І. П. Голосніченко гл. 1, 2, 3; канд юрид наук


Скачати 2.02 Mb.
Назва І. П. Голосніченко гл. 1, 2, 3; канд юрид наук
Сторінка 1/13
Дата 18.04.2013
Розмір 2.02 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13
ББКб7.9(4УКР)301я73 Г64

Адміністративна відповідальність (загальні положення та правопорушен­ня у сфері обігу наркотиків): Навчальний посібник / За заг. ред. доктора юри­дичних наук, професора І.П. Голосніченка. — К.: КІВС, 2003. —112с.

Автори: д-р юрид. наук, проф. І.П. Голосніченко - гл.1, 2, 3; канд. юрид. наук Н.І. Золотарьова - §2 гл.4, гл.5; ад'юнкт Д.О. Штанько - § 1 гл.4.

Рецензенти:

Орзіх М.П. — академік АПН України, доктор юридичних наук, профе­сор;

Додін Є.В. — Заслужений діяч науки і техніки України, доктор юридич­них наук, професор.

У навчальному посібнику розглядається поняття ад­міністративної відповідальності, наводяться відомості про склад адміністративного проступку, адміністра­тивні стягнення, порядок їх накладення, характеристи­ку адміністративних проступків, що посягають на відно­сини у сфері обігу наркотичних засобів та психотроп­них речовин і порядок провадження у справах про адміністративні правопорушення. Конспективне змістовне тлумачення зазначених питань здійснюється з урахуванням положень Конституції та чинного зако­нодавства України станом на 1 серпня 2002 року, а та­кож окремих положень концепцій адміністративної ре­форми в Україні та реформи адміністративного права України. Призначений допомогти курсантам, слухачам і студентам юридичних вищих навчальних закладів і факультетів, працівникам правоохоронних органів в оволодінні навчальною дисципліною "Адміністратив­на відповідальність".

' Автори, 2003 © КІВС. 2003

ЗМІСТ

Вступ .................................................„....•...."."..—"""...."•".""•"•"""—"•"""•4

Глава 1. Поняття адміністративної відповідальності .......................———.—.—.—.—.."."—.—.—————.."———— 6

§1. Поняття адміністративної

відповідальності та її особливості................................................................. 6

§2. Адміністративний проступок як підстава адміністративної відповідальності............................................. 8

Глава 2. Адміністративні стягнення ...——.——...————.——————.—— 17

§1. Класифікація адміністративних стягнень.............................................. 17

§2. Види адміністративних стягнень............................................................ 18

§3. Порядок накладення адміністративних стягнень.................................. 24

Глава 3. Проблеми адміністративної відповідальності юридичних осіб ——..—..———.————————"———— 26

Глава 4. Адміністративні правопорушення,

що посягають на відносини у сфері обігу

наркотичних засобів та психотропних речовин ——.".———.——.———— ЗО

§1. Загальна характеристика наркотичних

засобів та психотропних речовин як

предметів адміністративних правопорушень ............................................. ЗО

§2. Юридична характеристика

адміністративних проступків,

що посягають на відносини у сфері обігу

наркотичних засобів та психотропних речовин......................................... 36

Глава 5. Провадження у справах про

адміністративні правопорушення, що

посягають на відносини у сфері обігу

наркотичних засобів та

психотропних речовин —...——.——.""——.—.—"—..——————————— 58

§1. Порушення справи про

адміністративний проступок ..................................................."••••."•"."•—• 58

§2. Попереднє адміністративне

розслідування проступків ................................................•••••••"••••.•••"•••••".•• 70

§3. Розгляд справ та винесення постанов ..................................................... 89

§4. Перегляд та виконання постанов у справах про адміністративні правопорушення....................................... 97

Висновки.................,..........................................""—."""""."—"—"—""—" 107

ВСТУП

Посібник присвячений розгляду питань адміністративної відповідальності в Україні. Студенти вищих закладів освіти юридичного профілю вивчають навчальну дисципліну "Адміністративна відповідальність". Слід зазначити, що навчальні плани цих навчальних закладів мають стислу кількість годин для вивчення означеної дисципліни, тому викладачам при складанні тематичних планів курсу, що читається із даної дисципліни, доводиться обмежуватись вивченням лише основних тем і всі інші теми студенти вивчають самостійно по Кодексу України про адміністративні правопорушення. Тому в посібнику розглядаються, насамперед, теми, що стосуються поняття адміністративної відповідальності, складу адміністративного проступку, поняття адміністра­тивних стягнень та їх видів, порядку накладення адміністративних стягнень.

Розглянуті також адміністративні проступки, що посягають на відноси­ни обігу наркотичних засобів та психотропних речовин.

Вхід України у світове співтовариство, відкриття "залізної завіси" та співро­бітництво із зарубіжними країнами, особливо країнами Близького Сходу, крім того, що дало позитивні наслідки для демократизації суспільних про­цесів, водночас негативно вплинуло на стан наркотичної ситуації у нашій державі. Як свідчать статистичні дані МВС України, протиправний обіг нар­котичних засобів та психотропних речовин, набуваючи все більш значних масштабів, стає досить суттєвим негативним соціальним явищем. Збільшуєть­ся кількість осіб, хворих на наркоманію або зловживаючих наркотичними засобами та психотропними речовинами. Якщо в 1980 році на обліку пере­бувало 4,3 тис. осіб, які зловживали наркотиками, то в 1990 році їх було вже 22.5 тис, в 1999 році - 86,6 тис, а в 2001 році -107,12 тис. осіб. Зростає кількість злочинів та інших правопорушень, пов'язаних з обігом наркотичних засобів та психотропних речовин. Саме це викликало занепокоєння Уряду України, який в Концепції реалізації державної політики у сфері боротьби з незакон­ним обігом наркотичних засобів" та психотропних речовин і прекурсорів на 2002-2010 роки окреслив заходи щодо боротьби з розповсюдженням нарко­мани'. Зростання кількості правопорушень у цій сфері пояснюється не тільки вказаним вище, але І багатьма іншими факторами. Це, передовсім, нечіткість правового регулювання відносин, пов'язаних з обігом наркотичних засобів та психотропних речовин та Їх правової охорони. Для посилення боротьби з наркоманією потрібна своєчасність прийняття різних законів та підзаконних актів. В Їх системі особливе місце посідають кримінальне- та адміністратив­но-правові акти. До цього часу не прийняті новий Кримінальний процесуаль­ний кодекс України, а також Кодекс України про адміністративні проступки. Дослідження показує, що саме останній нормативний акт потребує суттєвої переробки, адже окремі його положення не відповідають Конституції Украї­ни. Щоправда, боротьба з незаконним виробництвом, зберіганням, придбан­ням, збутом та Іншими суспільне небезпечними діяннями, пов'язаними з нар­котичними засобами та психотропними речовинами, здійснюється в межах кримінального та кримінально-процесуального законодавства. Однак адмін­істративно-правовий аспект цієї боротьби також має важливе значення, адже з допомогою адміністративно-лравових, у тому числі й адмшістративно-про-

цесуальних заходів, здійснюється профілактика злочинності у сфері обігу нар­котичних засобів та психотропних речовин, а також притягнення до відпов­ідальності за менш значні порушення правил обігу цих засобів.

Адміністративно-правова боротьба з такими негативними явищами, як не­законний обіг наркотичних засобів та психотропних речовин має організацій­ний і правоохоронний напрямки. Робота присвячена саме проблемі правоохо­ронній, де важливе значення мають процесуальні аспекти діяльності суб'єктів адміністративної юрисдикції. Для посилення адміністративно-правової бороть­би з проявами незаконного обігу наркотичних засобів та психотропних речо­вин, запобігання незаконному притягненню особи до адміністративної відпові­дальності має значення вдосконалення адміністративно-деліктного як матері­ального, так і процесуального законодавства та практики його застосування. Науковій розробці означених проблем у юридичній літературі не надавалося значної уваги. Ця проблема досліджувалась лише фрагментарне.

Незважаючи на значну кількість наукових досліджень, достатню кількість публікацій з питань адміністративної відповідальності взагалі й адмініст­ративного процесу, зокрема, продовжує залишатися багато проблемних, дискусійних, а також нєдосдіджених питань. Особливо це відчувається в процесі реформування адміністративного права, як однієї із провідних га­лузей українського права, де інститут адміністративної відповідальності й провадження у справах про адміністративні правопорушення займає важ­ливе місце. Залишаються недослідженими особливості адміністративної відповідальності за проступки, що посягають на відносини, врегульовані правилами обігу наркотичних засобів та психотропних речовин.

Адміністративно-процесуальні відносини провадження у справах про незаконний обіг наркотичних засобів та психотропних речовин необхідно реформувати або заново врегулювати нормами адміністративно-деліктно­го процесуального права, з урахуванням їх обумовленості нормами матері­ального адміністративного права.

Сформульовані та викладені в посібнику положення, узагальнення, вис­новки і рекомендації мають як загальнотеоретичне, так і прикладне значення для науки адміністративного права і практики застосування його норм, ос­кільки розширюють та поглиблюють розуміння адміністративної відпові­дальності та адміністративного процесу в цілому, особливостей провадження в справах про адміністративні правопорушення у сфері обігу наркотичних засобів та психотропних речовин зокрема.

Теоретичне значення підготовленого посібника полягає в тому, що зроб­лені в ньому висновки та пропозиції можуть вважатися певним внеском у теорію адміністративного права. Особливо це стосується вирішення таких важливих проблем, як розширення видів суб'єктів адміністративного про­ступку, введення поняття попереднього адміністративного розслідування в справах про незаконний обіг наркотичних засобів та психотропних речо­вин, розкриття його змісту тощо.

У посібнику також сформульовані практичні рекомендації, у тому числі пропозиції законодавчого характеру, спрямовані на підвищення ефектив­ності діяльності правоохоронних органів у боротьбі з незаконним обігом наркотичних засобів та психотропних речовин.

ГЛАВА 1. ПОНЯТТЯ АДМІШСТРА ТИВНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ

§1. Поняття адміністративної відповідальності та її особливості

Як уже зазначалося у вступі, адміністративна відповідальність — це інсти­тут адміністративного права, притаманний цій галузі права країн Східної Європи. Законодавство країн Заходу під адміністративною відповідальні­стю передбачає дещо інші відносини ніж, наприклад, законодавство Украї­ни.

У західних країнах відповідальність по адміністративному праву є відпо­відальністю органів державного управління перед громадянами, такий підхід до цього правового інституту в нашій країні вченими ще тільки розроб­ляється. Адміністративна відповідальність відповідно до українського зако­нодавства - це відповідальність за вчинення адміністративного проступку. Поряд з цим, за законодавством країн Заходу, аналогічні діяння обіймають­ся поняттям кримінального правопорушення, в якому виділяються проступ­ки, що не тягнуть за собою певних наслідків, скажімо, судимості та інших негативних явищ, як там вважають - не зневажають суспільство. •

Але в країнах Східної Європи законодавство ішло іншим шляхом. Серед правопорушень воно виділяє злочини і адміністративні правопорушення і, отже. окремо відповідальність кримінальну і адміністративну.

Адміністративна відповідальність у вузькому розумінні означає засто­сування, реалізацію адміністративного стягнення. Такий підхід є об'єктив­ним у визначенні адміністративної відповідальності. Це обов'язок особи відповідати перед державою в особі її органу за вчинене протиправне діян­ня в межах встановленого законом стягнення. Адміністративна відпові­дальність характеризується негативною реакцією держави на протиправні прояви окремих фізичних осіб шляхом установлення відповідних правил, заборон і адекватних їх порушенням санкцій відносно порушників. Адміні­стративна відповідальність має всі ознаки юридичної відповідальності, бо є різновидом останньої.

Це, з одного боку, державний примус, міра стягнення за винне вчинене правопорушення, з іншого — обов'язок винного нести негативні для нього наслідки.

Особливості адміністративної відповідальність проявляються в такому:

1. Підставою для її настання є адміністративний проступок.

2. Вона реалізується в умовах неслужбової підлеглості.

3. Велика кількість органів, що накладають стягнення. ^

4. Порядок закладання адміністративних стягнень визначається норма­ми адміністративного права.

Відповідальність може наставати тільки в тому випадку, коли це перед­бачено нормою права.

Наявність норми і органу, що ЇЇ застосовує це лише передумова, але вони не достатні для накладення стягнення, для притягнення до адміністративної відповідальності обов'язковою підставою є адміністративний проступок. » Таким чином, адміністративна відповідальність — це різновид юридич­ної відповідальності, що являє собою систему адміністративних правовідно­

син, які пов'язані з вчиненням проступку — порушенням встановленим суб'єктом правотворчої діяльності заборон, і застосування адекватних по­рушенням санкцій відносно правопорушників.

Систему національного законодавства України, що регулює адміністра­тивну відповідальність, складають Кодекс України про адміністративні пра­вопорушення, Митний Кодекс, Закон України "Про державну податкову службу", а також інші нормативно-правові акти, що видаються органами державної влади.

Кодекс України про адміністративні правопорушення (КпАП) створю­вався в умовах прийнятих в 1980 році Основ законодавства Союзу РСР і союзних республік про адміністративні правопорушення. Норми цих основ повністю увійшли в кожен КпАП союзної на той час республіки. Ці норми діють і дотепер. Таким чином можна сказати, що кодекси про адміністра­тивні правопорушення різних країн СНД значною мірою подібні один до одного, а в деяких частинах і ідентичні.

КпАП України, прийнятий дев'ятою сесією Верховної Ради республіки десятого скликання 7 грудня 1984 року та введений в дію 1 червня 1985 року, складався на той час із 330 статей, обійнятих п'ятьма розділами: 1) Загальні положення; 2) Адміністративні правопорушення І адміністративна відпові­дальність (загальна і особлива частини); 3) Органи, уповноважені розгляда­ти справи про адміністративні правопорушення; 4) Провадження в справах про адміністративні правопорушення; 5) Виконання постанов про накла­дання адміністративних стягнень.

В Особливій частиш перераховані і визначені склади адміністративних правопорушень. Вони згруповані по главах:

Гл.5. Адміністративні правопорушення в галузі охорони праці і здоро­в'я населення.

Гл.6. Адміністративні правопорушення, що посягають на власність. Гл.7. Адміністративні правопорушення в галузі охорони природи, ви­користання природних ресурсів, охорони пам'яток історії та культури.

Гл.8. Адміністративні правопорушення в промисловості та в галузі ви­користання електричної і теплової енергії.

Гл.9. Адміністративні правопорушення у сільському господарстві, по­рушення ветеринарно-санітарних правил.

Гл.10. Адміністративні правопорушення на транспорті, в галузі шляхо­вого господарства і зв'язку.

Гл.11. Адміністративні правопорушення в галузі житлових прав грома­дян, житлово-комунального господарства та благоустрою.

Гл.12. Адміністративні правопорушення в галузі торгівлі, громадського харчування, сфері послуг, в галузі фінансів і підприємницької діяльності.

Гл.13. Адміністративні правопорушення в галузі стандартизації, якості продукції, метрології та сертифікації.

Гл.14. Адміністративні правопорушення, що посягають на громадський порядок і громадську безпеку.

Гл.15. Адміністративні правопорушення, що посягають на встановлений

порядок управління.

Як уже зазначалось, поряд з КпАП діють також інші закони прямої дії.

що мають норми, які встановлюють адміністративну відповідальність. Ко­лись адміністративна відповідальність встановлювалась також постанова­ми місцевих рад та Їх виконкомів, так ст. 5 КпАП України встановлювала, що обласні, міські і районні ради мають право приймати рішення, що перед­бачають адміністративну відповідальність, але тільки з питань боротьби зі стихійним лихом і епідеміями. Однак після прийняття Конституції ця стат­тя перестала бути конституційною, адже в статті 22 Конституції України записано, що лише законами визначаються діяння, які є адміністративними правопорушеннями. Тому Верховна Рада України прийняла нову редакцію статті 5 КпАП України, позбавивши ради І їх виконкоми права встановлю­вати адміністративну відповідальність.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   13

Схожі:

Проблеми поглиблення демократичних засад адміністративної реформи в Україні
М. Я. Сегай, д-р юрид наук, проф.; О. Ф. Скакун, д-р юрид наук, проф.; М. М. Стра­хов, д-р юрид наук, проф.; Ю. М. Тодика, д-р юрид...
«Затверджено Міністерством освіти і науки України як підручник для...
В. К. Поповим)), розділ VI (§ 8), розділ XI канд юрид наук, доцент — розділ II (§ 1, 2) канд юрид наук, доцент — розділ XVI канд...
Національна програма виховання дітей та учнівської молоді в Україні Авторський колектив
В. М., доктор пед наук; Охрімчук P. M., канд пед наук; Полянський П. Б., канд. істор наук, директор департаменту загальної середньої...
Мінрегіонбуд України Київ 2009
В. С., д-р техн наук, проф.; Вернигора В. О., канд техн наук; Галінський О. М., канд техн наук; Григоровський П.Є., канд техн наук;...
ПРИВАТНЕ ПРАВО
Білоусов Є. М. – канд юрид наук., доц. – розділ ІІ; §3 розділу ІV, розділ V, VI, §§1-3, 5-8 глави VIІ (у співавторстві з Жуковим...
ГСВО МОН
Черкаського ін-ту управління бізнесом; О. Ф. Кравченко, канд екон наук, доц. КДТУБА; М. М. Мартиненко, д-р техн наук, проф. КЕІМ;...
РСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ МЕТОДИЧНІ ВКАЗІВКИ до виконання лабораторних...
Укладачі: О. А. Щербина, канд техн наук, доцент, М. М. Орлова, канд техн наук, доцент
АКАДЕМІЧНИЙ
Н. С. Прозорова, доктор юрид наук, професор; Є. А. Тихонова, доктор юрид наук, професор
Орієнтація у просторі
Галина ЛАВРЕНТЬЄВА, канд психол наук, ст наук співроб. Ін-ту засобів навчання АПН України
МАТЕМАТИКА
Г. М. Мерсіянова канд пед наук, ст наук спів лабо­раторії олігофренопедагогіки Інституту дефектології АПН України
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка