«Формування навичок застосування математики є однією із головних цілей викладання математики»


Скачати 274.19 Kb.
Назва «Формування навичок застосування математики є однією із головних цілей викладання математики»
Сторінка 1/3
Дата 25.10.2013
Розмір 274.19 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
  1   2   3




«Формування навичок застосування математики є однією із головних цілей викладання математики»

З програми для загальноосвітніх навчальних закладів

Практично будь-яка з гострих проблем сьогодення, що торкається усіх без винятку життєвих інтересів людини, так чи інакше пов'язана з екологічним станом довкілля. Водночас практично будь-які види чи сфери суспільної діяльності мають антиекологічну спрямованість: сучасна наука і техніка, індустрія, сільське господарство, туризм, розваги тощо. Глобальна екологічна криза набула системного характеру. Людство дедалі більше усвідомлює необхідність перетворення свого життя на безпечне, здорове й радісне. Нагальною потребою XXI століття є формування такого способу життя, який став би основою довготривалого ощадливого розвитку людства. Науково-технічний прогрес, нові технології самі по собі не здатні подолати загрозу екологічної катастрофи, що нависла над людством. Потрібні нова філософія, нова політика — зобов'язання кожної людини й людства в цілому. Загалом ідеться про систему цінностей, складову культурного світобачення, яка не залежала б від економічних сплесків чи занепадів, зміни політичної влади, в якій би захист і збереження природи вважалися такими ж важливими, як і, власне, життя.

Саме на таких засадах сформувалось поняття стійкий, або сталий, розвиток - процесу або стану, що може підтримуватись невизначено довго. Уперше поняття сталого розвитку було сформульовано у доповіді «Our Commоn Future» («Наше спільне майбутнє») голови Міжнародної комісії з питань екології та розвитку ООН Гру Харлем Брутланд 1987-го року. Воно трактувалося достатньо просто та конкретно: сталий — це такий розвиток, який задовольняє потреби сучасності, але не ставить під загрозу здатність майбутніх поколінь задовольняти свої потреби. Поняття сталого розвитку виражає досить просту ідею: необхідно досягнути гармонії між людьми, з одного боку, і суспільством та природою — з іншого. Тобто в майбутньому має сформуватися соціоприродна система, здатна розв'язувати сукупність суперечностей, які проявляються за теперішнього часу, а саме: між природою і суспільством, між екологією й економікою, між розвинутими країнами й тими, що розвиваються, між сучасними і майбутніми поколіннями, між багатими і бідними.

За рішенням Ради ЮНЕСКО, з 1 січня 2005 року розпочато Десятиріччя освіти для стійкого розвитку. Крокуючи разом зі світовим співтовариством, Україна задекларувала свою орієнтацію на стратегію стійкого розвитку. У березні 2005 року наша держава приєдналася до 55-ти країн, які підписали документ ООН «Стратегія освіти для стійкого розвитку». Послідовний перехід України, як і всього світового співтовариства, до сталого розвитку відбувається відповідно до рекомендацій і принципів, викладених у документах Конференції ООН з навколишнього середовища (ЮНСЕД).

Модель сталого розвитку спрямована й на сьогодення, й на майбутнє, водночас перевага надається прийдешнім поколінням. Тому для забезпечення сталого розвитку — чи не найважливішого завдання, що будь-коли стояло перед людством, — особливі надії покладаються на освіту.

Основні засади світової стратегії стійкого розвитку в галузі освіти:

• освіта здійснюється протягом всього життя людини та є невід'ємною частиною процесу загальної освіти;

• вона не повинна обмежуватись системою формальної освіти;

• у межах формальної освіти на всіх рівнях бажано поступово досягти міждисциплінарності;

• виховувати свідомих членів суспільства на розумінні взаємозв'язку і взаємозалежності людини та природи, усвідомленні необхідності збереження глобальної рівноваги та причетності кожного до проблем навколишнього середовища;

• забезпечити поширення знань, умінь і навичок для прийняття рішень.

Очевидно, що такий розвиток освіти потребує нових педагогічних моделей, нової педагогічної культури та мислення, нового педагогічного змісту. Слід зауважити, що від початку основним завданням цього напряму освіти є формування в учнів моделей поведінки, звичок, стилю життя, що відповідають потребам сталого розвитку людства. Не останню роль у виконанні цих завдань відіграє вивчення математики.

У цілому, випереджаюча освіта передбачає:

  • Оновлення змісту шкільної освіти на засадах прогнозування розвитку сучасного суспільства. Усе суспільство має стати навчальним довкіллям (пріоритет завдань дослідницького характеру)

  • Орієнтація на розвиток ключових компетентностей, які дадуть змогу учням успішно самореалізуватися у життєвому просторі, підтримка індивідуалізованого та самостійного навчання, партнерство та співробітництво у характері навчальної діяльності, орієнтація змісту освіти на інтегративність подання матеріалу.

Зі звіту Жака Делора: «Освіта 21 сторіччя: нерозвіданий скарб»

UNESCO Report of the International Commission on Education for the Twenty-first Century, Learning: the treasure within)

«Місією освіти у 21 сторіччі повинно бути набуття вмінь для того, щоб:

  • знати

  • діяти

  • жити разом і спільно

  • бути.»

Згідно до компетентнісної парадигми цілі освіти мають три виміри: знання, уміння та практично-ціннісні ставлення особистості.

Відповідно до цього, і математичні компетентності мають три виміри: предметний вимір (що треба знати), діяльнісний вимір (що треба вміти) і практичний вимір (як застосовувати знання та уміння у відповідності до системи цінностей суспільства).

В даній роботі особливу увагу надамо математичним компетентностям

Без знань і умінь особистість не може бути компетентною, проте тільки знань та умінь недостатньо для того, щоб бути компетентним – необхідно також набути здатностей використовувати на практиці у стандартних та нестандартних ситуаціях набуті знання, причому використовувати їх на добро у відповідності до системи цінностей суспільства сталого розвитку.

Опанування предметом математикибути обізнаним у предметних галузях математики (демонструвати обізнаність у предметних галузях математики)

Вчитись, щоб знати

Когнітивний рівень – знання
(знання понятійного апарату і фактів у предметних галузях математики)

  • Арифметична обізнаність (здатність виконувати арифметичні операції з цілими числами та дробами як при усних, так і письмових обчисленнях; відсоткові обчислення)

  • Алгебраїчна обізнаність (використання функціональних залежностей, формул арифметичної та геометричної прогресій)

Опанування методом математикиволодіння діяльнісними складовими математики

(демонструвати спроможність розв’язувати типові і нестандартні задачі у процесах
застосування і творення математики))

Вчитись, щоб діяти

Когнітивний рівень уміння

(здійснювати математичну діяльність)

  • Логічна спроможність

  • Алгоритмічна спроможність

  • Технологічна спроможність

  • Дослідницька спроможність

  • Методологічна спроможність

Мета вчителя на сучасному етапі розвинути здатність застосовувати математику для розв’язування задач, які є актуальними і практично значущими для особистості, соціуму, людства у відповідності до цінностей суспільства сталого розвитку .

Вчитись, щоб жити разом і спільно;вчитись, щоб бути,

Когнітивний рівень ціннісні ставлення стосовно математики (її предмету, методу, застосувань) як складової системи науки і культури суспільства сталого розвитку. (систейного суспільства).

Практично-ціннісний вимір математичної компетентності

  • Комунікаційне мислення (здатність на витяг інформації з різних джерел, здатність репрезентувати інформацію у різних формах, здатність вести цілеспрямований діалог у відповідності до системи цінностей суспільства сталого розвитку) (Communication Thinking)

  • Ініціативне мислення (здатність ініціювати постановку задач, досліджень, визначати стратегію розв’язування проблеми і тримати мету, здатність рефлексувати набуті результати у власну систему знань, що відповідає цінностям суспільства сталого розвитку)
    (Entrepreneurship Thinking)


  • .Трансферне мислення (здатність застосовувати знання і уміння у галузі математики для розв’язування практично значимих задач у відповідності до системи цінностей суспільства сталого розвитку: побудова та дослідження математичних моделей практично значимих задач) Crystalized Thinking)

  • Асоціативне мислення (здатність ставити задачі, використовувати індуктивні міркування, образне мислення, системне мислення, мислення за аналогіями для постановки задач і пошуку їх ефективних рішень у відповідності до системи цінностей суспільства сталого розвитку) (Fluid Thinking)

Сталий розвиток – це розумне використання будь-яких ресурсів, необхідних для повноцінного життя, в такій кількості , аби бути упевненим, що їх вистачить і сьогодні, і завтра. Учні повинні вміти будувати і досліджувати найпростіші математичні моделі реальних об’єктів, процесів і явищ, задач за допомогою математичних об’єктів, відповідних математичних задач, перевіряти правильність їх розв’язання, аналізувати та інтерпретувати отриманий результат, оцінювати його придатність із різних позицій та приймати рішення за результатами розв’язання задачі. Інформацію отриману на уроках використовувати не тільки у дорослому житті, а вже сьогодні і завтра. У цьому допоможуть численні практичні завдання, вправи. Коли дитина розуміє, що вона може ефективно (результативно) діяти, вона відчуває мотив, шукає інформацію, а потім втілює задумане.

Тому, у педагогічному процесі бажання й надалі піклуватися про довкілля виникає на основі інформації про значення власних дій та оцінку результатів. Викладач акцентує увагу на рішеннях учнів щодо власної поведінки й стилю життя, а не на проблемах, які існують поза ними. У процесі такого навчання роль вчителя змінюється. Він виступає організатором дій учнів, надихає їх, підбадьорює і скеровує їхні зусилля. Учні самостійно обирають спосіб діяльності, виконують дії, обговорюють їх, приймають рішення. Учитель лише створює умови.

Підготовка і проведення інтегрованих занять зі сталого розвитку та математики має свої специфічні особливості. Одна з них – вибір форми занять, що зумовлює не тільки підготовку вчителя, але й довготривалу, стійку самостійну роботу учнів, проведення ними власних досліджень, пошук, систематизацію та обробку інформації. Інша особливість – активна участь і взаємодія в підготовці і проведенні занять декількох вчителів. Алгоритм підготовки занять «математика-сталий розвиток» включає наступні кроки:

  • Осмислення вчителями-предметниками поняття сталого розвитку в контексті своєї навчальної галузі.

  • Психологічна підготовка вчителів та учнів до довготривалої співпраці

  • Виділення явищ, закономірностей, які потрібно дослідити за допомогою математичного апарату.

  • Визначення предметів (тем), з якими інтегрується дане явище.

  • Актуалізація опорних зв’язків, що будуть синтезувати знання в нових умовах.

  • Планування участі учнів у всебічному розкритті зв’язків досліджуваного явища.

  • Розробка методів формування на уроці умінь і навичок інтегрувати матеріал.

  • Планування очікувальних результатів занять «математика-сталий розвиток».

  • Прогнозування можливостей подальшої діяльності у цьому напрямку.

Прикладом такої діяльності є моя робота над проектом «Подорож тривалістю 5000 років».Оволодіваючи компетентнісними парадигмами математики та за допомогою інших шкільних дисциплін («Природознавство», «Географія», «Біологія», «Основи екології», «Фізика», «Історія»), розглядаються проблеми навколишнього середовища . Кожна тема розкривається на матеріалі як інших предметів, так і на математичному, опрацьовується учнями індивідуально на практиці (виконання вдома спеціальних дослідницьких завдань та проектів), обов'язково обговорюється в малій групі й усім класом. Робота над темами пов'язана з прийняттям кожним учнем самостійного рішення.

Проект «Подорож тривалістю 5000 років» сприяє тісному взаємозв’язку освіти та виховання дітей на уроках математики. Складаючи задачі на матеріалі з уроків для сталого розвитку, учні глибше вникають у суть біологічних, екологічних, фізичних фактів и математичних закономірностей. Підготовка презентацій авторських задач розвиває художній смак, вміння знаходити потрібну інформацію в книжці, в електронних джерелах, виховує стійкий інтерес до математики.

Зі створенням проекту « Подорож тривалістю 5000 років» були виконані наступні завдання: 1) навчання учнів розв’язуванню текстових задач; 2) підсилення взаємозв’язку математики с другими предметами: екологією,біологією, географією,економікою, інформатикою; 3) формування навичок будувати математичні моделі; 4) показана прикладна значущість математики в практичній діяльності; 5) гарне художнє оформлення презентаційного матеріалу викликає сильний емоційний виховний вплив.

Очікувальні результати

Складання задач на матеріалі екології, біології і економіки пробуджують інтерес до математики. Ті ж, хто захоплений математикою, має можливість глибше пізнати тайни природи, буття. Дана методика дозволяє проводити уроки різних типів: урок складання задач за готовим матеріалом, уроки розв’язування готових авторських задач; уроки складання декількох задач по одній і тій самій екологічній чи економічній проблемі; аналіз і розв’язування задач з надлишковою або недостатньою кількістю даних; урок-презентація узагальнення методів розв’язування текстових задач і т.п. Реалізуючи проект, учні навчаться розв’язувати задачі для життя.

Вимоги до IT підготовки

Мати навички роботи в програмі PowerPoint, використовувати на уроках інтерактивну дошку, мультимедійний проектор.

Алгоритм виконання проекту

Робота над проектом повинна вестися поетапно:

  • складання пам’ятки «Як скласти задачу на екологічному матеріалі?»;

  • вивчення пам’ятки з учнями;

  • складання задач учнями 9 класів за різними типами задач на матеріалі занять зі сталого розвитку;

  • складання і оформлення задач і вигляді мультимедійних презентацій;

  • перевірка і оцінювання авторських задач;

  • презентація і розв’язування складених задач на уроках математики;

  • створення диска «Подорож тривалістю 5000 років».

Критерії оцінювання

Робота оцінюється на уроках після презентації її перед класом. Критерії оцінки:

  • відповідність задачі до вивченої теми;

  • рівень складності задачі;

  • якість анімації;

  • рівень художнього оформлення.

Кращі роботи подати на конкурс презентацій до уроків математики розмістити їх на диску.

Можливість розвитку проекту

Здійснення даного проекту зробило уроки математики більше наближеними до сучасного життя, його проблем та шляхів розвитку, хотілося, щоб сталого. Наступним етапом роботи над проектом стане випуск збірника авторських задач по темам алгебри 9-го класу, а також по ще одній важливій темі – екології. Ці задачі можуть стати математичним супроводом занять зі сталого розвитку у 9-х класах.

ПРОЕКТ «Подорож тривалістю 5000 років»

Мета:

Навчальна складова

  1. Узагальнити знання учнів 9-го класу з тем: «Розв’язування систем раціональних рівнянь», «Математичне моделювання», «Відсоткові розрахунки», «Статистика. Елементи комбінаторики» .

  2. Удосконалити вміння розв’язувати задачі з цієї теми та застосовувати їх в практичній діяльності.

  3. Показати важливість математики у повсякденному житті та для засад сталого розвитку.

  4. Осмислити місце математики серед інших наук природничого та гуманітарного циклів.

Розвиваюча складова

  1. Розвивати пізнавальний інтерес.

  2. Розвивати пам’ять, увагу, абстрактне та критичне мислення.

  3. Розвивати інтелектуальні та творчі здібності учнів.

  4. Розвивати вміння виділяти головне, аналізувати, робити відповідні висновки, прогнози.

Виховна складова

  1. Виховувати почуття партнерства та співробітництва під час навчальної діяльності.

  2. Виховувати ефективне використання та економію ресурсів, орієнтацію на використання місцевих ресурсів та врахування інноваційних підходів і технологій.

  3. Виховувати культуру математичного спілкування.

  4. Виховувати почуття відповідальності, взаємодопомоги.

Технічне обладнання та програмне забезпечення:

Мультимедійний проектор та екран.
  1   2   3

Схожі:

План-конспект уроку з математики для групи Е-11 Тема
Тема: Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок учнів з математики за 5-9 клас
Уроках математики
Я пропоную деякі прийоми, які дають можливість вчителю математики сприяти формуванню даної компетентності засобами уроків математики,...
Посібник містить завдання для поточного та тематичного оцінювання...
Вані завдання призначені для проведення тестів, самостійних та контрольних робіт в 11 класі за темами «Показникова та логарифмічна...
Особливості викладання математики у 6 класі за новою програмою
Він є проміжним між математикою початкової школи і систематичним курсом математики основної і старшої школи й має будуватися на виваженому...
Шахненко О. Ф., вчитель фізики і математики ЗШ №1
Цілі: вдосконалення обчислювальних навичок, формування навичок групової роботи, уміння розповідати своє розв'язування однокласникам,...
ПРОГРАМ А вступного випробування з математики для абітурієнтів напрямів підготовки
Програму вступного випробування з математики розроблено з урахуванням вимог чинної програми з математики для 5–11 класів, затвердженої...
Факультет прикладної математики
Чернівецький університет завжди славився високим рівнем математичної освіти і наукових досліджень. Відзначимо математиків зі світовим...
ПРОГРАМА З МАТЕМАТИКИ для 10 11 класів загальноосвітніх навчальних...
Програма призначена для організації навчання математики в класах з поглибленим вивченням математики. Вона розроблена на основі Державного...
АЛГЕБРА І ПОЧАТКИ АНАЛІЗУ 10-й клас
Користуючись історичними даними, доцільно показати, що практика є головним джерелом і рушійною силою розвитку математики; розповісти...
Програма зовнішнього незалежного оцінювання з математики Мета зовнішнього...
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка