Уроки хімії з екологічними аспектами 9-49


Скачати 0.77 Mb.
Назва Уроки хімії з екологічними аспектами 9-49
Сторінка 1/6
Дата 19.10.2013
Розмір 0.77 Mb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Туризм > Урок
  1   2   3   4   5   6

powerpluswatermarkobject3


Міністерство освіти і науки , молоді та спорту України

Відділ освіти Ладижинської міської ради

Міський методичний кабінет

Ладижинська загальноосвітня школа І-ІІІ ст.№1



Вчитель хімії Гуцал Людмила Євгеніївна

м.Ладижин

2012р

ЗМІСТ


  1. Вступ 3



  1. Екологічна освіта на уроках хімії 4-8



  1. Уроки хімії з екологічними аспектами 9-49


  1. Використання задач з екологічним змістом на уроках хімії 49-52



  1. Література 53


І.ВСТУП
Одним із навчальних завдань сучасної програми хімії для загальноосвітніх навчальних закладів є розв’язання глобальних проблем людства та заходи збереження цивілізації через зміст запропонованих матеріалів , який дає змогу виховати екологічну культуру.

Розширення кругозору, пошук нових знань, розвиток умінь самостійного здобування інформації про екологічний стан довкілля стали потребою сучасності. Освіта сьогодні повинна давати учням можливість розвиватися в екологічному напрямку, знаходити необхідні джерела інформації та використовувати їх для задоволення своїх пізнавальних потреб. Отже, школа повинна закласти ті основні навички праці в отримані екологічних знань з предмета хімії ,що надають можливість самостійно здобувати знання.

Один із шляхів впровадження системи формування навичок екологічної роботи учнів з хімії , розвиток пізнавального інтересу – забезпечення достатньо-високого ступеня пізнавальної самостійності учнів в даній галузі науки. Поняття пізнавальної екологічної самостійності безпосередньо пов’язане з поняттям діяльності, активності , ініціативи учня на уроці та в позаурочний час.

Одним із найефективніших способів виховати екологічно свідомого громадянина - це є прагнення учня до активного хімічного мислення в рамках екологічної освіти.

Завдання екологічного змісту на уроках хімії розвивають в учнів творчі здібності , виховують у них впевненість у своїх діях.

Формування екологічної свідомості на уроках хімії - є джерелом нових знань і засобів формування в учнів практичних умінь та навичок.

Екологічні аспекти на уроках хімії тісно пов’язані з життям.

У структурі комбінованого уроку з хімії на екологічну роботу учнів, на її розвиток і підготовку відводиться до 8-10%. Умовою розвитку учня є , по-перше, організація їхньої роботи щодо засвоєння нового матеріалу. Треба сформувати в учнів стійкий пізнавальний інтерес , усвідомлення важливості виконуваної роботи. Екологічну роботу з хімії використовують , як правило , на етапі закріплення знань або їх контролю і дуже рідко – як джерело нової інформації. Дану роботу під час вивчення нового матеріалу треба розглядати як форму організації навчального процесу, що здійснюється з метою набування нових знань і вмінь.

Матеріали даних методичних розробок містять інформаційні завдання та типові задачі , які відповідають повністю програмі з хімії.

Мета: допомогти вчителю хімії застосовувати екологічні питання при вивченні тих чи інших тем.

ІІ. ЕКОЛОГІЧНА ОСВІТА НА УРОКАХ ХІМІЇ
Ефективній організації екологічній роботі з хімії для учнів на різних етапах сприяють такі умови:

* відповідна постановка завдання;

* інструктаж та підготовка учнів до роботи;

* систематичність та послідовність виконання ,застосування екологічних завдань з хімії у процесі навчання;

* моніторинг розвитку пізнавальної діяльності учнів під час даної роботи.

Характер завдань і запитань для екологічних завдань з хімії та ступінь їх складності на різних етапах уроку може змінюватись, і бути різноманітними.

Підготовка до екологічних завдань з хімії починається з 7 класу, де закладаються основи науки хімії. Завдання повинні бути переважно репродуктивного характеру ( на осмислення , запам’ятовування, відтворення). У 9 класі до екологічних завдань додається більше творчих завдань.

Органічним продовженням екологічної роботи на уроках з хімії є домашня самостійна робота.. Великою мірою хід уроку залежить від якості самостійних екологічних завдань виконаних вдома учнями. У завдання для самостійної роботи з екологічних питань потрібно вносити завдання творчого характеру, які актуалізують потребу учня в додатковому пошуку інформації, стимулюють потребу в особистому погляді на потребу. Особиста думка учня в цьому випадку є продуктом інтелектуальної самостійності. Недоцільно організовувати вивчення нової теми,якщо матеріал містить принципово нові хімічні поняття та екологічні завдання , і не знаходить необхідної опори в наявних знаннях учнів

Під час організації екологічних завдань з хімії та вибору форм їх проведення вчитель повинен ураховувати вікові та індивідуальні особливості учнів.

Під час виконання таких завдань управління діяльністю учнів належить вчителеві. Саме він обмірковує систему завдань , визначає мету, зміст та обсяг матеріалу. Учитель навчає учнів самоконтролю та здійснює контроль якості його виконання даних завдань , вивчає індивідуальні здібності учнів і враховує їх під час виконання наступної роботи.

Перед сучасною педагогічною наукою і практикою постали невідкладні завдання виховати покоління , яке б вивело людство із стану глибокої екологічної кризи. Для цього необхідно дати учнівській молоді екологічну освіту і виховання,сформувати екологічну культуру.

Метою впровадження екологічної освіти на уроках хімії є формування екологічної культури особистості ,як форми регуляції між людиною та природою.

На уроках в 8,9 класах при вивченні тем про виробництво кислот, органічні сполуки звертаю особливу увага на :

знання учнів про основні хімічні процеси та їх вплив на навколишнє середовище;


  • наявність в учнів екологічного стилю мислення і відповідального ставлення до природи та свого здоров′ я ;

  • набуття умінь у вирішенні екологічних проблем під час підготовки усних повідомлень та розв’язання задач ,які в умовах містять різні дані про шкідливі викиди в природу;

На уроках в 11 класі під час вивчення розділу «Хімія та людина» звертається безпосередня увага учнів на їх участь у природоохоронній роботі.

Під час викладання тем із розділу органічні речовини зосереджується увага учнів на формування у них екологічної культури , їх особистій поведінці та загальній діяльності людини в природі та на виробництві. З даної теми учні постійно готують реферати та повідомлення ,де розкривають взаємозв’язок у системі «людина-суспільство-природа».

На уроках в 10 класі при вивченні тем «Основні відомості про метали та неметали в природі» звертається увага на взаємозв’язок живої та неживої природи. Знання з даної теми ,які були отриманні раніше доповнюються та поступово ускладнюються з урахуванням теми вивчення. Тут на вступних уроках учні дізнаються про шляхи вирішення екологічних проблем , про стан навколишнього середовища.

В 9 класах на підсумкових уроках проводжу екологічні вікторини , де розвиваються інтелектуальні та практичні навички та уміння щодо збереження природи рідного краю.

В основному екологічне навчання та виховання учнів на уроках хімії є об’єктом переважного спостереження.

Основні параметри екологічного навчання на уроках хімії :

  • виховання в учнів розуміння сучасних проблем навколишнього середовища й усвідомлення їх актуальності для всього людства ,своєї країни , рідного краю , особисто для себе;

  • формування почуття обов’язку перед близькими людьми у галузі охорони природи;

  • розкриття цінності природи з точки зору естетики,науково-пізнавальної роботи та морально-етичної;

  • отримання знань на уроках , які будуть спрямовані на розвиток творчої і ділової активності людини при розв’язанні екологічних проблем у будь-яких життєвих ситуаціях;

  • розвивати потребу в учнів у спілкуванні з природою ,володінню нормами відповідної поведінки щодо збереження природи.

У чинній програмі з органічної хімії екологічні питання включені до наступних тем :

Тема за програмою

Екологічні питання


Теорія хімічної будови органічних речовин . Електронна природи зв’язків

Вуглець , як основа живої природи та взаємозв′язок живої та неживої природи.


Насичені вуглеводні

Використання газуватого палива. Проблема очищення природного газу та продуктів його згорання.








Ароматичні вуглеводні

Хлорорганічні пестициди , дія на живі організми . Фактори , що визначають забруднення продуктів харчування пестицидами , вплив переробки продуктів на вміст пестицидів у них.


Природні джерела вуглеводнів та їх переробка

Джерела забруднення нафтовими вуглеводнями . Перетворення вуглеводнів нафти в океанічному середовищі , їх дія на живі організми. Очисні споруди на нафтопереробних заводах . Нафтопродукти як паливо. Екологія транспорту.


Спирти та феноли

Токсична дія фенолу та його похідних на живі організми. Похідні фенолу як пестициди.


Складні ефіри. Жири

Хімічний склад СМЗ . Дія активних речовин на живі організми. Наслідки забруднення води активними речовинами.


Вуглеводи

Процес фотосинтезу та його екологічне значення . Фотосинтез та розв’язання екологічної проблеми.


Аміни. Амінокислоти

Циклічні сполуки як гербіциди. Токсична дія , здатність змінювати структуру нуклеїнових кислот. Розподіл гербіцидів та пестицидів у навколишньому середовищі.


Полімери

Використання пластмас як замінників металів. Проблема утилізації пластмасових відходів.



Екологічна освіта на уроках хімії один із напрямків просвітницької роботи при вивченні тем із органічної та неорганічної хімії .Початок ХХІст – надзвичайно складний та відповідальний період –це є період небаченого досі

загрозливого для існування цивілізації та посилення низки негативних факторів; до яких передусім належить загострення до критичного рівня конфлікту між техносферою та біосферою. Погіршення більшості стану екосистем , істотне зменшення біопродуктивності й біорізноманітності , катастрофічне виснаження грунтів і мінеральних ресурсів, небачена забрудненість поверхні Землі, гідросфери та атмосфери пов’язана з інтенсивним зростанням чисельності населення планети та розвитком науково-технічного прогресу протягом останніх 50 років.

Безперечно , вирішальну роль у розвитку майбутнього суспільства відіграє гармонізації відносин між людиною та природою,що належить сучасній молоді. Тому вкрай необхідним для неї є підвищення рівня екологічної освіти, осмислення можливих шляхів розвитку суспільства і природи у ХХІ ст., засвоєння складних , але надзвичайно важливих екологічних законів , принципів функціювання екосистем та біосфери, життєствердних зв’язків зі світом , що оточує його.

Перші 200 років активність радіоактивних відходів визначають біологічно активні цезій та стронцій , які за своїми хімічними властивостями схожі на життєво-необхідні людині кальцій та калій ,що добре засвоюються рослинами , тваринами , вміст у яких може бути вищим у порівняні з грунтом у 70-100 разів.

В Україні працюють потужні АЕС – Чорнобильська , Запорізька , Рівненська , Південноукраїнська , Хмельницька . Вони будувались без урахувань усіх факторів – економічних , соціальних , екологічних . Перспектив розвитку атомної енергетики в Україні практично немає.

Найбільше забруднює навколишнє середовище – тверде паливо : кам′яне та буре вугілля,а менше – рідке паливо,але його запаси зменшуються , до того ж вони є важливим джерелом хімічної сировини. Екологічно чисте паливо – природний газ. ри спалюванні якого утворюється менше вуглекислого газу на одиницю енергії , ніж із кам’яного вугілля чи нафти.

В Україні ¾ загальної потреби електроенергії задовольняють теплові електростанції , що працюють на мазуті. Саме вони викидають в атмосферу крім сульфур оксиду (ІУ) , оксиди нітрогену , оксиди важких металів. Отже ,вони збільшують концентрацію вуглекислого газу , що зумовлює парниковий ефект.

Значний внесок в забруднення навколишнього середовища робить автомобільний транспорт . При неповному згорянні бензину автомашини викидають у повітря багато чадного газу , що у містах спричиняю велику загазованість , утворення смогу. Природа забруднюється дибромідом плюмбуму , що осідає вздовж автомагістралей.

Полімер поліхлорвінілу – спричиняє рак мозку , значно послаблює імунітет і є генними мутагеном , що провокує уроджені дефекти. Полімери , що входять до складу засобів очищення одягу , призводять до захворювань печінки та нирок , при викидах у атмосферу спричиняє утворення кислотних дощів.

Свідоме ставлення до охорони природи – це переконання в наслідках мудрих порад предків : « Земля не належить нам , це ми належимо Землі. Ми не

плетемо павутину життя , ми тільки нитки в ній . Щоб ми не робили з цією павутиною , ми робимо це із собою.»

Одним із завдань сучасної програми хімії для загальнонавчальних закладів є розв′язання глобальних проблем людства : запровадження заходів щодо

збереження цивілізації через зміст запропонованих завдань із хімії , які дають змогу виховати екологічно свідомого громадянина країни.

ІІІ. УРОКИ ХІМІЇ З ЕКОЛОГІЧНИМИ АСПЕКТАМИ
Хімія 7 клас
ТЕМА: Узагальнення , систематизація знань з теми «Початкові хімічні поняття»

МЕТА: навчальна : систематизувати та узагальнити знання про хімічні поняття, назви, символи хімічних елементів , здійснити первинний контроль учнів з теми;

розвиваюча : розвивати системність мислення, зацікавленість у вивченні предмета,формувати хімічну мову ;

виховна : виховувати дисциплінованість , уважність, інтерес до хімії,як природничої науки та бережливе ставлення до природи ,як скарбниці хімічних елементів і виховувати екологічну свідомість.

ОБЛАДНАННЯ: періодична система хімічних елементів , картки з символами та назвами хімічних елементів, підручник, робочі зошити з друкованою основою.

Тип уроку : систематизація знань.

ХІД УРОКУ

  1. Організаційна частина.

Ми знаходимось в кабінеті хімії. Я рада вітати Вас на нашому уроці.,де розпочнеться подорож у чарівний світ науки-хімії. Навколишній світ розмаїтий і загадковий, Наука хімія розкриває його таємниці. Вона вивчає речовини,їх перетворення, різноманітні явища , що супроводжують ці перетворення. Хімія – чарівний та захоплюючий світ. Сподіваюсь час , який проведемо разом , допоможе Вам піднятись ще вище на один щабель у вивчені дивовижної науки хімії, про яку писав російський письменник МАКСИМ ГОРЬКИЙ « ЇЇ ГОСТРИЙ , СМІЛИВИЙ ПОГЛЯД ПРОНИКАЄ Й У ВОГНЕНУ МАСУ СОНЦЯ, І В ПІТЬМУ ЗЕМНОЇ КОРИ, У НЕВИДИМІ ЧАСТИНКИ ВАШОГО СЕРЦЯ, У ТАЄМНИЦІ БУДОВИ КАМЕНЮ Й У БЕЗМОВНЕ ЖИТТЯ ДЕРЕВА»

Девізом нашого уроку буде вислів КОНФУЦІЯ « ТЕ . ЩО Я ЧУЮ , Я ЗАБУВАЮ.

ТЕ , ЩО Я БАЧУ , Я ПАМ’ЯТАЮ.

ТЕ, ЩО Я РОБЛЮ, Я РОЗУМІЮ»

Ці три прості твердження спонукають нас на уроці добре працювати, уважно слухати, запам’ятовувати та робити вірні висновки , узагальнення і розуміти зроблене.

  1. Оголошення теми , завдань уроку та плану уроку.

План вивчення теми уроку.

  1. Початкові хімічні поняття:речовина,способи розділення сумішей.

  2. Назва , символи хімічних елементів. Відносна атомна маса хімічного елемента.

  3. Екологічно-пошукові завдання.

3.Вивчення матеріалу.

  1. Повторення правил техніки безпеки в хімічному кабінеті.

  2. «Інтелектуальна розминка» : естафета «НЕЗАКІНЧЕНОГО РЕЧЕННЯ»



Хімія - . . . .. .

Чиста речовина - . . . . .

Суміш - . . . . .

Ознаки фізичних властивостей речовин - . . . . .

Атом - . . . ..

Хімічний елемент - . . . .

Хімічні елементи поділяються - . . . .

  1. Всі фізичні тіла складаються з матеріалу , а матеріал з речовини.

Групова робота «МЕТОД ДЗЕРКАЛА» - розірвана шпаргалка за схемою :

назва тіла – матеріал – речовина.

Учень записав шпаргалку, учитель помітив її та порвав . Відтворіть записи на шпаргалці

Пробірка- скло – пісок.

Дере’яна іграшка – деревина – целюлоза.

  1. Тести на способи розділення сумішей.

  1. Однорідні суміші можна розділити :

А)фільтруванням;

Б )дистиляцією;

В )випаровуванням.

2.Суміші можна розділити:

А)відстоюванням; б) фільтруванням; в)дистиляцією.

ВИСНОВОК : повторили правила ТБ в кабінеті хімії та склад речовин і способи розділення сумішей.

  1. Метод «НАВЧАЮЧИСЬ УЧИСЬ»

За допомогою хімічних символів зображено хімічні елементи.. Сучасні хімічні символи запропонував шведський хімік Берцеліус.Всі вони мають свою назву. Ці позначення хімічних елементів є міжнародними і зрозумілими всім хімікам.

Робота з сигнальними картками: показ символ хімічного елемента

– учні показують його назву написану на карточці: показ назви – сигналять символом хімічного елемента.

Хімічний диктант. Прослуховуючи текст записати лише символи хімічних елементів.

Кілька тисяч років тому, людству були відомі декілька хімічних елементів,серед були відомі Ферум, Купрум,Сульфур. У ХУІІ ст.. були відкриті Фосфор,Цинк, Карбон, а в наступному столітті – Хлор, Оксисен, Нітроген, Хром, Гідроген. У ХІХ ст.. стали відомі Алюміній,Кальцій,Калій, Натрій,Магній,Флор і багато інших елементів. На сьогодні відомо понад 118 хімічних елементів.

  1. Самостійна робота.

Біля дошки : з підручника ст. 50 завдання 3, 4, 5. – (виконує три учні),а після виконання здійснюється взаємоперевірка виконаної роботи.

В зошити з підручника ст. 51 завдання 6. – (решта учнів),де після виконання роботи здійснюється взаємоперевірка.

ВИСНОВОК: .повторили назви хімічних елементів,символи, відносну атомну масу хімічного елемента.

1.Творчо інтелектуальна вправа (групова робота ).

Розгадування загадок та метаграм.

З «Х» починається назва елемента металічного

З «Б» не метал він уже

(хром-бром)

Коли з «Н» то я радіоактивний елемент у світі

Коли з «Л» я гори , що донині Азію й Європу розділяють

(Урал)

Що видно , коли нічого не видно ? (туман)

  1. Еколого пошукові завдання. (групова робота)

А) Користуючись додатковою літературою («Заповідники України») знайти опис дендрологічного парку «Софіївка». Прочитати і дати відповідь :чи являється вода сполукою хімічних елементів ;та яка її роль води для життя рослинного та тваринного світу ;розкрити естетична роль даного парку для людини.

Б) Користуючись даною літературою в тексті «В якому заповіднику можна побачити джерело давнього вулкана?» знайти відповідні записи про наявність хімічних елементів та сполук у складі підземного річного масиву ,а також вміст хімічних елементів в гірському масиві «Карадаг»;з′ясувати яку роль в даному створінні відіграла людина?

  1. Підбиття підсумків уроку. (метод «Авторського крісла»)

Написання маленького есе з 3-5 речень про роботу на уроці.

Що виконували на уроці?

Що сподобалось?

Що хотілось більше зробити?

  1. Оцінювання учнів. Коментар отриманих оцінок.

  2. Д.з. підготуватись до письмової роботи


Хімія 8 клас
  1   2   3   4   5   6

Схожі:

Уроки-змагання
Вона виділяє: уроки змістовної спрямованості; уроки на інтегративній основі; уроки-змагання; уроки суспільного огляду знань; уроки...
Уроки-бесіди, уроки-конференції, уроки-зустрічі з письменниками,...
Головне управління освіти і науки Дніпропетровської державної обласної адміністрації
Уроках хімії. Тема: Повітря та його склад. Забруднення атмосфери
Розкрити взаємозв'язок хімії, людини, природи. Показати, що головною причиною забруднення природи є людина. Виховати думку, що знання...
Чи варто боятися Хімії?
Обидва вони характеризують незвичайно широкий діапазон застосування хімії: вона годує, одягає, лікує, будує, добуває корисні копалини,...
Тематика творчих робіт з хімії
Врахування психологічних особливостей учнів, як умова організації навчання з хімії
Методичні рекомендації щодо викладання хімії у 2012-2013н р. Навчання хімії в 2012-2013
Навчання хімії в 2012-2013 навчальному році у загальноосвітніх навчальних закладах здійснюватиметься відповідно до типових навчальних...
ТЕСТИ З ХІМІЇ «РОЛЬ ХІМІЇ В ЖИТТІ СУСПІЛЬСТВА» ВАРІАНТ 1
Природні матеріали,які використовуються у виробництві промислових продуктів, називають
Предмет хімії. Значення хімії для розвитку автомобілебудування та...
Хі́мія — одна з наук про природу, яка вивчає молекулярно-атомні перетворення речовин, тобто, при яких молекули одних речовин руйнуються,...
Програма позакласної роботи з учнями по предмету хімії 1Етап(для 7 класу)
Метан – як типовий представник органічної хімії. Гомологічний ряд метану(Алкани або Парафіни)
Уроки. Художні особливості твору (2 слайд)
Навчати учнів через художнє слово осмислювати та сприймати морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних на прикладі...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка