2. Юридичні властивості конституції


Скачати 395.75 Kb.
Назва 2. Юридичні властивості конституції
Сторінка 1/4
Дата 15.03.2013
Розмір 395.75 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
  1   2   3   4

  1. Поняття та функції конституції.

Юридична конституція - це система правових норм, які закріплюють засади конституційного (державного) ладу, встановлюють найвищі правові гарантії прав і свобод людини і громадянина, визначають систему, принципи організації та функціонування органів публічної влади (органів державної влади і органів місцевого самоврядування), встановлюють територіальний устрій держави.

Функції конституції - це основні напрямки її впливу на суспільні відносини, які обумовлені соціальним призначенням конституції. Основні з них:

- юридична функція, пов'язана з тим, що конституція є основним джерелом права, вона має найвищу юридичну силу (формально-юридична конституція), є базою чинного законодавства і визначає всю систему правового регулювання в суспільстві;

- політична функція полягає в тім, що конституція встановлює основи організації публічної влади, визначає основні принципи політичної діяльності, функціонування інститутів політичної системи суспільства;

ідеологічна функція полягає у виховній ролі конституції, яка встановлює взаємовідносини держави з людиною, інститутами громадянського суспільства на основі їх взаємної відповідальності. У конституції держави чітко формулюються ті духовні цінності, на які вона орієнтована - свобода людини, непорушність прав і свобод людини і громадянина, демократія тощо.

2. Юридичні властивості конституції.

Конституція України — це особливий нормативно-правовий акт — Основний Закон Української держави.

Конституція України — це найвищий за юридичною силою правовий акт. Вона закріплює організацію органів, що здійснюють публічну владу на основі принципу народного суверенітету, їх взаємовідносини між собою та людиною і громадянами. Відзначаючи найвищу юридичну силу Конституції України, в Основному Законі зазначається, що всі інші нормативні акти державних органів видаються на основі і відповідно до Конституції України.

Конституція України — це безпосередньо чинне право. Конституція, всі її статті набирають чинності після її затвердження згідно з існуючим порядком, як правило, у повному обсязі без будь-яких обмежень. Конституція містить норми, які одночасно можуть бути основою галузевих правових норм, тобто Конституція є базою поточного законодавства.

Конституція України має установчий характер - властивість Конституції наділяти певні суб'єкти (органи, організації, посадові особи) конкретними правами та обов'язками.

Властивістю Конституції України є особливий порядок її прийняття, доповнення і зміни. Так, відповідно до ст. 154 Конституції України законопроект про внесення змія до Конституції України може бути поданий до Верховної Ради України Президентом України або не менш як третиною народних депутатів України від конституційного складу Верховної Ради України.

  1. Напрями та етапи конституційної реформи в Україні.

На думку глави держави, пріоритетними напрямами реформування Конституції є:

— посилення конституційних гарантій прав і свобод громадянина, реального забезпечення захисту цих прав і свобод, у тому числі через суд;

— розширення конституційного регулювання інститутів безпосередньої демократії;

— підвищення ефективності функціонування державного механізму;

— реформування територіального устрою держави і місцевого самоврядування;

— визначення зовнішнього курсу України у процесах світової та європейської інтеграції.
Реформування Конституції є достатньо складним правотворчим процесом. Він передбачає уточнення конституційно-правової фіксації питань, які є найважливішими для нашого суспільства на сучасному етапі розвитку. Це насамперед питання виборчих прав громадян, удосконалення діяльності судової системи, пошуку оптимальної для нашої держави моделі реалізації на практиці доктрини поділу влади тощо.

Принциповим завданням сучасної держави є надання громадянам права брати участь в управлінні справами суспільства та формуванні вищих державних органів шляхом виборів.

4. Порядок внесення змін та доповнень до К.У.

Найважливіші конституційні інститути (основи конституційного ладу, основи виборчої системи, процедура внесення змін до Конституції), які регламентуються розділом І «Загальні засади», розділом III «Вибори. Референдуми», розділом XIII «Внесення змін до Конституції України») можуть бути змінені лише в такому порядку:

-    проект внесення змін до цих розділів вносить Президент або не менше 2/3 народних депутатів від конституційного складу Верховної Ради (тобто 300 народних депутатів);

-    за проект повинні проголосувати не менше 2/3 від конституційного складу Верховної Ради;

-    дане рішення повинно бути підтверджене на Всеукраїнському референдумі.
5. Поняття та принципи громадянства України

Громадянство - це особливий правовий зв'язок між особою і державою, що породжує для них взаємні права і обов'язки.

принцип єдиного громадянства.

принцип запобігання виникненню випадків без громадянства (апатризму).

принцип неможливості позбавлення громадянина України громадянства України.

принцип рівності перед законом громадян України

принцип збереження громадянства України.
6. Особисті права та свободи людини та громадянина України

Особисті (громадянські) права і свободи людини — це закріплені правом можливості фізичного існування і духовного розвитку людини. 

Особистими правами володіють всі проживаючі на території України індивіди незалежно від свого правового стану (громадяни України, іноземні громадяни .

Конституція України містить такий перелік особистих (громадянських) прав людини: 

1) право на вільний розвиток особистості.
2) право на життя.
3) право на повагу людської гідності.
4) право на свободу і особисту недоторканність.
5) недоторканність житла.
6) таємниця листування, телефонних переговорів, телеграфної та іншої кореспонденції.
7) невтручання в особисте і сімейне життя.
8) свобода пересування, вільний вибір місця проживання, право на вільний в’їзд в Україну і виїзд з України.
9) свобода світогляду і віросповідання.

7. Політичні права та свободи людини і громадянина України.

Політичні права і свободи громадян України - це конституційно визначена міра можливої політичної поведінки особи, насамперед участі у безпосередньому народовладді, здійсненні державної влади і місцевого самоврядування, в яких особа виступає передовсім як громадянин України, учасник суспільно-владних відносин.

Особливістю політичних прав і свобод людини і громадянина є те, що, за винятком права на об'єднання в неполітичні організації і права на індивідуальні та колективні звернення, вони належать виключно громадянам України, які досягли 18 років і набули повної правосуб'єктності.

Ще однією особливістю політичних прав і свобод громадян України є високий ступінь їх гарантованості не лише на національному, а й на міжнародному рівні.

До політичних прав і свобод громадян України, закріплених Констітуцією, відносяться:

1) право об'єднання в політичні партії, громадські організації та профспілки (Ст.36);

2) громадянство (Статті 4, 25,26);

3) свобода слова, думки, поглядів та переконань (Ст. 34);

4) право обирати та бути обраним (Ст. 38);

5)право на погашення збитків, спричинених незаконними діями посадових осіб (Статті 32, 62);

6) право на оскарження дій посадових осіб, установ, організацій і т.п. (Ст.55)
8. Економічні, соціальні і культурні права та свободи людини та громадянина України

Конституція України фіксує такі економічні, соціальні, культурні права і свободи: право власності і право громадян України користуватися об'єктами права державної та комунальної власності (ст. 41); право на підприємницьку діяльність (ст. 42); право на працю, на належні, безпечні і здорові умови праці, на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом, право на захист від незаконного звільнення та на своєчасне одержання винагороди за працю (ст. 43); право тих, хто працює, на страйк (ст. 44); право кожного, хто працює, на відпочинок (ст. 45); право громадян України на соціальний захист (ст. 46); право на житло (ст. 47); право на достатній життєвий рівень (ст. 48); право на освіту, право громадян України безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах і право громадян України, які належать до національних меншин, на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови (ст. 53); право громадян України на свободу літературної, художньої, наукової і технічної творчості, на результати своєї інтелектуальної, творчої діяльності та на захист інтелектуальної власності (ст. 54).

9. Гарантованість прав та свобод людини та громадянина України

Права і свободи людини і громадянина, гарантовані Конституцією України
          
Кожній людині має бути забезпечена можливість користуватись основними правами і свободами. Держава зобов'язана гарантувати реальне здійснення цих прав і свобод усіма доступними їй засобами.

10. Конституційні обов’язки людини та громадянина України

Обов'язки є невід'ємною складовою частиною (елементом) конституційно-правового статусу людини і громадянина.

1. Обов'язок дотримуватися Конституції і законів України.

2. Обов'язок захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів.

3. Обов'язок охорони культурної спадщини, відшкодовування завданих збитків передбачений ст. 66 Конституції України.

4. Обов'язок не заподіювати шкоди природі передбачається ст. 66 Конституції України.

5. Обов'язок поважати честь і гідність інших людей, не посягати на їхні права і свободи.

6. Обов'язок набуття повної загальної середньої освіти.

7. Обов'язок піклування про дітей та про непрацездатних батьків передбачений у ст. 51 Конституції України.

Водночас, конституційним обов'язком є піклування повнолітніх дітей про своїх непрацездатних батьків.

8. Обов'язок сплати податків і зборів вперше передбачений у ст.67 Конституції України.
11. Гарантії прав та свобод людини та громадянина України

Система гарантій конституційних прав і свобод представлена загальними і спеціальними (юридичними) гарантіями. Загальні гарантії визначаються рівнем розвитку основних сфер суспільного і державного життя - політичної, економічної, соціальної, культурної (духовної) та інших.

Спеціальні юридичні гарантії конституційних прав І свобод людини і громадянина в Україні представлені нормативно- та організаційно-правовими механізмами реалізації цих прав і свобод.

12. Поняття суверенітету та його види

Сувереніте́т — виключне право здійснювати владу у певній державі (рідше — на окремій території, над окремою групою осіб) незалежно від будь-кого (відповідно суверенітет частково тлумачиться як «повна незалежність»).

Розділяють три види суверенітету:

державний;

народний;

національний.
13. Форми здійснення безпосереднього народного волевиявлення.

Форми безпосередньої демократії — це способи і засоби безпосереднього здійснення влади народом або його частиною, які унеможливлюють передання владних повно­важень будь-яким органам чи особам. Згідно зі ст. 69 Конституції України основними формами народного волевиявлення є вибори та референдум.

1. Пряма і представницька демократія як форми здійснення народовладдя

У ст. 5 Конституції України зазначається, що носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Він здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та місцевого самоврядування. Отже, народовладдя в Україні здійснюється у двох формах: а) прямої (безпосередньої) демократії, коли народ виражає свою волю у визначених Конституцією і законами процесуальних формах; б) представницької демократії, тобто через своїх представників, яких народ обирає до органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

14. Поняття та види виборів.

Вибори - це демократичний спосіб формування, періодичної чи позачергової зміни персонального складу органів державної влади або підтвердження повноважень на новий строк, процедура призначення посадових осіб через волевиявлення дієздатних осіб шляхом голосування за кандидатів, висунутих відповідно до встановлених законом правил і процедур.

В Україні проводяться такі види виборів:

1) президентські, що можуть бути:

а) черговими — проводяться у зв’язку із закінченням консти­туційного строку повноважень президента України і відбу­ваються в останню неділю останнього місяця п’ятого року повноважень президента України. Вони призначаються Вер­ховною радою України не пізніш як за сто тридцять днів до дня виборів; виборчий процес розпочинається за сто двадцять днів до дня виборів;

б) позачерговими — проводяться у зв’язку із достроковим при­пиненням повноважень президента України у випадках, передбачених Конституцією України. Вони призначають­ся Верховною радою України в день припинення повнова­жень президента України, відбуваються в останню неділю дев’яностоденного строку з дня припинення цих повнова­жень; виборчий процес розпочинається з дня, наступного за днем призначення виборів;

в) повторними — призначаються Верховною радою України на підставі подання Центральної виборчої комісії.

2) парламентські, що можуть бути:

а) черговими — проводяться у зв’язку із закінченням консти­туційного строку повноважень Верховної ради України і не потребують окремого рішення про їх призначення; відбува­ються в останню неділю останнього місяця п’ятого року по­вноважень Верховної ради України.

б) позачерговими, що призначаються Верховною радою Украї­ни у разі дострокового припинення повноважень Верховної ради автономної республіки Крим, місцевої ради, сільського, селищного, міського голови;

в) повторними, що призначаються територіальною виборчою комісією у разі визнання виборів депутата (депутатів) у цьо­му окрузі недійсними або такими, що не відбулися, або у разі визнання особи такою, яка відмовилася від депутатського мандата.

г) проміжними, що призначаються територіальною виборчою комісією у разі дострокового припинення повноважень депу­тата, обраного в цьому одномандатному окрузі;

д) першими (у разі формування нових місцевих рад), що призна­чаються відповідно Верховною радою автономної республі­ки Крим, обласною, Київською або севастопольською місь­кою радою, якщо інше не передбачено законом.
  1   2   3   4

Схожі:

Методичні рекомендації Юридичні гарантії охорони прав і свобод громадян Луцьк-2012
Завдання та цілі юридичної відповідальності, спеціальні юридичні засоби, що забезпечують її справедливість визначають ступінь цінності...
Юридичні особи в міжнародному комерційному праві
Як правило, юридичні особи (Juristische Person, Personne civille, personne morale, corporation, legal person) це різноманітні підприємницькі...
Угода суперечить Конституції України
Немає сумніву, що недавнє домовлення між Україною і Російською Федерацією про продовження терміну перебування флоти РФ в Криму, суперечить...
УРОК №1 Тема. Початкові поняття геометрії. Властивості точок і пря­мих
Узагальнивши практичні знання і вміння учнів, сфор­мулювати властивості приналежності точок і прямих та властивості взаємного розміщення...
План. Завдання та принципи діяльності Конституційного Суду України....
Відповідно до ст. 147 Конституції України, Конституційний Суд є єдиним органом конституційної юрисдикції в Україні. Він вирішує питання...
Закону України «Про внесення змін до Конституції України»
Внести зміни до Конституції України (Відомості Верховної Ради України, 1996 р., №30, ст. 141; 2005 р., №2, ст. 44), виклавши її в...
УРОК №15 Тема. Узагальнення вивченого матеріалу з теми «Основні гео­метричні...
Про означення, властивості суміжних та вертикальних кутів; а також про означення, ознаки та властивості паралельних прямих; повторити...
ЮРИДИЧНІ АДРЕСИ ТА БАНКІВСЬКІ РЕКВИЗИТИ СТОРІН

ЗАТВЕРДЖУЮ
Поняття про товар, продукцію. Споживчі властивості товарів. Фактори, що формують споживчі властивості
8-й клас. ГЕОМЕТРІЯ
Чотирикутник, його елементи. Паралелограм та його властивості. Ознаки паралелограма. Прямокутник, ромб, квадрат та їх властивості....
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка