Конспект уроку з української літератури в 5 ому класі Вчитель Іонова Л. П


Скачати 46.65 Kb.
Назва Конспект уроку з української літератури в 5 ому класі Вчитель Іонова Л. П
Дата 10.02.2014
Розмір 46.65 Kb.
Тип Конспект
bibl.com.ua > Туризм > Конспект
Конспект уроку

з української літератури

в 5ому класі

Вчитель Іонова Л.П.


Миколаїв

2013



Конспект з української літератури (5 клас)
Тема: Тарас Шевченко. Розповідь про дитинство поета.

Мета: ознайомитися з біографією поета та декількома його віршами; розвивати вміння слухати й аналізувати; увагу, пам’ять; виховувати почуття поваги та любові до творчості Кобзаря.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу

Методи: слово вчителя, бесіда. Робота з підручником.

Обладнання: портрет письменника, ілюстрація до твору, збірка видань творів поета.

Між предметні звязки: історія, образотворче мистецтво.

Хід уроку

Ми чуємо тебе, Тарасе, крізь століття

І голос твій нам душі окриля.

Встає в новій красі, забувши лихоліття

Твоя, Тарасе, вільна земля!

(В. Симоненко)
І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Вступна бесіда.

Слово вчителя:

  • Любі діти! Ми розпочинаємо вивчення третього, останнього у 5-му класі розділу з української літератури – «Рідна Україна. Світ природи».

  • Що ви уявляєте, коли чуєте чи вимовляєте слово «природа»? (кілька учнів відповідають)

  • Так ,кожен уявляє щось своє, адже природа насправді розмаїта і цікава. Все у ній має своє місце, знає свій час, усе взаємодіє, створюючи надзвичайну красу і гармонію.

  • Розгорніть підручник на с.216. Що зображено на малюнку? Як ви думаєте, що описуватиметься в творах цього розділу?

  • Як ви розумієте слово «гармонія»? У чому гармонія людини і природи?

  • Отже, цей розділ не просто розширить наші знання про природу і людину, про прозові і віршові твори, про нові художні засоби і жанри творів, а й допоможе стати спостережливим, уважним, чуйним та добрим.


IV. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Діти, як на вашу думку, чому ми маємо вивчати біографію Тараса Шевченко?


V.Оголошення теми й мети уроку.

Вчитель читає епіграф, учні дивляться на дошку і повторюють за вчителем.

  • Так красномовно написав про Кобзаря Василь Симоненко. Темою нашого уроку є: Тарас Шевченко. Розповідь про дитинство поета.

  • Відкрийте свої зошити й запишіть число, класна робота й тему уроку.

  • Погляньте будь ласка на ілюстрації, прикріплені до дошки. Що ви можете сказати про них?

VI. Засвоєння нового матеріалу.

Опрацювання статті «Тарас Шевченко» на с. 218-219.

  1. Читання з елементами бесіди після кожного абзацу

  • Як на вашу думку, чому Тарас Шевченко означає для українців багато?

  • Коли і де народився поет? Яким він був в дитинстві? Скільки дітей було в родині? Як склалася його доля після смерті матері?

  • Чому Тарас у дитинстві не міг вчитися? Який талант виявився у хлопчика, коли він прислуговував панові?

  • Скільки років було поетові, коли його викупили?

  • Які предмети вивчав Тарас Шевченко? Як охарактеризували його першу книжку? Чому його відправили на заслання?

  • Чим особлива книжка «Буквар південноруський»? Які твори поета подобаються дітям? Про що не мріяв поет?

  • Коли і де помер поет? Де його поховано?

  1. Розповідь про Степана Васильченка.

Багато українських письменників зверталися до біографії Шевченка, але найвідомішим твором про дитинство Кобзаря є повість Степана Васильченка «У бур’янах».

Створені письменником образи підлітків вражають умінням чітко розмежовувати добро і зло, правду і кривду, невичерпною здатністю дивуватися. Серед творів Степана Васильченка і витійкуватий Івашко з оповідання «Мужицький ангел», який випрошував у Бога меду і мрійник Семен («Бусурмен»), і допитливий у прагненні знати правду про Мазепу Панас («З дитячих вражень»), і бешкетник Роман з розвиненим почуттям гідності («Роман»). Тематика творчості Степана Васильченка різноманітна, але особливе місце посідають твори про дітей і для дітей. Творчу уяву письменника постійно збагачував не лише досвід учительської праці, а й власні спогади про дитинство та юність, про що митець розповів у автобіографічному творі «Мій шлях».

Степан Васильченко (справжнє прізвище – Панасенко) народився в містечку Ічня на Чернігівщині в родині шевця. З дитячих років мріяв здобути гарну освіту і стати вчителем. Для завітної мрії закінчив учительську семінарію. Батько щиро радів, що хоч один з їхнього великого роду – його син! – став освіченою людиною.

1910 р. Степан Васильченко переїхав до Києва, працював у газеті «Рада». Під час Першої світової війни перебував на фронті. Працював вчителем трудової школи в м. Києві. Учителював на Київщині та Полтавщині, завідував дитячим будинком у Києві.

Упродовж кількох років писав повість Тараса Шевченка «Широкий шлях», але завершив лише першу частину («У бур’янах»), в якій розповів про дитячі роки поета. В основі твору – справжні факти з життя Кобзаря, документальні дані.

Степан Васильченко – талановитий майстер слова. Його перу належать такі твори про дітей, як «Приблуда», «Олив’яний перстень», «Неслухняний глечик», «Цигавка», «Свекор» та багато інших. Його казки, оповідання, повість читаються легко, невимушено, з цікавістю. Твори письменника сповнені любов’ю до рідної землі, оптимізму, життєлюбства, шляхетності. Своїх героїв Степан Васильченко зображує з глибоким знанням дитячої душі, погреб, мрій маленької людини, що часом змушена протистояти жорстокості дорослих, однак не втратила віри в перемогу добра над злом.

  1. Робота з підручником.

Комбіноване читання твору Степана Васильченка « Широкий Шлях» (І і ІІ

частини).

  1. Аналіз твору.

    • Чому, на вашу думку, автор починає твір незвичайно? Які фольклорні твори зазвичай так починаються?

    • Чому люди ходили німі? Коли були такі страшні часи?

    • Хто пророкував майбутнє Тарасові? У чому воно полягало? Чи справдилося воно?

    • Хто доглядав маленького Тараса? Як це відбулося? А де були батьки?

VII. Практикум з теорії літератури.

  • Давайте разом згадаємо що таке епітет і порівняння? (учитель нагадує визначення).

  1. Пошукова робота.

Клас ділиться на дві групи. Одна шукає епітети у другому абзаці I частини, а інша – у першому абзаці II частини порівняння.

(Учні самостійно знаходять, оголошують в класі і записують у зошити знайдені епітети і порівняння.)

VIII. Рефлексія.

  • Отже, що ми з вами вивчали сьогодні на уроці?

  • Чи було щось складним для вас? Чи сподобався вам урок?

XI. Оголошення домашнього завдання.

Перечитати біографію Т.Шевченка, підготуватися розповідати про дитинство поета ( за матеріалом I і II частини), а також прочитати ІІІ частину.

Схожі:

РАЙОННОЇ У МІСТІ РАДИ
Конспект уроку з позакласного читання сучасної української літератури у 5 класі на тему
Урок української літератури в 5 класі підготувала вчитель-методист...
Тема. Василь Симоненко – витязь молодої української поезії. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя. Характеристика...
Конспект уроку-презентації з української літератури в 6 класі на...
НВК "ЗОШ І-ІІІст. №1-гімназія" – м. Хоростків Гусятинського району Тернопільської області
Іонова Лариса Петрівна – вчитель української мови і літератури
Доброзичливий гумор, самоіронія допомагають по-новому побачити проблему, навіть вирішити її; подивитися на себе збоку. Сатира ж б’є...
План-конспект уроку української літератури у 8 класі учителя СЗШ...
Обладнання: інтерактивна дошка, презентація уроку,виставка книжок письменника, ілюстрації до твору, мультимедійні засоби наочності...
Дидактичний матеріал по формуванню здоров’язберігаючої компетентності...
Автор: Олена Миколаївна Рябко – вчитель української мови і літератури КЗ «Гуляйпільськи колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної...
Конспект уроку зі світової літератури у 6 класі
Мета уроку: познайомити учнів з життям та творчістю Ч. Діккенса, з історією створення повісті та особливостями «різдвяних оповідань»;...
Конспект уроку української літератури у 5 класі «Любіте землю, трави...
Тичини у 5 класі входить до тематичного блоку «Рідна Україна. Світ природи», тому він допоможе учителям на основі докладного ознайомлення...
План конспект уроку Української мови Підготувала та провела Вчитель...
Мета: сформувати уявлення учнів про числівник як частину мови, вчитися визначати морфологічні ознаки числівника; розвивати творчі...
Уроку
Фрагмент з календарно-тематичного планування з української літератури в 11 класі з теми «Іван Багряний»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка