|
Скачати 59.77 Kb.
|
А.А. Свінціцький Використання програмно-технічних комплексів у фаховій підготовці Постановка проблеми. Проблема інформатизації навчального закладу – одна з головних проблем сьогодення, що випливає з Закону України «Про національну програму інформатизації». Розвиток і використання окремих інформаційних технологій у навчальному закладі має стати однією зі складових частин формування та розвитку єдиного інформаційного середовища навчального закладу. Враховуючи те, що навчальний процес специфікується за видами занять, професіями, спеціальностями, предметами, циклами або дисциплінами, а тому є одним із пріоритетних розробок впровадження інформаційних технологій в усі ланки навчальної та навчально-методичної роботи. Яким чиномпрограмно-технічні комплекси впливабть на якість підготовки фахівців. Аналіз попередніх досліджень. Проблемі розробки використання інтерактивних інформаційних систем, програмно-технічних комплексіву навчальному процесі присвячені роботи Р. Гуревича, І. Захарової, Є.Полат, М. Жалдак, О. Спірін, П. Стефаненко, В. Биков, С. Сисоєва, С. Коваль. У роботах вищеперерахованих учених розглядаються технології навчання, що здійснюються на основі використання комп’ютерних засобів, методів прийому, обробки, передавання та відображення навчальної інформації. Обґрунтовуються та розкриваються шляхи інтенсифікації навчального процесу, здійснення індивідуалізації навчання, колективного навчання в глобальних та локальних мережах. У свою чергу це потребує значного рівня готовності педагогічних працівників, що веде до самовдосконалення. Мета цієї статті – визначити педагогічні умови розробки програмно-технічних комплексів з метою інтенсифікації навчального процесу, підвищення якості підготовки фахівців. Виклад основного матеріалу. Сьогодні інформаційні технології (ІТ) все більше стають об’єктом вивчення, тому постає необхідність ефективної організації процесу навчання, метою якого є оволодіння ІТ. Оскільки таке навчання має практичну спрямованість, то при його здійсненні доцільно використовувати спеціалізовані програмно-технічні комплекси. Навчальний процес – це процес організації людської діяльності, метою якої є навчання. В сою чергу навчання – це цілеспрямоване спілкування, в ході якого здійснюється освіта, виховання, розвиток, тобто передається та засвоюється інформація [3, с. 133]. Отже, навчальний процес безпосередньо пов’язаний з інформаційними технологіями (ІТ), оскільки в першу чергу забезпечує інформаційні процеси в системі «учитель-учень» («викладач-студент»), а саме:
Сьогодні питання використання ІТ в навчальному процесі є актуальним і насамперед пов’язане із застосуванням ІТ в навчальній діяльності. Особливої уваги заслуговує використання ІТ в навчанні по таких напрямках:
Ефективне використання ІТ в навчальному процесі можливо за умови існування спеціалізованих програмно-технічних комплексів (ПТК). Спеціалізований програмно-технічний комплекс навчального призначення – це сукупність програмних, технічних і методичних засобів, призначених для використання інформаційних технологій в навчальному процесі. Основні складові ПТК: технічна, програмна, методична. Технічна і програмна складові створюють умовне середовище для використання ІТ як засобу навчання з метою забезпечення наочності і демонстративності подання навчального матеріалу, а також для оволодіння практичними знаннями і навичками роботи з сучасними інформаційними технологіями. Роль методичної складової полягає в наявності навчальної програми, методичних та наочних посібників, дидактичних та демонстраційних матеріалів тощо. При формуванні методичної складової особлива увага повинна приділятися цілям навчання, професійній спрямованості, наявному рівню знань. Вимогти до ПТК навчального призначення:
Детальніше розглянемо технічну складову цих ПТК. Демонстраційний комплекс (ДК) призначений для використання ІТ як засобу навчання з метою підвищення інтересу до предмету та покращення ефективності сприйняття завдяки використанню нових привабливих і швидкозмінних форм подання інформації [3, с. 131]. Склад ДК: комп’ютер, проектор та інтерактивна дошка, на яку проектується зображення з комп’ютера. Призначення ДК – проведення лекцій, семінарів, конференцій, презентацій тощо. Навчально-демонстраційний комплекс (НДК) призначений для оволодіння ІТ з метою підвищення загальної мотивації навчання та можливості практичного опанування ІТ [3, с. 131]. Особливість НДК полягає в тому, що його використання спрямовано на застосування такої форми навчання як лекційно-практична. Це особливо важливо при опануванні ІТ, оскільки цей напрям навчання має практичну спрямованість і передбачає безпосередню активність обох сторін процесу навчання: викладача і студента (учня). Склад НДК – локальна комп’ютерна мережа, яка містить:
Призначення НДК – проведення лекційно-практичних занять. Комп’ютерна лабораторія (КЛ) призначена для формування практичних вмінь та навичок роботи з ІТ, забезпечення індивідуалізації навчання (кожен працює в режимі, який його задовольняє); забезпечення доступу до інформації; забезпечення можливості об’єктивної перевірки та оцінювання знань, умінь та навичок [3, с.108]. Склад КЛ: локальна комп’ютерна мережа, яка має сервер (головний комп’ютер), робочі станції. Призначення КЛ – проведення практичних і лабораторних занять, а також для самостійної роботи студентів (учнів). Оскільки опанування ІТ має практичну спрямованість, то при організації процесу навчання з використанням ІТ доцільно використовувати НДК і лекційно-практичну форму роботи. Переваги використання НДК та лекційно-практичної форми при опануванні ІТ з врахуванням практичної спрямованості даного напрямку навчання:
Висновок. Отже, в рамках лекційно-практичного заняття, яке можна проводити при наявності НДК, є можливість здобути не тільки теоретичні знання, але й практичні навички роботи, що є особливо важливим при опанування ІТ. Крім того, такі комплекси можна застосовувати для вивчення різних дисциплін з використанням сучасних ІТ, нових методик навчання, що робить процес навчання більш ефективним і відповідним сучасним тенденціям інформатизації суспільства. Література: 1. Гуревич Р.С., Кадемія М.Ю. Інформаційно–телекомунікаційні технології в навчальному процесі та наукових дослідженнях: навчальний посібник для студентів педагогічних ВНЗ і слухачів інститутів післядипломної освіти – Вінниця: ДОВ «Вінниця», 2004. – 365 с. 2. Захарова И.Г. Информационные технологии в образовании: Учеб.пособие для студ. высш. учеб. заведений. – М.: Издательский центр Академия, 2003. – 192 с. 3. Кадемія М.Ю. Інформаційно-комунікаційні технології навчання: словник термінів / М.Ю.Кадемія. – Львів: СПОЛОМ, 2009. – 260 с. 4. Полат Е.С., Бухаркина М.Ю., Моисеева М.В., Петров А.Е. Новые педагогические и информационные технологии в системе образования: Учеб. пособие для студ. пед. вузов и системи повыш. квалиф. пед. кадров – М.: Издательский центр Академия, 2000. – 272 с. У статті розглядаються характеристики програмно-технічних комплексів навчального призначення, визначаються педагогічні умови розробки цих комплексів з метою інтенсифікації навчального процесу, також наводяться переваги і доцільність їх використання. Ключові слова: навчальний процес, комплекси: програмно-технічний, демонстраційний, навчально-демонстраційний, комп’ютерна лабораторія. |