ЛЬВІВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ


Скачати 58.15 Kb.
Назва ЛЬВІВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
Дата 16.03.2013
Розмір 58.15 Kb.
Тип Лекція
bibl.com.ua > Психологія > Лекція
ЛЬВІВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ
Кафедра практичної психології та педагогіки

Лекція з психології

для підготовки бакалаврів

за напрямом підготовки 6.170203 Пожежна безпека


Тема 5.1.

„ Особистість. Самооцінка та рівень домагань Розлади особистості. ”

Підготував:

Заступник начальника кафедри ППтаП

підполковник служби ц.з.

Слободяник В.І.
План:

Вступ.

Основна частина

  1. Проблема особистості в психології.

  2. Я-концепція особистості.

1.1.Визначення Я-концепції.

    1. 1.2Компоненти та складові Я-концепції.

    2. 1.3Етапи формування-концепції.

  1. Самооцінка та рівень домагань особистості.

  2. Система психологічних захистів Я.

5. Спрямованість особистості.

6. Локус-контроль особистості.

Висновки


Я-концепція особистості.

Визначення Я-концепції. Кожна людина має якесь уявлення про себе. Воно формується протягом життя, де особливу роль відіграє сім’я, оскільки саме в сім’ї формується такі механізми як довіра чи недовіра до світу, впевненість у собі чи почуття вини, самостійність, тощо. Уявлення про себе репрезентується у Я-концепцію - відносно стійку, біль чи менш усвідомлену систему уявлень людину про себе, на основі якої вона будує взаємодію з навколишнім світом. Я-концепція – це цілісна структура (у хворих на шизофренію вона, наприклад, порушена). Проте ця структура має і певні протиріччя, оскільки те, що ми думаємо про себе і те, що миє насправді – це не одне і теж.

Компоненти Я-концепції.

  1. когнітивний – образ своїх якостей, здібностей, зовнішності, соціальної значущості, тощо.

  2. емоційний – самоповага, себелюбство, самоприниження.

  3. оціночно-вольовий – прагнення підвищити самооцінку, завоювати повагу

Складові Я-концепції. Дана структура є наслідком взаємодії людини і суспільства і має свої складові:

  • реальне Я- уявлення про себе у теперішньому часі

  • ідеальне Я – те, чим людина на його думку має бути (з моральної сторони)

  • динамічне Я – то, чим людина планує стати (усвідомлюючи власні недоліки)

  • фантастичне Я – то, чим людина б хотіла стати, якщо б це було можливим.

Самооцінка та рівень домагань особистості.

Визначення поняття самооцінки. У психологічній структурі людини важливу роль відіграє самооцінка особистості. Самооцінка – це оцінка людиною самого себе, своїх рис. Вона більш вузьке поняття ніж Я-концепція, оскільки стосується оцінювання у даний момент. Об’єктом оцінювання людини можуть бути як її моральні якості, фізичні, здатності та риси характеру, так і поведінка, взаємини з іншими людьми, свої вчинки.

Існує формула самооцінки :

Самооцінка = я реальне / я ідеальне,

де Я-реальне – уявлення про себе на теперішній час, а Я-ідеальне – те, якою людина повинна стати на її думку.

Самооцінка сильно впливає на таки сфери розвитку як моральність, успішність, рівень домагань.

Типи самооцінки. Загалом, виділяють три типи самооцінки:

  • підвищену (коли людина себе занадто високо цінує себе і необєктивно себе оцінює, що викликає такі прояви як самонадіяність, опірність критики, нездатність прислухатися до іншої точки зору).

  • занижену (коли людина надто низько себе цінить, що викликає такі прояви як невпевненість у собі, нездатність відстояти свою точку зору, небажання брати на себе відповідальність, тощо).

  • адекватна самооцінка - більш-менш реальне оцінювання людиною своїх властивостей. Такий тип самооцінки є найбільш оптимальним, і формується у сімях з позитивним ставленням до дитини як до друга.

Рівень домагань. Самооцінка тісно пов’язана з рівнем домагань особистості- тим, чого людина прагне досягнути у своєму житті. Проблемами самооцінки та рівнем домагання займався видатний англійський філософ У.Джеймс він вивів таку формулу:

Самооцінка == успіху/ рівень домагань.

Розходження між рівнем домагань і реальними можливостями людини веде до емоційної напруги, психічних зривів, неврозів.

Типи рівня домагань:

  • дуже високий (призводить до нервових зривів)

  • незначно завищений (найбіль оптимальний, при ньому людина прагне досягнути якихось успіхів)

  • посередній (коли людину задовольняє існуюча ситуація)

  • занижений (коли людина не хоче ставити собі навіть можливих цілей)

Самооцінка не є сталою вона змінюється від обставин.

Спрямованість особистості.

Визначення спрямованості. У структурі особистості виділяють ще одну важливу властивість: спрямованість. Спрямованість – це сукупність стійких мотивів, які орієнтують діяльність особистості. Вона проявляється у світосприйнятті, духовних потребах, практичних діях. Спрямованість – стала риса особистості, вона мало змінюється протягом життя.

Радянський психолог Д.Клімов виділяє наступні типи спрямованості:

  • спрямованість на себе

  • спрямованість на завдання

  • спрямованість на спілкування

Локус-контроль особистості.

Локус-контроль – це якість, яка характеризує схильність людини приписувати відповідальність за свої вчинки або собі (інтернальний-внутрішний) або зовнішнім обставинам та іншим людям (екстернальний –зовнішній). Проблемою локус-контролю займався психолог Д.Роттер: він визначив дану властивість, розробив опитувальник для діагностики локус-контролю не лише по інтернальності-екстернальності, але й по локус-контролю у різних сферах життя (роботі, хворобі, сімейних стосунках, тощо)

Якщо у людини домінує зовнішній контроль, то у неї проявляються такі риси як невпевненість, неврівноваженість, тривожність, підозріливість. Якщо у людини домінує внутрішній контроль, то у неї проявляються такі рис як впевненість в собі, настойчивість у досягненні мети, врівноваженість, комунікабельність.
ЗАКРІПЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ:

  1. Що таке я-концепція особистості?

  2. Які є компоненти я-концепції?

  3. Які є складові я-концепції?

  4. Що таке спрямованість особистості?

  5. Які види є спрямованості особистості?

  6. Що таке самооцінка особистості?

  7. Що таке рівень домагань особистості?

  8. Які є види локус-контролю особистості?



Рекомендована література.

Основна література:

  1. Варій М.Й., Козяр М.М., Коваль М.С. Військова психологія та педагогіка: посібник / За заг. ред. М.Й.Варія. – Львів: Вид-во “Сполом”, 2003. – 624 с.

  2. Гамезо М.В., Домашенко И.А. Атлас по психологии: Информац.-метод. матер. к курсу «Общ.психология». – М.: Просвещение, 1986. – 272 с.

  3. Загальна психологія: підручн. для студ. вищ. навч. закл./ за заг. ред. акад. С.Д.Максименка. – К.: Форум, 2000.

  4. М’ясоїд П.А. Загальна психологія: Навч. посібн. – К.: Вища школа, 2001. – 487 с.

  5. Немов Р.С. Психология: В 3 кнг. – М.: Владос, 1995. – Кн.1.- 576с.; Кн.2.-496с.; Кн.3. – 510с.

  6. Психология. / Под ред. Рудика П.А. – М.: «Физкультара и спорт», 1974. – 512с.

  7. Общая психология / Под ред. А.В.Петровского. – М.: Просвещение, 1986. – 464 с.



Додаткова література:

  1. Бурлаков Ю.А. Механизмы речи и мышления. - М.: Изд-во Моск.ун-та, 1995. – 64с.

  2. Зейгарник Б.В. Патология мышления. - М.: Изд-во Моск.ун-та, 1962. – 250с.

  3. Хрестоматия по общей психологии. Психология мышления. /Под ред. Ю.В.Гиппенрейтер, В.В.Петухова. - М.: Изд-во Моск.ун-та, 1981. – 400с.

  4. Леонтьев А.Н. Основы теории речевой деятельности.- М.: Наука, 1974. – 368с.

  5. Лурия А.Р. Речь, мышление. – М.: Изд-во Моск. ун-та, 1975. – 119 с.

Схожі:

Три ВНЗ Львівщини : Львівський державний університет фізичної культури...
Підведені підсумки XXVII літньої Всесвітньої універсіади, яка проходила з 6 по 17 липня 2013 року в російському місті Казані та Х1...
Дніпропетровський державний університет внутрішніх справ
Робоча програма навчальної дисципліни «Земельне право» для студентів 3 курсу юридичного факультету ННІ Права та безпеки денної форми...
МЕТОДИЧНІ ПОРАДИ З ОСНОВ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ ДІТЕЙ
Навчання дітей основ безпеки життєдіяльності є одним із пріоритетних напрямів освітнього процесу
УНІВЕРСИТЕТ БАНКІВСЬКОЇ СПРАВИ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ ЛЬВІВСЬКИЙ...
Львівського інституту банківської справи Університету банківської справи НБУ проводить VІ Міжнародну студентську наукову конференцію...
УНІВЕРСИТЕТ БАНКІВСЬКОЇ СПРАВИ НАЦІОНАЛЬНОГО БАНКУ УКРАЇНИ ЛЬВІВСЬКИЙ...
Львівського інституту банківської справи Університету банківської справи НБУ проводить VІ Міжнародну студентську наукову конференцію...
МВС України Львівський державний університет внутрішніх справ ЛЕКЦ І Я
Характеристика небезпечних геологічних процесів і явищ, заходи щодо запобігання їх виникнення та інженерна підготовка території
ОСНОВИ ІНФОРМАЦІЙНОЇ БЕЗПЕКИ
Міністерство транспорту та зв'язку України Державний університет інформаційно-комунікаційних технологій
0 2 1 «ЗАТВЕРДЖУЮ» Перший проректор з навчальної та методичної роботи доктор юридичних наук
Ситар І. М. – кандидат юридичних наук (Львівський державний університет внутрішніх справ)
МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ'Я УКРАЇНИ ЛЬВІВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ МЕДИЧНИЙ УНІВЕРСИТЕТ
Хворий скаржиться на тривалий біль, постійного характеру в ділянці 36 зуба, який посилюється при пережовуванні їжі; неприємний запах...
МІНІСТЕРСТВО ВНУТРІШНІХ СПРАВ УКРАЇНИ ЛЬВІВСЬКИЙ ДЕРЖАВНИЙ УНІВЕРСИТЕТ...
ЗАГАЛЬНІ ЗАСАДИ ДОСЛІДЖЕННЯ ПРОБЛЕМИ МОРАЛЬНОСТІ ЯК ОБ’ЄКТА КРИМІНАЛЬНО-ПРАВОВОЇ ОХОРОНИ
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка