Половинкинська ЗОШ І-ІІІ ступенів
управління освіти, молоді та спорту
Старобільської РДА
Луганської області
Узагальнююче заняття з теми
«Електричний струм»
9 клас
Учитель фізики
Єресковська Л.Д.
2013 рік
Мета уроку. Систематизувати та узагальнити знання учнів з теми «Електричний струм». Розвивати логічне мислення дітей , практичні навички розв'язування задач, вміння працювати в групах. Виховувати пізнавальний інтерес до фізики та до природи в цілому, розширювати світогляд учнів, прививати естетичні смаки,навички енергозбереження.
Обладнання. Набір приладів для знаходження потужності електричної лампочки, гальванометр, дві дротини, картоплина, з'єднувальні проводи,
картки з формулами, задачами , експериментальними завданнями.
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.
Хід уроку
Епіграф до уроку «В особистій практиці сховані таємниці швидких і надійних успіхів »
Я.А.Коменський
І. Вступне слово вчителя
Ми з вами завершили вивчення теми «Електричний струм» . Ви впевнилися в тому, що тема є актуальною, важливою, тому що з електричним струмом ми з вами зустрічаємося щодня. Нам з вами потрібно узагальнити, систематизувати знання з цієї теми, щоб в подальшому успішно їх використовувати.
П.Повідомлення теми і мети уроку
І дорослим і малечі
Варто знати певні речі,
Щоб здоров’ я вберегти
Й не довести до біди.
Електричний струм,
мов казка – користуйтеся , будь-ласка:
Раз – ввімкнули світло в домі,
Два – і дзвоник в телефоні,
Три – комп’ютер завурчав,
Наче хтось начаклував…
Електричний струм – як диво,
Лиш поводьтесь бережливо!
Бо доцільніше, до речі,
Запобігти небезпеці.
Всі ми знаємо, яку роль відіграє електричний струм у нашому житті. Задумайтеся над тим, скільки нашого власного часу вивільняють електричні прилади, яку надають нам допомогу , які відкривають можливості. На сьогоднішній день без електрики ми не уявляємо свого життя. Без електричного струму не може існувати ні одна галузь народного господарства. Тому зараз давайте згадаємо основні питання , які ми розглянули в темі «Електричний струм». Працювати будемо в командах. (Клас ділиться на три команди) . Будь ласка, дайте назву своїй команді і визначить капітана. Приступаємо до роботи.
III. Повторення теоретичного матеріалу
1. Повторення теоретичних питань теми. Робота команд.
А що ж таке електричний струм?
Які умови необхідні для його існування?
Які величини характеризують електричний струм?
Сформулювати закон Ома для ділянки кола.
Від чого залежить опір провідника ?
Залежність яких фізичних величин характеризує вольт-амперна характеристика ?
Сформулюйте закон Джоуля-Ленца.
Наведіть приклади використання теплової дії струму.
Які з’єднання провідників використовують в електричній ялинковій гірлянді?
РЕКЛАМНА ПАУЗА.
Струм лікує?
Вже близько 200 років у медицині електричний струм використовують для лікування (напруга 60-80 В, сила струму 40-50 мА).
Під дією струму відбувається місцеве подразнення нервових закінчень, знімається біль.
Під дією електричного поля йони лікарських розчинів попадають у людський організм ( іонофорез).
Ліки при такому методі введення не руйнуються та довше затримуються в тканинах організму.
Імператора Нерона, що страждав на ревматизм, лікарі поміщали в дерев’яну діжку з водою та пускали туди риб, які випускають електричні розряди. Лікування проходило успішно.
У наведених формулах заповнити пропуски : Р=І...; І=U/...; А=І...t; Q=І 2R...; I= .../R ; … = R=…/I q= …/t I=….t A=U…
Запишіть формули для визначення фізичних величин за формулою
розмірностей:
А=В/Ом; Дж = Вт ×c; Вт =В х A А = Кл /с Кл =А х с Дж = В х Кл
Ом =В/А Дж=А2 х В х с
РЕКЛАМНА ПАУЗА.
Тварини та електрика
"Електричні" риби
Із 20 тисяч відомих сьогодні риб 300 можуть генерувати електрику.
Так, наприклад, електричний скат може створювати напругу до 400В і силу струму 60А!
Чому птахи спокійно сидять на високовольтних проводах?
Тіло птаха являє собою розгалуження кола, опір якого набагато більший порівняно з опором шматка проводу між лапками птаха.
Тому сила струму, який проходить через тіло птаха, є дуже малою.
Але якщо птах випадково хвостом або крилом доторкнеться до стовпа та в такий спосіб з’єднається із землею, його відразу буде вбито струмом.
Запишіть всі відомі формули для визначення певної фізичної величини:
А) роботи
Б ) потужності
В) опору
13 . Визначте з формули всі фізичні величини:
А) Q= I2Rt , I2= Q/R t , R= Q/ I2t
Б) I=U/R , U=IR , R=U/I
В) R=, = RS/, =RS/, S= /R
РЕКЛАМНА ПАУЗА.
Оце так поле!
Німецький учений Фріц Гаан встановив, що в електричному полі з напругою 2000В гинуть хвороботворні бактерії.
Людина, що занедужала на грип, практично одужує через 5 годин після перебування у такому просторі.
А обробленні у такий спосіб продукти на протязі 40 днів не вражають грибки та бактерії.
V. Експериментальна робота.
Кожна група отримує експериментальне завдання. На виконання завдання і його презентацію відводиться 7 хвилин.
1 група. Визначити потужність електричної лампочки. Прилади для проведення роботи : джерело струму,провідники, електрична лампочка, амперметр, вольтметр, ключ.
2 група. Друга група займеться винахідництвом. Перед вами звичайна картоплина та дві дротини. Спробуйте сконструювати джерело електричного струму. Гальванометр покаже нам чи існуватиме електричний струм
3 група. Зберіть електричне коло з двома послідовно з’єднаними резисторами та розрахуйте загальний опір кола та напругу. Прилади: джерело струму, вимикач, провідники, два резистора,амперметр, вольтметр.
V. Розв'язування задач Задача 1
Вихідного дня ви зручно вмостились перед телевізором, подивитись улюблену телепередачу. Передача йшла 1,5 години. Споживана потужність телевізора 220 Вт. Якою буде вартість електричної енергії, що витратилась за час роботи телевізора? Вартість 1 кВт × год разом з ПДВ 0, 28 грн.
Задача 2
Щоб підігріти воду для однієї чашки кави чи чаю, необхідно 7200 Дж енергії. Люди дуже часто нагрівають воду на 3-5 чашок більше ніж потрібно. Визначте, скільки додаткової енергії витрачає село з населенням 3 тисячі чоловік, якщо кожен буде пити каву чи чай хоча б один раз на день. Скільки потрібно затратити електроенергії в кВт × год ?
Задача З
Розрахуйте, скільки енергії ми зекономимо, користуючись флуоресцентною лампою потужністю 11 Вт, яка дає стільки ж світла, скільки 60-ватна лампа розжарювання ?Термін роботи ламп 1000 годин.
РЕКЛАМНА ПАУЗА.
Блискавка
Сила струму у каналі блискавки сягає 20-60 тис. амперів.
Напруга при цьому може сягати мільйонів вольт.
Середня енергія, що виділяється під час розряду, дорівнює приблизно 30 кВт-год.
Скільки коштує блискавка?
При тарифі 24,6 к. за 1 кВт-год одержимо «вартість» однієї блискавки
7 грн.38к.
VI. Підсумок уроку
Сьогодні згадали ми про струми —
Заряджених частин потоки —
І про джерела, і про схеми,
Про нагрівання й інші проблеми .
Все повторили, розв'язали
Й знання ці на користь взяли.
Що сподобалося вам на уроці ? Які виникли труднощі ? За що ви можете себе сьогодні похвалити ?
VII. Оцінювання роботи учнів на уроці
VIII. Домашнє завдання
Повторити матеріал вивченої теми, підготуватися до контрольної роботи.
|