Главной эмоцией познания является удивление


Скачати 62.27 Kb.
НазваГлавной эмоцией познания является удивление
Дата08.02.2014
Розмір62.27 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
«Главной эмоцией познания является удивление »

Платон
Мета: вивчити особливості функцій переднього мозку, сформувати знання про функціональну асиметрію півкуль і пов’язані з цим особливості функцій зору, мови, слуху, показати зв’язок функціональної асиметрії з цілісним сприйняттям світу.

Обладнання: моделі черепа і головного мозку, таблиця зон кори.
Хід уроку

I. Мотивація навчального процесу.

Вступне слово вчителя.

Ми розпочали вивчення вищої нервової діяльності і повинні знати, що людина відрізняється від тварин наявністю абстрактного мислення, складних умовних рефлексів та великого мозку як матеріального носія свідомості. От ми і постараємось доторкнутись до найбільшої загадки нашої особистості – мозку і його функцій. Людина народжується, росте, навчається, дорослішає, сміється, плаче, любить і ненавидить, розв’язує складні математичні задачі й складає музику, вірші, живе реальним життям, але при цьому постійно мріє, а на скільки складно побудована наша свідомість, наше «Я»?m1

В класифікації живих істот ми собі присвоїли видову назву – Людина розумна. Тому й розпочнемо сьогоднішню бесіду з будови головного мозку. По-перше, у людини мозок за об’ємом більший, чим у тварин. Але ж і у деяких тварин мозок більш об’ємніший. То ж знайте, що у людини більша відносна вага, тобто доля ваги мозку на кілограм маси тіла.

Довгий час вважалось, що у людини найбільша поверхня кори мозку, в ній більше звивин, вона містить більше нейронів, які щільно розташовані. Але виявилось, що дельфіни обігнали нас і по цим показникам. Сьогодні ми постараємось звернути увагу на одну унікальну властивість головного мозку: його симетричність.

Обидві півкулі побудовані з однакової кількості нейронів. У тварин вони виконують однакову функцію, а у людини різну. Тому функціонально він асиметричний.rus28

Мозок не відчуває болю, задоволення, він тільки здійснює оцінку процесів – добре чи шкідливо. Живлення мозку здійснюється за рахунок глюкози і кисню, маючи вагу 2% від загальної маси, мозок потребує 20% кисню від загальних витрат.

Його основна функція отримання і переробка інформації. Він здатний приймати 1010 біт за 1 секунду зорової інформації. Якщо мозок не отримує інформації, він деградує і зменшується в об’ємі. Ось чому, коли інформація не цікава, люди засинають. Мозок відключається і тоді, коли інформація не є новою.

Проведемо зараз термінологічну розминку (фронтальна бесіда).

  1. Рухова асиметрія(неоднакова рухова активність рук, ніг, обличчя, половини тіла,які керовані різними півкулями)

  2. Соматосенсорна асиметрія(нерівнозначність сприйняття кожною із півкуль об’єктів, розташованих зліва і справа від центру тіла)

  3. Психічна асиметрія – спеціалізація півкуль мозку різних форм психічної діяльності

  4. Агнозія – нездатність впізнавати звичне

  5. Реціпрокність – перехрещування.

Демонстрація таблиць зон кори великих півкуль.

  1. Нейрон – нервова клітина, складається із тіла і відростків: довгого (аксона) і короткого (дендритів).

  2. Сіра речовина – сукупність тіл і дендритів нейтронів.

  3. Біла речовина – сукупність аксонів, покритих мієліновою оболонкою.

  4. Асоціативні зони – інтегрують і зберігають інформацію з урахуванням минулого досвіду.

  5. Лобна, тім’яна, скронева, потилична долі (демонстрація на таблиці).r137

А тепер проведемо 4 завдання тесту «Домінуюча півкуля»

1. Переплетіть пальці рук перед собою. Подивіться, який із великих пальців зверху. Якщо зверху правий, то ставте в зошиті «П», якщо лівий – «Л».

2. Ваші очі відкриті. Складіть вказівні пальці рук перед очима так, ніби цілитесь з рушниці, при цьому спіймайте і зафіксуйте очима точку, в яку ви «стріляєте»(при цьому очі не закривайте). А потім спочатку закрийте ліве, а потім праве око. Зафіксуйте в якому випадку відбувається зміщення, якщо правим – буква «П», якщо лівим – буква «Л».

3. А тепер поаплодуйте в долоні і зверніть увагу, яка рука зверху і знов зафіксуйте результат.

4. Складіть руки в позі «Наполеона». Яка рука зверху – зафіксуйте.

Обробка результатів.

Цей тест дає нам можливість виявити, який тип функціональної асиметрії вашого мозку, отже результати у всіх вас різні. При цьому пам’ятайте, що права півкуля відповідає за творчість і керує лівою частиною тіла і навпаки ліва відповідає за логіку, мову, причинно-наслідкові зв’язки. Тому не дивно, що серед геніїв було багато ліворуких людей: Леонардо да Вінчі, Пікассо, Мікеланджело, Рафаель, Наполеон, О. Македонський, Жанна д’Арк, Бетховен, Франклін, Моцарт, Бах, Ейнштейн, Чарлі Чаплін, Сільвестр Сталоне, Джулія Робертс, Том Круз, Пол Макартні та інші.49325019_ravel

Ще в 19 ст. вчені розуміли, що обидві півкулі отримують різну інформацію(звучить музика «Болеро» Равеля).

Автор цієї музикальної композиції – французький композитор Моріс Равель. У віці 57 років попав в аварію і отримав серйозну травму лівої півкулі. Після травми композитор міг слухати музику, відвідувати концерти, критикувати і насолоджуватись музикою. Але більше так і не зміг записувати музику, яка звучала у його голові, бо страдав на афазію Верніке, не міг грати на фортепіано, правильно співати і читати нотні записи.

В 1861 році французький патологоанатом Поль Брока виявив, що пошкодження задньолобової долі лівої півкулі головного мозку у людини супроводжується розладами мови. Ця ділянка кори, що прилягає до рухової зони і керує м’язами обличчя, язика, щелепи і глотки, названа в честь Брока – зоною Брока. А стан коли людина втрачає здатність говорити, а при цьому нормально пише і розуміє те, що йому говорять, називають афазія Брока.paul-broca

В 1981 році американський невролог Сперрі отримав Нобелівську премію за відкриття функціональної спеціалізації півкуль мозку.

Потилична зона розпізнає побачене, отримує інформацію від органів зору, а зона Брока – читає інформацію.

Асиметрія мозку з’являється до 4-5років, в12-13 років уже проявляється і остаточно формується до 17 років. До 7 років обидві півкулі розуміють мову і керують нею. Якщо до цього віку сталася травма лівої півкулі то компенсаторну функцію здійснить права. Після 7 років це неможливо.

В історії медицини відомий випадок коли дівчинці 4 років видалили ліву півкулю, і вона при цьому змогла нормально розвиватись, ходити до школи і нічим не відрізнятись від однокласників. І це одні дані: 5% молодих людей у віці 18-26 років є лівшами. Перевчати таких людей не можна, бо це призведе до глибоких психоемоційних травм. Але це було узаконено тільки в 1985 році Міністерством охорони здоров’я.

Коли ми слухаємо радіоп’єси, то права півкуля відповідає за розуміння предметних звуків і шумів: наприклад стук коліс потяга, робота машин і т. п. тому ми уявляємо, як людина піднімається сходами, відкриває ключами квартиру. Якщо « не працює » права півкуля, ми не змогли б їх відчути. Музику розпізнає права, а слова ліва півкуля.

І ще давайте зараз дізнаємось про відмінність півкуль в зв’язку зі статтю.

Дівчатка

Хлопчики

  1. Розмір мозку менше.

  1. Розмір мозку більше

  1. На 3% вища висока розумова обдарованість

  1. --------------




  1. Швидше розвивається ліва півкуля

  1. Швидше розвивається права півкуля

  1. Можуть одночасно займатись декількома справами

  1. Можуть виконувати тільки одну справу

  1. Вербальні і просторові функції розподілені між обома пікулями

  1. Вербальні в лівій, просторові в правій


В звичайних умовах ми користуємось лівою півкулею, а в складних умовах (стрес, адаптація) правою півкулею.

Коли ми сприймаємо об’єкт, то мозок використовує набір правил, штампів, які в психології називаються гештальпом і певними законами:

  • Закон фігури і фона – ми не можемо одночасно сприймати і фігуру і фон

  • Закон групування об’єктів за схожістю

  • Закон заповнення пробілів

  • Закон безперервності

Тому при сприйнятті образів ми асоціюємо все з чимось, порівнюємо, аналізуємо і користуємось при цьому обома півкулями, виконуючи при цьому функцію співпраці.

Але бувають випадки, коли півкулі поводять себе як антагоністи. Наприклад, інтуїція і почуття пригнічуються, коли ліва півкуля стає дуже агресивною і старається все розв’язати логікою і аналізом. Коли математики оперують просторовою уявою, то в них загострено абстрактне мислення. Перехресна взаємодія півкуль дозволяє дуже точно і тонко балансувати між образним і абстрактним мисленням.
Висновок

Ключ до справжньої творчості лежить у рівновазі між півкулями, а не в домінуванні однієї над іншою.
II Закріплення матеріалу (бесіда).

  1. Де знаходиться центр мови?

  2. Яка півкуля сприймає цілісне зображення?

  3. Яка півкуля відповідає за розв’язання математичних задач, віршів?


Д/З §88, терміни вивчити.

Схожі:

Проверочный тест по курсу "Общая экология" Что изучает классическая экология?
Наивысшим, замыкающим показателем экологического благополучия урбанизированных территорий является
Лекція Мистецтво спілкування
На думку М. О. Фаєнової, “понятием, более точно и полно отражающим способность говорящего/пишущего осуществлять эффективное речевое...
ІНФОРМАЦІЙНА КОМПЕТЕНТНІСТЬ – ПІДГОТОВКА ПЕДАГОГІЧНИХ КАДРІВ ДО ВИКОРИСТАННЯ НОВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ
Целью этой статьи является раскрытие содержания и структуры понятия информационной компетентности, которое |какое| становится |стает|...
ПЕРЕДУМОВИ ВИНИКНЕННЯ СВІТОВОЇ ПРОДОВОЛЬЧОЇ КРИЗИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ДЛЯ УКРАЇНИ
Целью предложенной статьи является анализ обеспечения продовольствием населения в мире, правомерность прогнозов о возможности наступления...
Гаращенко Н. М
Новые явления обусловливают появление новых категорий и понятий. Введение в научный обиход термина «когнитивность организации» является...
Риман Ф. Основные формы страха/Пер с нем. Э. Л. Гушанского
Книга предназначена для помощи в нашей индивидуальной жизни, она является посредником в понимании себя самого и других, в осмыслении...
ИССЛЕДОВАНИЯ СОЦИАЛЬНЫХ СТЕРЕОТИПОВ КАК ФАКТОРОВ ФОРМИРОВАНИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО...
И влияет на формирование профессионального сознания будущих психологов. Она имеет проявление в форме нравственно-оценочных суждений...
Книга четвёртая Гражданского кодекса Украины содержит нормы о праве...
Конкурентному законодательству характерны в основном три источника: нормативный акт, правовой обычай и нормативный договор. Нормативный...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка