Заняття №1 Привітання


Скачати 73.45 Kb.
Назва Заняття №1 Привітання
Дата 09.02.2014
Розмір 73.45 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Психологія > Документи
Заняття №1

Привітання. Психолог вітається з дітьми та знайомить їх з пісочницею.

  1. Знайомство з «Пісочною феєю»

Психолог знайомить дітей зі своєю іграшкою-посередником в іграх з піском. Це може бути «Пісочна фея», «Господиня пісочниці», «Королева пісочного світу» і т. ін. Іграшка має бути красивою і цікавою для учнів. Цю іграшку можна використовувати тільки в пісочниці або (у деяких виняткових випадках) на заняттях, оскільки через неї оголошуються усі правила поведінки, заборони і заохочення. Пісочна фея запрошує учнів до себе у гості, в пісочницю. Учні розглядають саму пісочницю (її форму, колір, матеріал, з якого зроблена пісочниця), їм спеціально вказується на символічне позначення неба, води і землі. Можна відразу придумати ритуал вітання (звук дзвоника, певний рух). Також діти за допомогою Пісочної феї позначают для себе деякі правила поведінки в пісочниці. (Додаток №2)

  1. Не можна навмисно викидати пісок з пісочниці.

  2. Не можна кидати пісок в інших.

  3. Після заняття в піску потрібно помити руки.

Варто розмістити правила біля пісочниці.

Потім учні говорять про те, які ігри і заняття в піску можуть приносити задоволення і радість. Пісочна фея хвалить кожного, що висловилася, і пропонує пограти з нею в різні ігри. Заняття в пісочниці закінчуються ритуалом прощання.

Домашнє завдання. Для закріплення правил поведінки в пісочниці учні можуть самостійно або за допомогою дорослого символічно зображувати їх на аркуші паперу. Найбільш вдалий варіант можна помістити поряд з пісочницею.

Інструкція для створення пісочної картини

Ви — мудреці. Одного разу ви відправилися в подорож. Вам хотілося відшукати таке місце на землі, яке було б ще не освоєне людиною. Ви довго подорожували, зустрічали різних людей, бували в різних місцях. І ось одного разу ви побачили перед собою безкрайну пустелю. Сумнівів не було — ви знайшли те, що шукали. Розплющте очі і озирніться навколо: ви бачите пісок, але поряд з вами колекція мініатюрних фігурок. Ці герої, будиночки, тварини, рослини, машини, каміння, ракушки і багато що інше допоможуть вам змінити пустелю. Ви можете викликати дощ — полити пісок водою, — і тоді можуть з'явитися гори, горби, долини з піску. Вам підвладно розсунути піски — і знайти голубу воду. Так можуть з'явитися річки, озера, моря і океани. О, наймудріші! Перетворіть пустелю на квітучу країну і заселіть її тими, хто гідний жити в ній!

Учні підходять до пісочниці і починають процес перетворення пустелі. В середньому це займає 15-20 хв., протягом яких психолог уважно стежить за учасниками.

Спостереження за спільною працею.

Спостерігаючи за роботою в пісочниці, психолог збирає інформацію по чотирьох показниках:

  • характер взаємодії учасників гри між собою;

  • розподіл ролей в групі;

  • стиль поведінки кожного учасника гри;

  • цінності, об'єднуючі учасників гри.

Ці показники входять в поняття «стиль ситуативної комунікації». Стиль ситуативної комунікації відображає різноманіття взаємодій між учасниками в процесі створення пісочної композиції або іншої спільної діяльності, а також її обговорення. Послідовно розглянемо кожний показник.

Характер взаємодії учасників гри між собою

Учасники гри можуть співпрацювати між собою. Вони можуть заздалегідь домовитися про те, хто яку територію займає, що вони будують. Таким чином, кожний має свою територію в пісочниці, але загальна картина створюється авторами безконфліктно. Цей характер взаємодії ми позначимо як співпрацю, далі нам це потрібно для заповнення протоколу спостереження.

Припустимо, в пісочниці з'являються декілька автономних країн, які не заважають один одному (всі або хтось з учасників гри будуються один від одного). Іноді між ними є засоби комунікації (дорогі, мости, переходи), але трапляється, що вони взагалі відсутні. Буває, що два члени групи знаходяться між собою в конфронтації, а інший (або двоє інших) спокійно будують свої світи. Іноді хтось створює свою «паралельну країну», тоді як інші учасники будівництва демонструють співпрацю. В даному випадку можна фіксувати «паралельну гру».

Але нерідко прихований конфлікт переходить в пісочниці в явну форму. І тоді ми говоримо про конфронтацію між учасниками гри або окремими її членами. Якщо в групі знаходяться два або більш лідера, може спостерігатися відкрите протистояння і навіть вибухнути конфлікт. При цьому група може спонтанно розділитися на підгрупи. В даному випадку в протоколі фіксується конфронтація.

«Боротьба за територію» може проходити як драматично, так і мирно. Наприклад, один учасник гри розставляє свої фігурки по всій території пісочниці, кажучи про те, що він покращує цей світ. Але тим самим він фактично «контролює територію».

Відзначимо, що психолог тільки спостерігає за учнями, не даючи їм оцінку, і прагне визначити ресурси їх взаємодії один з одним.

Розподіл ролей

Спостерігаючи за грою в пісочниці, можна визначити розподіл ролей в корекційній групі. Звичайно відразу виявляються лідери, які починають пропонувати, диктувати, нормувати і інше. Таким чином яснішає не тільки лідер, але і його спрямованість, творча або руйнівна, а також стиль керівництва, демократичний або авторитарний.

Спостерігаючи за спонтанним розподілом ролей, психолог виявляє також і зв'язки між членами групи. Набирається матеріал для соціометрії.

Стиль поведінки кожного учасника

У групі людина може проявити себе з несподіваної сторони. Цей показник буде інформаційний тільки в тому випадку, якщо психолог має нагоду індивідуального спілкування з учасниками.

Цінності, об'єднуючі учасників

Фігурки або елементи ландшафту, символізуючи загально-групові цінності, розташовуються в центрі. Що може об'єднати різних людей? Задоволення і розваги — в центрі ми побачимо фігурки, що розважаються. Духовні цінності — там займуть свої місця ангел, храм, мудрець, вчитель. Прагнення до успіху і прояву себе — відповідно, гора і фігурки. Так чи інакше в центрі групової картини розташовується щось загальне для всіх. Також важливо відзначити, хто запропонував центральну композицію і фігурки. Як правило, ця людина виконуватиме особливу роль в житті команди.

Якщо центр групової композиції порожній, то або група ще не знайшла загальні цінності, або рівень взаємодії між її учасниками достатньо поверхневий, або відбувається щось, що потребує додаткового вивчення психолога.

Обговорення

  • Розкажіть про країну, яку ви створили, і про історію її виникнення?

Цікаво, хто починає розповідь про картину. Як правило, це або лідер групи, або той, хто був максимально залучений в процес створення композиції. Першим вступає той, хто готовий брати на себе відповідальність за групу.

  • Хотілося б вам опинитися в цій країні?

Відповідь на це питання покаже, наскільки кандидати готові створювати комфортні для себе умови. Іноді деякі учасники ігри говорять про те, що їм не хотілося б потрапити в цю країну. Це сигнал — їм некомфортно в групі. Наскільки це серйозно, покажуть інші спільно створені пісочні картини.

  • Чи хотілося вам щось змінити в цьому світі?

Якщо більшість кандидатів хоче щось змінити в цьому світі, то це свідчить про їх незадоволеність загальним результатом.. Мабуть, їм некомфортно. Чи піддається ця обставина корекції чи ні, покажуть подальші зустрічі.

Внести зміни схотів один кандидат. Як він поведеться далі? Чи він наполягатиме на змінах, чи радитиметься з групою, або вважатиме за краще внести свої зміни відразу, поки коментує їх? Якщо кандидат починає нав'язувати свою лінію, то перед нами потенційне джерело напруги в групі, її «слабка ланка».

  • Що б вам хотілося узяти для себе з цієї країни в реальний світ: ідею, стан, думку, відчуття, враження?

Відповідь на це питання покаже групову цінність, рівень їх залученої в групову діяльність.

Учасники гри можуть обмінятися і іншими враженнями, після чого психолог просить їх розібрати картину і розрівняти пісок.

Для того, щоб зробити загальний висновок щодо життєздатності групи, психологу потрібно від чотирьох до семи занять.

Відзначимо, що ігри в пісочниці не тільки діагностичні, але і тренують навики взаємодії один з одним, формують комунікативну культуру. Пісочні композиції також підкажуть цікаві ідеї в практиці.

  1. Гра «До побачення, пісочку»!

Психолог від імені феї просить «ніжно, а потім сильно попрощатися з піском», тобто різними способами дотронутися до піску.

Психолог: «А зараз прошу привітатися з пісочком у різни й спосіб»:

  • Учень доторкається до піску по черзі пальцями однієї руки, потім другої руки, потім усіма пальцями одночасно.

  • Учень легко з напругою стискує кулачки з піском, потім повільно висипає його в пісочницю.

  • Учень доторкається до піску усією долонькою — внутрішньою, потім зовнішньою її стороною.

  • Учень перетирає пісок між пальцями, долонями. У останньому випадку можна ввести сюрпризний момент — заховати в піску маленьку плоску іграшку «з тобою захотів привітатися один з мешканців піску -.».

Пісочок у відповідь також хоче «попрощатися» з учнями. Пісочним дощиком! Психолог набирає у кулак пісок і поволі сипле його на руку учнів. Пісочок може «привітатися» з кожним пальчиком окремо – тоді психолог сипле пісочок на окремі пальчики.

Для того щоб урізноманітнити гру, можна запропонувати учням заплющити очі й покласти на пісок долоню з розчепіриними пальчиками; психолог сипле пісок на який-небудь палець, а учень заплющивши очі, називає цей палець.Учні можуть мінятися ролями і самі один-одному сипати пісок відгадуючи пальчик.
Обговорення

  • Чи сподобалось вам наше заняття?

  • Які були ваші відчуття?

  • Що сподобалось під час нашого заняття?

  • Що найбільше запамяталося?

Схожі:

Тема по програмі
Організаційний момент. Привітання, перевірка готовності учнів до заняття, перевірка присутніх
Тема по програмі
Організаційний момент Привітання, перевірка готовності учнів до заняття, перевірка присутніх
Заняття №5 Привітання психолога. Правила поводження в пісочниці
Учень обернувшись відповідає кого тут бракує. Гра може уcкаднюватися, якщо додати ще якусь тварину без відома учня. За аналогічним...
14 лютого 2013 року в Нікопольському професійному ліцеї був відсвяткований
В холі ліцею учні дарували музичні привітання, читали вірші про кохання та активно брали участь у веселих конкурсах!
ПЛАН-КОНСПЕКТ проведення заняття з тактичної підготовки з начальницьким...
ТЕМА ЗАНЯТТЯ №2 : Гасіння пожеж на об’єктах елеваторно-складского господарства, млинових і комбікормових підприємствах
Правила техніки безпеки під час роботи на комп’ютері. Мета
Привітання з класом. Перевірка присутності учнів, організація класу до роботи, створення позитивної емоційної атмосфери
Тема заняття: Модель здоров’я. Мета заняття
Мета заняття: розширити інформацію про поняття «здоров’я», та фактори, що впливають на його формування
Урок-змагання «Бережіть рептилій» Біологія, 8 клас Мета
Зібрати з фрагментів зображення плазуна, назвати його. Це і буде емблемою команди. Приготувати привітання для команди-суперника....
Чи Ісус XРИСТОС надалі SUPER star
Пережитком минулого у Європі по­ступово стають традиційні різдвяні привітання, котрі змінено на політично коректні. На приклад англійське...
Програми роботи гуртка МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА ЗАНЯТТЯ ГУРТКА
У методичній розробці заняття «Програмне забезпечення для опрацювання мультимедійних даних Windows Movie Maker. Створення кліпів»...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка