Тернопільська міська рада Управління стратегічного розвитку міста Відділ стратегічного планування та маркетингу міста Тернополя Концепція розвитку велосипедної інфраструктури міста Тернополя та методичні засади її впровадження


НазваТернопільська міська рада Управління стратегічного розвитку міста Відділ стратегічного планування та маркетингу міста Тернополя Концепція розвитку велосипедної інфраструктури міста Тернополя та методичні засади її впровадження
Сторінка1/5
Дата12.03.2013
Розмір0.75 Mb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Спорт > Документи
  1   2   3   4   5


Тернопільська міська рада

Управління стратегічного розвитку міста

Відділ стратегічного планування та маркетингу міста Тернополя

Концепція розвитку велосипедної інфраструктури міста Тернополя та методичні засади її впровадження

«ВЕЛО-ТЕРНОПІЛЬ»





Тернопіль 2011 рік

Словник термінології

Активний транспорт – поїздки, при яких використовується фізична активність, і які можуть загалом розглядатися як корисні для здоров’я. Сюди входять пішохідний і велосипедний рух. Зараз цей термін все частіше використовується замість більш традиційного – «немоторизований транспорт».

Велосипед – транспортний засіб, який приводиться в дію виключно за допомогою сили людських м’язів та має два тандемні колеса або більше коліс, на якому може їздити кожен.

Велосипедист, велопрактик, міський велосипедист - особа, чиї поїздки (зазвичай кілка днів у тиждень) здійснюються на велосипеді. Відрізняється від велосипедистів, які їздять на велосипеді з метою відпочинку, спорту або лише час від часу.

Велосипедна смуга, велодоріжка чи велостежка – це захищена інфраструктура для велосипедистів, фізично відділена та відокремлена від головної автомагістралі бордюром, травою, смугою насаджень чи узбіччям з гравію, розташуванням на різних рівнях, і/або іншими фізичними перешкодами, які запобігають проїзду моторизованих транспортних засобів. Ця інфраструктура повинна, тим не менш, забезпечувати добру оглядову можливість, особливо на перехрестях. Іноді це – «інфраструктура поза дорожнім рухом», тобто це широка категорія, яка охоплює все, крім зміни фізичних якостей дорожньої поверхні. Це, наприклад, закування, яке скеровує велосипедистів; складання мап, спеціальні велосипедні знаки, тимчасові та постійні перешкоди, які обмежують доступ автомобілів.

Велосипедна політика – загальна програма заходів, які стосуються велосипедного руху та мають бути прийнятими урядом чи організацією.

Велосмуга зворотного напрямку – смуга, по якій велосипедист рухається назустріч потоку дорожнього руху. Надзвичайно корисно уможливлювати двосторонній велосипедний рух на вулиці з одностороннім рухом автотранспорту. Велосипедну смугу треба будувати на лівому боці вулиці, назустріч потоку моторизованого транспорту. Критерії проектування таких смуг є такими ж, як для звичайних велосипедних.

Велосипедна смуга – ділянка шосе проїзної частини, позначено смугами, знаками і/та маркуванням тротуару, такими як символи велосипеду, які вказують на те, що пріоритет у її використанні належить велосипедистам. Візуально відокремлена від прилеглих дорожніх смуг для моторизованих транспортних засобів. Велосмуги слід використовувати або для одностороннього руху, або (якщо вулиці є з двостороннім рухом) для руху в одному напрямку з потоком автотранспорту на прилеглій смузі або (на вулицях з одностороннім рухом) як вело смугу зворотного напрямку. Там, де дозволено паркування, вело смуга знаходиться між смугою для паркування та смугою з наскрізним дорожнім рухом автотранспорту. У деяких випадках велосипедисти використовують позначену смугу спільно з іншими визначеними транспортними засобами, як, наприклад, вело-автобусна смуга у Канаді.

Велосипедна стежка – стежка, яка не була спеціально спроектована, але придатна для їзди на універсальних велосипедах. Може не мати дорожнього покриття та, через це, бути менш пристосованою до використання велосипедистами, які подорожують з метою звичайних міських регулярних ( чи ділових) поїздок, або недосвідченими велосипедистами.

Велосипедна стійка – одиниця для паркування одного чи двох велосипедів.

Велосипедна чи велосипедно-пішохідна доріжка ( спільного-користування чи багатофункціональна доріжка) – доріжка, позначена для надання пріоритету чи права виключного користування велосипедистами і пішоходами. Спільне використання вимагає того, щоб міцніший, швидший транспортний засіб (велосипед) жертвував багатьма своїми ключовими перевагами, турбуючись про вразливіших користувачів (пішоходів).

Безпечне дорожнє перехрестя – перехрестя, пріоритет на якому мають особи, що користуються транспортом, привединим в дію силою людських м’язів.

Види сталого транспорту – пішохідний, велосипедний рух і громадський транспорт.

Відокремлена чи окрема доріжка чи вело доріжка – це доріжка, де ділянка для використання велосипедистами є фізично відокремленою від зони, якою користуються пішоходи чи автомобілі, щоб уникнути змішування видів транспорту.

Доступність – ступінь доступу осіб, які користуються різними транспортними засобами, а особливо, велосипедом, інвалідним візком чи іншими видами немоторизованого транспорту, - до місця праці, покупок, освіти, здоров’я, розваг, соціальних та інших можливостей, які існують на кожній певній території.

Доріжка спільного користування – доріжка, яка передбачена для використання як велосипедистами, так і пішоходами.

Дорога обмеженого доступу – різновид вело доріжки, проїздна частина такої дороги закрита для більшості видів моторизованих транспортних засобів, але відкрита для велосипедів й інших видів транспорту, що приводяться в дію силою людських м’язів.

Захисна смуга – безпечний проміжок між велосипедною доріжкою і проїжджою частиною, іноді вживається також назва «магістральна (граничної ширини смуга».

Рекреаційні велосипедисти – користувачі велосипедом на дозвіллі, на противагу від користувачів з метою поїздки на роботу/ з роботи.

Мобільність – ступінь задоволення попиту на пересування людей і товарів. Мобільність можна оцінювати на предмет кількості, якості, доступності та використання транспортних об’єктів та послуг. Мобільність – це також легкість, з якою можна досягти бажаних пунктів призначення.

Мультимодальна транспортна система – транспортна система, куди входять недорогі, альтернативні види транспорту, такі як громадський транспорт і інфраструктура, а також доступ до транспортних засобів на альтернативних видах пального, до велосипедів і пішохідного руху, щоб таким чином доповнювати перевезення за допомогою стандартних транспортних засобів.

Нова мобільність – комплексний пакет заходів, які частково перетинаються, намагаючись запропонувати високоякісну альтернативу.

Транспортний затор - рівень транспортної системи, на якому продуктивність системи стає незадовільною через надмірну кількість моторизованих транспортних засобів, особливо автомобілів, внаслідок чого на дорогах зменшується середня швидкість руху, а доступність до деяких напрямків у пікові години дня може бути заблокована.

КОНЦЕПЦІЯ
розвитку велосипедного руху 
і облаштування велосипедної інфраструктури у м.Тернопіль 

  1. Загальні положення 

Відповідно до Закону України “Про туризм“, постанов Кабінету Міністрів України від 29.04.2002 № 583 “Про затвердження Державної програми розвитку туризму на 2002-2012 роки“ та від 12.05.2004 № 612 “Про затвердження Програми розбудови туристичної інфраструктури за напрямками національної мережі міжнародних транспортних коридорів та основних транспортних магістралей у 2004 - 2010 роках“, розпорядження Кабінету Міністрів України від 27.06.2003 № 390-р “Про затвердження заходів щодо розвитку іноземного і внутрішнього туризму“, відділом стратегічного планування та маркетингу міста Тернополя розроблено Концепцію розвитку велосипедного руху і облаштування велосипедної інфраструктури у м.Тернополі на 2011-2016 роки (надалі – Концепція). 

Місто європейських стандартів - це місто зручне для його мешканців, екологічно чисте, з налагодженою транспортною інфраструктурою, яка включає велосипедні доріжки і дає можливість вільно та швидко пересуватися ним.

Сьогодні м.Тернопіль перебуває на етапі розвитку та поліпшення інфраструктури. Створення велосипедної інфраструктури піднесе місто до європейських стандартів і дасть можливість зробити його зручним для мешканців, привабливим для туристів, зокрема з активним способом пересування.
У контексті підготовки до проведення чемпіонату з футболу Євро 2012 створення веломережі у м.Тернополі, поєднаної з веломережею Тернопільської області, створить додаткові можливості відвідати місто. З огляду на це будуть створені сприятливі умови залучення вітчизняних та міжнародних інвестицій для поліпшення інфраструктури міста, зокрема для створення велосипедної мережі. 
2. Проблеми, на вирішення яких спрямоване створення велосипедної інфраструктури у м.Тернополі
Створення велосипедної інфраструктури у м.Тернополі розв'яже низку проблем щодо поліпшення екологічної ситуації та збереження історико-архітектурного середовища щодо підвищення мобільності та туристичної привабливості міста, а також матиме позитивний економічний і соціальний ефект, рекреаційну функцію. 

Поліпшення екологічної ситуації у місті та збереження спадщини 
Відповідно до Кіотського протоколу встановлені ліміти викидів вуглекислого газу в атмосферу, що зобов'язує держави обмежувати використання автомобільного транспорту. Євросоюзом прийнято директиву Ради від 27.09.1996 № 96/62/ЄС "Щодо оцінки та контролю навколишньої атмосфери", яка зобов'язує міста з кількістю мешканців більше ніж 250 тисяч, інформувати громадян про якість повітря та затверджувати плани зменшення тринадцяти типів забруднень. Міста також уповноважені обмежувати рух транспорту у разі перевищення допустимих норм забруднення. 

Викиди в атмосферу шкідливих продуктів згорання, створення вібраційного навантаження на будівлі, створення надмірного запилення атмосфери, шумового забруднення безпосередньо впливає на здоров'я та життєдіяльність людей, туристичну привабливість, а також на порушення цілісності пам'яток старовини, порушення природних умов навколишнього середовища, які прямо або опосередковано діють на геоекологічну ситуацію у місті. Вулиці з таким завантаженням мають перевищення гранично допустимої концентрації забруднення повітря у результаті функціонування автотранспорту, що багаторазово перевищує санітарні норми і становить значну небезпеку для населення.
У м.Тернополі більшість магістралей проходить через центр, що завдає шкоди архітектурному середовищу історичної частини міста. На сучасному етапі зменшення автомобільного руху у центрі дасть можливість вирішити тут нагальні екологічні і туристичні проблеми. 

Створення пішохідно-велосипедних зон у центральній частині міста сприятиме зниженню показників забруднення середовища до норм, прийнятних для життя та діяльності мешканців і численних гостей міста, а також збереженню цінних об'єктів спадщини. 

Економічний і соціальні ефекти 
Економічна вигода від створення велосипедних доріг та щоденного використання велосипеду як транспортного засобу очевидна для міста, підприємців та його мешканців.
Для створення велосипедних доріжок у місті є можливим залучення інвестицій, насамперед європейських грантів, які спрямовані на збереження історичного та екологічного середовища, вдосконалення транспортної стратегії. Місто, яке дбає про збереження свого потенціалу, екологію та розвиток велосипедних шляхів на дорогах і у паркових зонах привабить значну частину туристів з України і з-за кордону.
Створення велосипедних доріг та велопортів дасть можливість поліпшити якість життя у місті, що є вкладом у розвиток європейських цінностей суспільства: помітно зменшиться шумове та хімічне забруднення довкілля, створяться нові відпочинкові громадські місця, буде отримана значна економія часу велосипедистами на коротких та середніх відстанях, кращими стануть міські послуги для всієї громади, зокрема для підлітків та молоді.
Зменшення витрат на пальне, на лікування через поліпшення здоров'я громадян, зменшення руйнування дорожньої мережі, економія простору доріг, а отже зменшення, у перспективі, вкладення коштів у міські дороги та можливість інвестицій у громадські потреби. Водночас збільшаться фінансові заощадження мешканців. Окрім цього створення велоінфраструктури у місті дасть поштовх розвитку інноваційному бізнесу. Відповідно це створить додаткові робочі місця через збільшення мережі сервісного обслуговування, збільшення пунктів продажу та прокату інвентарю спортивного обладнання та одягу. 

Зменшення заторів завдяки створенню веломережі дасть можливість зменшити пов'язані з цим економічні втрати підприємств. Зменшаться проблеми як у постачальників так і у клієнтів підприємств завдяки скороченню витрат часу працівниками і постачальниками, проведених у заторах. До прикладу, для м.Лондона такі втрати становлять близько 10 мільярдів євро на рік від невиробленої продукції та часових втрат.
Загальновизнаним є факт, що велосипедисти перебувають у кращій психічній та фізичній формі, а підприємства, працівники яких користуються велосипедами, мають кращі показники продуктивності праці і зазнають менше витрат, пов'язаних з лікуванням. Отже, створення веломережі у м.Тернополі позитивно вплине на загальноміську економічну ситуацію та його мешканців. 

Європейське місто потребує європейського підходу до вирішення проблем, які перейшли до нас з минулого індустріального міста. Урбаністичні зміни під час радянського періоду м.Тернополя –збільшення підприємств у місті та забудова бетонними багатоповерхівками – поділило м.Тернопіль на функціональні частини. Інтеграція всіх районів міста з центральною частиною, полегшене пересування з району у район завдяки продуманій мережі комунікацій дасть можливість об'єднати історичні розриви в один урбаністичний організм – організм м.Тернопіль європейського,  з людським обличчям, для мешканців. 

Задоволення владою людей залежить від ефективності вирішення нею питань комфортності проживання, зручності та швидкості пересування містом. Задля вирішення цього у планах розвитку міста повинна враховуватися концепція сталого розвитку регіону, поступово історичний законодавчо захищений центр за європейськими зразками має перетворитися у пішохідно-велосипедну зону. 

Побудова велоінфраструктури у м.Тернополь передбачає не тільки районну інтеграцію частин м.Тернополя, а й масштабніший проект – інтеграцію у загальноєвропейську веломережу. 
Створення велоінфраструктури є запорукою і політичного лідерства м.Тернополя як найбільш європейського регіону України. Створення велосипедної інфраструктури у м.Тернополі дасть можливість розвивати місто відповідно до європейського зразка. Отримання першості в Україні через поступове впровадження велосипедної інфраструктури у місті спрямовує політику органів місцевого самоврядування на екологічно чисте, зручне для життя та привабливе європейське місто. 

Мобільність
Мобільність є однією з основних потреб сучасної людини. Щодня подорожуючи, ми виконуємо суспільні обов'язки та діяльність. Дослідження показують, що часові витрати на транспорт у середньому постійні. Збільшення використання одного виду транспорту означає зменшення використання іншого. Швидкість пересування у місті ускладнюється численними заторами на дорогах як приватного так і громадського транспорту, що зменшує мобільність громадян. Мільйонними втратами обраховується на сьогодні час, витрачений у заторах. 

У майбутньому тенденція до збільшення чисельності автомобілів буде зберігатися. Систематичний параліч транспортних коридорів міста загрожує перерости у колапс всієї системи дорожньо-транспортного сполучення, що неминуче приведе до суспільно-економічної кризи у місті з непередбачуваними наслідками у першу чергу для владних структур.  

Обмеження використання автомобіля стало необхідною умовою мобільності практично у всіх європейських країнах. Вже у 1991 році дослідження, проведені Міжнародним Об'єднанням Громадських Комунікацій у репрезентативній групі з 1000 громадян кожної країни – члена Євросоюзу показали, що близько 83 відсотків громадян Європи виступають за те, щоби громадський транспорт мав преференції у відношенні до автомобіля.
У вищеописаному дослідженні приведено, що 64 відсотки громадян Європи вважають, що велосипед повинен мати преференції у відношенні до автомобіля (13 відсотків - не визначилися). Велосипед розглядається так само позитивно, як і індивідуальна комунікація.
Внаслідок розвитку техніки велосипеди стають щоразу кращими та зручнішими засобами пересування – вони не забруднюють середовище, є безшумними та доступними. Велосипед, насамперед, є швидшим ніж автомобіль на коротких міських дистанціях (до 3 км). У Європі 30 відсотків трас, які долаються автомобілем, є коротшими за 3 км, а 50 відсотків є коротшими за 5 км. Велосипед у цих випадках успішно замінює автомобіль, одночасно даючи можливість уникнути заторів і збільшити мобільність.
Велосипед не становить єдиний розв'язок щодо дорожніх проблем та довкілля у місті, проте досконало вписується у загальну політику поліпшення іміджу м.Тернополі дасть можливість збільшити мобільність мешканців. Поєднуючи заходи щодо велосипедів та громадської комунікації,влада міста, таким чином, ефективно сприятиме зменшенню використання автомобілів. 

На основі досвіду європейських міст, які впровадили велоінфрастуктуру, розвиток велосипедного руху у м.Тернополі протягом впровадження цієї Концепції повинен досягнути таких показників: 
1) у 2013 році кількість кілометрів, що проїдуть велосипедисти, має бути на 200 відсотків більшою ніж у 2011 році; 
2) у перспективі час подорожування на велосипеді між головними пунктами міста має зменшитись на 30 відсотків; 
3) час подорожування велосипедом на віддаль до 5 км не повинен бути більшим від такого ж часу для автомобіля; 
4) кількість подорожей велосипедом у загальній комунікації має зрости на 20 відсотків до 2016 року за рахунок частки моторизованого руху; 
5) з 2012 року велосипед має стати частиною транспортної політики підприємств. 
  1   2   3   4   5

Схожі:

ПОЛОЖЕННЯ про Управління стратегічного розвитку міста Тернопільської міської ради
Управління стратегічного розвитку міста (далі – Управління) є виконавчим органом Тернопільської міської ради, утворюється міською...
СТРАТЕГІЧНИЙ ПЛАН СТАЛОГО РОЗВИТКУ МІСТА НІКОПОЛЯ
ВПРОВАДЖЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУ СТАЛОГО РОЗВИТКУ МІСТА НІКОПОЛЯ ДО 2020 РОКУ
СТРАТЕГІЧНИЙ ПЛАН СТАЛОГО РОЗВИТКУ МІСТА НІКОПОЛЯ
ВПРОВАДЖЕННЯ СТРАТЕГІЧНОГО ПЛАНУ СТАЛОГО РОЗВИТКУ МІСТА НІКОПОЛЯ ДО 2020 РОКУ
І. Загальні результати виконання бюджету міста
Соціально-економічний розвиток міста здійснюється згідно розробленого та затвердженого рішенням міської ради в червні 2002р стратегічного...
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Соціально-економічний розвиток міста здійснюється згідно розробленого та затвердженого рішенням міської ради в червні 2002р стратегічного...
РОЗПОРЯДЖЕННЯ
Стратегічного плану, з метою підвищення конкурентоспроможності міста Нікополя, залучення інвестицій, забезпечення сталого екологічного...
Перелік та умови надання послуг сектором з питань розміщення реклами...

У КРАЇНА БЕРДЯНСЬКА МІСЬКА РАДА ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
Бердянськ, у розвитку інфраструктури міста, зокрема, для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури,...
Модуль Теоретичні основи стратегічного управління Семінарське заняття...
Семінарське заняття №2 Концептуальні засади стратегічного управління підприємством
Вступ
Матеріали до Стратегічного плану економічного розвитку та підвищення конкурентоспроможності міста Нікополя до 2015 року
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка