|
Скачати 85.56 Kb.
|
ДЕКОРАТИВНИЙ РОЗПИСАвтори: народний художник України М. К. Тимченко, заслужений майстер народної творчості України І. С. Скицюк, член спілки художників України . «Живописний напрям українського мистецтва виявляється у традиційному стінописі, візерунках на меблях, кераміці, склі. Традиції декоративного малювання сягають глибин століть». «Культура і побут населення України» . “Петриківський розпис..., можливо, найнатуралістичніший з-поміж багатьох осередків декоративного малювання на Україні. І в минулому, і тепер майстри в Петриківці змальовували квіти, Фрукти, ягоди такими, якими бачили їх на лоні природи. Від покоління до покоління передавалася любов до природної форми, до природних кольорів, а головне — до відтворення дрібних деталей. Тому так ретельно вимальовані прожилки на кожній пелюстинці квітки, загострені краї листочків, усілякі вусики й пагінці.” Д. Степовик, «Скарби України». Декоративно-прикладне мистецтво е однією з важливих галузей художньої культури народу. Це галузь мистецтва, яка художньо-естетично формує матеріальне середовище, створене людиною. Воно виникло в процесі трудової діяльності людини і нерозривно пов'язане з її життям і побутом. Вивчення в школах українського декоративно-прикладного мистецтва, як органічної частини народної культури має велике пізнавальне, виховне і практичне значення І служить справі відродження української національної культури. Для роботи в школі були запрошені майстри-художники високого рівня: члени спілки народних художників України та члени Спілки художників України, розпочалася робота з підготовки кадрів для роботи в школі такого типу. Поступово, в міру підготовки кадрів та матеріальної бази, в школі були відкриті майстерні: різьблення по дереву, декоративного розпису, вишивання, ткацтва, килимарства, лозоплетіння, витинанки, писанкарства, кераміки, малюнку на склі; в школі почав роботу фольклорний колектив. Викладачами та учнями школи була започаткована робота з дослідження місцевого етнографічного матеріалу (етнографічні експедиції). Почав створюватися шкільний бібліотечний фонд, у якому деякі видання є рідкісними, а кілька з них і унікальними. Налагоджені постійні творчі зв'язки з народними майстрами, мистецтвознавцями, науковцями, ведеться пошукова робота в наукових бібліотеках, фондах музеїв, архівах. Ведеться робота по створенню музею школи. Вже сьогодні в його фондах знаходяться роботи всесвітньо відомих майстрів (декоративний розпис, кераміка, вишивка) , а також кращі роботи викладачів та учнів школи (розпис, малюнок на склі, керамічна іграшка, унікальна колекція пряничних форм, колекції рушників та писанок). За задумом авторів та статутом школи навчання та виховання дітей, що розраховане на 5 років, проходитиме в два етапи. Основна мета першого етапу (школа І ступеня) — прилучити дітей до національної кульури, допомогти їм розвинути природні здібності і потяг до прекрасного, а також формувати вміння і бажання навчатися одному чи кільком видам художніх ремесел. Основна школа, як передбачає навчальний план (II ступеня), має забезпечувати систематичні знання з історії культури України, староукраїнської міфології, фольклору та етнографії, Історії декоративно-прикладного мистецтва України,а також досить високий рівень художньої підготовки для подальшої творчої діяльності чи навчання у середніх та вищих художніх навчальних закладах. Представлені на ваш розгляд програми є авторськими і експериментальними, а тому автори залишають за собою право вносити зміни та доповнення до них в ході їх апробації. Програми також можуть бути використані для позакласної роботи у будь-якій формі (школи подібного типу, майстерні, гуртки). 1-й рік 1. Розпис, як один з видів декоративно-прикладного мистецтва. Традиційний український розпис, сфери його застосування: стінопис, візерунки на меблях, кераміці і склі. Історія декоративного малювання на землях України. 2. Основні осередки декоративного розпису та майстри: 1). Петрівка — як найвизначніший центр українського декоративного розпису. Петриківський розпис в художній культурі України. Видатні майстри петриківського розпису: Т. Пата, Б. і Г. Павленко, В. Клименко, Н. Білокінь, М. Тимчєнко, П. Глущенко, Ф. Панко, Н. Пікуш. 2). М. Приймаченко, Г. Собачко, П. Власєнко з Київщини. 3). М. Муха з Кіровоградщини; Я. Гоменюк з Черкащини, П. Хома з Івано-Франківщини, 4). Творчість К. Білокур та його особливе місце б українській національній культурі. 3. Службова роль малюнка в освоєнні техніки розпису: 1) лінія, її характер і види, 2) лінійне моделювання форми. 4. Основи декоративного петриківського розпису. Елементи петриківського розпису: 1) зернятка, їх різновиди, 2) травичка3) колосок, 4) перисті листочки, 5) бутон, 6) листочки, 7) цибульки, 8) використання рогозу в розпису. 5. Акварель і її властивості. 6. Способи розпису білячими і котячими пензлями, їх відмінності і переваги. 7. Колір як засіб відбиття декоративних достоїнств композиції. 8. Основні властивості кольору. 1) спектр, 2) теплі і холодні кольори, 3) додаткові кольори, 4) хроматичні і ахроматичні кольори. 9. Палітра художніх фарб, їх назви. 10. Стилізація і її принципи: 1) узагальнення форми в її межах, 2} узагальнення форми зі зміною контуру І спрощенням конструкції, 3) перетворення об'ємної форми в площину, 4) зміна характеру форми на більш декоративну. 11. Композиція: 1) пропорційність частин художнього твору, 2) єдність як принцип зв'язку окремих елементів композиції, 3) урівноваженість — властивість композиції. 12. Етапи лінійної побудови композиції в умовно - площинному зображенні: 1) знаходження місця і пропорцій основних деталей малюнку, 2) розміщення додаткових деталей, 4) відпрацювання дрібних додаткових елементів. 13. Поняття про орнамент. Ритм. 1) прямий стрічковий орнамент, 2) кутовий перехід. 14. Мотив - основний атрибут орнаменту. Види мотивів: 1) рослинний, 2) анімалістичний, 3) геометричний. 15. Облямівка. 16. Розміщення орнаментальних смуг на площині: 1) вертикальне, 2) горизонтальне, 3} рамкове , 4) довільне. 2-й рік 1. Види композиції і форми орнаменту: 1) центричний замкнений, розетка, 2) прямий сітчатий: сітка, вузол орнаменту, 2. Рапорт і його місце в композиції орнаменту. 3. Симетрія і її види: 1) дзеркальна, 2) осьова, 3) гвинтова. 4. Система осей в орнаменті. 5. Абрис (контур). 6. Уявлення про силует. 7. Приклади орнаментування площини: 1) центральною вставкою, 2) рамкою, 3) образотворчою вставкою, 4) суцільне покриття орнаментом. 8. Асиметрія і її композиційні особливості. 9. Фон. Тонування. Залежність кольорів орнаменту від кольору фону. 10. Технологія підготовки поверхні панно для розпису олійними фарбами: 1) наклеювання тканини на деревно-волокнисту плиту, сушіння, 2) ґрунтування водоемульсійною фарбою, 3) покриття фоном. 11. Технологія розпису олійними фарбами. 12. Колір - спосіб передачі свого ставлення до зображуваного. Колорит. 13. Фарбовий контраст. 14. Колірний акцент. 15. Нюанс. 3-й рік 1. Цілісність та єдність форми і змісту художнього твору. 2. Статика та динаміка в композиції. 3. Особливості технології шовкотрафаретного, офсетного та тамподруку. 4. Вільні шрифти: 1) декоративні, 2) каліграфічні, 3) пензлем, 5. Декоративний плакат. 6. Жанр. Його види. 7. Декоративний пейзаж. 8. Декоративний натюрморт. 9. Історичний жанр. 10. Міфологічний жанр (билини). 11. Побутовий жанр. 12. Мініатюра. 13. Анатомічні пропорції людської фігури. 14. Стилізація її практичне вирішення людської фігури в декоративному розпис. 4-й рік 1. Збагачення технічних прийомів петриківського розпису новими їх видами. 2. Лесування, його використання і декоративні ефекти. 3. Еволюція декоративних форм розпису і кольорових поєднань як логічне продовження творчого розвитку великого орнаментального багатства основоположник петриківського розпису. 4. Школа народного художника України М. К. Тимченко, однієї з найвидатніших сучасних українських майстринь декоративного розпису. 5. Особливості виконання розпису на об'ємній формі. 6. Технологія підготовки дерев'яного виробу до розпису: 1) шліфування; 2) ґрунтування, 3) покриття лаком, 4) сушіння, 5) розпис, 6) повторне покриття лаком. 7. Технологія сухого розпису на тканині аніліновими фарбами. 1) натягування тканини на рамку, 2) ґрунтування, сушіння, 3) розпис. 8. Технологія розпису на порцеляні силікатними фарбами: 1) підготовка фарб до роботи, 2) підготовка поверхні виробу, 3) розпис, 4) сушіння, 5) випалювання. 9. Стінопис. Технологія фрескового розпису казеїново-олійною темперою: 1) підготовка затинькованих архітектурних поверхонь для нанесення на них ґрунту, 2) ґрунтування, 3) висушування, 4) розпис. 10. Складні художні композиції і ансамблі в інтер'єрі. ОРІЄНТОВНИЙ ПЕРЕЛІКтворчих робіт до програми з розпису. 1-й рік 1. Композиція з різних форм. 2. Композиція із крапок і прямих. 3. Стрічковий орнамент. 4. Серветка. 5. Рушник. 6. Скатертина. 7. Комірець. 2-й рік 1. Орнамент в квадраті; в колі; в ромбі: в овалі. 2. Таця. 3. Подушка. 4. Декоративна тканина. 5.Хустка 6. Занавіска. 7. Шпалери. 8. Геральдичні пари. 3-й рік 1. Листівки. 2 . Віньєтки. 3. Емблеми. 4. Титульна сторінка книги, альбому. 5. Вітальний адрес. 6. Музика. 7. Український побут. Сюжети. 4-й рік 1. Декоративна таріль. 2. Дерев'яні кухонні набори. 3. Абажур. 4. Шарфики, косинки. 5. Порцелянові вироби (посуд, кахлі) . 6. Куточок дитини. 7. Коминок. 8 . Шпалери. 9. Декоративний розпис в інтер'єрі. ЛІТЕРАТУРА: Велігоцька Н. І. Біляхи життя і творчості Марії Приймаченко Народна творчість та етнографія. 1938, № 6. Глухенька Н. О. Петриківські декоративні розписи. К., 1965. Листи Катерини Білокур // Народна творчість та етнографія. 1973, № 3. Марія Приймаченко. Альбом. К.., 1989. Марія Приймаченко. Альбом. К., 1994. Нагай Г. В. Декоративні розписи. Альбом. К., 1957. Самойлович В. П. Народное архитектурное творчество. К., 1989. Параска Хома. К., 1983. Степовик Д. Скарби України. К., 1990. Українське народне малярство XII—XX століть. Альбом. Автори-упорядники В. І. Свєнціцька, В. П. Отк.ович. К., 1991. |
В’язівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Урок з образотворчого мистецтва по темі «Види декоративно-ужиткового мистецтва: килимарство, ткацтво, розпис, лозоплетіння, флористика, різьба по дереву, ковальство, гончарство... |
Додатковий розпис руху автобусних маршрутів пасажирського автомобільного... |
6. Техніка виконання петриківського розпису Петриківський розпис далеко відомий за межі нашої країни. Чарівна петриківська квітка розцвіла на чудовій фарфоровій вазі, прегарним... |
4. Підготовка дерев'яної поверхні під розпис Приступаючи до обробки дерев'яної поверхні, будь-який майстер повинен вже представляти, що саме, в якому стилі і техніці буде зображено... |