ЛІТОПИС РУСЬКИЙ З БОГОМ ПОЧИНАЄМ. ОТЧЕ, БЛАГОСЛОВИ


Скачати 2.02 Mb.
Назва ЛІТОПИС РУСЬКИЙ З БОГОМ ПОЧИНАЄМ. ОТЧЕ, БЛАГОСЛОВИ
Сторінка 1/10
Дата 13.03.2013
Розмір 2.02 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Військова справа > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10
ЛІТОПИС РУСЬКИЙ З БОГОМ ПОЧИНАЄМ. ОТЧЕ, БЛАГОСЛОВИ.
Повість минулих літ Нестора, чорноризця Феодосієвого монастиря Печерського, звідки

пішла Руська земля, і хто в ній почав спершу княжити, і як Руська земля постала.

Тож почнемо повість оцю.

Після потопу, отже, три сини Ноєві розділили Землю — Сим, Хам і Яфет. І дістався

схід Симові: Персіда, Бактрія і аж до Індії в довготу, а в широту ж до Рінокорури,— як

ото сказати, від сходу і аж до півдня,— і Сірія, і Мідія, і Євфрат-ріка, і Вавілонія, і

Кордуена, і Ассірія, і Месопотамія, Аравія Старіша. Елимаіс, Індія, Аравія Сильна, Колія,

Коммагина, Фінікія вся. Хамові ж дісталась південна частина: Єгипет, Ефіопія,

прилегла до Індії, і друга Ефіопія, з якої витікає ріка ефіопська Червона, та, що плине на

схід, Фіви, Лівія, прилегла аж до Кірінії, Мармарія, Сірт, Лівія друга, Нумідія, Масурія,

Маврітанія, котра є навпроти міста Гадіра. А з країв, що є на схід, він узяв Кілікію,

Памфілію, Пісідію, Місію, Лікаонію, Фрігію, Кавалію, Лікію, Карію, Лідію, Місію другу,

Троаду, Еоліду, Віфінію, Стару Фрігію. І острови також він узяв: Сардінію, Кріт, Кіпр, і

ріку Гіону, яку називають Нілом. Яфетові ж дісталась північна сторона і західна: Мідія,

Албанія, Арменія Мала і Велика, Каппадокія, Пафлагонія, Галатія, Колхіда, Боспорій,

Меотія, місто Дервія, Сарматія, Тавріанія, Скіфія, Фракія, Македонія, Далматія, Молоссія,

Фессалія, Локрія, Пеленія, котра й Пелопоннесом зветься, Аркадія, Іпіротія, Іллірія,

Слов'яни, Ліхнітія, Адріакія, Адріатичне море. Узяв же він і острови: Британію, Сіцілію,

Евбею, Родос, Хіос, Лесбос, Кіферу, Закінф, Кефаллінію, Ітаку, Керкіру і частину

азійської сторони, яку називають Іонією, і ріку Тігр, що тече межи Мідією і Вавілонією.

Узяв він також краї до Понтійського моря на північних сторонах: Дунай, Дністер і

Кавкасійські гори, себто Угорські, а звідти, отже, й до самого Дніпра. Дісталися йому й

інші ріки: Десна, Прип'ять, Двіна, Волхов, Волга, що йде на схід у частину Симову. В

Яфетовій же частині сидить русь, чудь і всякі народи: меря, мурома, весь, мордва,

заволоцька чудь, перм, печера, ям, угра, литва, зимигола, корсь, летьгола, ліб. Ляхи ж, і

прусси, і чудь сидять поблизу моря Варязького. По сьому ж морю сидять варяги: сюди,

на схід,— до наділу Симового; по тому ж морю сидять вони на захід — до землі

Англійської і до Волоської. Яфетове бо коліно й це: варяги, свеї, нормани, готи, русь,

англи, галичани, волохи, римляни, німці, корляги, венедиці, фряги та інші. Вони сидять

одні коло одних од заходу до півдня і сусідять з племенем Хамовим. Сим же, Хам та

Яфет, розділивши землю і метавши жереб, поклали не переступати ані кому в братній

уділ, і жили кожен у своїй частині. І був тоді один народ. А коли намножилося людей

на Землі, то намислили вони у дні Іоктана й Фалека спорудити башту до неба. І,

зібравшись на містині поля Сенаар зводити башту до небес і місто навколо неї Вавілон,

будували вони башту сорок років. І не була завершена, бо зійшов Господь Бог глянути

на місто і на башту, і сказав господь: «Се народ один і мова одна». І змішав Бог народи,

і розділив на сімдесят і на дві мови, і розсіяв їх по всій Землі. По змішанні ж народів Бог

вітром великим розвалив башту, однак є останок її межи Ассірією і Вавілоном; і є він у

висоту [?], а в ширину 5433 лікті. Багато років держиться останок той. Після того ж, як

було розвалено башту і розділено народи, взяли сини Симові східні краї, а Хамові сини

— південні краї; Яфетові ж сини захід узяли і північні краї. Від цих ото сімдесяти і двох

народів, од племені таки Яфетового, постав народ слов'янський — так звані норики,

які є слов'янами. По довгих же часах сіли слов'яни по Дунаєві, де є нині Угорська

земля і Болгарська. Од тих слов'ян розійшлися вони по Землі і прозвалися іменами

своїми,— од того, де сіли, на котрому місці. Ті, що, прийшовши, сіли по ріці на ймення

Морава, і прозвалися моравами, а другі чехами назвалися. А це — ті самі слов'яни: білі

хорвати, серби і хорутани. Коли ж волохи найшли на слов'ян на дунайських, і осіли

між них, і чинили їм насильство, то слов'яни ті, прийшовши, сіли на Віслі і прозвалися

ляхами. А від тих ляхів пішли одні, що прозвалися полянами, другі ляхи прозвалися

лютичами, інші — мазовшанами, ще інші — поморянами. Так само й ті ж слов'яни,

прийшовши, сіли по Дніпру і назвалися полянами, а інші — деревлянами, бо осіли в

лісах; а другі сіли межи Прип'яттю і Двіною і назвалися дреговичами; а інші сіли на

Двіні і назвалися полочанами — од річки, яка впадає в Двіну і має назву Полота; од цієї

річки вони прозвалися полочанами. Слов'яни ж, що сіли довкола озера Ільменя,

прозвалися своїм іменем — словенами; і зробили вони місто, і назвали його

Новгородом. А другі ж сіли на Десні, і по Сейму, і по Сулі і назвалися сіверянами.

І так розійшовся слов'янський народ, а від його імені й дістали свою назву слов'янські

письмена.

Коли ж поляни жили осібно по горах цих київських, то була тут путь із Варягів у

Греки, а із Греків у Варяги: по Дніпру, а у верхів'ї Дніпра — волок до ріки Ловоті, а по

Ловоті можна увійти в Ільмень, озеро велике. Із цього ж озера витікає Волхов і впадає

в озеро велике Нево, а устя того озера входить у море Варязьке. І по тому морю можна

дійти до самого Риму, а од Риму прийти по тому ж морю до Цесарограда, а від

Цесарограда прийти в Понтморе, у яке впадає Дніпро-ріка. Дніпро ж витікає з

Оковського лісу і плине на південь, а Двіна із того самого лісу вибігає і йде на північ, і

входить у море Варязьке. Із того ж лісу витікає Волга на схід і вливається сімдесятьма

гирлами в море Хвалійське. Тому-то із Русі можна йти по Волзі в Болгари і в Хваліси, і

на схід дійти в уділ Симів, а по Двіні — у Варяги, а з Варягів — і до Риму, од Риму ж —

і до племені Хамового. А Дніпро впадає в Понтійське море трьома гирлами; море це

зовуть Руським. Побіля нього ж учив святий апостол Андрій, брат Петрів. Як ото

говорили, коли Андрій учив у Синопі і прийшов у місто Корсунь, він довідався, що од

Корсуня близько устя Дніпрове. І захотів він піти в Рим, і прибув в устя Дніпрове, і

звідти рушив по Дніпру вгору, і за приреченням божим прийшов і став під горами на

березі.

А на другий день, втомившись, сказав він учням своїм, які були з ним: «Бачите ви гори

сі? Так от, на сих горах возсіяє благодать Божа, і буде місто велике, і церков багато

воздвигне Бог». І зійшов він на гори сі, і благословив їх, і поставив хреста. І,

поклонившись Богу, він спустився з гори сеЇ, де опісля постав Київ, і рушив по Дніпру

вгору.

І прибув він до словен, де ото нині Новгород, і, побачивши людей, тут сущих,— який

їхній звичай, і як вони миються і хвощуть ся,— здивувався їм. І пішов він у Варяги, і

прибув у Рим, і повідав, скільки навчив і скільки бачив, і розказав їм: «Дивне бачив я в

землі Словенській. Коли йшов я сюди, бачив лазні дерев'яні. І розпалять вони їх

вельми, і роздягнуться, і стануть нагими, і обіллються мителем, і візьмуть віники, і

почнуть хвостатись, і до того себе доб'ють, що вилізуть ледве живі. А обіллються

водою студеною — і тоді оживуть. І так творять вони по-всякдень. Ніхто ж їх не

мучить, а самі вони себе мучать, і творять не миття собі, а мучення». І, це чувши,

римляни дивувалися. Андрій же, побувши в Римі прийшов у Синоп.
Коли ж поляни жили особно і володіли родами своїми, бо й до сих братів існували

поляни і жили кожен із родом своїм на своїх місцях, володіючи кожен родом своїм,—

то було між них три брати: одному ім'я Кий, а другому — Щек, а третьому — Хорив, і

сестра їх — Либідь. І сидів Кий на горі, де нині узвіз Боричів, а Щек сидів на горі, яка

нині зветься Щековицею, а Хорив — на третій горі, од чого й прозвалася вона

Хоривицею. Зробили вони містечко і на честь брата їх найстаршого назвали його

Києвом. І був довкола міста ліс і бір великий, і ловили вони тут звірину. Були ж вони

мужами мудрими й тямущими і називалися полянами. Од них ото є поляни в Києві й

до сьогодні. Інші ж, не знаючи, говорили, ніби Кий був перевізником, бо тоді коло

Києва перевіз був з того берега Дніпра. Тому й казали: "На перевіз на Київ». Коли б

Кий був перевізником, то не ходив би він до Цесарограда.

А сей Кий княжив у роду своєму і ходив до цесаря. Не знаємо, щоправда, до якого , а

тільки про те відаємо, що велику честь, як ото розказують, прийняв він од того

цесаря,— котрого я не знаю, як не знаю і при котрім він цесарі приходив.

А коли він вертався назад, то прийшов до Дунаю і вподобав місце, і поставив городок

невеликий, і хотів тут сісти з родом своїм. Та не дали йому ті, що жили поблизу. Так що

й донині називають дунайці городище те — Києвець. Кий же повернувся у свій город

Київ. Тут він і скончав живоття своє. І два брати його, Щек і Хорив, і сестра їх Либідь

тут скончалися.

А по сих братах, почав рід їхній держати княжіння у полян. А в деревлян було

княжіння своє, а дреговичі мали своє, а словени — своє в Новгороді, а другі сиділи на

ріці Полоті, котрі й називаються полочанами. Од сих же полочан на схід є і кривичі, що

сидять у верхів'ї Волги, і в верхів'ї Двіни, і в верхів'ї Дніпра; їхнє ж й місто є —

Смоленськ, бо там сидять кривичі. Також сіверяни сидять на схід од них. На Білім озері

сидить весь, а на Ростові-озері — меря, а на Клещині-озері сидить теж меря. А по

Оці-ріці, де впадає вона у Волгу, сидить окремий народ — мурома. І черемиси окремий

народ, і мордва окремий народ. Бо се тільки слов'янський народ на Русі: поляни,

деревляни, новгородці, полочани, дреговичі, сіверяни, бужани,— бо сидять вони по

ріці Бугу,— а потім же волиняни. А се — інші народи, які данину дають Русі: чудь, весь,

меря, мурома, черемиси, мордва, перм, печера, ям, литва, зимигола, корсь, нарова, діб.

Ці мають свою мову, походять від коліна Яфетового, бо живуть у північних краях.

Коли ж слов'янський народ, як ото ми сказали, жив на Дунаї, то прийшли од землі

скіфів, себто від хозар, так звані болгари, і сіли вони по Дунаєві, і були насильники

слов'ян.

А по сьому прийшли білі угри і успадкували землю Слов'янську, прогнавши волохів, які

раніш захопили були Слов'янську землю. Бо ці угри з'явилися за Іраклія, цесаря

грецького, які ходили з ним на Хоздроя, цесаря перського.

У ті самі часи існували й обри, що воювали проти цесаря Іраклія і мало його не

схопили. Ці ж обри воювали проти слов'ян і примучили дулібів, що теж були

сло'вянами, і насильство вони чинили жінкам дулібським: якщо поїхати треба було

обринові, то не давав він запрягти ні коня, ні вола, а волів упрягти три, або чотири, або

п'ять жінок у телігу і повезти обрина, - і так мучили вони дулібів. Були ж обри тілом

великі, а позумом горді, і потребив їх бог, і померли вони всі, і не зостався ані один

обрин. І є приказка в Русі й до сьогодні: "Погинули вони, як обри", - бо нема їхнього ні

племені, ні потомства.

Після цих же прийшли печеніги, а потім ішли чорні угри мимо Києва, - але опісля, за

часів Олега.

Поляни, що жили особно, як ото ми сказали, були з роду слов'янського і називалися

полянами, а деревляни теж пішли од слов'ян і називалися деревлянами. Радимичі ж і

в'ятичі походять від ляхів. Бо було в ляхів два брати - один Радим, другий В'ятко. І,

прийшовши, сіли вони: Радим на ріці Сожі, од якого й прозвалися радимичі, а В'ятко

сів своїм родом по Оці; од нього прозвалися в'ятичі. І жили в мирі поляни, і деревляни,

і сіверяни, і радимичі, і в'ятичі, і хорвати. Дуліби тоді жили по Бугу, де нині волиняни,

а уличі й тиверці сиділи по другому Бугу і по Дніпру; сиділи вони також поблизу

Дунаю і було безліч їх, бо сиділи вони по Бугові й по Дніпру аж до моря, і є міста їх і до

сьогодні. Через те називали їх греки "Велика Скіфія".

Усі племена мали ж свої звичаї, і закони предків своїх, і заповіти, кожне - свій норов.

Так, поляни мали звичай своїх предків - тихий і лагідний, і поштивість до невісток

своїх, і до сестер, і до матерів своїх, а невістки до свекрів своїх і до діверів велику

пошану мали. І весільний звичай мали вони: не ходив жених по молоду, а приводили її

ввечері; а на завтра при-носили для її родини те, що за неї дадуть. А деревляни жили

подібно до звірів, жили по-скотськи: і вбивали вони один одного, і їли все нечисте, і

весіль у них не було, а умикали вони дівчат коло води. А радимичі, і в'ятичі, і сіверяни

один звичай мали: жили вони в лісі, як ото всякий звір, їли все нечисте, і срамослів'я

було в них перед батьками і перед невістками. І весіль не було в них, а ігрища межи

селами. І сходилися вони на ігрища, на пляси і на всякі бісівські пісні, і тут умикали

жінок собі, - з якою ото хто умовився. Мали ж вони по дві і по три жони. А коли хто

вмирав - чинили вони тризну над ним, а потім розводили великий вогонь і, поклавши

на вогонь мерця, спалювали його. А після цього, зібравши кістки, вкладали їх у

невеликий посуд і ставили на придорожньому стовпі, як це роблять в'ятичі й нині.

Цей же звичай був і у кривичів та іншої погані, не відаючи закону божого, творили

вони самі собі закон.

Говорить Георгій Амартол у літопису, що "кожному народові дано закон. В одних є

писаний, а у других - звичай, який ті, що не мають писаного закону, вважають отчим

законом. Серед них же - це насамперед сіри, які живуть на краю Землі. Вони мають

закон батьків своїх і звичай: не розпутствувати, не перелюбствувати, не красти, не

обмовляти, чи убивати, чи загалом усім діяти зло.

Такий же закон і в бактріян, - яких називають брахманами й островичами, - котрі за

настановами прадідів і з благочестя м'яса не їдять, вина не п'ють, блуду не чинять і

ніякого зла не коять через страх великий перед богом. Бо ж явно інакше в прилеглих

до них індів - убивців, негідників, гнівливих надприродно: адже у внутрішній частині

країни їхньої людей їдять і подорожних убивають, та ще й одні одних вони їдять, яко

пси.

А інший закон у халдеїв і вавілонян: брати за себе матерів і з дітьми братів блуд

чинити, і вбивати. Усяке безстидне діло вони діють, вважаючи його за доброчесне,

навіть якщо й далеко від землі своєї вони будуть.

Інший же закон у гелів: жінки в них орють, і доми зводять, і мужські діла роблять. Але

й розпутствує кожна, скільки хоче, бо мужі їхні зовсім їх не здержують і не ревнують. У

них же є і хоробрі жінки, здатні ловити звірів. Володіють ці жінки мужами своїми і

володарюють над ними.

У Британії багато мужів з однією жінкою сплять і так само багато жінок з одним

чоловіком задовільняють похіть, і беззаконня як закон отчий чинять вони щедро і

нездержливо.

Амазонки ж мужа не мають, яко скот безсловесний, а один раз на рік, під весняні дні,

ідуть вони із землі своєї і злягаються з навколишніми чоловіками, вважаючи цей час за
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Схожі:

Тема : Національні джерела української журналістики
Внесок літописної літератури в розвиток української журналістики (“Літопис Руський”: “Повість минулих літ”, “Київський літопис”,...
ЛІТОПИС АВТОРЕФЕ­РАТІВ ДИСЕРТАЦІЙ
Літопис авторефератів дисертацій”, державний бібліографічний покаж­чик, призначений для поточного інформування про автореферати дисертацій,...
Урок-гру ми починаєм. ІІ. Актуалізація знань учнів «Що? Де? Коли?»
«Складання і розв’язування задач за малюнком і схемою. Доповнення рівностей і нерівностей. Розпізнавання геометричних фігур»
Ο. Юліян Катрій, ЧСВВ ПІЗНАЙ СВІЙ ОБРЯД ЧАСТИНА І НАШ ЛІТУРГІЙНИЙ РІК
...
17 2012 ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Список журналів і збірників, аналітичну бібліографічну інформацію з яких уміщено в "Літопис журнальних статей" №17 90
14 2012 ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Список журналів і збірників, аналітичну бібліографічну інформацію з яких уміщено в "Літопис журнальних статей" №14 97
10 2012 ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Список журналів і збірників, аналітичну бібліографічну інформацію з яких уміщено в "Літопис журнальних статей" №10 98
21 2012 ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Список журналів і збірників, аналітичну бібліографічну інформацію з яких уміщено в "Літопис журнальних статей" №21 97
22 2012 ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Список журналів і збірників, аналітичну бібліографічну інформацію з яких уміщено в "Літопис журнальних статей" №22 102
23 2012 ДЕРЖАВНА НАУКОВА УСТАНОВА
Список журналів і збірників, аналітичну бібліографічну інформацію з яких уміщено в "Літопис журнальних статей" №23 101
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка