Методика навчання Миколаїв, 2005 УДК 811. 161. 1 (075. 2) 372. 41 ББК 81. 411. 2-920 74. 102. 12


Скачати 359.2 Kb.
Назва Методика навчання Миколаїв, 2005 УДК 811. 161. 1 (075. 2) 372. 41 ББК 81. 411. 2-920 74. 102. 12
Сторінка 1/3
Дата 10.04.2013
Розмір 359.2 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
  1   2   3


Марусяк В.М.


СУПУТНИК БУКВАРЯ

Вдосконалення
технічної сторони читання
молодших школярів


Частина 1

Методика навчання

Миколаїв, 2005

УДК 811.161.1 (075.2) 372.41

ББК 81.411.2-920 74.102.12

М 29
Марусяк В.М. Супутник букваря. Вдосконалення технічної сторони читання молодших школярів. Навчальний посібник. 3 частини.
Частина 1.– Миколаїв: ПП Шлехар Т.І., 2005.-40 с.
В основі посібника лежить нова методика вивчення букв та складів-злиття. Навчальний матеріал ретельно продуманий і містить в собі 28 рівнів навчання, розташованих в порядку наростаючої складності. Докладні методичні вказівки підкажуть як захопити дитину читанням, уникнуши типових помилок, що допускають батьки, як створити для неї не тільки эфективний,
але ще й приємний процес навчання читанню.

Посібник рекомендований батькам та вчителям для вдосконалення технічної сторони читання в букварний
та післябукварний період.
Валерій Михайлович Марусяк

М 29

СУПУТНИК БУКВАРЯ
Вдосконалення технічної сторони читання молодших школярів
Частина 1

Методика навчання
Рецензенти: Біляєва О.В., зав. кафедрою дошкільної
та початкової освіти МОІППО;

Степанець Н.М., зав. відділу дошкільної
та початкової освіти МОІППО.
УДК 811.161.1 (075.2) 372.41

ББК 81.411.2-920 74.102.12
©Марусяк В.М., 2004-2005

Вступ



Вивчення букв для дитини звичайно не є дуже важкою справою. А от читання слів дається їй з такими величезними зусиллями, ніби вона не читає, а підіймає тяжелезну штангу. Ми засмучуємось і не знаємо що робити далі, а у дитини на очах сльози: “Як же так? Ви казали, що треба знати букви, щоб навчитися читати. Я вивчив всі букви, називаю їх зліва направо, а прочитати слово не можу. Ви мене обманули! Не хочу і не буду я більше займатися цим “читанням-мученням”!

На жаль, дитина має рацію. Ми, самі того не розуміючи, дійсно її обманули, тому що, окрім знання всіх букв алфавіту і напрямку читання, необхідно знати ще ПРЯМІ ВІДКРИТІ СКЛАДИ (або склади-злиття).

Прямі відкриті склади (далі просто склади) – це сполучення приголосної та голосної букви (або м’якого знака), наприклад: МА, ПА, КО, НО, ТЬ, ЛЬ і т.д.

Чому вони так важливі? Справа в тому, що слова складаються з букв та складів! Ми, дорослі, можемо легко уявити будь-яке слово в вигляді комбінації окремих букв та складів. Наприклад, КІ-Т, ЧА-Ш-КА, ТЕ-ЛЕ-ФО-Н,
А-КУ-ЛА.

Для дитини таке уявлення недоступне, тому що вона не знає складів. Саме в цьому і полягає найголовніша причина “читання-мучення”.

Типові помилки при навчанні читанню



Техніка читання слова містить в собі чотири основних елементи:

  • знання всіх букв та вміння вимовляти відповідні
    їм звуки;

  • знання напрямку читання: зліва направо;

  • знання всіх складів, притаманних мові, та вміння
    їх вимовляти;

  • вміння розбивати будь-яке слово на окремі букви
    та склади.


Незнання або недооцінка вчителем будь-якого елемента техніки читання слова, призводить до помилок, через які діти зазнають серйозних труднощів у навчанні читанню. Розглянемо ці помилки:

- дитину вчать називати приголосні букви
як в алфавіті
, наприклад: К – “КА”, М – “ЕМ”, Н – “ЕН”
і так далі. Все йде добре та усі задоволені до тієї пори, доки вона вивчає окремі букви. Але коли дитина в перший раз пробує прочитати ціле слово, наприклад: ДИВАН, то у неї виходить “ДЕИВЕАЕН”. Вона не може нічого зрозуміти. Тоді їй кажуть, що, при читанні слів, букви потрібно називати без “Е”. Але вже пізно – вона звикла до такого називання приголосних і ще два-три місяці буде на цьому спіткатись.

Навчати називати букви відповідним їй звуком треба
з самого початку навчання! Потім, коли дитина добре засвоїть читання, вона швидко навчиться алфавітній назві приголосних букв. Але зараз, на початковому етапі навчання, вона повинна називати букву тільки відповідним їй звуком: К – “К”, М – “М” і так далі.

- дитину починають вчити читати, коли деякі звуки вона взагалі не вміє вимовляти. Якщо, наприклад, дитина не може вимовити “С” (замість “Саша” вона каже “Шаша”), то навчання читанню слід відкласти до того моменту, поки не з’явиться вірна вимова. Якщо дитина чує та розрізняє важкі для неє звуки, тільки не може їх вимовити, то, в принципі, її можна навчати читати. Визначити це може тільки логопед, до якого в кожному разі вельми рекомендую звернутись.

Звичайно кількох занять буває достатньо, щоб дитина навчилась розрізняти звук “С” від звука “Ш” та через два рази на третій могла його хоть якось вимовити. З таким вмінням вже можна братися до навчання. Але, все ж таки, ліпше це зробити тоді, коли дитина навчиться упевнено вимовляти важкі звуки. Якщо вам складно відвідувати логопеда постійно, візьміть у нього комплекс вправ та займайтесь з дитиною самі. А у логопеда можна з’являтись лише інколи – для консультацій.

- дитині всьго один-два рази пояснюють напрямок читання: зліва направо. Оскільки діти 4-5 років
ще недостатньо добре володіють поняттями “лівий”
та “правий”, то поверхове пояснення не призводить
до засвоєння напрямку читання. Вони просто не знають – де перша, а де остання буква слова!

Тому, не довго думаючи, вони починають читати з тої букви, котра в той момент їм більше подобається. Інколи вибір падає на першу букву, інколи на останню, а інколи взагалі на яку-небудь з середини слова. Один хлопчик придумав таку систему: якщо слово ближче до лівого краю сторінки, то він читає його зліва направо, а якщо ближче
до правого краю, то зправа наліво.

- дитину вчать читати склади шляхом вимовляння окремих приголосних та голосних звуків. Наприклад, їй кажуть: “Дивись, ось М-А. Як буде разом?” Дитина не знає. Пробують інакше: “Спочатку потягни букву М. Ось так:
М-М-М, а потім скажи букву А”. Не виходить. Тоді нама-гаються по-другому: “Скажи швидко М-А, М-А, М-А.
Що виходить?” Виходить швидке вимовляння двох різних звуків “М-А”, але злитне “МА” не виходить ніяк. І ніколи не вийде, тому що мовний апарат людини не в змозі відтво-рити звучання склада окремим приголосним та окремим голосним звуком.

Склад вимовляється як єдине та неподільне ціле,
коли язик, зуби та губи приймають положення для вимов-ляння приголосного звука, а горло – для голосного. Таким чином, первинними елементами усної мови є окремі звуки та склади.

Щоб навчити дитину читанню складу, треба лише пока-зати його та прочитати. Потім повторити стільки разів, скільки знадобиться для міцного запам’ятовування.
От і все. Це основний та найшвидший метод вивчення складів. Всі інші є лише його заплутані модифікації.

- дитину вчать читанню зворотних складів, тобто сполученню голосної та приголосної букви, наприклад: “АК”, “АМ”, “ОК”. Вище вже згадувалось про те,
що первинними елементами усної мови є окремі звуки
та склади. Відповідно, для успішного навчання письмової мови, первинними елементами повинні бути також окремі букви та склади.

Який вплив виявляє запам’ятовування зворотніх складів, котрі не є первинними елементами, на процес навчання? Візьмем, наприклад, слово ЗАМОК. Якщо дитина знає склади “ЗА” та “МО”, то вона розкладе його
на первинні елементи (ЗА-МО-К) і легко прочитає.
Якщо ж, крім “ЗА” та “МО”, вона знає ще “АМ” та “ОК”, то розкласти це слово їй буде значно важче.

Дійсно, як вірно: З-АМ-ОК, ЗА-МО-К чи ЗА-М-ОК? З’являється кілька варіантів, кожний з котрих дитина повинна перевіряти, що суттєво ускладнює й без того непростий для неї процес читання.

Такі типові помилки, яких припускаються починаючі викладачі у навчанні дітей читанню.

До двадцятого століття діти вчили склади на пам’ять: “Буки” “Аз” є “БА”, “Вєді” “Аз” є “ВА”. Але методика
їх вивчення була настільки важкою, що в кінці дев’ятнад-цятого століття від складів взагалі відмовились. А даремно! Треба було змінювати методику, а не викидати склади. Лише в другій половині двадцятого століття знайшлась людина, котра належним чином оцінила склади та розро-била методику, цілком і повністю на них засновану.

Звуть цю людину Зайцев Микола Олександрович.
В чому полягає суть його методики? Він взяв самі звичайні дитячі кубики і намалював на кожній грані по однієї букві або одному складу. Дитина просто складає з них різні слова. Це була геніальна ідея! Оскільки з самого початку навчання дитина оперує буквами та складами, то деякі
з вищеназваних помилок читання неможливо зробити принципово! Крім того, повністю відсутні так звані “муки злиття”, коли дитина з величезними зусиллями намагається з двух окремих звуків вимовити один склад. Безумовно,
в методиці Зайцева є свої мінуси, але плюсів значно біль-ше. Докладніше про методику Зайцева ви можете узнати
в інтернеті на сайті Олени Данилової www.danilova.ru або на сайті “Бібліотека маленького генія” www.babylib.by.ru.

Там ви знайдете і опис інших методик навчання дітей читанню, по яким, можливо, ви захочете займатися
зі своєю дитиною. Перш ніж це зробити, переконливо вас прошу спочатку проконсультуватись з людьми, які вже мають досвід навчання по ним. Це можна зробити на сайті “Сім’я” www.7ya.ru в конференції “Ранній розвиток”,
яку консультує досвідчений педагог Ляпенкова Надія Григор’ївна. Або зі мною. Адресу моєї електронної пошти ви знайдете на сайті “Карта інтернета (учбова)” www.marusyak.net.
  1   2   3

Схожі:

2015 УДК ББК

ФІЗИКО-МАТЕМАТИЧНІ НАУКИ На ступінь доктора наук
Бондаренко В. Г. Параболічне рівняння на рімановому многовиді: (01. 01. 02) / НАН України, Ін-т приклад математики та механіки. —...
Методика навчання фізики як наука. Методологія педагогічних досліджень
Актуальні проблеми методики навчання фізики Вступ. Методика навчання фізики як наука
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ ТА НАУКИ УКРАЇНИ
Типового положення про порядок проведення навчання з питань охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці України від...
Маріуполь 2005
Навчально-методична розробка з розвитку вмінь та навичок усного та письмового мовлення за темою“TYPES OF QUESTIONS” (для самостійної...
ПЛАН РОБОТИ МИКОЛАЇВСЬКОГО ОЦНТ та КОР НА 2013 РІК м. Миколаїв, 2012
...
2. (З. М. №3) Методика читання. Уроки класного читання
Добукварний період навчання грамоти. (З. М. №1) Тема (З. М. №3) Методика читання. Уроки класного читання
1. Орфоепічні норми української  та методика формування орфоепічних...
ПЛАНИ-ВІДПОВІДІ З МЕТОДИКИ НАВЧАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (ПОЧАТКОВА ШКОЛА) – для іспиту  «Педагогіка з частковими методиками»
НАКАЗ
України «Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в Україні» від 4 липня 2005 року №1013/2005,...
«Навчання для майбутнього»
МОН №749 від 22. 09. 04 р та №248 від 22. 04. 2005 р. „Про проведення експерименту за Програмою щодо навчання майбутніх вчителів...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка