Міністерство освіти і науки України Головне управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації Черкаський обласний інститут післядипломної


Скачати 339.31 Kb.
НазваМіністерство освіти і науки України Головне управління освіти і науки Черкаської обласної державної адміністрації Черкаський обласний інститут післядипломної
Сторінка1/3
Дата03.04.2013
Розмір339.31 Kb.
ТипДиплом
bibl.com.ua > Право > Диплом
  1   2   3


Міністерство освіти і науки України

Головне управління освіти і науки Черкаської обласної

державної адміністрації

Черкаський обласний інститут післядипломної освіти

педагогічних працівників

Щодо створення кабінетів

з предмета «Захист Вітчизни» у загальноосвітніх навчальних закладах

(методичні рекомендації)


Черкаси

2009

Укладачі:
А.К. Кравцов, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, підполковник;

Ю.А.Шейко, вчитель предмета «Захист Вітчизни» Березняківської загальноосвітньої школи I-III ступенів відділу освіти Смілянської районної державної адміністрації,капітан.
Погоджено з Черкаським обласним військкоматом.


Рецензенти:
О.В. Волошенко, завідувач кафедри педагогіки та психології Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників, кандидат педагогічних наук, доцент;
О.Ф. Монін, вчитель предмету «Захист Вітчизни» Черкаської загальноосвітньої школи № 5 I-III ступенів Черкаської міської ради, підполковник.

В методичних рекомендаціях вміщені вимоги та рекомендації щодо створення кабінетів з предмету «Захист Вітчитзни», їх навчальне-методичне забезпечення та оформлення. Матеріали розраховані для використання в практичній роботі керівниками навчальних закладів, заступниками керівників навчальних зкладів з виховної роботи, вчителями предмета «Захист Вітчизни», керівниками гуртків.

Рекомендовано до друку вченою радою ЧОІПОПП

Протокол №__ від __ _______2009 року

Вступ
Наявність в навчальному закладі добре обладнаного кабінету предмета «Захист Вітчизни» сприяє забезпеченню якісних умов для організації навчально-виховного процесу та реалізації завдань відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2004 р. № 24.

Кабінет призначений для теоретичного вивчення розділів Програми

«Захист Вітчизни», проведення гурткової, виховної роботи в позаурочний час та самостійної підготовки учнів до занять. Оформлений кабінет у загальноосвітньому навчальному закладі є часткою Збройних Сил України, тому він повинен втілювати військовий порядок, дисципліну, виховувати в учнів патріотизм та гордість за свою державу.

Загальні вимоги до матеріально-технічного оснащення кабінету передбачаються в «Положенні про навчальні кабінети загальноосвітніх навчальних закладів», затверджених наказом Міністерства освіти і науки України від 20.07.2004 р. № 601.

На кабінет обов’язково складається паспорт, додаток № 1.

Роботою кабінету керує вчитель предмета «Захист Вітчизни», якого призначає керівник навчального закладу. Він несе відповідальність за упорядкування, зберігання й використання навчально-наочних посібників, обладнання та інших матеріальних цінностей.

До обов’язків завідувача кабінету належить:

  • складання перспективного плану оснащення кабінету;

  • забезпечення умов для проведення занять;

  • сприяння оновленню та вдосконаленню матеріальної база кабінету;

  • систематизація та каталогізація матеріальних об’єктів;

  • забезпечення дотримання в кабінеті правил електричної та пожежної безпеки, чистоти, тощо;

  • систематичне ведення інвентарної книги із занесенням до неї відповідних змін про нові надходження, витрати та списання матеріальних цінностей.



Організація навчального кабінету передбачає:



  • визначення предметної специфіки;

  • оснащення засобами навчання та шкільним обладнанням за єдиними вимогами до упорядкування та вдосконалення організаціонно-педагогічних умов функціонування цього кабінету.


Ці методичні рекомендації є одним з можливих варіантів оформлення кабінету «Захист Вітчизни», які безперечно не є остаточними.
Обладнання кабінету предмета «Захист Вітчизни»
Приміщення кабінету, розміщення в ньому обладнання повинні відповідати вимогам Державним будівельним нормам - В.2.2.3-97 «Будинки та споруди навчальних закладів», має бути площею не менш як 2,4 кв.м на одного учня, а висота не менше 3,3 м.
Шкільні меблі та їх розміщування у кабінеті має відповідати санітарно-гігієнічним правилам та нормам п.8.2. ДСанПіН 5.52.008-01.

Учнівські столи (парти) 4-ої, 5-ої, 6-ої груп меблів доцільно розташовувати в три ряди, крайні не ближче 60 см від стіни, щоб учні мали змогу за викликом приймати положення «Струнко», виконувати повороти на місці, стройовим кроком виходити до дошки та виконувати інші стройові прийоми. Парти повинні бути тільки стандартні, при цьому стіл і стілець мають бути однієї групи.
Учні розміщуються по відділеннях у рядах. Командири відділень –за першим столом, командир – за останнім. (мал. 1)



М ал.1 План кабінету предмета «Захист Вітчизни»
а – кабінет; б - лаборантська; І - столи учнівські; 2 - стіл вчителя; 3 - класна дошка; 4 - стенди /турнікети/; 5 - вітрини; 6 - підставка під проектор; 7 -пульт дистанційного управління апаратурою; 8 - екран; 9 - робочий стіл; 10 - книжкова шафа; II - стіл для чи­щення зброї; 12 - шафа для апаратури; ІЗ – стелажі
Мікроклімат в кабінеті повинен відповідати вимогам ДСанПіН 5.5.2.008-01 «Державні санітарні правила і норми устаткування загальноосвітніх навчально-виховних закладів та організацій навчально - виховного процесу».

Згідно зі СНіП II-4-79 «Природне і штучне освітлення» світловий потік повинен падати зліва від учнів, найменша загальна штучна освітленість горизонтальних поверхонь на рівні 0,8 м від підлоги має бути не нижче за 150 лк при лампах розжарювання і 300лк за умови люмінесцентних ламп із світло-жовтим спектром випромінювання.

Електрообладнання, яке експлуатується в кабінеті повинно відповідати вимогам ДНАОП 0.001-1.21-98 «Правила безпечної експлуатації електроустановок споживачів».

Кабінет повинен бути забезпечений протипожежними засобами і в разі потреби користуватися ними згідно з НАПБ В 01.050.-98/920 «Правила пожежної безпеки для закладів, установ і організацій системи освіти України». Також кабінет комплектується аптечкою з набором медикаментів і приладдям відповідно до додатку № 2

Робоче місце вчителя складається з таких елементів: стіл, стілець, кафедра з пультом дистанційного керування технічними засобами навчання, крім цього, тут повинно бути:

  • план роботи кабінету на навчальний рік;

  • щотижневий навчальний план проведення занять для 10-х,

11-х класів;

  • розклад занять;

  • розклад роботи гуртків:

  • інструкції з безпеки життєдіяльності при проведенні занять з предмета «Захист Вітчизни» та при проведення стрільб;

  • журнал реєстрації первинного, позапланового, цільового інструктажів з безпеки життєдіяльності.

У більшості загальноосвітніх навчальних закладів для проведення занять з тактичної підготовки, військової топографії стіл вчителя переобладнано під демонстраційний стенд рельєфу місцевості (тактичне поле), де можна відобразити імітацію дій відділення на місцевості.

На вхідних дверях кабінету повинен бути відповідний надпис на таблиці «Кабінет предмета «Захист Вітчизни» (розмір 10х30 см). Важливо , щоб цей кабінет був закріплений за 10 або 11 класом.

При оформленні кабінету потрібно дотримуватись єдиних вимог у питанні розміщення та компонування стендів, плакатів та обладнання (далі - стендів), при цьому передбачити створення навчально-методичних експозицій змінного та постійного характеру.

До постійних експозицій належать:

  • державна символіка України;

  • заходи безпеки піл час проведення занять, пожежної безпеки, правила роботи в кабінеті;

  • політична карта світу;

  • політико-адміністративна карта України (з визначенням області).

До експозицій змінного характеру належать:

  • матеріали до теми наступних занять, орієнтовні завдання тематичного оцінювання, додаткова інформація відповідно до навчальної програми;

  • висвітлення поточних подій у нашій країні та її межами;

  • результатами учнівських конкурсів, змагань тощо.


Стенди (турнети) оформлюються для кожного розділу програми, на них відображаються основні навчальні завдання.

Передню стіну з (аудиторною) дошкою оформлюють таким чином (мал. 2):

  • класна (аудиторна) дошка (1) — по центру стіни ;

  • національна символіка (Державний прапор герб України) – по центру над класною дошкою (2);

  • цитати з Конституції України розміщуються ліворуч та праворуч від національної символіки (3, 4). Наприклад, стаття 17 «Оборона України, захист її суверенітету, територіальної цілісності та недоторканості покладається на Збройні Сили України», стаття 65 «Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є обов'язком гро­мадян України»;

  • планшет із Положенням про Бойовий Прапор військової частини (5);

  • планшет із текстом Військової присяги (6).



Мал. 2. Варіант оформлення стіни кабінету з класною (аудиторною) дошкою.

Класна дошка може бути використана для демонстрації екранно-звукових засобів навчання на навісному екрані. Одна з робочих площ класної дошки може мати магнітну основу з кріпленням для демонстрації таблиць, карт, моделей-аплікацій тощо.

На цій стіні також можна розмістити інші технічні засоби навчання.
Навчальний кабінет обладнується стендами відповідно до розділів предмета, які можуть бути розміщені на правій або протилежній

( лівій ) стіні, (додаток 6), а саме:

  • Збройні Сили України на захисті України;

  • міжнародне гуманітарне право про захист жертв війни;

  • тактична підготовка;

  • вогнева підготовка;

  • статути Збройних Сил України;

  • стройова підготовка;

  • військова топографія;

  • прикладна фізична підготовка;

  • військо медична підготовка;

  • основи цивільного захисту.


На задній стінці кабінету розміщаються стенди:

  1. Перелік вищих військових навчальних закладів Міністерства оборони України.

  2. Екран фізичної підготовки учнів, нормативи з прикладної підготовки, ілюстрації комплексу вільних вправ № 1, № 2.

  3. Випускники навчального закладу, які проходять службу у Збройних Силах України ( тут доцільно розмістити фотографії зустрічей школярів та воїнів військової частини).

  4. Допризовна підготовка у нашому навчальному закладі.


В кабінеті бажано також розмістити короткі вислови і емблеми видів і родів військ:

Сухопутні війська – головний носій могутності Збройних Сил. За своїм призначенням та обсягом покладених на них завдань Сухопутні війська відіграють вирішальну роль у виконанні Збройними Силами України своїх функцій як у мирний, так і воєнний час, до яких входять:

  • механізовані і танкові війська;

  • ракетні війська й артилерія;

  • армійська авіація;

  • аеромобільні війська;

  • протиповітряна оборона.


Повітряні сили – цей високоманевровий вид Збройних Сил призначений спільно з військами Протиповітряної оборони для охорони повітряного простору держави, ураження з повітря об’єктів противника, авіаційної підтримки своїх військ (сил), висадки повітряних десантів, повітряного перевезення військ і матеріальних засобів та ведення повітряної розвідки:


  • зенітно-ракетні війська;

  • спеціальні війська (забезпечення, РЕБ, зв’язку);

  • авіація;

  • бомбардувальна авіація;

  • штурмова авіація;

  • винищувальна авіація;

  • розвідувальна авіація;

  • транспортна авіація;

  • війська протиповітряної оборони.


Військово-Морські Сили – призначені для захисту суверенітету і державних інтересів України на морі, розгрому угруповань ВМС противника в своїй операційній зоні самостійно та у взаємодії з іншими видами Збройних Сил України, сприяння Сухопутним військам України на приморському напряму:

  • надводні сили;

  • підводні сили,

  • авіація ВМС;

  • берегові ракетно-артилерійські війська;

  • морська піхота.

Крім цього кабінет обладнується стендами, які пропагують військові професії:

«Офіцер –професія героїчна», «Вони служать українському народові»

Над стендами розміщуються виписки із законів України: «Захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього українського народу», (ст..17 Конституції України), «Захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України» (ст..61 конституції України), «Оборона країни від збройної агресії належить до найважливіших функцій держави і є справою всього народу України» (ст..61 Конституції України), «»військова служба є почесним обов’язком кожного громадянина України, особливим видом державної служби, пов’язаної з виконанням громадянина України (ст. 2.Закону України «Про загальний військовий обов’язок і військову службу»), «Допризовна підготовка включає військову, військово-технічну, фізичну та психологічну підготовку допризовників. Проводиться у двох перед випускних класах (курсах) навчально-виховних закладів за спеціальними програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки України і погодженими з Міністерством оборони України» (ст..9 Закон України «Про загальний військовий обов’язок і військову службу»).
Навчальне місце чергового (днювального) роти обладнується біля виходу із кабінету або навпроти вхідних дверей. Таке розміщення навчального місця чергового (днювального) роти дозволяє максимально наблизити навчаль­но-виховний процес до реальних умов функціонування військового підрозділу, відпрацювати дії чергового (днювального) під час прибуття в роту прямих начальників, чергового частини, у випадку тривоги та пожежі; дії чергового (днювального) під час виносу майна з розміщення роти; дії чергового (днювального) вільної зміни; тренування у виконанні обов'язків чергового (днювального), як того вимагає навчальна програма та Статут внутрішньої служби Збройних Сил України.

Навчальне місце чергового (днювального) роти обладнується такими макетами: тумбочка, телефон, засоби пожежогасіння, нарукавна пов'язка, макет штик-ножа та інформаційний стенді.

На інформаційному стенді розміщується:

  • інструкція чергового роти; інструкція днювального роти; розпорядок дня;

  • комплект військових статутів Збройних Сил України;

  • перелік типових команд та сигналів;

- список військовослужбовців роти, які проживають поза казармою, із зазначенням їхніх адрес, телефонів, способів виклику та прізвищ посильних;

  • зразки форм одягу військовослужбовців для ранкової фізичної зарядки;

- схема території, яку закріплено за ротою для прибирання.

У тумбочці чергового (днювального) роти повинні бути: книга приймання та здавання чергування; книга видачі зброї та боєприпасів; книга обліку звільнених; книга запису хворих.
Додатково кабінет може бути оснащений:

  • підручниками, навчальними посібниками, залікованими зошитами для тематичних атестацій;

  • бібліотекою суспільно-політичної, науково-популярної, довідкової, інформаційної і методичної літератури матеріалами періодичної преси (газети, журнали тощо);

  • матеріалами перспективного педагогічного досвіду, розробки відкритих уроків та заходів з військово-патріотичного виховання;

  • інструкціями та методичними рекомендаціями для виконання практичних занять;

  • інформаційними матеріалами для ознайомлення з основними нормативно-правового забезпечення захисту Вітчизни, цивільного захисту та охорони здоров’я;

  • матеріалами для набуття знань про структуру та функції ЗСУ, здійснення психологічної підготовки до захисту Вітчизни, професійної орієнтації учнівської молоді.


У секційних шафах кабінету доцільно демонструвати окремі прилади, учбові макети, засоби артилерійського, інженерного озброєння, засоби радіаційного і хімічного захисту і зв’язку.

Матеріали, що розміщуються на стендах повинні доповнювати підручник, а не копіювати його.

У загальноосвітніх навчальних закладах, де є пневматична зброя, боєприпаси та макети автоматів АКМ, АК-74, обладнують спеціальну кімнату для зберігання зброї. Ця кімната може влаштуватися в лаборантських, приміщеннях пневматичних тирів, подібних приміщеннях.

Але, незалежно від улаштування, вона повинна відповідати таким вимогам:

  • бути ізольованою від інших шкільних приміщень;

  • мати міцні стіни, стелю та підлогу, запобігти проникненню сторонніх осіб;

  • мати двоє вхідних дверей (одні –металеві, інші дерев’ярі, оббиті з обох боків металевими листами) з надійними та внутрішніми замками;

  • мати металеві шафи-сейфи для зберігання макетів автоматів, пневматичної зброї та боєприпасів;

  • мати автономну систему сигналізації з її виводом на пост чергового охоронця школи;

  • мати надійну систему пожежної сигналізації та засоби пожежогасіння.

В кабінеті створюється тематична картотека дидактичних та навчально-методичних матеріалів, посібників, навчального обладнання, розподілених за темами начальних програм. Для оформлення кабінету рекомендується використовувати серію плакатів: «Захист Вітчизни» - із 17 аркушів, формат А-1; «Куточок цивільного захисту» - із 16 аркушів, формат А-3; «Гуманітарне право» - із 16 аркушів, формат А-3; «Медико-санітарна підготовка» - із 12 аркушів що мають відповідний гриф Міністерства освіти і науки України.

Інформацію з питань замовлення можна отримати:

  • за телефонами- (057)75-76-048, 0503028260, 0663579157;

  • поштою - Міненко Микола Іванович, вул. Галини Нікітіної,

буд № 29, м.Харків-13, 61013;

  • Email: Placats @list.ru;

  • Internet: http: II www. Placats.com.ua.

Додаток № 1
  1   2   3

Схожі:

КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД СУМСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТ
Міністерство освіти і науки України Управління освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ
Головне управління освіти і науки Львівської обласної державної адміністрації та Львівський обласний дитячий еколого-натуралістичний...
Міністерство освіти і науки України Департамент освіти і науки Вінницької...
Вінницької облдержадміністрації, плану роботи ВОІПОПП та відділу методики викладання української мови та літератури, мов національних...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ ГОЛОВНЕ УПРАВЛІННЯ...
Міністерства освіти і науки проводиться Всеукраїнський конкурс юних зоологів і тваринників, метою якого є створення умов для творчого...
ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
Підоплічко М. Д., завідувач відділу інновацій та перспективного педагогічного досвіду Черкаського обласного інституту післядипломної...
Міністерство освіти і науки України Черкаський обласний інститут...
Карікаш В.І., кандидат психологічних наук, директор україно-німецького Центру позитивної психотерапії, професор
Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників...
Ю. В. Лєснікова, методист Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Комунальний заклад освіти ліцей природничо-наукового навчання м. Жовтих Вод
Головне управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації
Комунальний заклад освіти ліцей природничо-наукового навчання м. Жовтих Вод
Головне управління освіти і науки Дніпропетровської обласної державної адміністрації
Конкурс дитячого малюнку, плакату «Права дитини: моя конвенція»
«ЧЕРКАСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ»
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка