Урок формування практичних умінь і навичок. Обладнання: підручник, бланки таблиці «Групи вставних слів і сполучень слів за значенням»


Скачати 139.06 Kb.
Назва Урок формування практичних умінь і навичок. Обладнання: підручник, бланки таблиці «Групи вставних слів і сполучень слів за значенням»
Дата 23.03.2013
Розмір 139.06 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
До Міжнародного дня театру
З метою виховання в сучасної молоді любові до театрального мистецтва у Багатопрофільному ліцеї для обдарованих дітей вчитель української мови та літератури Божик Олена Вікторівна провела відкритий урок, присвячений Міжнародному дню театру, який щорічно відзначається 27 березня.

Пропонуємо розробку уроку

У ТЕАТРІ. ТЕМА УРОКУ: «ВСТАВНІ СЛОВА, СЛОВОСПОЛУЧЕННЯ. ГРУПИ ЗА ЗНАЧЕННЯМ». 8 КЛАС

Мета: поглибити знання учнів про вставні слова, словосполучення; удосконалювати вміння визначати вставні слова в реченнях та усному мовленні, правильно інтонувати такі речення, розставляти в них розділові знаки; розвивати увагу, логічне мислення, творчі здібності школярів; виховувати любов до мистецтва, культуру спілкування.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Обладнання: підручник, бланки таблиці «Групи вставних слів і сполучень слів за значенням», реквізити для виконання завдань, проектор.

Епіграф до уроку:

Весь світ – театр, а люди в ньому – актори.

У.Шекспір

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Учитель. На думку Уільяма Шекспіра, весь світ – театр, а люди в ньому – актори. Сьогодні на уроці ми побуваємо в театрі і, сподіваюсь, не лише отримаємо задоволення, а й дізнаємося багато цікавого і корисного.

Але не забуваймо про тему нашого уроку, знання з якої сьогодні нам необхідно закріпити. (Запис у зошити числа, теми уроку).

Зважаючи на записану тему, визначте цілі, над досягненням яких ми будемо працювати на уроці. Скористайтесь алгоритмом «Що ми знаємо? Що хочемо дізнатися?» (Учні визначають цілі).

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

Кодовий диктант

0 – речення, ускладнене вставним словом на позначення почуттів;

1 – речення, ускладнене вставним словом зі значенням привернення уваги;

2 – речення, ускладнене вставним словом на позначення невпевненості;

3 – речення, ускладнене вставним словом, що вказує на джерело повідомлення;

6 - речення, ускладнене вставним словом зі значенням увічливості;

7 – речення, ускладнене вставним словом на позначення упевненості;

9 - речення, ускладнене вставним словом на позначення способу оформлення думки.

  1. Мабуть, немає людини, що не була б захоплена чарівним світом театру.

  2. Щоправда, в сучасному світі люди все рідше знаходять час на відвідування театру.

  3. На жаль, сучасна молодь навіть не знайома з правилами поведінки в театрі.

  4. На думку Уільяма Шекспіра, «весь світ – театр, а люди в ньому – актори».

  5. Людям, бачте, зручніше залишитися вдома і ввімкнути телевізор.

  6. До речі, а ви самі давно відвідували театр?

  7. Будь ласка, не полінуйтеся і найближчим часом завітайте в Чернівецький театр ім. Ольги Кобилянської.

  8. Але, погодьтеся, враження від споглядання живої гри акторів не можна порівняти ні з чим.

Ключ: 27.03.1961

Учитель. 1961 року у Відні на конгресі Міжнародного інституту театру при ЮНЕСКО був встановлений Міжнародний день театру, що відзначається щорічно 27 березня.

IV. УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

1 «Театр починається з вішака»

Завдання

Як відомо, театр починається з вішака. (Обираються два гардеробники. Кожен отримує картки («одяг»). Одному необхідно вибрати і повісити на дошку картки (записати на дошці) зі вставними словами на позначення впевненості, другому – невпевненості. Для всіх учнів це ж завдання висвітиться на проекторі. Кожен працює самостійно, записує слова в таблицю, звіряє з дошкою).

Впевненість

Невпевненість




дійсно

щоправда

безперечно

певна річ

безумовно

очевидно

навряд чи

можливо

мабуть

здається

може

либонь





2. «У пошуках місця»

Завдання. 2 учнів отримали випереджальне завдання – скласти діалог. Їм пропонується відшукати свої місця в залі. Учні розігрують діалог. Інші вписують у таблицю використані ними ввічливі слова.

Орієнтовний діалог:

  • Доброго вечора, пані.

  • Доброго вечора.

  • Перепрошую, це 7-ий ряд?

  • Так.

  • Будьте ласкаві, дозвольте мені пройти на своє місце.

  • Будь ласка, пане, проходьте.

  • Дякую, даруйте, що створюю незручності.

  • Прошу.

Учитель (коментує після виконання завдання учнями). Більш природно з анатомічної точки зору проходити на своє місце спиною до сидячих, бо так легше обійти їхні коліна. Але більш ввічливо проходити обличчям до тих, хто вже сів на свої місця. Ввічливість не завжди збігається із зручністю.

Жінка проходить першою. Але якщо вона таким чином опиниться ліворуч від чоловіка, то, діставшись до свого місця, не сідає на нього, а обирає те, яке буде праворуч від партнера.

Не будуть зайвими й вибачення за неспокій.

Які ввічливі слова були використані парами?

Доповнити ланцюг названих слів іншими ввічливими словами, записати їх у відповідну колонку таблиці.

3. «Увага: завіса!»

У залі зібралися всі глядачі, які з нетерпінням чекають на виставу. Тож увага!

►► Перегляд уривка з вистави «Сто тисяч» (монолог Герасима)

Робота в парах. Завдання: доповнити монолог героя вставними словами, що вказують на почуття та джерело повідомлення інформації, (олівцем у тексті на картках), використані конструкції вписати в таблицю.

Ох, земелько, свята земелько… ________________Як радісно тебе загрібати докупи, в одні руки... Приобрітав би тебе без ліку. ____________Легко по своїй власній землі ходить. ... Кусочками, шматочками купував, а вже і у мене ______ _____________ набралося: тепер маю двісті десятин — шматочок ___________ _________ кругленький! Але що ж це за шматочок! _________________ Он у Жолудя шматочок — так-так! — однієї шпанки _______________________ ходить дванадцять тисяч… Свиней одних, __________________ з тисяча… Де ж воно _____________ набралося? ___________ Не іначе, як нечистим путьом!

4. «Красномовний відгук»

Завдання

  • Один восьмикласник так описав свої враження від балету «Лебедине озеро» (на проекторі).

Недавно, значить, таку виставу бачив! По-перше, яскраві декорації. По-друге, світлові ефекти. Отже, слухай. Іде, значить, він лісом і бачить, між іншим, озеро, так би мовити, у всій своїй красі. До речі, коли приїдеш, сходимо разом на цю виставу.

Крім того, зустрічає він, значить, на тому озері лебідку й, зрештою, закохується в неї.

  • Чи сподобався вам відгук на переглянуту виставу? Вказати його недоліки.

(Після учнівських відповідей узагальнення на проекторі)

* Порушення логічної послідовності викладу думок.

* Насиченість вставними конструкціями.

* Недоречне використання деяких вставних слів.

(Повернутися до тексту)

  • Які слова вказують на послідовність викладу думок, їх зв'язок?

  • Вписати названі слова в таблицю.

- 1 учень усно редагує текст.

5. Порівняльний аналіз

Пояснення вчителя

— Вставні слова слід відрізняти від однозвучних з ними слів, які є членами речення.

Порівняйте!

Вс Вставні слова

Члени речення

Театр, може, підготує в цьому сезоні

дві прем’єри

Те Театр може підготувати в цьому сезоні

дві прем'єри

Вистава, без сумніву, мала успіх

Режисер говорив завжди переконливо,

чітко, без сумніву

(Синтаксичний розбір 2-го речення: зі вставним словом розбирає клас, без вставного – учень на дошці)

Висновок: вставні слова не є членами речення, вони не пов’язані граматично з іншими членами речення.

6. Словникова робота. (Випереджальне завдання для учня: підібрати вставні слова, які використовуються в російській мові) Учень пропонує класу написати перекладний диктант і проводить цей вид роботи.

Наприклад:


Наверное — напевно, певно, мабуть.

Конечно — звичайно, певна річ.

Возможно — можливо.

Кстати — до речі.

Простите — вибачте, пробачте.

Несомненно — безперечно, безсумнівно.

Дескать — мовляв.

Итак — отже.

Впрочем — а втім, зрештою.

Разумеется — авжеж.

Действительно — дійсно.


7. «Нехитрі правила»

Завдання (текст на проекторі)

  • Користуючись довідкою, ввести в текст вставні слова, пояснити розділові знаки.

  • Розкрити дужки, пояснити правопис слів.

[Почуття] (не) всі відвідувачі театру знають елементарні правила поведінки у (в) ньому.

[Послідовність викладу думок] (не) слід давати (ні) яких гучних коментарів або зауважень щодо вистави. Обговорити побачене можна під час антракту, але і (й) тоді [впевненість] не дуже голосно.

[Послідовність викладу думок] закохані (не) повинні сидіти у (в) театрі зі схиленими одне до одного головами або зловживати ніжностями: (не) примушуйте оточуючих бути свідками двох подій одночасно.

[Послідовність викладу думок] тим, хто користується біноклем, необхідно пам'ятати: його призначення — допомагати глядачу краще бачити сцену, а (не) розглядати сусідів.

[Послідовність викладу думок] (не) кричіть «біс», як закінчиться вистава. «Біс» — прохання до артистів повторити те, що вони показали. А хіба це можливо в театрі?

[Послідовність викладу думок] (не) поспішайте у (в) гардероб, поки (не) закінчилась вистава і (й) актори (не) вийшли поклонитися.

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ОПРАЦЬОВАНОГО МАТЕРІАЛУ.

1. Кодований міні-тест.

Ключ: І в.: 1-1, 2-4, 3-0, 4-3, 5-1, 6-3; ІІ в.: 1-1, 2-4, 3-0, 4-3, 5-1, 6-3.

14 березня 2013 р. – дата сюрпризу. Саме цього дня учні відвідають Чернівецький драматичний театр.

(Результати тесту на проекторі. Взаємоперевірка)

2. Бесіда за питаннями:

* Які слова чи сполучення слів називаються вставними?

* Що виражають вставні слова або на що вказують?

* Як вставні слова виділяються на письмі та в усному мовленні?

  • Які слова завжди виступають у ролі вставних?

  • Які слова ніколи не бувають вставними?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. Емоційне оцінювання.

(На проекторі) З ряду емоційно-оцінних висловів вибрати відповідне (індивідуально).

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Вивчити правила на с.191-194.

Високий рівень: Скласти твір-мініатюру на тему: «Мій улюблений актор». Ввести у текст вставні конструкції.

Достатній рівень: Вправа 328.

Додатки

Вставні слова та словосполучення


ЩО МИ ЗНАЄМО?



ЩО ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЯ (НАВЧИТИСЯ)?



МИ ЗНАЄМО, ЩО…



МИ ХОЧЕМО ДІЗНАТИСЯ (НАВЧИТИСЯ)…


Групи вставних слів і словосполучень за значенням

Значення

Вставні слова, словосполучення

Упевненість



Невпевненість



Увічливість



Джерело повідомлення



Почуття



Послідовність викладу думок




Кодовий диктант

0 – речення, ускладнене вставним словом на позначення почуттів;

1 – речення, ускладнене вставним словом зі значенням привернення уваги;

2 – речення, ускладнене вставним словом на позначення невпевненості;

3 – речення, ускладнене вставним словом, що вказує на джерело повідомлення;

6 – речення, ускладнене вставним словом зі значенням увічливості;

7 – речення, ускладнене вставним словом на позначення упевненості;

9 - речення, ускладнене вставним словом на позначення способу оформлення думки;

  1. Мабуть, немає людини, що не була б захоплена чарівним світом театру.

  2. Щоправда, в сучасному світі люди все рідше знаходять час на відвідування театру.

  3. На жаль, сучасна молодь навіть не знайома з правилами поведінки в театрі.

  4. На думку Уільяма Шекспіра, «весь світ – театр, а люди в ньому – актори».

  5. Людям, бачте, зручніше залишитися вдома і ввімкнути телевізор.

  6. До речі, а ви самі давно відвідували театр?

  7. Будь ласка, не полінуйтеся і найближчим часом завітайте в Чернівецький театр ім. Ольги Кобилянської.

  8. Але, погодьтеся, враження від споглядання живої гри акторів не можна порівняти ні з чим.

Міні-тест «Вставні конструкції». Варіант 1

1. Укажіть речення зі вставним словом (розділові знаки пропущені):

0) Чи вірите ви що я зможу подолати недугу?;

1) Голова в мене розболілась так що вірите ледве до ліжка доплентався;

2) Вірити чи не вірити — це справа кожного;

3) Повір мені бо я брехати не вмію.

2. Укажіть речення зі вставним словосполученням (розділові знаки пропущені):

2) Можна вміти добре плавати й не будучи спортсменом;

3) Черниш дістав трикутник листа і нахилившись до багаття розгорнув його;

4) Інакше кажучи затримали його як злодія;

5) Цю гімнастичну вправу виконують лежачи на килимі.

3. Укажіть речення зі вставним реченням (розділові знаки пропущені):

1) Він ніде не міг більше побачити такої краси тільки вдома;

0) Ніде правди сховати мені це не сподобалося;

2) Гріх казати на дівчину щось погане;

3) Нічого й казати не треба було бо усі й так зрозуміли.

4. Укажіть речення, у якому вставне слово виражає сумнів:

1) Там теж горіли, сумніву нема;

2) Сумніваюся, що Микола прийде вчасно;

3) А Лука, мабуть, не поспішав;

4) Я, природно, не бажав би зв'язувати себе такою обіцянкою.

5. Укажіть речення, у якому вставне словосполучення виражає емоційну оцінку повідомлюваного:

0) На лихо собі був такий невеличкий;

1) Населення, на диво, зустріло нас привітно;

2) Однак, на мою гадку, слід би було звернути увагу й на зовнішню красу;

3) На її погляд, він був інтелігентом.

6. Укажіть речення, у якому вставне слово використано для активізації бесіди:

2) Словом, нам потрібні досвідчені провідники; 0) Вони, бачиш, без високої політики ніяк не можуть обійтися;

3) То я, виходить, угадала; 4) Йому, наприклад, хочеться плакати, а він мусить удавати веселого.
Міні-тест «Вставні конструкції». Варіант 2

1. Укажіть речення зі вставним словом (розділові знаки пропущені):

0) Озирнувшись я пішов уздовж посівів;

1) Миколі вдалося однак помітити переслідувача;

2) Однак Галина не перестала турбуватися про сина;

3) Ой видно село широке село під горою.

2. Укажіть речення зі вставним словосполученням (розділові знаки пропущені):

1) До краю збуджений він стояв біля входу в землянку;

2) Над висотою ракети хотіли сягнути неба але знесилившись гнулися і вмирали;

3) Сергієві незважаючи на веселий вечір стало журно;

4) Власне кажучи вечір уже минув і вже сама ніч.

3. Укажіть речення зі вставним реченням (розділові знаки пропущені):

4) Ще вона пообіцяла Держикраєві що прийде подивитись спектакль;

3) Це був якийсь морський звір викинутий хвилями на берег;

0) Живу я ви знаєте на хуторі і якраз на узліссі;

1) Микита знов мою пораду позабув і судить про князів.

4. Укажіть речення, у якому вставне слово виражає впевненість:

2) Поправляюсь я тут видимо;

3) Порушення режиму, безперечно, може позначитися на льотних якостях людей;

1) А Марійка, знаєте, не могла ніяк наважитися на стрибок; 4) Не знаю, чи дійсно воно так.

5. Укажіть речення, у якому вставне словосполучення виражає емоційну оцінку висловлюваного:

3) Учні, загалом, погодилися з такою думкою;

2) Біда прийшла, як завжди, негадано-неждано;

1) Нога у дівчини боліла несамовито, і, на лихо, нікого нема їй на-зустріч;

0) Видно, дуже неприємно було сусідці слухати таку мову!

6. Укажіть речення, у якому вставне словосполучення вказує на джерело повідомлення:

1) Між іншим, ви помічали, з кого виходить найбільше героїв?;

2) Та й визнання до людей, як правило, приходить після смерті;

3) Саме таким, на Павлову думку, повинен бути виступ;

4) Мама, як навмисне, повільно так одягається.






Схожі:

Урок подорож
Мета: 1 формування вміння визначати групи слів за значенням, доречно вживати омоніми, синоніми й антоніми у мовленні; 2 розвивати...
Тема. Підсумковий урок з розділу «Лексикологія»
Мета. Закріпити знання учнів про лексикологію; вдос­коналювати навички та вміння учнів розпізнавати групи слів за значенням; розвивати...
О. Буцень Чи є зима?
Обладнання: плакати: роз сипанки слів, скоромовка, складові таблиці, пірамідки слів, словникова робота, вправи на розвиток читацьких...
6 клас Тема. Групи прикметників за значенням: якісні, відносні, присвійні Мета
Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови“, “Групи прикметників зазначенням” алгоритм, індивідуальні диференційовані картки,...
Групи слів за значенням (синоніми, антоніми, омоніми)
Методи і прийоми:інтерактивні: робота в парах, «Мікрофон», проблемне завдання, «Дерево пізнання»
Конспект уроку української мови в 6 класі Тема: Групи прикметників...
Обладнання: Таблиці “Прикметник як частина мови”, “Присвійні прикметники, опорна схема, індивідуальні картки для роботи у парах,...
Конспект заняття соціально-морального спрямування для дітей середньої групи на тему
«чарівних» слів, тобто слів ввічливості (дякую, добрий день, пробачте, будьте ласкаві)
Урок формування практичних умінь і навичок з елементами поглиблення
Мотивація навчальної діяльності п’ятикласників (повідомлення мети майбутньої роботи, усвідомлення її учнями)
Вимова і написання префіксів з-, (зі-, с-)
МЕТА: поглибити знання про написання слів з префіксами; сприяти зміцненню навичок правопису слів з префіксами з-, (зі-, с-), пояснювати...
Урок-подорож
Матеріали та обладнання: таблиці прийомів зупинки кровотеч різних видів: малюнки, бинтів, марля, лід, жугт, підручник, таблиці на...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка