Гімназія «Ерудит» Солом’янського району м. Києва


Скачати 47.86 Kb.
Назва Гімназія «Ерудит» Солом’янського району м. Києва
Дата 06.11.2013
Розмір 47.86 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Військова справа > Документи


Гімназія «Ерудит»

Солом’янського району м. Києва


Розробила та провела

вчитель української мови

та літератури

Андрієнко Світлана Вікторівна

Київ - 2012

Тема: Доля жінки – збереження роду.

Мета уроку: Розкрити змалювання трагічного шляху жінки від початку окупації до його визволення; простежити наскрізну символіку твору стосовно долі жінки та України; визначити морально-етичні погляди письменника щодо зображення життєвого шляху героїнь твору.

Тип уроку: Урок – дослідження, урок – дискусія.

ХІД УРОКУ

Про нашу Ярославну, що плаче

рано на зорі за нами...

О.Довженко „Щоденник”

І. Організаційний момент.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

ІІІ. Робота над епіграфом до уроку.

  1. Кого називає Довженко Ярославною?

  2. За ким плаче Ярославна?

  3. Що викликало сльози і смуток у жінки. Аргументувати відповідь текстом.

Про нашу Ярославну, що плаче рано на зорі за нами...

Про війну, про її шалений тягар, тяжку роботу, голод,

образи, судьби дітей і навалу ворога. Хто виміряє твої знущання, хто виміряє глибину твоїх сліз і відчаю! А насильства, а хвороби венеричні, а боязнь проклятого плоду ворога. Партизанко, хранительнице батьківського вогнища, хранительнице нації!..

Про жінку, про дівчину в шинелі, про сестру милосердя, сестру – жалібницю, про партизанку, про зв’язківця”.

Саме цими словами автор висловив свою мрію про створення глобальної епопеї про українську жінку – „господиню України”.

ІV. Мотивація навчальної діяльності.

Окреслюючи трагедію рідного народу, Олександр Довженко особливий наголос робить на темі жінки і війни. Мотив жіночої долі став одним із визначальних у Довженковій самобутній концепції воєнного лихоліття. Саме перед жінкою постає сама велика задача – збереження українського роду.

У творі „Україна в огні” автор розкриває нам образ жінки – матері, жінки- трудівниці, жінки-берегині роду, образ дівчини, пов’язаний із буттям рідного народу. Це символічні образи України.

V. Робота з текстом.

1. Визначте загальні риси, які характерні до образів „Україна”, „жінка”.

Аргументуйте відповідь текстом.



УКРАЇНА

ЗАГАЛЬНІ РИСИ


ЖІНКА




  • загарбана,

  • понівечена доля,

  • зґвалтована,

  • натруджена,

  • осуджена,

  • зраджена,

  • людяна,

  • героїчна,

  • горда,

  • незламна,

  • вірна,

  • ніжна,

  • любляча,

  • багата духовно,

  • талановита,

  • глибока краса...





Трагічні постаті матерів у творі є переважно епізодичні, але в їх розкритті вбачається цілісність і завершеність, вони укрупнюють зображення картини народного горя.

2. Яка деталь є найзмістовнішою, найважливішою у визначенні характеру матері родини Запорожців? Визначте типове та індивідуальне для кожної жінки – матері.

3. У чому ви вбачаєте символічність введення автором фольклору у текст?

4. Порівняйте „мирне” та „воєнне” пророцтво материних слів. У чому їх

сила?

Картина народного горя посилюється у творі зображенням убивства Мотрі Левчихи не німцем, а українським зрадником Забродою.

5.У чому ви вбачаєте героїзм Левчихи? Яку символіку використав

Довженко, зображаючи героїню в її останні хвилини життя?

( Сорочка, натруджені руки...).

- Створіть портрет героїні. Аргументуйте відповідь.














Надзвичайно уважний до постаті жінки, її страдницького шляху у складному життєвому вирі війни, Довженко особливу увагу приділяв осмисленню долі української дівчини. Тривога за свою націю змусила

автора наділити їх неабиякою силою духу.

  1. За допомогою плану передайте життєвий шлях Олесі (від дівчини- красуні до сивої жінки) та Христі (від дівчини-україночки до дружини ворога).

  2. Дискусія.

Клас ділиться на дві групи. Одна група доводить, що

наші героїні – берегині українського роду, інші будуть доводити , що вони „забруднили” свою честь. Аргументацію підтверджувати текстом. Другій групі допоможуть у роботі думки Людвіга Краузе, Лимарчука, мадам фон Краузе , горе-воїнів...

Головна думка кожної відповіді занотовується на дошці.

ОПИШИ ОБРАЗ”


БЕРЕГИНІ УКРАЇНСЬКОГО

РОДУ

ЗАБРУДНИЛИ” СВОЮ ЧЕСТЬ

  • ...;

  • ...;

  • ...




  • ...;

  • ...;

  • ...





Висновок :

  • Глибина інстинкту роду, підсвідома мудрість штовхала наших героїнь на грізні вчинки, що підказував їм грізний, надзвичайний час. Вони сповнювали свій „начебто начертаний закон” – збереження роду, збереження нації.

  • Велика віра у свій народ і „мудра невмируща воля до життя роду” допомогли молодім жінкам витримати всі випробовування долі, повернутися на рідну землю, хоча фізично й спотвореними, проте духовно незламними, чистими і благородними.

  • Велич і значимість кохання, його багатостраждальність за ради майбутнього Олександр Довженко передає у творі прекрасними словами: „ Наче зійшлися століття простої народної любові, що сіє дітей на нашій родючій землі. Зійшлися століття горючих прощань української дівчини – жінки, оспіваної в журних піснях народу”.

  • Багатостраждальна жінка – багатостраждальна Україна. А яка доля жінки, така буде і доля України.

VІ. Оцінювання.

VІІІ. Домашнє завдання.

  • Охарактеризувати композиційне зображення епізоду прощання і зустрічі Олесі з воїнами біля криниці.

- Простежити за текстом світ, який Олеся відкрила Василеві Кравчині.



Схожі:

Гімназія «Ерудит» Солом’янського району м. Києва
Визначити мораль кожного уривку. Аргументувати відповіді. Кому належать наведені вислови?
Гімназія «Ерудит» Солом’янського району м. Києва
Української держави; поглиблення знань про iсторичний факт злуки українського народу, його значення; пробудження iнтересу до поглибленого...
Аналітичний звіт
По результатам соціологічного опитування, проведеного з 4 по 10 лютого 2013 року на території мікрорайону Відрадний Солом’янського...
Урок відкритої думки Тема. Безпечна праця моїх батьків моє щасливе майбутнє
Бутко А.І., учитель української мови та літератури, вища категорія, старший учитель; гімназія «Ерудит» м. Києва
Солом’янський районний суд м. Києва 03680, м. Київ, вул. Максима...
Укравтодору, а тих, що перебувають у комунальній власності, — відповідними комунальними дорожньо-експлуатаційними організаціями
Гімназія «Ерудит», м. Київ
В. Сьогодні в нас традиційне щорічне Свято знань. Свято вічне, юне, світле, радісне й … ( пауза ) особливе
Мовна гра «Ерудит»
«Ерудит». Чому «Ерудит»? Тому що це слово в перекладі з латинської означає «освічений», презентує людину, яка має глибокі різносторонні...
Або дещо із досвіду роботи вчителя української мови та літератури,...
П. Г. Тичини з поглибленим вивченням іноземних мов Дніпровського району м. Києва
Інтелектуальний Клуб "ЕРУДИТ"
Громадська організація Інтелектуальний Клуб "ЕРУДИТ" ім. В. Я. Мороховського (далі "Клуб") є самостійною добровільною громадською...
Тема. Київ столиця України. Культурно-історичні пам’ятки Києва
Мета: ознайомити учнів з історією виникнення Києва, Хрещатика, з найбільш відомими культурно-історичними пам’ятками Києва, формувати...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка