В. С. Кудін, завідувач лабораторії виховної роботи Черкаського ОІПОПП


Скачати 108.01 Kb.
Назва В. С. Кудін, завідувач лабораторії виховної роботи Черкаського ОІПОПП
Дата 10.12.2013
Розмір 108.01 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
В.С. Кудін, завідувач лабораторії

виховної роботи Черкаського ОІПОПП
Організація учнівського самоврядування в начальних закладах


Одним із основних завдань органів управління системою загальної середньої освіти (ст.36 Закону України „Про загальну середню освіту”) є сприяння розвитку самоврядування у загальноосвітніх навчальних закладах. Актуальність учнівського самоврядування зумовлена необхідністю виховання особистості, яка володіє не тільки певною сумою знань, умінь та навичок, але й має здатність активно включатися у демократичні процеси, що відбуваються в нашій країні. Елементи свідомої активної участі в суспільному житті держави моделюються в загальноосвітньому навчальному закладі  засобами учнівського самоврядування, яке має діяти на основі демократичних цінностей. Це знайшло своє підтвердження у законах України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Національній доктрині розвитку освіти України у ХХІ столітті, Концепції виховання гуманістичних цінностей учнів загальноосвітньої школи, Програмі виховання дітей та молоді в Україні, «Основних орієнтирах виховання учнів 1-11 класів», Конституції України та інших державних та нормативних документах, що передбачають створення демократичної системи навчання та виховання учнів у навчальних закладах. Демократизація суспільства обумовлює необхідність пошуку нових, відкритих і демократичних моделей виховання у закладах освіти. забезпечення умов поєднання в освітніх процесах впливу державних, самоврядних і громадських структур. Учнівське самоврядування доцільно розглядати як форму творчої співдружності вчителів, учнів, батьків, як спосіб вияву організаторських і виконавських здібностей та можливостей школярів у різних видах діяльності, спілкування та відносин, як засіб вироблення управлінських навичок і вмінь.

Протягом 6 років в області діє Ліга старшокласників Черкащини. Кожного року проходять конференції лідерів учнівського самоврядування (двічі на рік), на яких підбиваються підсумки проведеної роботи, обмін цікавим досвідом діяльності районних, міських колективів Ліги старшокласників та нагородження кращих осередків Ліги старшокласників. Очолює лідерський актив - Президент, якого обирають прямим голосуванням. Президент Ліги старшокласників представляє інтереси учнівського самоврядування області як на обласному так і на всеукраїнському рівні, бере участь у різного роду акціях, форумах, зустрічах. На порталі обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників створена інтернет-сторінка Ліги старшокласників Черкащини. У грудні підбиваються підсумки зробленого та приймається План спільних дій на наступний рік. Щороку представники Ліги старшокласників беруть участь у Всеукраїнських зібраннях лідерів учнівського самоврядування. Цього навчального року команда лідерів учнівського самоврядування області взяла участь у Всеукраїнському зборі лідерів з одночасним проведенням «Школи управлінської майстерності» у м. Севастополь. Лідери проводили тренінги з правової освіти. Президент Ліги старшокласників Салоух Олександра та заступник Президента Чубіна Анастасія, взяли участь у роботі координаційної ради при облдержадміністрації з питання виконання положень Конвенції ООН про права дитини. Президент представляла Черкащину на всеукраїнському форумі «Батьки і діти», який проходив у м. Києві. Представники усіх районів і міст області збираються на конференції і обговорюють важливі питання діяльності учнівського колективу області. Цього року у березні відбулась чергова звітно-виборча конференція, було обрано нового Президента та нагороджено кращі районні осередки Ліги старшокласників за підсумками роботи у Інтернет-проекті минулого року, якими стали: Маньківський, Черкаський, Городищенський, Чорнобаївський, Золотоніський, Корсунь-Шевченківський. Ним став учень Черкаської ЗОШ І-ІІІ ступенів №28 Черкаської міської ради. Під час зустрічей стає зрозумілим, що сьогоднішні лідери переконані в тому, що бути лідером, це в першу чергу уміння брати на себе відповідальність, бути рішучим, наполегливим, уміти донести свою ідею та думку до інших, відстоювати свої права, бути толерантним та впевненим у собі. Саме такі учні здійснюють Інтернет-проект «Ми - патріоти Черкащини», який має 10 підпроектів, а саме:

  • «Квіти біля школи»;

  • «Пишаюся тобою, рідний краю!»;

  • «Народні та родинні традиції мого краю»;

  • «Щоденник корисних справ»;

  • «Здоровим бути модно»;

  • «Знаю та реалізую свої права»;

  • «Сім духовних святинь малої Батьківщини»;

  • «Добро починається з тебе»;

  • «На цій землі я народився»;

  • «Мій ідеал громадянина-патріота».

Цього року підпроекти «Мій ідеал громадянина-патріота» та «Пишаюся тобою, рідний краю» розширюється у зв’язку з відзначенням важливих загально-культурних та історичних подій в Україні і Черкаській області зокрема. Необхідно організувати учнівські колективи на виконання Указу Президента України від 11 квітня 2012 року №257/2012 «Про додаткові заходи з підготовки та відзначення 200-річчя від дня народження Тараса Шевченка», Указу Президента України від 28 грудня 2012року № 756/2012 «Про проведення у 2013 році в Україні Року дитячої творчості» та відзначення 60-річчя утворення Черкаської області. Відповідно до Постанови Верховної Ради України «Про відзначення 60-річчя утворення Черкаської області». Районним, міським осередкам Ліги старшокласників необхідно долучитися до проведення:

  • культурно-мистецьких та освітніх заходів в навчальних закладах у тому числі, літературних вечорів, засідань за круглим столом, науково-практичних конференцій, конкурсів творчих і наукових робіт, виставок документів та матеріалів, присвячених життю та діяльності історичних постатей Черкащини;

  • інформаційних днів "Гортаємо сторінки Черкащини";

  • тематичних уроків, лекцій, бесід, наукових конференцій, "Круглих столів" у навчальних закладах та закладах культури, присвячених історії та досягненням Черкащини за 60 років.

Організація учнівського самоврядування в загальноосвітньому навчальному закладі є важливою умовою оптимізації управління шкільним життям на основі якнайширшого залучення учнів до цього процесу. У навчальних закладах нашої області є гідні зразки для наслідування у роботі з учнівським активом. Співпраця учнівського, батьківського та учительського самоврядування дає плідний результат. Зокрема, робота над реалізацію проектів у навчальних закладах міст Черкаси, Золотоноша, Умань, Сміла, Золотоніському, Звенигородському, Тальнівському, Маньківському, Чорнобаївському, Черкаському, Чигиринському районах говорить про вагому роботу, проведену учнівськими об’єднаннями спільно з громадськими організаціями у питанні успішної життєдіяльності школи та громади. Про це засвідчили матеріали надіслані на інтернет-конференцію «Досвід співпраці учнівського самоврядування та громадських організацій щодо покращення життя місцевої громади». Різні напрямки роботи охоплює така співпраця: це і екологічний напрямок, і соціальний, і робота волонтерів та інші. З кращим досвідом співпраці можна ознайомитись на порталі Черкаського ОІПОПП у розділі «Виховна робота».

Самоврядування у шкільному (класному) колективі – це самостійні чи спільні з дорослими членами шкільного співтовариства (батьками, педагогами) дії дітей з планування, організації та аналізу життєдіяльності у школі (класі), спрямовані на створення сприятливих умов для спілкування і розвитку учнівського загалу, вирішення інших соціально важливих педагогічних завдань. Саме таке потужне, дієве самоврядування сформоване у Золотоніському районі, координує діяльність якого районний будинок дитячої та юнацької творчості. Започаткування і реалізація цікавих і незвичайних проектів, презентація ідей та роботи самими лідерами, небайдуже ставлення дорослих до ініціативи учнів все це мали можливість побачити та почути на обласному семінарі з проблеми «Роль позашкільного закладу у вихованні лідерських якостей особистості та формуванні суспільно-політичної еліти України» директори, методисти, керівники гуртків позашкільних навчальних закладів у квітні 2013 року у Золотоніському районі. Постійне вдосконалення організаційної культури учнів, розширення ролі учнівського самоврядування в житті школи, району набуття представниками лідерського активу досвіду здійснення організаторської роботи, зустрічі з представниками влади в установах та на підприємствах, все це ті цільові орієнтації сьогоднішнього дня у роботі з учнівським самоврядуванням які здійснюються у районі. Координатор (педагог-організатор, методист, керівник гуртка) діяльності учнівського самоврядування за сприяння адміністрації школи спільно з педагогічним колективом створює умови для постійного пошуку цікавих форм організаторської роботи, вдосконалення методів роботи з учнівським активом, структури органів учнівського самоврядування, його моделі. У м. Черкасах для активістів учнівського самоврядування організовано стажування у підрозділах міськвиконкому. Така форма залучення учнівської молоді до роботи та навчання має назву «Школа юного менеджера», після закінчення якої, лідери отримують сертифікати. Відповідно у школі (районі, місті) має здійснюватися навчання педагогів-консультантів, які відповідають за надання методичної допомоги органам учнівського самоврядування, учням-лідерам, учням-волонтерам, класним керівникам з проблеми організації цікавих справ, акцій, навчання учнівського активу тощо. Під час конференції було організовано проведення майстер-класу «Правовий лабіринт».

Протягом роботи обласного семінару методистів з виховної роботи районних, міських методичних кабінетів з проблеми «Сучасні технології профілактики негативних явищ в учнівському середовищі», який проводив Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників спільно з загальноосвітніми навчальними закладами області, лідери учнівського самоврядування м. Черкаси залучили учасників семінару до інтерактивного практикуму «Квест як форма просвітницької роботи з усіма учасниками виховного процесу», показали спільно з вчителями, соціальними педагогами та педагогами-організаторами роботу фокусних груп щодо формування ціннісних орієнтирів школярів, використання можливостей театру у превентивній роботі закладу. Можна вести мову про те, що там, де не бояться експериментувати, запроваджувати нестандартні форми роботи з учнівською молоддю і працює дієве, успішне самоврядування. Необхідною і головною умовою ефективності педагогічного керівництва учнівським самоврядуванням є постійний пошук цікавих та змістовних форм організаторської діяльності учнів. Під час проведення весняної звітно-виборчої конференції Ліги старшокласників для лідерів та їхніх координаторів було презентовано сайт «Вчимося демократії разом» як інформаційно-телекомунікаційного середовища для розвитку культури демократизму учнів старших класів, а також лідерів учнівського самоврядування було поінформовано про декілька проектів які можна здійснити у своїх навчальних закладах.

Важливим критерієм ефективності учнівського самоврядування є сформованість елементарного рівня організаційної культури учнів-лідерів (відповідальність, організованість, цілеспрямованість, емоційна єдність, дисциплінованість, багатий внутрішній духовний світ, потреба у творчості та виявленні ініціативи). Реалізація означеного завдання є можливою за умови визнання дорослими самоврядування як школи підготовки юних організаторів, управлінців, участі всіх членів колективу в обговоренні завдань; застосування практики переходу колективу від організації  простих справ до дедалі складніших з урахуванням творчих можливостей колективу; неприйняття рішення без обговорення всіх запропонованих учнями альтернатив. Адже самоврядування, з одного боку, виконує функції внутрішньої самоорганізації учнів школи, а з іншого – має вигляд моделі майбутньої поведінки громадян України в умовах відкритого суспільства і, таким чином, сприяє реалізації завдань громадянської освіти. У області в четверте проходить обласний етап Всеукраїнського огляду-конкурсу «Молодь обирає здоров’я». Лідери учнівського самоврядування області залучаються до його проведення. Цього року Президент Ліги старшокласників області Кравець Олександр разом з активістами учнівського самоврядування на високому рівні провели зазначений захід, чим переконливо довели, що сьогоднішні лідери здатні приймати рішення та вести за собою учнівські колективи загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів, а особливо в таких важливих для їхнього життя справах, як утвердження принципів здорового способу життя. Адже реалізація підпроекту Ліги старшокласників «Здоровим бути модно»і передбачає залучення якомога більшої кількості учнівської молоді до здорового способу життя та висвітлення роботи з даної теми на інтернет-сторінці Ліги старшокласників.

Які ж головні цільові орієнтації учнівського самоврядування сьогодні?

  • По-перше, провідною функцією шкільного колективу має бути створення умов для особистісного зростання його членів. Участь школярів у роботі органів учнівського самоврядування допомагає сформувати такі якості як самостійність, активність, відповідальність, ініціативність, дисциплінованість, організованість.

  • По-друге, без самоврядування неможливо налагодити дисципліну та порядок у школі, створити належні умови для професійного та особистісно-громадянського самовизначення учнів.

  • По-третє, самоврядування дозволяє дитині розширити простір для виявлення своєї активності. Воно не повинно обмежуватись стінами шкільної будови. Виконання постійного чи тимчасового доручення може відбуватися там, де є можливим та педагогічно доцільним виявлення і розвиток соціально цінних прагнень дітей. Для цього необхідно активізувати роботу щодо навчання лідерського активу у літніх школах, табірних змінах для лідерів та інших формах навчально-виховної роботи. Як це роблять у м. Черкасах, Чорнобаївському, Уманському, Золотоніському районах.

Але, на жаль, існують перешкоди розвитку учнівського самоврядування через:

- консерватизм мислення значної частити вчителів;

- відсутність підтримки з боку адміністрації;

- небажання певної групи дорослих делегувати частину своїх прав дітям для участі в управлінні навчальним закладом;

- взаємодія з дорослими на рівні підпорядкування, а не на рівні партнерства;

- відсутність системи навчання координаторів дитячого руху;

- низький рівень поінформованості молоді щодо програм та проектів;

- відсутність чіткого розподілу обов'язків між органами учнівського самоврядування;

- низький рівень обізнаності учнями своїх прав та обов'язків.

Підліткам потрібно доручати серйозні справи, адже громадська інфантильність призводить до інтелектуальної обмеженості. Тому головним завданням дієвого учнівського самоврядування є виховання взаємин, які дозволяють особистості вже в підлітковому віці безпосередньо спілкуватися з суспільством, відчувати себе активним учасником громадського життя школи та громади. То ж як побажання у роботі з учнівським активом хай будуть для вас слова «Нехай неможливе стане можливим, далеке - близьким, і нехай все, що здається складним, вирішується красиво і легко».















Використана література:

1. Указ Президента України від 28 грудня 2012року № 756/2012 «Про проведення у 2013 році в Україні Року дитячої творчості». Режим доступу: www.mon.gоv.ua

2. Наказ МОНМС України від 31.10.11 № 1243 «Про Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України».Режим доступу: www.mon.gоv.ua

3. Постанова Верховної Ради України від 21.05.2013р. «Про відзначення 60-річчя утворення Черкаської області». Режим доступу: www.rada.gоv.ua

Схожі:

Калейдоскоп ідей методиста позашкільного навчального закладу ( з...
Автор-укладач: Кудін Валентина Семенівна, методист лабораторії виховної роботи Черкаського ОІПОПП
Завідувач лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
...
Міністерство освіти і науки України
Кудін В. С., методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
Методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту...
В. С. Кудін, методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
ШЛЯХИ УДОСКОНАЛЕННЯ ВИХОВНОГО ПРОЦЕСУ
О. В. Крутенко, завідувач лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту
Методичні рекомендації щодо організації роботи у навчальних закладах...
...
Методичні рекомендації до першого уроку у 5-11 класах Державний прапор...
...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка