Проект для учнів 4 класу «Карпатські гори» Дидактична характеристика проекту


Скачати 163.68 Kb.
Назва Проект для учнів 4 класу «Карпатські гори» Дидактична характеристика проекту
Дата 30.03.2013
Розмір 163.68 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Туризм > Документи
Ділягіна Раїса Олегівна,

вчитель початкових класів

Черкаської загальноосвітньої

школи І-ІІІ ступенів №7

Черкаської міської ради

Черкаської області

Проект для учнів 4 класу «Карпатські гори»

Дидактична характеристика проекту:

  • тип проекту:

  • за предметною галуззю – монопредметний (природознавство);

  • за тривалістю – короткотривалий;

  • за характером контактів – вчитель, учні 4 класу, їх родини;

  • за основною діяльністю – інформаційно-ознайомлювальний;

  • за характером координації – з безпосередньою координацією;

  • за формою проведення – самостійна дітей з наступною презентацією матеріалів проекту під час уроку «Я і Україна». Природознавство;

  • за кількістю учасників – груповий.

  • об’єкт пізнання: Карпати, рослинний і тваринний світ Карпат;

  • навчальні цілі та очікувані результати: формувати в учнів уявлення про Карпатські гори, усвідомлення краси природи як унікального явища в житті людини; виховувати пізнавальний інтерес до природи; продемонструвати необхідність гармонійного співіснування людини та природи, формувати відповідальне ставлення до неї; виховувати дбайливе ставлення до природи; формувати естетичні почуття, вчити працювати в групах; виховувати патріотичні почуття, громадянську свідомість, гідність, приналежність до рідної землі; спонукати до пошукової діяльності;

  • спосіб вирішення проблеми: самостійна пошукова та аналітична робота дітей з учителем;

  • освітній продукт: фотовиставка, виставка малюнків, інформаційні повідомлення учнів, мультимедійна презентація.

Обладнання: ілюстрації, комп’ютер, мультимедійний проектор.

План виконання проекту


  1. Мотивація значущості проектної діяльності з даної теми.

  2. Обговорення ідей, щодо вирішення проблеми та її представлення.

  3. Формулювання завдань, які вирішуватимуться.

  4. Об’єднання у творчі групи. Розподіл обов’язків між учасниками.

  5. Визначення джерел потрібної інформації.

  6. Вивчення та аналіз зібраної інформації.

  7. Оформлення групової роботи.

  8. Презентація матеріалів проекту під час уроку.

Етапи створення проекту

  1. Підготовчий

    1. Визначення теми проекту: Карпатські гори.

    2. Визначення мети (кінцевого результату проекту): фотовиставка, виставка малюнків, інформаційні повідомлення учнів, мультимедійна презентація.

    3. Об’єднання учнів у п’ять груп: географи, синоптики, біологи, зоологи, екологи

    4. Визначення завдань для кожної групи.

  1. Планування

    1. Розподіл обов’язків в групах.

    2. Складання контрольних списків для груп за структурою:



      Наші проектні завдання:

      Дата початку

      Дата завершення

      Хто виконує

      Кінцевий результат

      1.
















  2. Робота над проектом

Протягом тижня учні виконують поставлені завдання, спрямовані на досягнення мети проекту – створення фотовиставки та виставки малюнків, підготовки інформаційних повідомлень.

  1. Результати і висновки

Учасники кожної групи аналізують зібраний матеріал, редагують його, оформлюють повідомлення, надають матеріали вчителю для створення мультимедійної презентації

  1. Презентація результатів відбувається під час проведення відповідного уроку.


Я і Україна. Природознавство.

Тема. Гори. Карпатські гори.

Практична робота. Моделювання ланцюгів живлення в природних зонах.
Мета: формувати ключові компетентності -

продовжити формувати поняття «гори», розкрити залежність природи від їхньої висоти, ознайомити з характерними особливостями Карпатських гір: географічним положенням, кліматом, рослинним і тваринним світом; формувати вміння розпізнавати й називати кілька видів рослин і тварин, які трапляються тільки в Карпатах; виховувати потребу пізнавати природу з метою її збереження і раціонального використання.
Обладнання: фізична карта України, ілюстрації рослин і тварин, фотографії з зображенням Карпатських гір, картки, предмети загального вжитку та сувеніри привезенні з різних регіонів Карпат.

Хід уроку

І. Організація класу.

Доброго ранку,

Доброго дня,

Ми вам бажаєм здоров’я, добра!
ІІ. Підсумки фенологічних спостережень.

Розпочинаючи день, кожна людина хоче дізнатись яка буде погода. Ось і ми запитаємо наших синоптиків: «Яка ж сьогодні погода?»

Учень: Синоптики вітають всіх, кого цікавить погода сьогодні і повідомляють:

У центральних областях України, а саме у м. Черкасах:

температура повітря –

небо –

вітер –

опади –

Цей день був найтеплішим у 2002 році - +10 С, найхолоднішим – у 1909 році - 22С. День Ангела сьогодні святкують Петро і Максим.

Стежте за змінами в природі, адже кожний день унікальний і неповторний.

Бажаємо вам гарної погоди, тепла і сонця в душі і серці.

Вчитель. Щиро дякую за повідомлення. Бажаю, щоб на сьогоднішньому уроці був лише втішний прогноз. А щоб урок пройшов вдало і сонячно подаруйте один одному усмішку.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

  • Як ви розумієте прислів’я «Немає ліпшої краси, ніж наші гори і ліси»?

  • Пригадайте, що ми вивчали на минулому уроці? (Південний берег Криму)

  • Я хочу дізнатися, як ви засвоїли цю тему і для цього напишемо тест.

ТЕСТ

  1. Південний берег Криму знаходиться ...

а) на півночі України; б) на півдні України; в) на сході України;

2. Зима на Південному березі Криму ... .

а) тепла; в) волога;

б) коротка; г) довга.

3. Добре ростуть у цій місцевості дивовижні рослини:

а) суничне дерево; в) слива;

б) олеандр; г) благородний лавр.

4. Які рідкісні комахи Південного берега Криму

перебувають під охороною?

а) Турун кримський;

б) метелик «мертва голова»;

в) вусач альпійський;

г) оса.

5. Кожної весни в гаї та парки Південного берега Криму прилітають такі птахи:

а) корольки; в)солов*ї;

б) сапсани; г) дрозди.

6. Для збереження й охорони природи Південного берега Криму створено такі заповідники:
а) Карадазький;

б) Горгани;
в) мис Мартьян.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Цікавий і неповторний природний світ України. На попередніх уроках ми вивчали природні зони України.

Для чого, на вашу думку ми вивчали природні зони?

Сьогодні на уроці ви вивчите багато нового про гори, а про які саме, ви дізнаєтесь розгадавши кросворд.








2



















3



















4






















5




























6

























7












1.Які гори впливають на погоду Південного берега Криму? (Кримські)

2.Ділянка земної поверхні,високо піднятої над рівниною. (Гора)

3.Невеликі підвищення на рівнинах. (Горби)

4.Нижня частина гори. (Підніжжя)

5.Верхня частина гори. (Вершина)

6.Місця відпочинку, яких багато на території Криму. (Курорти)

7.Великі заглибини з крутими схилами. (Яри)

Прочитайте ключове слово: КАРПАТИ

Отже, тема нашого уроку «Гори. Карпатські гори. Практична робота. Моделювання ланцюгів живлення».
Сьогодні на уроці:

1.Дізнаємось характерні особливості Карпатських гір: географічне положення, клімат, рослинний і тваринний світ.

2.Навчимось зображати Карпатські гори і найвищу вершину на контурній карті.

3.Складатимемо ланцюги живлення.

V. Сприймання й усвідомлення навчального матеріалу.

1. Бесіда за запитаннями.

  • Погляньте в атласи, яким кольором зображені гори?

  • Відшукайте на карті Українські Карпати.

  • Чому, на вашу думку, гори називаються Українськими Карпатами?

  • У якій частині нашої держави вони знаходяться?

2. Звіт груп про проектну діяльність.

Сьогодні у нас незвичайний урок-звіт проектної діяльності учнів нашого класу. Кожна група готувала свої повідомлення і поділиться цікавою інформацією.(Повідомлення супроводжуються мультимедійною презентацією).

1 група «Географи»

1. Карпатські гори знаходяться в західній частині України, ще їх називаються Українськими Карпатами.

Простяглися вони майже на 280км при середній ширині 100 км.

Назва Карпатських гір можливо походить від слов’ янського «харбат» тобто «хребет».

Українські Карпати – гори, середні за висотою. Утворені вони кількома гірськими хребтами. А між ними розкинулись мальовничі долини.

На території Українських Карпат розташована умовна точка центру Європи.

2. Найвища точка України – гора Говерла, її висота 2061м.

  1. З гір тече безліч струмків і річок.

Карпати – місце в Україні, де найбільше річок. Серед них: Дністер, Тиса, Прут, Черемош. Тут протікає річка з найкоротшою назвою Уж. Ріки багатоводні й використовуються для водопостачання, виробництва електроенергії.

  1. На висоті 989 м над рівнем моря знаходиться найбільше в Українських

Карпатах озеро Синевір. Площа його всього – 7 га, глибина 16 – 24 м. Тут чиста, прозора вода, цілюще гірське повітря.

  1. Ще Карпати багаті на природні ресурси, зокрема на корисні копалини. Тут добувають нафту, газ, буре вугілля, ртуть. Екзотичність, чисте повітря, цілющі властивості мінеральних вод, лижні курорти – все це приваблює туристів з усіх кінців світу.

ЗАПАМ ЯТАЙТЕ!

Найвища вершина України – Говерла, її висота – 2061 м.

Найбільших річок Карпат – Дністер, Тиса, Прут, Черемош.
2 група «Синоптики»

1. Характерні ознаки Українських Карпат: м’якість клімату, вертикальна поясність, плавні контури хребтів, екзотичність. Клімат Карпат теплий і вологий.

2. Карпатські гори – це місце в Україні, де випадає найбільше опадів: дощів – навесні, влітку, восени, снігу – взимку.

Весною сніг довго лежить на вершинах гір, але з часом тане під променями сонця. Після дощів і танення снігу вода потоками збігає з гір у долини й часто спричиняє повені.

3. З підняттям угору знижується температура повітря. Це тому, що сонце нагріває поверхню землі. Від неї нагрівається повітря. Тепле повітря легке. Воно піднімається вгору, де поступово охолоджується.

Тому в Карпатах рослини розмістилися по вертикальних поясах, теплолюбиві – в нижніх, холодостійкі – у верхніх.

4. У Карпатах виділяють 5 вертикальних поясів (показати таблицю).

ВЕРТИКАЛЬНІ ПОЯСИ: 1.Передгірний пояс (400-600м) характеризується теплим кліматом.

2. З підняттям вгору від 500 до 1000-1200м починається низькогірний пояс. Клімат стає прохолоднішим і більш вологим.

3. З наростанням висоти до 1350-1500м у верхньому гірському поясі клімат стає ще холоднішим.

4. Субальпійський пояс – у межах 1500-1850м. Температура знижується.

5. Альпійський пояс починається вище 1850м. Клімат тут дуже холодний (середньорічна температура -2 -3С).
Запам’ятайте! Клімат Карпат теплий і вологий!
3 група «Біологи»

1. Карпати – місце в Україні, де найбільше лісів. 20% всіх лісів зосереджено саме в Карпатах. Тому їх і називають «лісистими» і «зеленими».

2. Рослинність в горах змінюється від підніжжя до вершини. Біля підніжжя росте листяний ліс, там є дуби, граби, буки, липи, клени.

3. Бук лісовий – одна з найпоширеніших порід у Карпатах. Букові насадження становлять 36% площі. У перші роки бук росте повільно, а з 5 років починає рости швидше, він доганяє і часто переганяє дуб. Листя бука багате на вапно, тому більшість лісників вважають його лікарем ґрунтів.

4. Підсніжник білосніжний поширений в Українських Карпатах. Це багаторічна, трав’яниста рослина. Спостерігається зменшення кількості рослин. Основними причинами зменшення чисельності є масове зривання на букети.

5. Вище – мішаний ліс. В ньому ростуть ялинки, смереки, кущі малини, ожини, шипшини, ліщини, чорниці, багато лікарських рослин, грибів.

6. Чорниця – дрібний кущик з родини брусницевих.

Має – чорні плоди.

Росте серед чагарників.

7. Ще вище – ліс стає хвойним.

Тут ростуть смереки, ялиці, модрини, тис ягідний.

8. Тис ягідний – це вічнозелене хвойне дерево. Його називають негний-дерево. Тисові деталі міцніші за металеві. З нього у давнину виготовляли цвяхи, стріли, луки, ядра.

9. Смерека – головна лісоутворювальна порода гір із прадавніх часів. В Україні смереки поширені на Прикарпатті та в Карпатах. Перша назва походить від слів «смерк», «смеркання», адже під покровом густого смерекового лісу і вдень панують сутінки.

10.Найвища рослина в Україні – це модрина в м. Рахові, яка в 140 років мала висоту 54м.

11.Хвойні ліси змінюються чагарниками із сосни гірської і ялівцю. А за чагарниками розкинулись гірські луки – полонини.

Полонини – це безлісі плоскі вершини гірських хребтів. Вони вкриті різними трав’янистими рослинами. Полонини використовуються, як літні пасовиська.

12. А ще в Карпатах є одна долина, яка навесні стає особливо чарівною. Тут родючі землі поступово вкриваються килимом з білих квітів. Це Долина нарцисів. Так називається заповідник поблизу Хуста. На його території, у гірських долинах, розляглися поля нарцисів. У заповіднику росте понад 400 видів рослин, але, безперечно, найбільше тут нарцисів. Аромат цієї квітки має снодійний аромат, з неї виготовляють нарцисову олію, яку використовують у виробництві парфумів.

Щоб зберегти це диво природи, 1979 року Долину нарцисів було проголошено заповідною зоною.

Запам’ятайте!

Карпати – місце в Україні, де найбільше лісів. 20% всіх лісів зосереджено в Карпатах.

4група « Зоологи»

1. У Карпатських горах водяться такі самі тварини, що й у природних зонах на рівнинах.

Це звірі: олень благородний, заєць, лисиця, вовк та ін.

Птахи – рябчик, дятел строкатий, синиця чорна і синиця чубата.

Але є тварини, які частіше зустрічаються саме в Карпатах.

2. Беркут

Коли-небудь бачив ти

Цю велику птицю?

Може в небо понести

Зайця і лисицю.

Беркут! Дуже сильна птиця –

Велет темно-бурий!

А сміливий – не боїться

Ні громів, ні бурі!

Красень! Глянь – узяв розгін

У небесній висі...

В нас живе в Карпатах він,

Зрідка на Поліссі.

Розмах крил цього птаха до 2 м, він занесений до Червоної книги.

3. Серед багатьох птахів в Карпатах зустрічається найбільший птах Європи. В гнізді цього птаха можуть вільно розміститися 2 людини. Це чорний гриф.

4. Зубр – найбільший звір, що проживав в Україні до кінця VІІ ст., був знищений, нині знову завезений у Карпати. 1965р. завезено з Біловезької Пущі 10 зубрів.

5. Де живе він? В густих хащах.

Там гуляє, там і спить.

Своїх діток там ростить.

Любить груші, мед, малину,

Любить часом і рибину.

Та найбільше любить спати

Ляже в осінь, а встає

Лише тоді, як весна настає

Хто це? (Ведмідь).

6. Ведмідь бурий. Нині в Карпатах налічується більше 1000 голів цього хижака. Полювання на нього заборонено.

7. Хто це звір рогатий, що рогами багатий? (Олень).

8. Олень благородний на Україні зберігся тільки в Карпатах. Маса оленя понад 300 кг. Роги ростуть тільки у самців. Щороку, в кінці лютого-березня, роги спадають, але невдовзі виростають нові. У травні, де-небудь у лісовій хащі, самки народжують одного, зрідка двох плямистих оленят.

9.. Ще в Карпатах водяться: птахи – орел і змієїд, звірі – рись, білка карпатська, полівка снігова, глухар карпатський.

10. Плазунів і земноводних у горах не багато видів. У швидких гірських річках водиться риба форель.

ЗАПАМ ЯТАЙТЕ! Тваринний світ Карпат різноманітний і багатий.
3. Фізкультхвилинка.

Ми мандруєм, ми мандруєм,

Україною крокуєм.

Ось побачили Карпати:

Як вершину нам дістати?

Заглядаємо в озерця –

Не торкнутися нам дна!

Так ми довго, довго йшли,

Поки на Говерлу не прийшли.
VІ. Відтворення та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Робота з фізичною картою. (Робота у парах)

    • Відкрийте фізичну карту України. Знайдіть і покажіть один одному Карпати, і найвищу вершину Говерлу.

    • Яка її висота?

  2. Робота з контурною картою.

    • Позначте на контурній карті Українські Карпати і найвищу вершину Говерлу.

    • Взаємоперевірка.



Відгадування загадки і бесіда.

Тільки вийдеш із хати,

То зустрінеш нас.

Ми – це сад зелений.

Ми – ліси й діброви,

Ми – це трави й квіти,

Хто такі ми діти? (рослини)

- Рослини є всюди. Без них життя неможливе. Чому?

- А скажіть, рослини всі однакові?

4. Діаграма Вена.

Ми зараз з вами порівняємо, що спільного і чим відрізняються рослини, які ростуть біля підніжжя гори і на вершині?



5.Практична робота. Складання ланцюга живлення. (Робота в парах)

На партах лежать картки із зображенням тварин і рослини: колоска пшениці, миші, змії, птаха – змієїда.

  • Я стверджую, що живі організми не взаємопов’язані між собою.

  • Як ви думаєте, моє твердження хибне чи правильне? (відповіді)

  • Переконаємось у цьому на конкретних прикладах.

  • З даних картинок утворіть ланцюги живлення.

Виконання роботи.

- Поясніть, чому ланки живлення у вас розташовані в такому порядку: зернова культура – миша – змія – змієїд?

- Так, ви вірно справились із завданням і переконали мене, що моє твердження було хибне.У природі все взаємопов’язане – це повинен знати кожен. Якщо з ланцюга живлення зникає хоча б одна ланка, то може зникнути інша. Що може призвезти до фатальних наслідків. Тому необхідно охороняти природу та її мешканців.

5. Звіт групи екологів.

Охорона природи.
Природа України щедра, багата і різноманітна. Бурхливий розвиток промислового виробництва, будівництво міст, осушення боліт – призвело до значних змін у природі.

За останні десятиріччя помітно збідніла флора більшості регіонів країни, а деякі з них повністю зникли з лиця Землі.

У зв язку з цим у наш час – особливого значення набуває охорона рослинного і тваринного світу.

У 1949 році була створена Міжнародна Червона книга, в якійописані види рослин і тварин планети, яким загрожуєнебезпекаповного зникнення.

Держава піклується про охорону приподи, на цю справу виділяються величезні кшти. Створюються заповідники, заказники, в яких охороняються рідкісні тварини і рослини.

Щоб зберегти природу Карпат, створено заповіднки: Карпатський і Горгани, національні природні парки: Карпатський і Синевір.

VІІ. Узагальнення знань.

1. Метод «Прес».

- А як ви вважаєте, чи варто так багато уваги приділяти охороні Карпат?

(Я вважаю.., тому що.., наприклад.., висновок.)

2. Вірш.

Все на землі, все треба берегти,

І птаха, і звіра, і оту тваринку,

Не чванься тим, що цар природи ти,

Бо врешті, ти – лише її частинка.

Так, частка – невелика і залежна,

Цю істину сприймай беззастережно.

Якщо береш, то треба віддавати,

Коли і надалі хочеш царювати.

3. Бліц-турнір (змагання між рядами).

Відповідати чітко й швидко.

  1. Найвища вершина Карпат. (Говерла)

  2. Найбільші річки Карпатських гір. (Дністер, Тиса, Прут, Черемош)

  3. Долина, де ростуть білі квіти, занесені до Червоної книги. Ці квіти мають снодійний аромат. (Долина нарцисів)

  4. Який у Карпатах клімат? (Теплий і вологий)

  5. Як охороняють природу у цій природній зоні? (заповідники, заказники та ін.)

  6. Великий орел, розмах крил якого до 2-ох метрів. Занесений до Червоної книги. (Беркут)

  7. Нижня частина гори. (Підніжжя)

  8. Якими гори Карпати є за висотою (Середніми)

  9. В якій частині України знаходяться Карпати? (Західній)

  10. Птах у гнізді якого може вміститися 2 людини. (Чорний гриф)

  11. На вершинах гір розташовані гірські луки, які називаються - ... (полонинами)

  12. Тварина, яка була знищена в Карпатах і знову завезена з Біловезької Пущі. (Зубр)

VII. Підсумок уроку. Рефлексія:

Закінчити речення :

Мені цікаво було дізнатися про …

Найбільшим відкриттям для мене було …

Я навчився …

Найбільше всього мені запам’яталось, як ми….

Ось добігає кінця наш урок.

  • Які ваші враження від уроку?

  • Чи виконали ми завдання уроку?

  • Чи захотілось вам побувати у цьому чарівному куточку нашої держави?


VIII. Домашнє завдання. (Диференційоване)

  1. Скласти письмове повідомлення для шкільної газети на тему: «Українські Карпати» і оформити так, щоб ми зразу могли подати інформацію до газети.

  2. Намалювати рослину чи тварину Карпатських гір і підготувати розповідь про неї.

  3. Опрацювати в підручнику ст. 130-134 і відповідати на запитання.

Література:

Яі Україна. Я і природа. Тестові завдання. 4 клас Заяць Я.М. Походжай Н.Я. Я і Україна:Підручник для 4 класу Байбара Т. М., Бібік Н. М.

Я і Україна. Природознавство. 4 клас. Матеріали до уроків. Погорелова С.М. Тетьоркіна В.А.

Я і Україна.Природознавство. 4 клас. Будна Н.О. Заброцька С.Г. Майхрук М. І.

dic.academic.ru
uk.wikipedia.org






Схожі:

Гори. Карпатські гори
Обладнання: фізична карта України, картини природи Карпат, квітка з пелюстками, гілочки росту, мікрофон, контурні карти
«Екологічний театр у школі» Паспорт проекту Дидактична характеристика проекту: Тип проекту
Всеукраїнської організації «Екологічна варта», члени клубу «AQUA», учні 9-11 класів
«Екологічний театр у школі» Паспорт проекту Дидактична характеристика проекту: Тип проекту
Всеукраїнської організації «Екологічна варта», члени клубу «AQUA», учні 9-11 класів
План навчального проекту Автор навчального проекту
Якщо ваш навчальний проект виберуть для збереження у базі даних програми „Intel® Навчання для майбутнього”, чи бажаєте ви, щоб було...
План навчального проекту Автор навчального проекту
Якщо ваш навчальний проект виберуть для збереження у базі даних програми „Intel® Навчання для майбутнього”, чи бажаєте ви, щоб було...
План навчального проекту Автор навчального проекту
Якщо ваш навчальний проект виберуть для збереження у базі даних програми „Intel® Навчання для майбутнього”, чи бажаєте ви, щоб було...
План навчального проекту Автор навчального проекту
Якщо ваш навчальний проект виберуть для збереження у базі даних програми „Intel® Навчання для майбутнього”, чи бажаєте ви, щоб було...
План навчального проекту Автор навчального проекту
Якщо ваш навчальний проект виберуть для збереження у базі даних програми „Intel® Навчання для майбутнього”, чи бажаєте ви, щоб було...
План навчального проекту Автор навчального проекту
Якщо ваш навчальний проект виберуть для збереження у базі даних програми „Intel® Навчання для майбутнього”, чи бажаєте ви, щоб було...
План навчального проекту Автор навчального проекту
Якщо ваш навчальний проект виберуть для збереження у базі даних програми „Intel® Навчання для майбутнього”, чи бажаєте ви, щоб було...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка