Урок узагальнення знань з теми «Органічні речовини як основа сучасних матеріалів»


Скачати 87.65 Kb.
Назва Урок узагальнення знань з теми «Органічні речовини як основа сучасних матеріалів»
Дата 18.12.2013
Розмір 87.65 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Спорт > Урок
Урок узагальнення знань з теми

«Органічні речовини як основа сучасних матеріалів»

в групі № 25 «Помічник машиніста тепловоза, слюсар з ремонту рухомого складу».

Мета уроку: розширити уявлення учнів про полімери як основу сучасних матеріалів – пластмас, каучуків, гуми, волокон;

закріпити, систематизувати знання учнів про полімерні матеріали;

поглибити знання учнів про області застосування полімерних матеріалів;

формувати вміння учнів систематизувати, аналізувати, робити висновки, встановлювати зв’язки між поняттями;

розвивати і вдосконалювати мовну і мислинневу діяльність учнів;

виховувати вміння співпрацювати, поважати опонента, допомагати один одному, виробляти спільну думку; формувати науковий світогляд.

Очікувані результати: учні повинні розуміти суть реакції полімеризації і поліконденсації, у результаті яких утворюються полімери;

учні повинні характеризувати залежність властивостей речовин від їхніх складу та будови;

учні повинні визначати провідну роль органічної хімії у створенні нових речовин.

Обладнання: 1. мультимедійний проектор,

2. учнівські проекти «Пластмаси»,

«Волокна»,

«Каучук, гума»

«Полімерні матеріали на залізничному транспорті».
3. Різні вироби з пластмас, гуми, волокон.

Тип уроку: урок удосконалення знань, умінь і навичок.

І. Організаційний етап.

1. Привітання.

2. Перевірка присутності учнів за списком.

3. Перевірка готовності учнів до уроку.

ІІ. Етап підготовки учнів до активного і усвідомленого засвоєння навчального матеріалу.

1. Інтерактивна вправа «Психологічна розминка».

Викладач звертається до одного з учнів із словами: «Мені імпонує в тобі зацікавленість у навчанні, різнобічність твоїх інтересів, Я бажаю тобі успіху на цьому уроці, вдалого захисту створеного проекту. Бажаю впевненості і доброго настрою. Що ти побажаєш своєму товаришу?»

Учень звертається до іншого, а той далі, передаючи добрий настрій і побажання успіху на уроці товаришам.

2. Повідомлення теми уроку.

Формулювання разом з учнями мети і задач уроку.

Викладач: Часто в житті ми стаємо перед проблемою вибору: яку річ купити, вдягти? Що краще? Що міцніше? З чого зробити? На багато з цих питань ми вже знайшли відповідь вивчаючи тему «Органічні речовини як основа сучасних матеріалів». А сьогодні ми ще раз згадаємо про них.

Для цього ми напружено працювали з вами, готуючи проекти.

Як, на вашу думку, слід сформулювати мету та задачі нашого заняття?

(Повторити і узагальнити матеріал про полімерні матеріали – пластмаси, каучук, волокна. Розширити знання про ці речовини, виконуючи проекти, та захистити їх.)

В процесі бесіди підвести учнів до думки, що створення нових технологій неможливе без створення нових матеріалів, серед яких в сучасному світі найбільш широке застосування знайшли полімери.

- Чи згодні ви з тим, що світ постійно розвивається в напрямку удосконалення технологій?

- Що потрібно для такого розвитку?

- Які саме матеріали знайшли найбільш широке застосування?

- Які основні терміни і поняття будуть в центрі нашої уваги?

(Полімер, мономер, ступінь полімеризації, структурна ланка, реакції полімеризації і поліконденсації.)

ІІІ. Етап вдосконалення знань умінь і навичок.

Презентація учнівських проектів.

Викладач: Запрошую всіх у незвичайний супермаркет, де товар купити не можна, але можна отримати про нього багато цікавої інформації. А допоможуть нам в цьому фахівці – консультанти, які чекають на нас у своїх відділах.

«Відділ пластмасової продукції» (проект «Пластмаси»)

На вітрині – пластмасові посуд, тази, іграшки, канцелярські і шкільні приладдя, пакети, тефлонова сковорідка тощо.

Заходять два учні.

1. Синтетика – це шкода для всього живого. Вона просто вбиває все довкола. Її взагалі не можна використовувати в побуті.

2. Ти мене дивуєш. Чи ти такий «зелений», чи розсердити мене хочеш? Невже в тебе немає пластмасових речей?

1. Немає.

2. А ручка, а лінійка, а обкладинки на зошитах, книжках?

1. Ні у мене ручка металічна, лінійка дерев’яна, зошити без обгорток, а підручники я загортаю в папір.

2. Ну добре, а корпус, шланги пральної машини, а «комп» з клавіатурою, мишкою, пляшки з шампунем, милом у ванній? А підошва твого взуття? Це з чого?

1. Будемо вважати, що ти мене вмовив. Але це зовсім нешкідливі пластмаси. Та й скільки тих виробів?

2. А це вже як поглянути. Абсолютно не шкідливих пластмас не буває. І у природі вони розкладаються сотні років. А виробiв із пластмас стільки, що й уявити важко.

1. Думаю ти перебільшуєш. Давай про це спитаємо незацікавлену у нашій суперечці людину.

Консультант відділу пластмасових виробів розповідає про пластмаси і показує слайди свого проекту «Пластмаси».

Учень 1. Все зрозуміло. Наше життя наповнене пластмасами різних видів. Без них нам не обійтися. А з чого їх одержують і що таке полімеризація та поліконденсація?

Учень 2. Але вони мають певні недоліки, зокрема виділяють токсичні речовини, накопичуються і становлять проблему утилізації.

Як вирішують ці проблеми?

Учень 1. Треба бути уважними при виборі речей з полімерних матеріалів.

«Відділ легкої промисловості».

На вітрині блузки, шорти з різних тканин.

Заходять два учні.

1. Дивись, який шарф. Яскравий, прозорий. Саме такий я давно хотів.

2. Та він же синтетичний, аж рипить, поторгай. Мені більше подобається ось цей. Натуральна тканина, така приємна на дотик.

1. Та ти що, вона мнеться. Ти ж у ній будеш наче тебе з валізи витягли.

2. Ну не знаю. Тобі я не довіряю. От, що ти знаєш про волокна, тканини? Тільки базікаєш.

1. Знаю, чи ні, а у моді розбираюся. А щоб знати ось людина є. Зараз все розкаже.

Консультант. Я чув, що ви сперечались про вибір речей. Тому думаю, що моя розповідь вам стане у нагоді. (Демонструє проект «Волокна» і робить пояснення.)

Учень 1. Але ви нас ще більше заплутали. Яку річ нам вибрати?

Учень 2. Хто з нас правий?

Консультант: При виборі одягу треба звертати увагу на етикетки із складом тканини. З них ви дізнаєтесь про те, з яких волокон вона виготовлена. Ось наприклад: 100% бавовни. Якщо не боїтеся, що річ буде м’ятися і вічно вам служити, то це добрий вибір: натуральне волокно, вбирає вологу, в ній не буде жарко влітку і не холодно зимою, має гарний вигляд. Ось інша 100 % полiамiд - гарна, не мнеться, швидко сохне, але не пропускає повітря. В ній буде жарко в спеку і холодно в прохолодну погоду. А ось – віскоза і еластан, віскоза і бавовна. Поєднання різних волокон дасть вам бажаний результат. Так що вибір за вами. Обирайте згідно ваших потреб і бажань.

«Відділ гумових виробів».

На вітрині - гумові вироби: рукавички, канцелярські гумки, жувальні гумки, кульки, м’яч, чоботи, килимок, тощо.

Заходять 3 хлопці.

1. Які ви нерозвиненi . Кажу вам, що гумовий і каучуковий – це однаково.

2. Ні, не однаково. Каучук – це основа гумових виробів.

3. Із чистого каучуку виробів не буває.

1. Як не буває? А з каучукового дерева? Ми ж вчили, що є каучукове дерево, з нього тече латекс. Індіанці з нього робили м’яч у Бразилії. Це ще Христофор Колумб під час своєї подорожі бачив.

2. Та де ти те дерево у нас бачив?

1. У мене вдома росте фікус, з нього тече білий сік, якщо відірвати листок.

3. То з цього фікуса у нас всі гумові вироби зроблені?

Так по - твоєму?

2. Ну й що, ти з нього чоботи можеш зробити, чи м’яча?

Теж мені індіанець.

1. Може й зробив би, та такі, як ви, мені заважають.

3. Ой, щось я в цьому сумніваюся.

2. А давайте краще в консультанта запитаємо, він точно знає.

3. Розкажіть нам, будь ласка, про гуму і каучук, щоб ми остаточно не посварилися.

Консультант. Спробую вирішити вашу суперечку. (показує і коментує слайди проекта «Каучук. Гума »)

Отже вироби, які в нас представлені, виготовлені з гуми, основою якої є каучук.

2. Зрозумів тепер. Із самого латексу ні чоботи, ні човна не зробиш.

3. Потрібна спеціальна обробка – вулканізація з сіркою, щоб цього досягти.

1. Але я ж таки правий. Є дерево гевея, що містить каучуковий сік латекс.

2. Ну добре, давай краще м’ячик виберемо, щоб у спортзалі погратися.

3. Або надувні кульки візьмемо і дівчатам подаруємо. Вони таке люблять.

Викладач: Дякую консультантам та покупцям, що завітали в наш супермаркет.

Так, полімерні матеріали увійшли в наше повсякденне життя.

Як майбутні залізничники, ми не можемо обминути питання про використання полімерних матеріалів на залізничному транспорті. Тому наступна проектна група досліджувала це питання.

(Учні демонструють і коментують слайди проекту «Полімерні

матеріали на залізничному транспорті»)

.

ІV. Закріплення набутих знань.

Викладач:Дякую всiм.

Є у нашому супермаркеті «Відділ розваг». Пропоную усім завітати до нього.

Спочатку пропоную вам побувати у такому собі Блеф – клубі і перевірити свою ерудицію.

Чи вірите ви, що…

1. Поліетилен може зберігатися в ґрунті близько 100 років?

(200 років)

2. 1м3 поролону може увібрати з водної поверхні до 700 м3 нафти і нафтопродуктів? (Так)

3. Існує полімер, який здатен розтягуватися і скорочуватися як людський м’яз? (Так. Швейцарські хіміки Кюн і Тюркауч створили полімерну плівку, яка здатна під дією лугу розтягуватися, а під дією кислоти скорочуватися. Якщо з цієї плівки створити м’яз товщиною 1 см, то він підніме вантаж масою 100 кг.)

4. У перекладі з мови індіанців слово «каучук» означає «сік дерева» чи «сльози дерева»? (Так. «кау» - дерево, «чук» - плакати, текти)

5. Перші чоботи, аналоги гумовим, винайшли європейці? (Ні. Винайшли індіанці. Ноги опускали в сік гевеї, потім час тримали над димом. Так повторювали декілька разів)

6. Існують жіночі панчохи «капронки», упаковані в аерозольні балончики? (Так. За матеріалами газети «Україна молода», 2004, 27 лютого)

7. Якщо дрібні обрізки лінолеуму засипати в тару з-під фарби, залити ацетоном і герметично закрити, то через півдоби можна отримати універсальний клей? (Так.)

8. Літери РЕ, РР, РS на пластиковій тарі вказують на назву полімеру, з якого цей виріб виготовили? (Так. Відповідно: поліетилен, поліпропілен, полістирол)

А тепер давайте відгадаємо, що ж знаходиться у «Чорній скрині»

1. Цей предмет добре знайомий вам із повсякденного життя. Виявилося, що він є однією із причин вимирання велетенських черепах, основною їжею яких є медузи.

З’ясувалося, що черепахи помилково вважають ці предмети медузами і ковтають їх. Так, під час ростину однієї із загиблих істот в її шлунку знайшли аж 15 таких виробів. Що це за предмет? (Поліетиленовий пакет.)

2. Цей продукт вперше для продажу був виготовлений у

1909 р. американським винахідником Томасом Адамсом із соку тропічного дерева. Новий виріб настільки смакував американцям, що став частиною їхнього життя. Основу його становить полімер, до якого додають пластифікатори та речовину, що робить його менш липким. Цей продукт полюбляє і частина учнів лiцею, від чого інколи страждають меблі та підлога. (Жувальна гумка)

V. Підведення підсумків уроку.

Оцінювання робіт учнів.

Викладач: Отже, сьогодні ми повторили основні властивості та галузі використання полімерних матеріалів. Сподіваюся, що ви зробите правильний вибір при виборі різних речей, предметів побуту, матеріалів для ремонту своєї оселі на користь свого здоров’я.

Оцінити роботу учнів під час підготовки проектів, їх презентації та на етапі закріплення знань прошу керівників проектів.

Карта оцінювання.


Прізвище учня

Участь

Підготовка проекту

Презентація проекту

Закріплення знань

Загальний бал

















VI. Рефлексія.

Вправа «Мікрофон».

Чи сподобався вам урок?

Чи досягли мети уроку?

Як змінився ваш настрій?

В процесі підготовки та захисту проектів прийняли участь майже 90 % учнів групи, тому домашнього завдання не буде.

Схожі:

Уроку
Узагальнення знань з теми: «Кількість речовини. Розрахунки за хімічними формулами»
Урок №39/6 СЛАЙД 1 Тема: Урок узагальнення знань з теми «Надклас Риби»
Обладнання: таблиці з теми «Риби», індивідуальні картки, комп’ютер, проектор, презентація, листки для контролю знань учнів
Урок №4 10 клас Тема: "Елементарний склад організмів "
Базові поняття і терміни уроку: органогенні елементи, органічні речовини, макроелементи та мікроелементи
Урок узагальнення та систематизації отриманих знань, умінь та
Перевірити і встановити рівень оволодіння учнями основами знань, умінь та навичок з теми
Уроку. Урок узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок
Мета. Узагальнити і систематизувати знання і вміння учнів з теми „Арифметична і геометрична прогресії”. Розширити кругозір учнів....
Урок узагальнення і систематизації знань. Хід уроку. Актуалізація...
Мета: узагальнити та систематизувати основні теоретичні положення з теми «Чотирикутники», глибше і повніше розкрити найважливіші...
Урок узагальнення знань з теми «Паралелограм та його види»
Навчальна: навчити учнів застосовувати теоретичні знання при розв’язуванні задач
Тема. Узагальнення знань і вмінь з теми “Дієслово” Мета
Я пропоную вам посміхнутись один до одного, подарувати усмішку і в такому настрої розпочати урок
Урок узагальнення і систематизації знань з теми «Площа та об’єм геометричних фігур»
...
Закономірності спадковості при моногібридному схрещуванні.  
Органічні речовини клітини. Значення ліпідів та вуглеводів у життєдіяльності організмів
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка