Методичні рекомендації шодо проведення семінарських та практичних занять, тематика курсових робіт з навчальної дисципліни «Кримінальний процес»


НазваМетодичні рекомендації шодо проведення семінарських та практичних занять, тематика курсових робіт з навчальної дисципліни «Кримінальний процес»
Сторінка1/10
Дата05.04.2013
Розмір1.38 Mb.
ТипМетодичні рекомендації
bibl.com.ua > Право > Методичні рекомендації
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10




Одеський державний університет внутрішніх справ

Кафедра кримінального процесу

«Методичні рекомендації щодо проведення семінарських і практичних занять з кримінального процесу для студентів інституту фінансово-економічної безпеки й права.

( денної форми навчання)»

Одеса 2011 р.

Методичні рекомендації шодо проведення семінарських та практичних занять, тематика курсових робіт з навчальної дисципліни «Кримінальний процес»

Автори:

Кандидат юридичних наук, доцент, професор кафедри кримінального процесу Смоков С.М. та к.ю.н., доцент, професор кафедри кримінального процесу Муравін О.Б.

Рецензенти: д.ю.н. професор зав. кафедри кримінального процесу Національного університету Одеська юридична академія д.ю.н. професор Аленін Ю.П. зав. кафедри правосуддя Київського національного університету ім. Т.Шевченка Погорецький М.А.

Обговорено та схвалено на засіданні методичної ради ОДУВС

«___» ______________ 2011р.


Вступ

«Кримінальний процес» як навчальна дисципліна ґрунтується на базі науки кримінального процесу, кримінально-процесуального права і практики його застосування органами дізнання, слідства, прокурорами,судами та іншими учасниками процесу.

Мета вивчення навчальної дисципліни є усвідомлення її значення для завдань кримінального судочинства; швидкого та об’єктивного розкриття злочинів; охорони прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб; зміцнення законності і правопорядку; охорони інтересів держави, суспільства та особистості; вивчення основних положень процесу, принципів діяльності держаних органів і посадових осіб, які його здійснюють, визначення статусу інших суб’єктів кримінальної процесуальної діяльності та порядку провадження у кримінальних справах.

Вивчаючи кримінально-процесуальне право, слід керуватися навчальною програмою курсу, рекомендованими нормативними актами, а також використовувати навчальну та спеціальну літературу. У результаті вивчення курсу студенти мають знати основні теоретичні положення кримінального процесу, джерела кримінально-процесуального законодавства в Україні, порядок та правила тлумаченя і застосоуваня норм кримінально-процесуального права, самостійно поповнювати і поглиблювати свої знання, обґрунтовувати і відстоювати свою правову позицію, захищати права, свободи і законні інтереси громадян, юридичних осіб, інтереси держави і суспільства.

Вивчення курсу передбачає проведення лекцій, семінарських та практичних занять, індивідуальної та самостійної роботи зі студентами. Для активізації процесу навчання застосовується також проведення семінарів-дискусій; метод мозкових атак по вирішенню практичних завдань, ділові ігри спрямовані на закріплення та використання практичних навичок, а також навички по складанню окремих процесуальних документів, використання дидактичних матеріалів та мультимедійного забезпечення.

Тема 1. Поняття, сутність і завдання кримінального процесу України

всього 8 год. лекції 4 год. сем.+ПЗ-4 год.

Заняття 1.

1.Поняття, сутність і завдання кримінального процесу

2.Система кримінального процесу

3.Стадії кримінального процесу

4.Процесуальні функції

5.Історичні форми кримінального процесу
Завдання 1.

Сизова, працюючи контролером у банку, виписала своєму знайомому Ткачеву фіктивний касовий ордер на суму 4 800 грн. Ткачев одержав ці гроші в банку й зник. У той же день була встановлена недостача і, крім того, з'ясувалося, що касовий ордер виписала Сизова. Сизову, викликали в прокуратуру, вона зізналася у своїй участі в злочині, але відмовилася повідомити про місце знаходження Ткачева. Сизова була притягнута до кримінальної відповідальності і через три місяці після здійснення злочину - засуджена. Вона повністю відшкодувала заподіяну шкоду. Ткачева так і не вдалося розшукати й притягти до відповідальності.

Оцініть дії по даній кримінальній справі з погляду завдань кримінального процесу.

Завдання 2.

Гр. Санько, що проживає в м. Приморске по вул. Верхня, будинок 10, повернувшись увечері з роботи додому, виявила, що дверь її квартири була відкрита й викрадені речі. Санько відразу ж зателефонувала у відділ міліції. Через кілька хвилин до неї приїхали два співробітники міліції зі службово-пошуковою собакою. Один з них став проводити з її згоди огляд місця події за участю двох понятих, а другий із собакою пішов по сліду злочинця. Собака привела співробітника міліції до будинку № 45 по вул. Верхня, у квартиру гр. Онопко. Який був доставлений у відділ міліції, де зізнався, що крадіжку вчинив він, про що дав письмове пояснення. Була порушена кримінальна справа.

Пояснить, чи усі з перерахованих дій відповідають кримінальному процесу?

Завдання 3.

Назвіть у наведеному нижче переліку стадії кримінального процесу України.

Перерахуйте основні ознаки стадії.

Укажіть на основні й виняткові стадії.

Порушення кримінальної справи.

Дізнання

Попереднє розслідування.

Досудове слідство.

Судове слідство.

Попередній розгляд справи суддею.

Підготовча частина судового розгляду.

Судові дебати.

Судовий розгляд.

Виконання вироку.

Апеляційне провадження.

Касаційне провадження.

Перегляд судових рішень в порядку виключного провадження.

Протокольна форма досудової підготовки матеріалів.

Виняткове провадження.
Заняття 2.

1.Кримінально-процесуальні відносини, їх специфіка.

2.Процесуальна форма, її значення.

3.Процесуальні гарантії.

4.Кримінально-процесуальне право в системі права.

Завдання 1.

При розгляді в суді кримінальної справи виникла необхідність продемонструвати у судовому засіданні відеозапис, знятий в період досудового слідства. Суд не зміг цього зробити, оскільки з'ясувалося, що апаратура для відтворення відеозапису несправна. Суддя, оголосивши перерву, направив секретаря до завідувача криміналістичної лабораторії із запискою, у якій просив направити до суду фахівця з відповідною апаратурою.

Чи виникли кримінально-процесуальні відносини між судом і криміналістичною лабораторією ?

Завдання2.

Кротів був затриманий за підозрою у вбивстві своєї дружини. Допитаний у якості підозрюваного він заявив, що вбивства не вчиняв, а вдень, коли було вчинено вбивство, він рано вранці виїхав на дачу, далеко від міста й увесь день працював на дачній ділянці, де його бачили сусіди по дачах Курко й Гулинский. Допитаний у якості свідка Курко показав, що в зазначений день, він, Курко, дійсно був на своїй дачній ділянці, але Кротова не бачив. Підозрюваний Кротів був ознайомлений з показаннями Курко й пояснив, що він невинен, що Курко його бачив, але дав свідомо неправдиві свідчення, оскільки між ними склалися давно неприязні відносини. Крім того, Кротів затверджував, що його на ділянці бачив і Гулинский, причому Гулинский розмовляв з Курко й зможе підтвердити, що, по-перше, Кротів увесь день провів на дачній ділянці, і, по-друге, що Курко бачив його там. Кротів заявив клопотання про проведення очної ставки між Курко й Гулинским. Слідчий це клопотання задовольнив і провів очну ставку між свідками Курко й Гулинским.

Ознакомтесь із змістом ст.ст. 172, 173 КПК, визначите, чи дотримані слідчим вимоги процесуальної форми й на прикладі зазначених статей вкажіть, яке значення процесуальної форми в кримінальному судочинстві.

Завдання 3.

Вікторов був засуджений по ч. 1 ст. 286 КК до обмеження волі на два роки. Він визнав себе винним у тому, що, управляючи автомобілем «Волга», збив громадянина М., заподіявши йому тілесні ушкодження середньої тяжкості. Однак в апеляційній скарзі на вирок суду він написав, що в ході слідства не були забезпечені гарантії його права на захист, а саме: суд не забезпечив участь у судовому засіданні в якості захисника адвоката, запрошеного Вікторовим, а призначив іншого. Крім того, у ході досудового слідства Вікторова не допустили до участі в проведенні авто-технічної експертизи.

Чи обґрунтована скарга Вікторова? У чому сутність кримінально-процесуальних гарантій?
Методичні рекомендації
Готуючись до першої теми, необхідно дати поняття кримінального процесу, пам`ятати, що його діяльність спрямована на розкриття злочинів, викриття й покарання винних та недопустимість покарання невинних, та виконання інших завдань кримінального судочинства.

Слід врахувати, що визначення поняття „кримінальний процес” у власному значенні слова повинно охоплювати два елементи: 1) врегульована законом діяльність органів дізнання, органів досудового слідства, прокуратури та суду з перевірки заяв (повідомлень) про злочин, розслідування, розгляду і вирішення кримінальних справ, а також питань, що пов’язанні з кримінальним вироків (зміст кримінального процесу); 2) правовідносини, які виникають в процесі здійснення вказаної діяльності між різними суб’єктами (форма кримінального процесу).

Необхідно показати співвідношення понять „кримінальний процес” – „кримінальне судочинство”, „кримінальний процес” та „правосуддя”. Усвідомивши, що сутність кримінального процесу полягає в діяльності компетентних органів з перевірки заяв (повідомлень) про злочин, розслідування, розгляду і вирішення кримінальних справ, необхідно знати завдання, які повинні вирішуватися в процесі здійснення даної діяльності.

Діяльність із розслідування, розгляду та вирішення кримінальних справ здійснюється згідно з певним порядком, який встановлений законом. Такий порядок провадження у кримінальній справі отримав назву „кримінально- процесуальна форма”. Показниками засвоєння даного питання теми є знання: а) визначення поняття кримінально-процесуальної форми; б) значення процесуальної форми для забезпечення законності при провадженні у кримінальній справі; в) проблеми єдності та диференціації процесуальної форми.

В теорії кримінально-процесуального права важливе місце займають передбачені кримінально-процесуальним законом засоби забезпечення досягнення завдань кримінального судочинства й охорони прав і законних інтересів осіб, які беруть в ньому участь. Вказані засоби називають кримінально-процесуальними гарантіями. При засвоєні даного питання слід визначитися з поняттям кримінально-процесуальних гарантій і засобами, які їх складають.

Кримінально-процесуальна діяльність являє собою систему дій компетентних органів та посадових осіб і рішень, які послідовно приймаються ними в процесі розслідування, розгляду й вирішення кримінальних справ. Кримінальна справа до свого вирішення проходить ряд послідовних етапів, які називаються стадіями кримінального процесу. Усього їх нараховується вісім, при цьому необхідно мати на увазі, що провадження по кожній кримінальній справі необов’язково повинно проходити через усі стадії.

Необхідно пам`ятати, що юридичною базою для кримінально-процесуального законодавства є Конституція України. Необхідно також назвати й інші джерела кримінально-процесуального права, розповісти про структуру права. Назвати три історичні форми кримінального процесу, вміти пояснити, що таке обвинувальний, пошуковий та змішаний процес і в чому їх різниця.
Література:
Кримінально-процесуальний кодекс України: Закон України від 01 квітня 1961 р № 902 // Відомості Верховної Ради України. – 1961 – № 2. – Ст. 15.

Горбачев А.В. Уголовный процесс Украины. Учеб.-метод. пособ. – Харьков: ООО “Стиль”, 2002. – 178 с.

Коваленко Є.Г., Маляренко В.Т. Кримінальний процес України. – К.: Юрінком Інтер, 2004. – 688с.

Кримінальний процес України / М.М. Михеєнко, В.Т. Нор, В.П. Шибіко. – 2-е вид., доп. і перероб.– К.: Либідь, 1999. – 536 с.

Кримінально-процесуальний кодекс України. Науково-практичний коментар. За заг. ред. В.Т. Маляренко, В.Г. Гончаренко. – Вид. п’яте перероблене та доповнене. – К.: «Юрисконсульт», КНТ. – 2008. – 896 с.

Лобойко Л.М. Кримінально-процесуальне право: Юридична академія МВСУ. – К.: Істина, 2005. – 456 с.

Михеєнко М.М., Молдован В.В., Шибіко В.П. Кримінально-процесуальне право України. - К.: Юридична думка, 2005. – 352 с.

Михеєнко М.М., Шибіко В.П., Дубинський А.Я. Науково-практичний коментар Кримінально-процесуального кодексу України / Відп. редактори В.Ф. Бойко, В.Г. Гончаренко. – К.: Юрінком Інтер, 2006. – 624 с.

Назаров В.В., Омельяненко Г.М. Кримінальний процес України: Начальний посібник. – Вид. 2-ге, доп. і переробл. – К.: Атіка, 2007. – 584с.

Погорецький М.А. Кримінально-процесуальні правовідносини: структура і система: Монографія. – Харків: Арсіс, 2002. – 160 с.

Тертишник В.М. Кримінально-процесуальне право України: Підруч. – 4-те вид., доп. і перероб. – К.: А.С.К., 2003. – 1120 с.

Тертишник В.М. Науково-практичний коментар до кримінально-процесуального кодексу України. – К.: А.С.К., 2005. – 1056 с.

Уголовно-процессуальный кодекс Украины: Научно-практический комментарий / Под общей редакцией В.Т. Маляренко, Ю.П. Аленина. – Х.: “Одиссей”, 2005. – 968 с.

Уголовный процесс. Учебное пособие. 3-е издание, дополненное и переработанное/ А.Б. Муравин. – «Издательство Бурун Книга». – 2008. – 240с.

Тема 2. Кримінально-процесуальне законодавство

всього 4 год.

лекції 2 год.

сем.+ПЗ-2 год

Заняття 1.

1.Кримінально-процесуальний закон - джерело кримінально-процесуального права.

2.Кримінально-процесуальні норми, їх види й структура.

3.Чинність кримінально-процесуального закону в часі, просторі й по колу осіб.

Завдання 1.

Гр. Колобко був викликаний слідчим у якості свідка по кримінальній справі про недостачу товару на базі постачання Чорноморського пароплавства. Повістка йому була вручена під розписку. У день явки, Колобко зателефонував у прокуратуру й попросив секретаря передати слідчому, що з'явитися не може, тому що дуже зайнятий на роботі. Не з'явився він і на повторний виклик, хоча й ця повістка була вручена йому особисто. Після прийнятих слідчим заходів, передбачених ст.ст. 135 і 136 КПК Колобков був доставлений у прокуратуру органами міліції, однак від дачі показань відмовився.

Якою нормою регулюється обов'язок свідка з'явитися за викликом ї давати показання?

Яка структура цієї норми?

Які санкції можуть бути застосовані до Колобкова?

Завдання 2.

Матрос французького торгівельного судна, перебуваючи у звільненні, на території порту м. Одеси здійснив хуліганські дії, у результаті чого по даному факту була порушена кримінальна справа.

Яким кримінально-процесуальним законом слід керуватися в цьому випадку?

Завдання 3

У ході проведення досудового слідства по кримінальній справі виникла необхідність допитати в якості свідка співробітника посольства іноземної держави, що володіє дипломатичним імунітетом. З його згоди, дана слідча дія була зроблена.

Оцініть, чи правильно зробив слідчий?
Методичні рекомендації

Готуючись до теми необхідно знати поняття і завдання кримінально-процесуального права України. Розповісти про кримінально-процесуальний кодекс України . Його структура та зміст. Інші законодавчі акти, які містять норми кримінально-процесуального права. Міжнародні договори України та їх співвідношення з кримінально-прцесуальним законодавством України.

Визначити співвідношення кримінально-процесуального закону і кримінально-процесуальних норм. Застосування кримінально-процесуального закону за аналогією.

Розповісти про чинність кримінально-процесуального закону в часі, просторі та щодо осіб.

Зосередити увагу на значенні для кримінального процесу рішень Конституційного Суду України, керівних роз’яснень Пленуму Верховного Суду України, наказів та інструкцій Генерального прокурора України, керівництва СБУ та МВС України. Знати, яке

співвідношення норм Міжнародних договорів щодо забезпечення прав людини при притягненні до кримінальної відповідальності, ратифікованих Україною, із діючим кримінально-процесуальним законодавством. Кримінально-процесуальні правовідносини.

Обгрунтувати необхідність проведення судової реформи і реалізація її основних положень у кримінально-процесуальному законодавстві України.

Література:

1.Загальна декларація прав людини (10.12.1948) // Офіц.вісн. України.-2008.-№93.-С.89.- Ст.3103.

2. Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод [Текст] (04.11.1950) // Офіц.вісн. України.-1998.-№13.-С.270.

3. Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини [Текст] : Закон України // Офіц.вісн. України.- 2006.- №12.- С.16.-Ст.792.

4. Дроздов, О.М. Джерела кримінально-процесуального права України [Текст] / О.М.Дроздов.-Х.: Вид.ФО-П Вапнярчук Н.М., 2008.-208 с.

5. Капліна, О.В. Правозастосовне тлумачення норм кримінально-процесуального права [Текст] / О.В.Капліна.-Х.: Право,2008.-296 с.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   10

Схожі:

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО СЕМІНАРСЬКИХ Й ПРАКТИЧНИХ ЗАНЯТЬ ТА САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ СТУДЕНТІВ
Методичні рекомендації до семінарських й практичних занять та самостійної роботи студентів з дисципліни „Адміністративний процес”....
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ТА ТЕМАТИКА КУРСОВИХ РОБІТ
Тематика курсових робіт з дисципліни “Технологія і організація туристичної діяльності”
ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ (ПРАКТИЧНИХ) ЗАНЯТЬ з навчальної дисципліни «КРИМІНАЛЬНЕ...
Нарські заняття проводяться з метою закріплення тих теоретичних знань з кримінального права, які студент отримує на лекціях і при...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ “ІСТОРІЯ РОСІЇ”
Вміщені плани семінарських занять, теми та завдання індивідуальних робіт з з дисципліни “Історія Росії” (ІХ – поч. ХХ ст.) та методичні...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ Харків “ХАІ” 2012
Виконання курсових робіт з навчальної дисципліни «Правознавство для документознавця»
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК ДЛЯ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ ТА ПРАКТИЧНИХ...
Навчально-методичний посібник для самостійної роботи та практичних занять з навчальної дисципліни «Цивільний процес» (відповідно...
ТЕМАТИКА КУРСОВИХ РОБІТ З НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ
Функції науки теорії держави і права: поняття, класифікація та характеристика видів
Методичні рекомендації до проведення семінарських занять та
Методична розробка складена на основі робочої навчальної програми курсу «Релігієзнавство» затвердженої у 2006 році
ЗАТВЕРДЖУЮ
Методичні вказівки (рекомендації) для виконання курсових робіт з навчальної дисципліни «Теорія держави і права» / Укладачі: к ю н.,...
ТЕМАТИКА КУРСОВИХ РОБІТ з дисципліни «Цивільний процес» на 2012-2013 навчальний рік
Процесуально-правове положення осіб, які сприяють здійсненню цивільного судочинства
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка