Електрифіковані знаряддя праці. Токарний верстат. Мета


Скачати 82.8 Kb.
Назва Електрифіковані знаряддя праці. Токарний верстат. Мета
Дата 05.04.2013
Розмір 82.8 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Фізика > Документи
Тема. Електрифіковані знаряддя праці. Токарний верстат.

Мета: повторити принцип дії електрифікованих інструментів, їх при значення та використання; значенням цих інструментів для виготовлення конкурентоспроможної продукції; ознайомите учнів з конструктивними особливостями токарного верстата з обробки деревини, його будовою, призначенням та видами виконуваних робіт; ознайомити з основними вузлами токарного верстата як технологічної машини та їх функціональним призначенням; навчити читати кінематичну схему токарного верстата, пояснювати способи передачі руху від двигуна до виконавчого механізму; виховувати економічне мислення, бережливе ставлення до енергетичних ресурсів, довкілля.
Основні поняття: електрифікована машина, токарний гвинторізний верстат, станина, задня бабка, передня бабка підручник, опорна лінійка, піноль.

Обладнання: токарний верстат з обробки деревини; свердлильний, фрезерний, токарний з обробки металу верстати; електрифіко­вані знаряддя праці; таблиці «Елементи машинознавства».

Міжпредметні зв'язки: образотворче мистецтво, природознавство, математика.

Очікувані результати навчальної діяльності: знання будови основних складових, призначення конструктивних елементів, електрифікованих знарядь праці; призначення основних вузлів: двигуна, передавального та ви­конавчого механізмів; знання та дотримання правил безпеч­ної праці при користуванні електрифікованими інструментами; знання будови, принципу роботи, призначення токарного верстата з обробки деревини; уміння пояснювати спільність та відмінність токарного та свердлильного верстатів як тех­нологічних машин; уміння читати кінематичну схему верстата та пояснювати принцип передачі руху; знання та дотримання правил безпечної праці на токарному верстаті.
Структура уроку

І. Організаційний момент 5 хв

ІІ. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів 10 хв

ІІІ. Вивчення нового матеріалу 30 хв

IV. Лабораторна робота………………………35 хв.

V. Підсумки уроку. Домашнє завдання 10 хв

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Актуалізація знань та мотивація навчальної діяльності учнів

  1. Які відомі тобі знаряддя праці використовують під час виготовлення виробів?

  2. Як можна підвищити ефективність обробки конструкційних матеріалів під час виготовлення виробів?

  3. За допомогою якого пристрою приводиться в рух робочий орган електрифікованого інструмента?

  4. Який вид енергії використовують для приведення в рух робочого органу електрифікованого інструмента?

  5. З яких частин складається пасова передача?

  6. Які ти знаєш підшипники? Яке їх призначення?

IІІ. Вивчення нового матеріалу

Сучасні електроінструменти.

Щоб полегшити технологію виготовлення виробів, поліпшити їх якість та здешевити вартість, люди сконструювали різноманітні механізовані знаряддя праці. Широкого використання в побуті та на промислових підприємствах набули електрифіковані ручні технологічні машини: електричні пилки, дрилі, лобзики, шліфувальні та полірувальні машини. Завдяки тому, що електрифіковані інструменти легкі й портативні, їх часто застосовують при виконанні різно­манітних технологічних операцій.

Шліфувальні машини призначені для шліфування поверхонь ме­талу, деревини, пластичних мас.

Полірування металевих та дерев'яних поверхонь виконують полірувальними машинами.

Дисковими електропилками розпилюють заготовки з деревини, фанери, ДВП, ДСП та інших деревинних матеріалів.

Електричний лобзик слугує для випилювання складних криволі­нійних контурів.

За допомогою електричної свердлильної машини (дриля) сверд­лять отвори в деталях з деревини, металу, пластичних мас тощо.

До електрифікованих технологічних машин належить також токарний верстат з обробки деревини.

Як і будь-яка технологічна машина, електрифіковані машини мають три основні частини: електричний двигун, передавальний механізм та виконуючий (робочий) орган.

Електричний двигун призначений для перетворення електричної енергії в механічну роботу. Основними частинами електродвигуна є ста­тор і ротор. Статор - це нерухома частина електродвигуна з великою кількістю обмоток з мідного дроту. Ротор - обертова частина електро­двигуна.

Під час проходження через обмотки статора електричного струму утворюється магнітне поле, яке змушує ротор обертатися навколо своєї осі. Обертовий рух від ротора передається на робочий орган елек­трифікованих знарядь праці або верстатів.

Перед виконанням технологічних операцій електрифікованими знаряддями праці необхідно ознайомитися з інструкціями до інструментів, визначити їх призначення, особливості користування ними, безпечні прийоми роботи. З метою економного споживання електричної енергії не рекомендується залишати ввімкненими в електричну мережу інструменти після припинення виконання техно­логічних операцій.

Сучасний електроінструмент виготовляють переважно в Китаї. Він недорогий але ресурс у нього невеликий. Тому такі електроінструменти не можна довго навантажувати, а тим більше перевантажувати. Користуються ним, як правило, лише для забезпечення побутових потреб.

Більш якісні інструменти (напівпрофесійні, професійні) виготовляють в країнах Євросоюзу, Японії, Росії та України. Українські інструменти виготовляють на підприємстві «Фіолент» в місті Сімферополь.

Кожне електрифіковане знаряддя праці має певні механічні і електричні параметри, які записані в паспорті до інструмента та на табличці, що кріпиться на його корпусі. Потрібно пояснює значення цих параметрів на прикладі електропилки чи електродриля та як правильно їх визначати (див. таблицю).
Зразок таблиці

Основні параметри

Інструмент та його марка

Електропилка

Діаметр диска, мм

180

Найбільша глибина пропилу, мм

60

Кідькість обертів за хвилину

2820

Швидкість різання, м/хв

26,6

Вага, кг

11,0

Напруга, В

220

Потужність, кВт

0,5


  1. Шкільний токарний деревообробний верстат СТД 120-М.

На почат­ку XIX ст. було сконструйовано верстат, механізми якого приводили­ся в рух за допомогою електродвигуна. Вдосконаленим варіантом цьо­го верстата нині є шкільний верстат з обробки деревини СТД-120М. Букви і цифри означають: С - верстат (від російського слова «станок»); Т - токарний; Д - для обробки деревини; число 120 - від­стань у міліметрах від осі шпинделя до напрямних станини. Буква М означає модернізацію, зміну.

На токарних верстатах з обробки деревини виготовляють деталі та вироби, які мають циліндричну, конічну або фасонну форму оброблю­ваної поверхні.

Токарний верстат СТД-120 М складається з таких основних вузлів: станини 8, передньої бабки З, задньої бабки 7, підручника 6, електродвигуна 1 та клинопасової передачі 2.

Станина відлита з чавуну і є основою, на якій монтуються складаль­ні одиниці (вузли) верстата. Вона встановлена на платформі 13. Зліва на станині закріплена передня бабка. Вздовж напрямних станини можна переміщувати і закріплювати (фіксувати) в потрібному поло­женні задню бабку і підручник.

Передня бабка призначена для встановлення і кріплення заготовки та передавання їй обертального руху. Вона складається з корпусу 1, в якому на двох підшипниках 7 і 9 установлено шпиндель 8. Шпиндель має вигляд фасонного вала, на правому кінці якого нарізана різьба для нагвинчування патрона, планшайби та інших спеціальних пристосувань для кріплення заготовок. На лівому кінці шпинделя кріпиться двоступінчастий шків 2, який отримує рух за допомогою клинопасової передачі від електродвигуна.

Для пуску та зупинки верстата на передній бабці розміщено кноп­ковий пульт керування 4.

Задня бабка слугує опорою для довгих заготовок під час обробки, підтримуючи їх заднім центром З, та для кріплення в ній свердлильного патрона, свердла й інших інструментів для обробки от­ворів. Корпус 1 задньої бабки пересувається вздовж напрямних станини. Залежно від довжини заготовки корпус закріплюється на станині за допомогою пластини 12 і болта з гайкою 13.

Укорпус задньої бабки вмонтовано піноль 4. З одного боку піноль має конусний отвір, у який вставляється задній центр 3. З другого боку запресована втулка 7 з внутрішньою різьбою. Піноль вільно пересу­вається в отворі верхньої частини корпусу. Обертанню пінолю навколо своєї осі запобігає установочний гвинт 2, який входить у паз на зовнішній поверхні пінолю.

У різьбову втулку 7 входить гвинт 8 пінолю, на другому кінці якого на шпонці насаджено маховик 10, закріплений гайкою. Обертаючись за допомогою маховика навколо своєї осі, гвинт через різьбову втулку пересуває піноль.

Фіксація пінолю в потрібному поло­женні здійснюється рукояткою фік­сатора 5. Для змащування пінолю і гвинтового механізму в корпусі бабки є маслопровідні отвори 6.

Підручник - це опора для різального інструмента під час роботи. Він складається з опорної лінійки 1, що кріпиться на сталевому циліндрі 2, каретки 4, фіксатора опорної лінійки З та фіксатора каретки 5.

Каретку підручника виставляють у потрібному положенні і закріплюють на напрямних станини за допомогою фіксатора 5. Опорну лінійку виставля­ють по висоті і під певним кутом та закріплюють за фіксатором лінійки 3.

Кінематична схема токарного верста­та СТД 120-М.

Правила безпечної праці під час виконання робіт на токарному верстаті

1. Перед початком роботи перекона­тися, що підлога біля верстата чиста, а на її поверхні лежить гумовий килимок або дерев'яна підставка. Оглянути вер­стат і технологічні пристрої до нього. У разі виявлення несправностей облад­нання повідомити вчителя.

2. Перевірити надійність заземлен­ня верстата. Якщо провід заземлення верстата пошкоджений, вмикати верстат заборонено!

3. Працювати на верстаті необхідно у спецодязі, головному уборі та захисних окулярах.

4. Під час роботи на верстаті не трима­ти при собі зайвих предметів.

5. Прозорий екран захисного пристрою під час роботи має бути опущений.

6. Прозорий екран і кожух пасової передачі піднімати тільки після оста­точної зупинки шпинделя.

7. Забороняється відходити або залишати без нагляду ввімкнений верстат.

8. За умови виявлення будь-яких неполадок негайно припинити роботу та повідомити вчителя.

9. Вимірювання розмірів деталей, заміну пристроїв, перевірку на­дійності кріплення заготовок, а також прибирання треба виконувати після зупинки верстата.

10. Після закінчення роботи верстат вимкнути, очистити від стружки, пилу і бруду; перевірити його справність і змастити масти­лом; скласти інструмент у відведене місце для зберігання; показати виконану роботу вчителеві.
IV. Лабораторно-практична робота

Ознайомлення з механізмами і складальними одиницями (вузлами) токарного верстата з обробки деревини

Обладнання та інструменти: токарний верстат для обробки деревини, навчальні таблиці «Елементи машинознавства», ріжкові ключі, набір викруток, киянка, лінійка.

Послідовність виконання роботи (виконує учитель, учні спостерігають):

  1. Огляд верстату зовні.

  2. Ознайомлення із розташуванням та особливостями кріплення основ­них вузлів верстата.

  3. Визначення відстані від лінії центрів до станини (окремий учень).

  4. Визначення максимальної відстані між центрами (окремий учень).

  5. Визначення допустимого значення виходу пінолю.

  6. Через маслоприймальний отвір у задній бабці змасти гвинтову передачу і піноль.

  7. Виставлення підручника.

  8. Перевірка справності проводу заземлення.

  9. Увімкнення верстата.

  10. Вимкнення верстата.


VІ. Підсумки уроку.

Домашнє завдання: Опрацювати відповідний матеріал за конспектом.

Схожі:

Вправа Нормативний час /сек./ Від добре задов
Бойовий одяг і знаряддя складені будь-яким способом. Пожежні \ пожежний\ знаходяться в одному метрі від б\о і знаряддя обличчям до...
ТЕМА : Технологічний процес обпилювання та шліфування
Уміння добирати знаряддя праці для обпилювання та шліфування заготовок із деревини
ДСПТО
Готувати трактори, ciльськогосподарськi і меліоративні машини та знаряддя до зберігання. Виконувати роботи з додержанням правил і...
Лекція Держава та особа: гарантії прав і свобод людини та громадянина....
«суспільні істоти, що являють собою найвищий ступінь розвитку живих організмів, мають свідомість, володіють членороздільною мовою,...
МЕТОДИКА ПРОЕКТНОГО НАВЧАННЯ НА УРОКАХ ТЕХНІЧНОЇ ПРАЦІ В 5 КЛАСІ
Мета уроку. Засвоєння знань про техніку, технології, основні види технологічної діяльності, правила безпечної праці та внутрішнього...
ПЛАН-КОНСПЕКТ проведення заняття по безпеці праці з працівниками
Навчальна мета: Ознайомити працівників з основними вимогами безпеки праці до службових приміщень та споруд в частині
Тема уроку: Право на працю в Україні Мета уроку
Мета уроку: Ознайомити учнів з основами трудового права України; порядком прийому на роботу, розвивати вміння працювати з документами,...
Орієнтовні плани-конспекти уроків технічної праці за новою програмою...
Мета уроку: Засвоєння знань про основні галузі виробництва промисловість, сільське господарство, транспорт, зв'язок тощо. Розвивати...
План-конспект уроку з Охорони праці. Тема: «Поняття про виробничу санітарію та гігієну праці.»
Мета: навчити  дотримуватися правил санітарії та гігієни праці; засвоювати знання про виробничу санітарію, запобігання професійних...
Закон України «Про охорону праці»
Адже охорона праці має, безперечно,важливе економічне значення – це висока продуктивність праці, зниження витрат на оплату лікарняних,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка