Федорченко Тетяна Андріївна Донецька ЗОШ №97 м. Донецьк Україна


Скачати 390.58 Kb.
НазваФедорченко Тетяна Андріївна Донецька ЗОШ №97 м. Донецьк Україна
Сторінка1/4
Дата03.11.2013
Розмір390.58 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Біологія > Документи
  1   2   3   4

Федорченко Тетяна Андріївна Донецька ЗОШ № 97 м.Донецьк Україна




Методична розробка

дидактичного модуля

«Людина – живий організм»

з предмету «Я і Україна» 3 клас
Автор: вчитель початкових класів

Донецької ЗОШ №97

Федорченко Т.А.

І розділ

Пояснювальна записка

Важливим завданням сучасної початкової школи є розвиток пізнавальної активності молодших школярів, формування у них допитливості, бажання вчитись. Серед шляхів реалізації даних завдань виділяють інформативність уроку, тобто використання в навчальному процесі цікавих фактів, яскравих прикладів, інформації , що відповідає потребам та інтересам учнів, сприяє формуванню в них потреби до пізнання світу і людини в ньому як біологічної істоти.

Головною метою «Природознавства» є оволодіння учнями уявленням про цілісність природи, дбайливе ставлення до природи, розуміння значення життя як найвищої цінності.

Зміст розділу «Людина – живий організм» охоплює систему доступних для школярів фактів, уявлень і понять , які на елементарному рівні всебічно відображають сутність компонентів живої природи та зв’язки між ними.

Дидактичний модуль «Людина – живий організм» передбачає наявність у дітей уявлень про подібність людини з іншими живими організмами, відмінність її від представників живої природи; взаємозв’язок між системами органів людини, впливу кожної системи на весь організм; доводить, що організм людини – єдине ціле, а здоров’я – найбільша цінність особистості ; матеріал даного модулю формує у дітей навички ведення здорового способу життя.

Методична розробка містить у собі цикл уроків з даної теми, інформативний дидактичний матеріал , який розширює знання учнів про тіло людини як живий організм, всі органи якого залежать один від одного; завдання тестового характеру, творчі завдання для допитливих.

У попередніх класах (1, 2) діти знайомляться з наступним:

- людина належить до живої природи, людина – біологічна істота;

- подібність і відмінність між людиною і твариною;

- кожна людина неповторна ;

- людина розпізнає різні сенсорні відчуття під час обстеження предметів (холод, тепло, біль тощо);

- вплив предметів неживої природи ( сонячне світло, тепло, повітря, вода) на людину;

- зв'язок людини з неживою природою;

- дбайливе ставлення до власного здоров’я.

За підручником тема «Людина – живий організм» вивчається після тем «Жива природа. Рослини. Тварини», які дають дітям уявлення про те, що людина теж є представником живої природи. Вона є заключною у вивченні розділу «Жива природа».

ІІ розділ

Конструювання дидактичного модуля

За програмою 8 годин по 40 хвилин

Технологічна карта



з/п


Урок





Зміст уроку


1.




Урок 1.



Установка. Вступ до теми. Людина – живий організм.

Стандарт на вході ( опитувальний лист).



2.



Урок 2.



Органи тіла людини. Шкіра – захисник організму. Збереження шкіри.


3.


Урок 3.




Скелет і м’язи. Постава.

Зміцнення скелета та м’язів.


4.


Урок 4.



Органи травлення. Гігієна харчування. Догляд за зубами.

5.

Урок 5.



Органи дихання. Піклування про чистоту повітря.


6.


Урок 6.




Органи кровообігу. Їх значення в організмі.

Зміцнення серця.

7.

Урок 7.



Нервова система. Органи чуттів .

Гігієна органів чуттів.

8.


Урок 8.






Цілісність природи. Взаємозв’язок у природі.

Підсумок за темою Стандарт на виході. Тестова перевірка знань.






з/п

Зус-

трічі
Тип

уроку

























Урок 1

Урок 2

Урок 3

Урок 4

Урок 5

Урок 6

Урок 7

Урок 8


1

Вивчення

нового

матеріалу.


























2

Фор-

мування

умінь і навичок.


























3



Практична робота.


























4



Кон-

трольна

робота


























5

Узагальнення

та

закріплення знань.


























Стандарт на вході

  1. Які царства живої природи ви вивчили?

  2. Як ви вважаєте, до якої природи відноситься людина?

  3. Які ознаки схожості людини з тваринами можна виділити?

  4. Як впливають на життя людини царства рослин і тварин?

  5. Як людина впливає на інших представників живої природи?

  6. Чим людина відрізняється від інших живих організмів?

  7. З чого складається організм людини?

  8. Які органи є у людини?Чим вони між собою відрізняються?

  9. Чи можна з організму людини видалити якийсь орган? До чого це призведе?


Стандарт на виході

Знання:

  1. Будова тіла людини, його найважливіші органи та їх призначення:

  • шкіра, її захисна функція;

  • основні частини скелету;

  • робота м’язів тіла людини;

  • органи травлення, дихання, кровообігу, нервова система та органи чуття.

  1. Правила особистої гігієни, загартування та збереження здоровими окремих органів і їх систем.

  2. Взаємозв’язки у неживій та живий природі, між живою та неживою природою.

  3. Вплив людини на природу.

Уміння:

  1. Встановлення у межах програми взаємозв’язки в природі, пояснення їх, моделювання.

  2. Виконання правил особистої гігієни.

  3. Висловлення оцінних суджень про стан власного здоров’я, залежність здоров’я від міри дотримання правил гігієни, загартовування.

  4. Обгрунтування цілісності природи.



Урок № 1. Установче заняття

  1. Вхід в тему.

  • Прочитайте назву розділу.

  • Скажіть, як ви зрозуміли зміст цієї назви?

  • Чи зустрічались ви раніше з подібними назвами розділу?

  1. Бесіда з елементами пояснення:

Про людину говорять по-різному. Вчені-біологи говорять: «Людина – частина живої природи»; лікарі говорять: «Людина – живий організм»; іноді можна почути: «Людина – цар природи» і навіть «Людина відноситься до тварин».

  • Які ж означення людини, на вашу думку, правильні, а які – ні?

  • Чому людину не можна вважати царем природи, незважаючи на те, що людина – найбільш розвинутий живий організм, він відкрив велику кількість таїн природи, перетворив природу, робить штучні моря – водосховища, вирубає ліси, саджає їх, літає до космосу?

  • Чому людина не відноситься до тварин, хоча і у людей, і у тварин проглядається схожість у побудові їх організмів?

  • Прогляньте тексти, назвіть, про які органи ми з вами поговоримо.

  • Розгляньте технологічну карту, запам’ятайте, коли ви будете виконувати практичні, контрольні роботи. В кінці теми на вас чекає перевірний тест з усієї теми «Людина- живий організм».

  • Під час вивчення теми я буду знайомити вас із додатковою цікавою інформацією, запропоную цікаві завдання для допитливих.

  • Останній урок буде підсумковим.

  1. Стандарт на вході ( дати письмові стислі відповіді).

  • Які царства живої природи ви вивчили?

  • Як ви вважаєте, до якої природи відноситься людина?

  • Які ознаки схожості людини з тваринами можна виділити?

  • Як впливають на життя людини царства рослин і тварин?

  • Як людина впливає на інших представників живої природи?

  • Чим людина відрізняється від інших живих організмів?

  • З чого складається організм людини?

  • Які органи є у людини?Чим вони між собою відрізняються?

  • Чи можна з організму людини видалити якийсь орган? До чого це призведе?


Стандарт на виході

Контрольна робота (Тестове опитування).

  1. Назви ознаки, за якими людину ми відносимо до живої природи.

  2. Підкресли слова, що є складниками шкіри.

Волосина, хребет, лупа, пори, нерви, тулуб, сальна залоза, потова залоза, аорта, кровоносні судини.

  1. Вибери правильне ствердження.

а/ Нервові закінчення рухають кістки.

б/ М’ язи рухають кістки.

в/ Кровоносні судини рухають кістки.

  1. Вибери назви продуктів, найбільш корисних для нашого організму.

Сало, риба, тістечко, молоко, ковбаса, риб’ячий жир, яйця, петрушка, огірок, йогурт, сир, редька, кава, яблуко, торт.

  1. Виправ помилки.

Їжа потрапляє у ротову порожнину. Із рота вона потрапляє прямою кишкою у шлунок. Там вона зберігається. Потім по стравоходу їжа іде у тонку кишку і виходить назовні через товсту кишку.

  1. Вибери правильну відповідь.

Поживні речовини й кисень до органів розносять:

а/нерви;

б/ жовч;

в/ кров.

  1. Встав у речення відповідні слова:

До серця кров тече по _________, а від серця – по ___________ .

  1. Який орган керує роботою органів людини і всього організму? ( вибери відповідне слово )

а/ Кістки. б/ Кров. в/ Мозок.

  1. Який орган чуттів сприймає:

Кування зозулі _______

Жовту кульбабку _____

Гарячу праску________

Дольку лимона________

  1. Покажи стрілками зв’ язок живої та неживої природи.

Людина сонце лисиця

Грунт кисень ромашка

Ріка метелик муха

  1. Відгадай загадки:

а/ Довгі вигнуті кістки, що захищають легені.

б/ Рідина, яку виділяє наше око.

Кожне завдання оцінюється одним балом, загалом - 12 балів.
КОНСПЕКТИ УРОКІВ

Урок № 2

Тема. Органи тіла людини. Шкіра – захисник організму. Збереження шкіри.

Мета: сформувати поняття «шкіра», вивчити правила надання першої допомоги при пошкодженні шкіри, зацікавити учнів у загартуванні шкіри як важливого способу збереження здоровя.

Обладнання: таблиці «Будова шкіри», «Загартовування шкіри», збільшувальне скло.

Хід уроку

  1. Вивчення нового матеріалу.

  1. Повідомлення теми та мети уроку.

Мозковий штурм.

Складання на дошці схеми «Організм людини».

2. Актуалізація опорних знань. Бесіда.

- Яке значення має шкіра для людини?

- Які складові частини шкіри людини ви знаєте?

- Чому шкіра завжди повинна бути чистою?

- Що ви робите при пошкодженні шкіри? Чому?

3. Мотивація навчальної діяльності.

Створення проблемної ситуації

В тілі людини впродовж однієї години створюється стільки тепла, скільки потрібно, щоб скип’ятити 1л крижаної води. Якщо б тіло замість шкіри було вкрито непроглядним для тіла футляром, то вже за одну годину температура тіла піднялась би приблизно на1,5С, а через 40 годин досягла б точки кипіння води – 100С. Але цього на щастя не відбувається. Чому?

4.Проблемне питання.

- Що у будові шкіри забезпечує тепловіддачу, яка може значно зростати, якщо температура повітря вище за температуру тіла?

5.Фронтальна практична робота за завданнями підручника на с.156.

6. Дослідно – практична робота.

- Розглянути своє тіло через лупу.

- Розібратися, чим вкрите тіло?

- Згадати випадки, коли учні падали і здирали шкіру на колінах чи на руках, ліктях, що там відбувалося.

7. Бесіда про особливості будови шкіри за результатами досліджень.

- Назвіть усі складові шкіри.

- Які частини шкіри ви побачили через збільшувальне скло?

- Яке значення вони мають для шкіри? Для всього організму?

8. Розповідь учителя ( з використанням додаткової пізнавальної інформації).

9. Розв’язування пізнавальних задач.

* На одному кв. сантиметрі брудної шкіри налічується близько 40000 мікробів. Скільки приблизно мікробів ви знищите, миючи

руки?

* На долонях й підошві ніг особливо багато потових залоз – приблизно 500 на 1 см.кв. Скільки всього їх на всій долоні або нозі?

10. Робота в групах.

Складання правил гігієни групами, обговорення в класі.

ІІ. Закріплення знань учнів.

  1. Бесіда.

– Яке значення для організму має шкіра?

- Чому шкіра не заважає людині рухатись?

- Чому навіть маленьке поранення небезпечно для нашого здоров’я?

- Доведіть, що в шкірі багато нервових закінчень.

- Яких правил потрібно притримуватись, щоб бути здоровим?

ІІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати статті «Людина – живий організм», «Організм людини», «Шкіра».

ІV. Підсумок уроку.
Урок № 3

  1   2   3   4

Схожі:

Журавель Тетяна Іванівна
Практичний психолог Донецької загальноосвітньої школи 1-Ш ступенів №80, 83036, м. Донецьк, вул. Дм. Донського, б. 59, телефон
Донецька обласна державна адміністрація Відділ у справах національностей...
Закордонне українство і Донеччина: вчора, сьогодні, завтра: матеріали науково-практичної конференції. – Донецьк: Донецьке обласне...
Протокол про підсумки голосування на чергових (річних) Загальних...
Місце проведення: Україна, Донецька область, м. Горлівка, бул. Димитрова, буд. 74, 1 поверх, великий зал
Адреси ППД – 2010 Біологія Список претендентів на нагородження
Творча група вчителів біології м. Умані (керівник Небикова Тетяна Андріївна, вчитель біології Уманської загальноосвітньої школи I-III...
Товариство з обмеженою відповідальнiстю Аудіторська фірма
Відділенні №1500 «Донецька дирекція ПАТ «БАНК ФОРУМ» м. Донецька, МФО 322948, код ЄДРПОУ 24154073
Про підсумки проведення районних етапів Всеукраїнської експедиції
ЗОШ І-ІІІ ст.(дир. Борковська Я. Д.), Дзвиняцька ЗОШ І-ІІІ ст.(дир. Семків Н.І.), Гутівська ЗОШ І-ІІІ ст.(дир. Назаревич О. П.),...
Міністерство освіти та науки України ДОНЕЦЬКА СПЕЦІАЛІЗОВАНА ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНА...
Вам щиру подяку за піклування про дітей та співробітників школи, увагу до потреб освіти м. Донецька. Реалізовано основні регіональні...
Донецьк, бул. Шевченко, 114 (юридична адреса) Донецьк, пр. Іліча, 20

НЕНАСИЧЕНІ ВУГЛЕВОДНІ ТУРНІР ЕРУДИТІВ, 10 КЛАС ТЕТЯНА ЛИМАРЕНКО, учитель-методист ЗОШ №3
Обладнання й реактиви: таблиці, етиловий спирт, пісок, концентрована та розведена сульфатна кислота, розчин калій перманганату, кальцій...
Національна мережа міських газет
Географія користувачів – 75% Україна, з них 65 Київ, 5 Одеса та Харків, 4 Донецьк та Львів, 3 Дніпропетровськ
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка