування ук­ра­їн­ського барочного стилю у дерев’яному і кам’яному бу­дів­ни­цт­ві. Зведення храмів і замків. Галицька та Волинська архітек­тур­но-будівельні школи. Найвизначніші пам’ятки церковного і світ­ського будівництва часів Українського Ренесансу (XV – пер­ша половина XVII ст.) у м. Львові – «Чорна кам’яниця» на площі Ри­нок, будинок Корнякта, каплиця Трьох святителів, вежа Вір­мен­ської церкви, Братська Успенська церква, каплиця Кам­піа­нів і каплиця Боїмів. Архітектурні пам’ятки Києва, Чернігова, Пе­ре­яславля, Остера, Луцька, Сокаля. Дерев’яне церковне бу­дів­ни­цтво в Карпатах. Діяльність братств у розвитку будівельного ру­ху та теренах України.

Вплив гуманістичних ідей епохи Ренесансу на розвиток об­ра­зотворчого мистецтва. Українське традиційне малярство у по­шу­ках осягнення реального середовища. Створення іко­но­стас­них ансамблів. Новації у традиційному іконописі. Поява істо­рич­ного жанру в живописному мистецтві. Перші прояви порт­рет­ного жанру – донаторські та надтрунні зображення. Поява світ­ських парадних портретів. Формування портретної школи. Скульп­тура – декоративна пластика, тематична різьба. Мону­мен­тально-декоративна скульптура, її зв’язок з архітектурою. Гра­фіка та мініатюра. Їх зв’язок з книгодрукуванням. Гравер­ст­во. Народна гравюра.

Зародження театрального мистецтва і драматургії. Від­хід від релігійної тематики та догматичності. Зародження по­бу­то­вої драми. Взаємозв’язок і взаємовплив професійної і народної куль­тури. Віршована шкільна драма. Інтермедія. Вертеп. Сі­мей­ні звичаї та обряди.

Музична творчість. Народні поети, композитори та ви­ко­нав­ці – кобзарі і бандуристи. Кобзарство – своєрідне явище ук­ра­їнської народної культури. Музичні народні інструменти – бан­ду­ра, кобза, ліра, цимбали, скрипка, сопілка, дудка, трембіта і дрим­ба в Карпатах. Козацькі музичні інструменти: труби, сурми, ли­таври, барабани, бубни, тулумбаси. Хорові капели при мо­настирях і церквах, братських школах та маєтках магнатів. Істо­рич­ні думи і народні пісні. Партесний спів. «Супральський ірмо­лой». Народний танок. Танцювальні жанри.

Тема 4.

Особливості української культури
другої половини XVII – XVIІI століть

Історичні та суспільно-політичні передумови розвитку укра­їн­ської культури. Українські землі в роки Національно-ви­зволь­ної війни. Становлення незалежної держави. Прийняття протек­ції московської держави. Політичний розвиток українських зе­мель у другій половині 70-80-х рр. XVII ст. Україна у першій чвер­ті XVIІI ст. Інкорпораційна політика російського уряду в 30-80 рр. XVIІI ст. Політичний розвиток Правобережної України у XVIІI ст. Заселення (колонізація) та господарський розвиток Пів­денної України. Західноукраїнські землі у складі Австрійської ім­перії.

Тенденції розвитку суспільної свідомості. Християнські за­са­ди національної культури. Українське православ’я східного (ві­зан­тійського) обряду. Уніатська (греко-католицька) церква в ду­хов­ному житті українства. Використання духовного потенціалу «Ки­ївської школи» Російською державою. Роль українського ду­хо­венства у культурно-релігійному і політичному житті Росії. Ран­ньопросвітницькі ідеї в українських філософських кон­цеп­ціях та вченнях.

Самобутні риси культури Козацької держави. Феномен ко­заць­кої культури. Українське бароко та його розуміння в ми­сте­цт­ві, героїко-патріотичній тематиці, театральній парадигмі. Про­світ­ницька тенденція та цивілізаційний контекст бароко. Сим­во­лі­ка бароко. Козацький чинник у контексті процесів націо­ста­нов­лення.

Освіта. Педагогічна думка. Організація навчально-ви­хов­но­го процесу. Українське шкільництво. Парафіяльні, дяківські, ва­силіанські та піарські школи. Початкова освіта на захід­но­ук­ра­їнських землях. Середня та вища освіта. Православні коле­гіу­ми у Чернігові, Харкові, Переяславі. Єзуїтські навчальні заклади. Львівський університет. Богословська семінарія в Ужгороді. Мо­на­стирські та тривільні школи у Північній Буковині.

Києво-Могилянська академія – культурно-освітній та на­уко­вий центр європейського масштабу. Структура академії та ор­га­нізація навчального процесу. Випускники і вихованці ака­демії – видатні філософи і державні діячі, поети й історики, ком­по­зитори, медики, юристи. Навчання української молоді за кор­до­ном. Педагогічні кадри другої половини XVIIXVIІI ст. Шкіль­ні реформи кінця XVIІI ст.

Гуманітарні наукові знання. Історична думка – явище ду­хов­ної культури. Літописний стиль. Перші спроби розробки ме­то­до­логії історії як науки. Історичні твори традиціоналістської (лі­то­писної) методології. Проміжний жанр (між історичним повіс­тяр­ством і літописом) та риторично-фактографічний напрям. Ко­зацькі літописи Самовидця, Григорія Грабянки, Самійла Ве­лич­ка. Компілятивний метод. «Синопсис» Інокентія Гізеля, «Хро­ні­ка» Феодосія Софоновича, «Короткий опис про козацький ма­ло­російський народ та про воєнні його діла» Петра Симо­нов­сь­ко­го, «Літописна оповідь про Малу Росію» Олександра Рігельмана, «Зі­брання історичне» Василя Лукомського, «Відомості про за­по­розь­ких козаків» Герхарда Міллера, «Короткий опис Малої Росії» Ва­силя Рубана. Історія як обгрунтовуючий метод. Прагматично-об’єк­тивістський стиль. «Чернігівського намісництва то­по­гра­фіч­ний опис» Опанаса Шафонського, «Опис Запорозької Січі» Ва­си­ля Чернявського, «Про козаків запорозьких» Семена Мещер­сь­ко­го, «Історія Русів» невідомого автора.

Філософська думка. Філософія в Києво-Могилянській ака­де­мії. Основні представники філософської думки другої поло­ви­ни XVIIXVIІI ст. та їхні наукові концепції: Йосиф Кононович-Гор­бацький, Інокентій Гізель, Лазар Баранович, Іоаникій Галя­тов­ський, Йоасаф Кроковський, Христофор Чернуцький, Стефан Явор­ський, Інокентій Поповський, Йосиф Туробойський, Іларіон Яро­шевицький, Феофан Прокопович, Іларіон Левицький, Іларіон Дуб­невич, Стефан Калиновський, Сильвестр Кулябка, Михайло Ко­зачинський, Георгій Кониський, Георгій Щербацький, Данило Туп­тало. Філософська система Григорія Сковороди. Основні кон­цепції філософії українського Просвітництва. Філософські по­гля­ди масонів. Етика і естетика. Риторика і поетика. Українське мо­вознавство: лексикографія, граматична думка. Українські мо­во­знавці в Росії.

Природничі та технічні науки. Фізико-математичні знан­ня. Застосування їх на практиці. Виділення фізики і математики у самостійні дисципліни. Викладання математичних знань в ук­ра­їнських школах. Математичні і фізичні курси в програмах ви­щих навчальних закладів. Техніка і технічні знання. Поява но­вих виробничих технологій. Розширення мережі промислових під­приємств. Викладання технічних знань у Києво-Могилянській ака­демії. Технічна освіта в Україні. Астрономічні й географічні, хімі­ко-біологічні знання. Розвиток медицини. Внесок україн­сь­ких медиків у розвиток медицини в Російській імперії.

Книгодрукування і видавнича справа. Видавничі осеред­ки і друкарні. Печерська Лавра – головний видавничий осередок дру­гої половини XVІI ст. – початку XVIІI ст. Новгород-Сіверська і Чер­нігівська друкарні. Введення цензурного, репресивного конт­ролю. Українські видавці у Львові: братство і М.Сльозка. Мо­настирське друкарство Правобережжя: Унів і Почаїв. Поль­ські, російські, німецькі та юдейські друкарні. Репертуар ви­дань. Бібліотеки монастирські, навчальних закладів, приватні.

Українська література. Загальні тенденції розвитку літе­ра­тур­ного процесу. Мемуарно-історична проза. Полемічна, ора­тор­сь­ко-учительна, агіографічна і паломницька проза. Драматургія. По­езія. Літературна творчість Григорія Сковороди.

Музична культура. Народна музична творчість. Музика в місь­кому середовищі, у козацьких, магнатських та інших осе­ред­ках. Музична освіта. Канти. Розвиток церковної музики, її сут­ність в шкільному театрі та вертепі. Посібники з теорії музи­ки. Композитор Микола Ділецький та його трактат «Граматика пі­нія мусикійського». Звернення українських композиторів до опер­ного жанру. Видатні композитори Михайло Березовський, Ар­темій Ведель, Дмитро Бортнянський, їхні оперні, інструмен­таль­ні та церковні твори.

Театральне мистецтво. Декламації та діалоги. Шкільна дра­ма. Інтермедії. Вертеп. Балаган. Іншомовна драма в Україні. Вплив українського шкільного театру на становлення білорусь­ко­го, російського, сербського і молдавського театрів. Спроба ство­рен­ня гетьманського придворного театру. Російський, польський і австрійський (німецькомовний) театр в Україні.

Архітектура, образотворче та декоративно-ужиткове ми­стецтво. Нове в містобудівництві. Спорудження в стилі ба­ро­ко визначних цивільних і церковно-релігійних будівель та ар­хі­тектурних ансамблів. Й.-Г.Шедель. Зміна бароко класицизмом (ро­сійський ампір). Визначні будівничі В.Растреллі, С.Ковнір, П.Не­єлов, І.Григорович-Барський, Б.Меретин. Розвиток скульп­ту­ри та її головних напрямків і тенденцій у другій половині XVIIXVIІI ст. Еволюція мистецького декоративного різьблення у тво­рінні іконостасних різновидів. Світські напрями деко­ра­тив­но­го різьблення. Своєрідний вплив західноєвропейської традиції на місцевий грунт. Львівська скульптурна група. Відомі скульп­то­ри О.Прохневич, Я.Луговський, Теофіл Данилович, Андрій Дом­бровський (XVII ст.), Йоганн-Георг Пінзель, Севастян Фесін­гер, Антоніо Осінський, М.Полейовський, Михайло Філевич.

Світські мотиви і жанри у живописі, його види. Провідні шко­ли живопису на Україні. Монументальне (церковне) маляр­ст­во, його подальший розвиток і вдосконалення. Італійські тра­ди­ції на місцевій основі (львівське малярство). Бенедикт Мазур­ке­вич, Станіслав Строїнський, Томаш Чертнер – представники львів­­ських монументалістів XVIІI ст. Розвиток станкового живо­пису. Розписи іконостасів, вівтарів, іконописів. Іван Руткович, Йо­ва Кондзелевич, Юрій Шимонович-молодший, Василь Пет­ра­но­вич. Портретний живопис у різних регіонах тогочасної Укра­ї­ни. Провідні школи живопису в історично-територіальних регіо­нах. Дмитро Левицький, Володимир Боровиковський, Антон Ло­сен­ко та ін. Українська графіка – гравюра і рисунок. Розквіт гра­вюри львівської і київської. Олександр та Леонтій Тарасевичі, Іван Щирський, Григір Левицький, Іван Филипович – видатні ук­раїнські гравери другої половини XVIІXVIІI ст.

Декоративно-ужиткове мистецтво. Його конкретні вияви в усіх сферах повсякденного життя. Традиційність цього мисте­цт­ва. Церковне і світське золотарство. Його репертуар та па­м’ят­ки: Царські врата, шати ікон, оправа Євангелій, дарохра­ниль­ни­ці, посуд для урочистостей, дорога зброя, жіночі прикраси. Ли­вар­ництво: відливання дзвонів, виробництво гармат, сарко­фа­гів, люстр, підсвічників, настінних світильників, олов’яного по­су­ду повсякденного і церковного вжитку. Церковне і побутове ви­шивання (образотворче шиття). Килимарство та його роз­ви­ток. Регіональні традиційно-мистецькі відмінності й особливості. Ук­раїнське гончарство. Його глибока традиційність й новатор­ст­во. Найголовніші осередки і центри гончарства. Розвиток ках­ляр­ства. Його різновиди. Виробництво скла та значне по­ши­рен­ня скляної продукції у побуті населення України.

Традиційно-побутова культура. Звичаєві норми гро­мад­сь­ко­го побуту. Традиційна етика громадського життя. Традиції ко­лек­тивної взаємодопомоги. Побратимство та кумівство. Осеред­ки громадського дозвілля. Колективні громадські трапези. Сі­мей­ні обряди й ритуали. Поховально-поминальні обряди. Кален­дар­ний обрядовий цикл. Побутовий етикет, його історико-етно­гра­фічна основа. Стереотипи традиційного спілкування. Етикет гос­тинності. Традиції доброзичливості та шанування. Матері­аль­на культура: традиційне житло, народне вбрання, національна ку­лінарія.

  1   2   3   4   5

Схожі:

№ Історія Української державності. Витоки й етапи становлення Української держави
Тема № Історія Української державності. Витоки й етапи становлення Української держави
ПЛАН КОНСПЕК Т Проведення заняття з гуманітарної підготовки
Тема: Історія української державності. Витоки й становлення української державнсті
12: Історія української державності: витоки та етапи становлення
Навчальна мета: Ознайомити начальницький склад з історією української державності
6: Історія української державності: витоки та етапи становлення
Навчальна мета: Ознайомити начальницький склад з історією української державності
6: Історія української державності: витоки та етапи становлення
Навчальна мета: Ознайомити начальницький склад з історією української державності
Таблиці Фактори, які впливали на розвиток української культури в 1917 1921рр
Багато представників української творчої інтелігенції увійшли до складу УЦР, органів управління Української держави П. Скоропадського,...
Питання до іспиту з курсу «Історія української культури»
Трипільці: археологічна культура чи цивілізація. Проблеми витоків української культури
МЕТА ТА ЗАВДАННЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ Мета
Мета ознайомити студентів з головними етапами розвитку української культури, сформувати систему знань про роль та місце української...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ЧЕРКАСЬКИЙ...
Дисципліна «Історія української культури» в системі підготовки сучасного фахівця вищої категорії. Предмет, об’єкт, основні проблеми,...
Тема 1 Особливості української ментальності
Предмет, завдання, об’єкт, основні проблеми, що вивчає курс «Історія української культури»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка