«Так ніхто не кохав…» Г. Тютюнник «Зав'язь» оповідання про зародження чистих почуттів у молоді


Скачати 105.93 Kb.
Назва «Так ніхто не кохав…» Г. Тютюнник «Зав'язь» оповідання про зародження чистих почуттів у молоді
Дата 04.01.2014
Розмір 105.93 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Тема. «Так ніхто не кохав…» Г. Тютюнник «Зав'язь» – оповідання про зародження чистих почуттів у молоді.

Мета: розкрити ідейно-художній зміст твору, поглибити поняття про новелу, удосконалювати навички учнів аналізувати твори малих жанрів, визначати проблематику твору, повчитися у великого майстра слова стильової досконалості, глибше пізнати її закони; розвивати критичне мислення, вміння аналізувати, співставляти, формувати власну думку про поведінку героїв; розвивати особистісні моральні переконання, самооцінку та впевненість учнів у власних силах, толерантне ставлення до оточуючих; формувати гармонійні життєві компетентності; виховувати красу почуттів, усвідомлення сенсу любові, уміння берегти її й цінувати
Тип уроку: засвоєння нових знань, узагальнення та закріплення вивченого;

комбінований, з використанням елементів критичного мислення
Обладнання: портрет письменника, тексти творів, вислови про щастя

Прийшла любов непрохана й неждана —

Ну як мені за нею не піти?

В. Симоненко

Хід уроку

І. З’ясуванння емоційної готовності учнів до уроку.

Від сьогоднішнього уроку я очікую…(нових знань, нових відкриттів…)
ІІ. Цілевизначення і планування:

а) визначення власних цілей уроку, обговорення їх у парах;

б) узгодження із запропонованими вчителем;

в) колективне планування.

Отже, ми сьогодні перегорнемо ще одну сторінку творчості митця, яка допоможе кожному замислитись над вічним;

розкриємо багатогранність письменника через його твір, переживання, роздуми його героїв, вчинки;

творчо осмислимо морально-етичний пафос твору;

повчимосьу великого митця вміння виражати високі почуття просто, щиро, ніжно.

Робота з епіграфом

Епіграфом до сьогоднішнього уроку я взяла рядки з твору В.Симоненка. Зачитайте їх. А в кінці уроку дасте відповідь на запитання: як ви очікуєте любові?
ІІІ. Опрацювання навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

– Куди зникає Любов? – запитало маленьке Щастя у свого батька.

– Вона вмирає, – відповів батько. – Люди, синку, не бережуть те, що мають. Просто не вміють любити!

Маленьке Щастя задумалося... «Ось виросту великим і стану допомагати людям!» – вирішило. Йшли роки. Щастя підросло і стало великим. Воно пам'ятало про свою обіцянку і з усіх сил намагалося допомагати людям, але люди його не чули. І поступово Щастя з великого почало перетворюватися на маленьке і чахле. Дуже воно злякалося, як би зовсім не зникнути, і відправилося в далеку дорогу, щоб знайти ліки від своєї недуги.

Довго чи коротко йшло Щастя, не зустрічаючи нікого на своєму шляху, тільки стало йому зовсім погано. І зупинилося воно відпочити. Вибрало розкидисте дерево і прилягло. Тільки задрімало, як почуло кроки, що наближаються. Відкрило очі і бачить: іде по лісу старезна баба вся в лахмітті, боса і з палицею. Кинулося щастя до неї:

– Сідайте. Ви, напевно, втомилися. Вам потрібно відпочити і підкріпитися.

У старої підкосилися ноги, і вона буквально звалилася в траву. Трохи відпочивши, мандрівниця розповіла Щастю свою історію:

– Прикро, коли тебе вважають такою старою, але ж я так ще молода, і звуть мене Любов!

– Так це ви Любов?! – Щастя було вражене. – Але мені говорили, що Любов – це найпрекрасніше з того, що є на світі!

Любов уважно поглянула на нього і запитала:

– А тебе як звуть?

– Щастя.

– Ось як? Мені теж говорили, що Щастя має бути прекрасним. І з цими словами вона дістала з свого лахміття дзеркало.

Щастя, поглянувши на своє відображення, голосно заплакало. Любов підсіла до нього і ніжно обійняла рукою.

– Що ж з нами зробили ці злі люди і доля? – схлипувало Щастя.

– Нічого, – говорила Любов. – Якщо ми будемо разом і станемо піклуватися один про одного, то швидко станемо молодими і прекрасними.

І ось під тим крислатим деревом Любов і Щастя уклали свій союз ніколи не розлучатися. З тих пір, якщо з чийогось життя іде Любов, разом з нею йде і Щастя, порізно їх не буває. А люди до цих пір зрозуміти цього не можуть...

– Цікаво дізнатися, що таке щастя, на вашу думку?

(Використовуємо метод «Коло думок»

  • Щастя – це кохання?

( Використовуємо метод «Займи позицію»)

2. Бесіда

  • Пригадайте, до якої групи прозаїків 60-их – 80-их рр. належав Г.Тютюнник? (Конкретно-аналітична проза)

– Які ще види прози розвивались в ті роки? (Лірико-романтична, лірична, химерна, публіцистична)

– Як називалася стаття про розвиток української літератури 50-их-80-их рр.? («На цвинтарі розстріляних ілюзій»)

– Що таке новела?

– Хто з українських письменників звертався до цього жанру?

(М. Коцюбинський, В. Стефаник, Г. Косинка, Г. Тютюнник)

– Пригадаємо, яким був творчий доробок письменника ( 2-томник, що вийшов у 1984 р. ).

Незважаючи на невеликий творчий доробок, кожен твір письменника – шедевр, сповнений любові до людини.

  • Чим вразила вас новела Г. Тютюнника « Зав’язь»? (відповіді дітей)

Зовні сильний і мужній, Григір Тютюнник насправді був незахищеним дитям на ці землі, вразливим, щирим, чесним, людиною великого серця. Для нього ідеалом завжди були «доброта, самовідданість і милосердя людської душі...» Герої його творів – звичайні люди, чуйні й добрі, з щедрою душею, здатні на глибоке, вірне кохання, сповнені людського тепла, ласки й милосердя до всього живого й сущого. Такі ж герої і новели «Зав’язь».

3. Дорога до щастя.

Слово вчителя. Сьогодні урок особливий. Ми будемо крокувати до щастя, роблячи на цій дорозі відкриття. Я сподіваюсь, що наприкінці наших пошуків ми все ж таки дійдемо до справжнього щастя. Але для цього нам доведеться дружно та творчо попрацювати.

1 крок «Народження кохання»

  • У якому значенні слід розуміти слово «зав’язь»? ( І в буквальному, як вживають садівники, і в символічному: на тлі весняного пейзажу, коли вже одцвіли сади і народжується перше чисте кохання юних Миколи і Соні)

  • Простежте за художньою деталлю зав'язь у тексті: коли і з якою метою вживає її автор?

  • Що спільного і чим різняться між собою Микола і Соня у своєму першому почутті?

2 крок «Жадання»

– Як готується Миколка до побачення із Сонею? («нап’яв нову сорочку

і чубчика на голові прислинив, носовик полив одеколоном».

  • Як реагує хлопець на появу Соні? (Здалеку помічає «маленьку білу постать». І Миколці здається, що він ширшає в плечах, твердішає в ході, але від хвилювання втрачає голос)

3 крок «Хвилювання»

  • Чому Соня й Микола спускаються з кручі у чорну холодну прірву?

  • Від чого у хлопця починають терпнути ноги і калатати серце?

4 крок «Поцілунок»

– Розкажіть про перший поцілунок закоханих.( Миколка стрибає вниз, хапає дівчину за плечі й з розгону цілує в холодну хустку, і майже

виносить Соню вгору на руках).

  • Яке диво відбувається в природі? (А в природі відбувається диво: листя в садках тільки проклюнулось, тому в гіллі рясно миготять срібні, мов роса, зеленуваті крапельки: то зав’язь майбутнього плода)

5 крок «Застереження»

  • Які художні деталі допомагають розкрити вдачу діда Лавріна, його ставлення до онука, Соні?

  • Що чується у словах діда Лавріна?

  • Чому Микола все ж не слухається його застережень?

  • Що таке хлопець розгледів у Соні, чого не знає дід? І чому «згадка про діда робить його сміливішим»?

6 крок « Щастя»

  • Чи щасливі юні закохані?

  • Що народжується між ними? ( Між Сонею і Миколкою народжується зав’язь – перше кохання. Хочеться, щоб вони пронесли це світле почуття протягом усього життя)

  • Отже, що таке щастя для героїв твору? (Щастя – це кохання)

4. Робота з висловами філософів про щастя

* Здоровий бідняк щасливіший за хворого короля ( А.Шопенгауер)

* Немає щастя у комфорті. Здобувається щастя стражданням» (Ф.Достоєвський)

* Не вважай того щасливим, хто залежить від щастя» (Сенека)

* Кохати – це знаходити в щасті іншого своє щастя (Лейбніц)

* Кохання – це скарбниця щастя: чим більше вона дає, тим більше одержує

(Мюллер).

* Бути коханим – це більше, ніж бути багатим, бо бути коханим – значить бути

щасливим (Тільє)

Слово вчителя. Кожна людина щаслива по-своєму. Щастя може бути нетривким, крихким. Його можна втратити, загубити, розтоптати, розчавити, украсти, зрадити, але завжди необхідно боротись за нього, берегти його, цінувати. Соня і Микола – щасливі, бо вони кохають.

  • Чи імпонує вам форма розповіді від першої дійової особи? Що це дає авторові?

  • У чому ви бачите національні, а в чому загальнолюдські ідеї в оповіданні?


5. Характеристика героїв новели

( учні від імені героїв розповідають про їх почуття)

Микола.

«Я живу з дідом Лавріном по сусідству з дівчиною Сонею. Мені вона дуже подобається, хоч дідусь з мене насміхається. Я весь час хочу бачити Соню, старанно готуюсь до зустрічі з нею: «нап’яв нову сорочку і чубчика на голові прислинив, носовик полив одеколоном». Здалеку помічаю «маленьку білу постать». І мені здається, що ширшаю в плечах, твердішаю в ході, але від хвилювання чомусь втрачаю голос. Ми ліземо з кручі в чорну холодну прірву, щоб побачити сніг. Коли у небі сягнула заграва, мені стало добре видно Сонині очі, такі дивні, які «наче злякані, а й сміються». І від цього мене починають терпнути ноги і стають, як мотузяні. Мені так хочеться поцілувати Соню, але я стримую себе, бо боюсь, що дівчина за це дасть «у пику». А коли, вилазячи з прірви на гору, чую шепіт Соні: «Миколко, а я?», то від того шепоту в мене паморочиться голова, а серце починає калатати, як дзвін.

Я стрибаю вниз, хапаю дівчину за плечі й з розгону цілую в холодну хустку, і майже виношу Соню вгору на руках. Я такий щасливий! Я кохаю!

А в природі відбувається диво: листя в садках тільки проклюнулось, тому в гіллі рясно миготять срібні, мов роса, зеленуваті крапельки: то зав’язь майбутнього плода».
Соня.

«Як же мені затишно й приємно, коли зустрічаю Миколу! Я беру його міцно під руку, відчуваю його парубоцьку силу і в той же час зніяковілість. Я сміливіша від нього, але так приємно бути слабшою! Коли він першим вилазить із прірви на гору, жалібно шепочу: "Миколко, а я?". І коли хлопець виносить мене на руках. Так приємно й радісно! Мені хочеться бути лагіднішою, турботливішою, тому горнусь до його плеча й запитую, чи не змерз. А милуючись зав’яззю, що схожа на намисто, кажу, що якби мені таке намисто, то ніколи не знімала б його. І коли Миколка обіцяє купити таке, то згодна вишивати для нього «сорочки, кращі, ніж у лавці». Я така щаслива, вона «потихеньку, обома долонями, нахиляю до себе голову Миколки і шепочу: «В сто раз кращі .... милий..... в тисячу!». Я кохаю, тому безмежно щаслива!»

6. Порівняльна характеристика Соні і Миколки

(скласти кола Вена)

ІІІ. Підсумок уроку

«Якщо тебе ніколи не охоплювало бажання обійняти всю землю, прилащити бродячого собаку, підняти із землі зірваний листок і цілувати його — значить, ти ще не любив» – писав Г. Тютюнник.

Отак між Сонею і Миколкою народжується зав’язь – перше кохання. Хочеться, щоб вони пронесли це світле почуття протягом усього життя.

  • Як ви розумієте назву новели? (Назва новели символічна. Навесні Микола з Сонею побачили зав’язь на деревах, а між хлопцем і дівчиною теж відбувається зав’язь – народження кохання).

Отже, наші герої знайшли щастя, бо «тільки через кохання людина стає людиною» (Шлегель). Кохання – прекрасне почуття. Воно залишає слід на все життя. Але приходить воно до кожного по-різному. В. Винниченко сказав: «Кохання приходить зразу, в один момент, і може одійти з такою ж раптовістю і несподівано. Любов приходить помалу, «приходить непомітно, стає господинею і одходить трудно, з муками, з смертю». Та в житті буває, що ні муки, ні страждання не можуть затьмарити світле почуття.


  • Як ви розумієте назву новели? (Назва новели символічна. Навесні Микола з Сонею побачили зав’язь на деревах, а між хлопцем і дівчиною теж відбувається зав’язь – народження кохання).

  • Який же ідейний зміст твору? (Утвердження любові - найсильнішого почуття, даного Богом).

  • Чи є близькими і зрозумілими вам переживання Миколи?

  • Знайдіть у творі приховану контрастність? З якою метою вона використовується? (Не все в житті є добрим і прекрасним.)

  • Повернімося до епіграфа нашого уроку. Чим є любов для вас? (відповіді учнів)

( Любов – почуття, незалежне від людської свідомості, волі, бажання. Воно ніби дається якоюсь вищою силою, тому мусить лишатись поза осудом чи запереченням).

– Спробуйте викласти своє розуміння щастя у сенкані

Щастя

Величне, безмежне

Затьмарює, возвеличує, захоплює.

Щасливі люди, коли кохають.

Кохання

Учитель. Новела «Зав'язь» — це щемливо-ніжний, світло-зворушений, хоч і не без гумору і навіть певного драматичного напруження твір про зародження перших почуттів, які завжди чисті, трепетні й невинні. Тому новела сприймається як лірична пісня. Берегти, захищати від усякого лиха те, що народжується: Зав’язь плоду, першого кохання, зав’язь нових думок, нових починань, нового життя; дбати не тільки про себе, а й про всіх ( « буде в людей – буде і в нас») – це той мотив, що бринить у кожному творі письменника.

Митець підкреслює думку про минущість буття, неповторність. І життя в кожного з нас — одне-єдине. Тож цінуймо кожну його мить, не марнуймо в гризотах, уміймо побачити навколо себе і журбу в очах старенької, і тиху чужу радість, і кленовий пагін, і крайнебо... Бо то ще вчора здавалося нам, що воно, крайнебо, близько-близько, досить простягнути руку, чекалося, що зав'язь надій та сподівань ось-ось, уже завтра, виповнить життя ваговитими плодами, освяченими здобутою незалежністю, а направду виявилося, шо вдарили весняні приморозки, і ту зав'язь ще ген-ген скільки треба окурювати, щоб не прибило, не понищило її ніжну плоть. Автор любить людину, про яку пише, незважаючи на те, яка вона. Страждає разом з нею, переймається її почуттями, проблемами. Тому і твори Г.Тютюнника сягають загальнолюдських вічних мотивів і проблем, що хвилюють митців споконвіку.

Пам’ятайте просту й глибоку істину, що люди живуть для людей, що тільки помагаючи одне одному, співчуваючи, можна перебути житейські негаразди, здолати будь-які труднощі. Лише доброта, людяність і любов — істинні. Усе лихе — перебутнє. На зміну зимі завжди приходить весна.

ІV. Рефлексія та оцінювання

Оцінка власної діяльності

V. Домашнє завдання

1. Дати письмову відповідь:

  • « Щастя – це бути коханою і кохати»

  • « Щастя – коли тебе люблять»

  • «Щастя – це…»

2. Прочитати новелу «Три зозулі з поклоном»

Схожі:

ПОРЯДОК проведення Всеукраїнського конкурсу "До чистих джерел" Основні...
України, раціональне використання водних ресурсів, підвищення екологічної і правової обізнаності громадян щодо охорони водних ресурсів...
Григір Тютюнник «Три зозулі з поклоном»
...
Тема. Григір Тютюнник. «Три зозулі з поклоном». Вічна тема «любовного...
Опрацювати з учнями текст новели, розкрити глибину і щирість почуттів вірності, сердечної ніжності, кохання і трагедії знедоленого...
Це тема, для кожного з нас
Багатьох з нас – ніхто не знає. Багато людей живуть у світі їх знають максимум дома, а якщо немає ні рідних ні близьких їх взагалі...
Конспект уроку літератури рідного краю для 5 класу Тема. Перекази та легенди Акермана
Легенди-фантастичні оповідання як про минуле чи майбутнє, так і про сучасні оповідачеві події
УРОК ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ «В МОЇЙ ДУШІ СПІВАЄ СОЛОВЕЙ…»
Важко назвати куточок землі, подібний до Полтавщини, на літературному небосхилі якого сяяло б стільки зірок різної величини: Маруся...
Олег Зав ’ язкін
Оле́г Зав'я́зкін (*20 квітня 1971, Макіївка) — прозаїк, поет. Член Національної спілки письменників України. Лауреат «Русской премии»...
Літературно- музична композиція, присвячена Т. Г. Шевченку
Тарас: Я заночую тут. Мене й так ніхто не чекає. Мачуха ненавидить, щовечора битий
1. ЗАРОДЖЕННЯ МИТНО-ТАРИФНИХ ВІДНОСИН В УКРАЇНІ Становлення митної...
Зі зміною типів і форм державності змінювалась і митна політика, що відповідно відбивалось на ролі митних органів у системі регулювання...
Урок підготувала викладач МПЛБ Татар Валентина Костянтинівна Маріуполь,...
Очікувані результати: відкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра, висловлювати власні враження...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка