ПЕРЕЛІК ОРІЄНТОВНИХ ПИТАНЬ ДЛЯ ПІДГОТОВКИ ДО СЕМЕСТРОВОГО ЕКЗАМЕНУ З ПСИХОЛОГІЇ
Загальне поняття про психологію, її предмет та завдання. психологія як наука і навчальний предмет, її значення.
Диференціація психології на окремі наукові галузі. Місце психології в системі наук.
Методи психології: характеристика основних (спостереження, експеримент) та допоміжних методів (бесіда, анкетування, інтерв’ю, соціометрія, психолого-педагогічний експеримент, аналіз процесу і результатів діяльності).
Поняття про особистість. Біологічне і соціальне в структурі особистості.
Психологічні характеристики особистості і стійкість, єдність, активність.
Спрямованість особистості: потреби, мотиви, інтереси, моральний ідеал, переконання.
Поняття про діяльність. Структура діяльності.
Види діяльності: ігрова, трудова, навчальна.
Поняття про уміння і навички, їх значення. Процес утворення умінь і навичок. Взаємодія навичок.
Звички: позитивні і негативні. Боротьба з негативними і виховання позитивних звичок.
Поняття про увагу. Фізіологічні основи уваги.
Види уваги: мимовільна, довільна, після довільна.
Основні властивості уваги: зосередженість, стійкість, переключення, розподіл, обсяг.
Розвиток і виховання уваги у школярів.
Загальне поняття про відчуття. Фізіологічна основа відчуттів.
Види відчуттів, класифікація їх.
Властивості відчуттів: якість, інтенсивність. Пороги відчуттів і чутливості аналізаторів. Адаптація.
Поняття про сприймання. Фізіологічні основи сприймання.
Основні види та властивості сприймання.
Поняття про пам’ять. Значення пам’яті в житті та навчальній діяльності. Фізіологічні основи пам‘яті.
Асоціації, їх види: прості і складні. Прості асоціації: за схожістю, за суміжністю, за контрастом.
Процеси пам’яті.
Види пам’яті, їх класифікація. особливості рухової, музичної та обраної пам‘яті.
Індивідуальні відмінності пам’яті: швидкість, точність, міцність, готовність до відтворення. Типи пам’яті: наочно-образний, словесно-логічний, проміжний. Розвиток і виховання пам’яті у дітей.
Поняття про мислення. Фізіологічні основи мислення і мовлення. Зв’язок мислення і мовлення.
Операції мислення і порівняння, аналіз, синтез, абстрагування, узагальнення, конкретизація.
Основні форми мислення: поняття, судження, умовиводи.
Індивідуальні особливості мислення (якості розуму) самостійність, широта, глибина, гнучкість, швидкість, критичність. Розвиток мислення і мовлення у дітей.
Поняття про уяву. Значення уяви в житті та навчальній діяльності. Фізіологічні основи уяви.
Види уяви: мимовільна і довільна, творча і відтворююча; мрія як особливий вид уяви. Розвиток уяви у дітей.
Поняття про емоції і почуття. Фізіологічні основи почуттів і емоцій. Зовнішнє вираження емоцій і почуттів.
Особливості емоцій: позитивні і негативні емоції, астенічні і астенічні, настрій, афекти, стреси, пристрасті.
Поняття про волю, її значення в житті та навчальній діяльності. Фізіологічні основи вольових дій.
Види вольових дій: мимовільні і довільні. Аналіз вольових дій.
Вольові якості особливості: самостійність, цілеспрямованість, рішучість, наполегливість, витримка, мужність, сміливість, дисциплінованість.
Поняття про темперамент. Фізіологічні основи темпераменту.
Психологічна характеристика темпераментів.
Врахування темпераментів в навчально-виховній роботі.
Поняття про характер. Фізіологічні основи характеру. Типове та індивідуальне в характері.
Риси характеру. Формування характеру і шляхи його виховання.
Поняття про здібності. Здібності і діяльність. Природні передумови розвитку здібностей.
Види здібностей. Ранній прояв здібностей у дітей.
|