Т. Р. Столярчук завідувач Шепетівською районною


Скачати 74.3 Kb.
Назва Т. Р. Столярчук завідувач Шепетівською районною
Дата 07.04.2013
Розмір 74.3 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
УДК 376 – 159.9

Т.Р. Столярчук

завідувач Шепетівською районною

психолого-медико-педагогічною консультацією

ПРОБЛЕМИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ ІНКЛЮЗИВНОЇ ОСВІТИ ДЛЯ СЛАБОЗОРИХ ДІТЕЙ ЧЕРЕЗ ПРИЗМУ ДІЯЛЬНОСТІ ПСИХОЛОГО-МЕДИКО-ПЕДАГОГІЧНОЇ КОНСУЛЬТАЦІЇ
В статті висвітлюється актуальна проблема впровадження інклюзивного навчання на прикладі модельного центру для слабозорих.

Ключові слова: інклюзія, інтеграція, сегрегація, індивідуальний маршрут, мультидисциплінарна команда, предметне середовище, охоронний режим.
Діти з вадами психофізичного розвитку навчалися в загальноосвітній школі завжди, проте це завжди було стихійною інтеграцією, коли дитина пристосовувалась до умов, які диктувало здорове суспільство і не зважалось на особливі освітні потреби.

Держава дійшла до того етапу розвитку суспільства і освіти коли кожна дитина з її особливостями розвитку стає в центрі навчально-виховного процесу. Процес цей носить назву «інклюзія»: формується нова світоглядна генерація толерантного співіснування. Суспільство, зокрема навчальний заклад свідомо і цілеспрямовано створює для дітей умови комфортного перебування.

Важливо зазначити, що інклюзія має розглядатись як постійний пошук ефективних шляхів задоволення індивідуальних потреб дітей. Інклюзивна школа забезпечує безбар’єрне фізичне середовище, адаптує навчальні програми та плани, методи та форми навчання, тим самим надаючи можливість усім дітям успішно навчатись, у тому числі і дітям з особливими потребами; залучає батьків до співпраці; співпрацює з фахівцями з метою надання спеціальних послуг відповідно до різних освітніх потреб дітей; створює позитивну атмосферу в шкільному середовищі.

Концептуальним вирішенням проблеми запровадження моделі інклюзивного навчання у районі займається психолого-медико-педагогічна консультація. Практична спрямованість консультації полягає в обранні «індивідуального маршруту» кожної дитини, адже кожна дитина приходить у світ з різними шансами шансом на сприятливий розвиток. Домінанта – дитиноцентризм, сприяє розгортанню успішної діяльності.

Пілотним в районі стало створення модельного центру інклюзивної освіти для слабозорих. Психолого-медико-педагогічною консультацією було розроблено свою модель закладу (див. таблицю 1)



Найпершою і найвагомішою різницею між звичайною інтеграцією і інклюзією виступає створення предметного середовища – практичного створення умов полегшеного перебування і навчання дітей. Для покращення орієнтування дітей з вадами зору у навчальному закладі:

  • облаштовано пішохідні зони в приміщенні школи та на прибудинковій території контрастними рельєфними лініями та знаками;

  • облаштовані сходи обов’язковими поручнями та контрастними обмежувальними лініями по краю східців;

  • робоче місце дитини облаштоване додатковою акумуляторною лампою;

  • передбачено використання допоміжних оптичних засобів.

Навчання слабозорих дітей здійснюється з обов’язковим урахуванням рекомендацій лікарів: педіатра, невролога, офтальмолога.

На заняттях підтримується ощадний охоронний режим. Під час уроку, крім обов’язкових фізкультхвилинок, проводяться гімнастика для очей. Зорове навантаження суворо дозується. Регулярні перевіряється стан зору та відстежуються зорові порушення у дітей з груп ризику та всіх дітей, учасників навчально-виховного процесу. Контролюється використання індивідуальних засобів оптичної корекції відповідно до рекомендацій лікаря. Медичною сестрою в умовах медкабінету здійснюються заходи з охорони зору, рекомендовані офтальмологом. І, власне всі заходи, які можна виокремити як охоронний здоров’язберігаючий режим, вироблені в тісній співпраці з спеціалістами враховуючи глибину та складність дефекта зору, вік дитини та індивідуальні особливості.

Лікарі, корекційні педагоги, соціальні педагоги, психологи, адміністрація школи, консультанти психолого-медико-педагогічної консультації є членами мультидисциплінарної команди. Вся діяльність членів команди підпорядкована спільній меті, цілеспрямована робота забезпечує комфортні умови та здійснює надання якісних освітніх послуг дітям з особливими потребами.

Різноманітні форми роботи передбачені в планах роботи шкільного психолога, соціального педагога, класних керівників та адміністрації школи.

Робота фахівців опирається на наукову базу. Всі ідеї ґрунтуються на дослідженнях науковців. Інформативними та дієвими відзначаю навчально-практичних семінари в рамках «Школи інклюзивної освіти», організованими інститутом спеціальної педагогіки НАПН України (А. Колупаєва).

Впроваджуючи інклюзивне навчання з даною категорією дітей не можливо обійтися без співпраці з громадськими організаціями. Провідну роль в організації інклюзивних умов для слабозорих відіграє співпраця з Шепетівською територіальною первинною організацією УТОСу (голова Т.М. Логвиненко), які надали практичні рекомендації щодо створення предметного середовища для слабозорих, в тому числі малозрячих дітей.

Слід зазначити небайдужу громадянську позицію батьків і готовність до співпраці із закладом. Високий рівень усвідомленого батьківства полягає в активному залученні до життя шкільної спільноти в навчальний та позаурочний час. В умовах сільської школи, де створюється навчальний заклад нового типу, це відіграє домінуючу роль. Виокремлюється позиція і батьків здорових дітей шляхом підвищення суспільної свідомості та розуміння всіх переваг інтеграційних процесів над сегрегацією.

Інклюзивна освіта набирає обертів: формується матеріально-технічна база, науковий потенціал корекційної складової навчально-виховного процесу, і, в першу чергу, іде зміна свідомості суспільства. Інклюзія – це процес, який вимагає багато зусиль і часу.

Водночас паралельно ми забезпечуємо індивідуальне навчання дівчинки, яка осліпла внаслідок онкологічного захворювання. Дитина не може навчатись в спеціалізованій школі і потребує навчання за індивідуальною формою, яке полягає в отриманні необхідної навчальної інформації та забезпечення навчання дитини азбуці Брайля.

Дозволю собі проаналізувати індивідуальну форму навчання дитини з вадами зору та інклюзивним навчанням категорії слабозорих дітей .

Індивідуальна форма навчання

Переваги

Недоліки

  • Гнучкість розкладу з врахуванням медичних реабілітаційних заходів. Можливість проведення паралельно лікування та навчання.

  • Врахування стану здоров’я та дозування стану навантаження.

  • Безпосередній контакт з дитиною без відволікання на інших суб’єктів навчально-виховного процесу.

  • Часткове виокремлення дитини з соціуму.

  • Окреме сприйняття навчального матеріалу, відсутність елементів змагання.

  • Підкреслення особливого статусу дитини чи стану здоров’я.

  • Дефіцит корекційних фахівців в загальноосвітній школі.

Інклюзивне навчання

Переваги

Недоліки

  • Повна соціалізація та інтеграція в навчальний освітній простір.

  • Складання індивідуалізованого навчального плану з корекційною складовою.

  • Створення предметного середовища полегшеного орієнтування.

  • Дефіцит корекційних педагогів, зокрема тифлопедагогів.

  • Дороговартісність.

  • Недосконалість свідомості суспільної думки в призмі того, що навчання дитини з вадами поруч зі здоровою зашкоджує навчанню останньої.

Як бачимо, і одна і друга форми навчання мають як і свої переваги, так і певні недоліки. На хвильку зупинюсь на тому, що корекційно спрямовано і мережу спеціалізованих навчальних закладів, які навчали, навчають і готові навчати дітей з вадами психофізичного розвитку, з вадами зору зокрема. І такі заклади не є поза увагою держави: їм надається фінансове, кадрове та наукове забезпечення, і деякі батьки свідомо і тверезо вважають навчання дітей саме в такому закладі кращим власне через дефіцит вузькопрофільних спеціалістів (дефектологів,тифлопедагогів тощо) у сільській місцевості

Розбудова інклюзії як системного процесу, який забезпечує права кожної дитини на отримання якісної освіти за місцем проживання з врахуванням її особливих освітніх потреб, вимагає багато зусиль і часу . Інклюзивна освіта набирає обертів: формується матеріально-технічна база, науковий потенціал корекційної складової навчально-виховного процесу і ,в першу чергу, іде зміна свідомості суспільства. Зрозуміло всім, що проблемою є не дитина, а перенесення акценту з визначення медичного діагнозу на усунення соціальної проблеми. Це, відповідно, впливає на розуміння інвалідності не як міри втрати здоров’я, а як процесу взаємодії між людиною з інвалідністю та перешкодами в стосунках з середовищем, що заважає повноцінній та дієвій участі в житті суспільства на рівні з іншими.

Інклюзивна освіта – це реалізація державної політики щодо гуманного ставлення до дітей з особливостями психофізичного розвитку, культивування ідеї толерантного співіснування, сприяння соціалізації та інтеграції в освітній простір.

На сучасному етапі розвитку людства згідно з демократичними та гуманістичними стандартами, суспільство вимагає доброзичливого, турботливого ставлення до дорослих та дітей з вадами розвитку. І щоважча ситуація розвитку дитини, тим більше вона потребує допомоги, підтримки та розуміння, усвідомлення того, що кожна дитина - неоціненний скарб і самобутня особистість робить кожного з нас досконалішим.

Список літератури

1. Колупаева А.А. Інклюзивна освіта: реалії та перспективи: монографія / А.А.Колупаева. – К.:Самміт=Книга, 2009. – 272 с..

2. Концепція розвитку інклюзивної освіти [Електронний ресурс] : Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/9189/

3. Організаційно-методичні засади здійснення комплексної реабілітації учнів (вихованців) у спеціальних загальноосвітніх навчальних закладах / Лист Міністерства освіти і науки України N 1/9-515 від 04.08.2009р

Т.Р.Столярчук. Проблемы и перспективы инклюзивного образования для слабовидящих детей через призму деятельности психолого-медико-педагогической консультации

В статье освещается актуальная проблема внедрения инклюзивного обучения на примере модельного центра для слабовидящих.

Ключевые слова: инклюзия, интеграция, сегрегация, индивидуальный маршрут, мультидисциплинарная команда, предметную среду, охранительный режим.

T.R.Stolyarchuk. Problems and prospects for inclusive education for blind children through the lens of psychological, medical and educational counseling

The article highlights the urgent problem of implementing inclusive education as an example of the model center for the visually impaired.

Keywords: inclusion, integration, segregation, individual route multidisciplinary team, objective environment, security service.




Схожі:

П рограма роботи семінару
Особливості корекційної роботи з розвитку фонематичного сприйняття на логопедичних заняттях( завідувач РПМПК Столярчук Т. Р.)
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін, завідувач...
...
Завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського...
С. Г. Мойсеєва, завідувач лабораторії природничо-математичних дисциплін Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних...
Завідувач центру євроінтеграції, євроатлантичної інтеграції та економічної...
С. Г. Мойсеєва, завідувач центру євроінтеграції, євроатлантичної інтеграції та економічної освіти, завідувач лабораторії природничо-математичних...
ТИПОВА ПОСАДОВА ІНСТРУКЦІЯ ЗАВІДУВАЧА БІБЛІОТЕКИ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОГО НАВЧАЛЬНОГО ЗАКЛАДУ
Завідувач бібліотеки загальноосвітнього навчального закладу (далі Завідувач) підпорядковується безпосередньо директору
Свідоцтво про включення до Реєстру суб’єктів аудиторської діяльності №4429
Зареєстроване Подільською районною в м. Києві Державною адміністрацією 22 лютого 2011 р за №10711020000027955
2. Визначення термінів
Порядок взаємодії представників місцевих дозвільних органів, які здійснюють прийом суб'єктів господарювання в одному приміщенні,...
Законів України сільською, селищною, міською або районною у місті
Законом; власні повноваження органу самоорганізації населення повноваження, надані відповідно до Конституції
Примiтки до фiнансової звiтностi за 201 3
Товариство з обмеженою відповідальністю «Фінаста» (далi по тексту – Товариство) зареєстровано як юридична особа Шевченківською районною...
Програми поводження з непридатними та забороненими до використання пестицидами та агрохімікатами
Вільшанської районної ради від 09 вересня 2009 року №318 та, розглянувши поданий районною державною адміністрацією проект змін до...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка