Мазурок [3], Т. Панюк [6], Т. Ружеловіч [4], Г. Чепурко [7], Ю. Чернявська [8], А. Чікуркова [9; 10] та інші


Скачати 159.7 Kb.
Назва Мазурок [3], Т. Панюк [6], Т. Ружеловіч [4], Г. Чепурко [7], Ю. Чернявська [8], А. Чікуркова [9; 10] та інші
Дата 06.12.2013
Розмір 159.7 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Право > Урок
УДК 331.57 ОЛЕНА РОМАНЮК

асистент кафедри економічної теорії

Таврійський національний університет ім. В.І. Вернадського

ПЕРСПЕКТИВИ РОЗВИТКУ СИСТЕМИ ІНФРАСТРУКТУРНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЗАЙНЯТОСТІ
Розглянуто найбільш значущі потенційні загрози та можливості розвитку системи інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення та запропоновано напрями її вдосконалення
Ключові слова: інфраструктурне забезпечення, державне регулювання зайнятості, загрози, можливості
Сфера зайнятості населення є однією з важливих сфер економіки, яка включає в себе працевлаштування безробітних громадян, зайнятість найманих працівників, попит та пропозицію праці, рівень життя і добробут населення, а також створення і збереження робочих місць. На даний час на сферу зайнятості населення впливають соціальні, трудові умови, трансформаційні економічні процеси, у зв'язку з чим вона гостро потребує регулювання з боку державних компетентних органів управління. Державне регулювання зайнятості населення здійснюється за допомогою механізму і його інфраструктурного забезпечення. Від розвиненого інфраструктурного забезпечення значно залежить формування і функціонування механізму державного регулювання зайнятості населення, а в кінцевому підсумку - його ефективність. У зв'язку з цим виникає необхідність у дослідженні діючої системи інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення.

Питаннями державного регулювання сфери зайнятості населення та інфраструктури займалися багато вчених - економістів, серед яких можна виділити таких як: П. Буряк [1], О. Волкова [2; 5], М. Григор'єва [1], Б. Карпінський [1], П Мазурок [3], Т. Панюк [6], Т. Ружеловіч [4], Г. Чепурко [7], Ю. Чернявська [8], А. Чікуркова [9; 10] та інші.

Вчені Т. Панюк, Г. Чепурко розглядають сутність та проблеми інфраструктури сфери зайнятості населення [6, с. 205; 7, с. 15].

П. Буряк, Б. Карпінський, М. Григор'єва, Т. Ружеловіч досліджують державні та недержавні установи і інститути сприяння зайнятості, при цьому виділяють і розглядають кадрові служби підприємств і організацій, громадські організації та фонди [1, с. 417; 4, с. 17].

Крім цього, Г. Чепурко, П. Мазурок, О. Волкова, О. Чернявська, О. Чікуркова включають в інфраструктуру сфери зайнятості нормативно-правове середовище [2, с. 125; 3, с. 20; 5; 7, с. 15; 8, с. 25; 9, с. 6; 10, с. 21]. Правомірність включення до складу об'єктів інфраструктури сфери зайнятості нормативно-правового середовища підтверджується П. Буряком, Б. Карпінським, М. Григор'євої [2, с. 417].

П. Мазурок досліджує інформаційно-комунікаційні технології, традиції і моральні норми, які включає в інфраструктуру сфери зайнятості [3, с. 20]. Т. Ружеловіч до складу інфраструктури сфери зайнятості додає фінансове середовище, яке, на його думку, забезпечує нормальне функціонування ринку праці та проводить його аналіз [4, с. 17].

Вищеперелічені вчені у своїх наукових працях досліджують інфраструктуру сфери зайнятості, однак не проводять аналіз потенційних загроз і можливостей розвитку інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення.

Мета роботи полягає в дослідженні потенційних загроз і можливостей розвитку системи інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення та пропозиції напрямів її вдосконалення.

На основі проведеного статистичного аналізу діючої системи інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення, узагальнення і систематизації його результатів вказані потенційні загрози та можливості подальшого розвитку. Всі вони містять 15 пунктів, які з метою забезпечення незалежності результатів проведеного анкетування представлені в розробленому опитувальному аркуші у вільному порядку. Для оцінки потенційних можливостей і загроз розвитку інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення використовується параметр - імовірність досягнення події за шкалою від 0 до 1, де одиниці відповідає максимальна ймовірність появи події.

При оцінюванні зовнішніх факторів загроз інфраструктурного забезпечення механізму державного регулювання зайнятості населення серед найбільш значущих загроз, які можуть виникнути і впливати на інфраструктурне забезпечення державного регулювання зайнятості населення вказані в таблиці 1, серед них: поширення тіньової зайнятості населення, посилення вимог роботодавців щодо пошуку персоналу, зростання на ринку праці професій, що не користуються попитом у роботодавців, розвиток нелегальних трудових міграційних процесів, не розроблена спільно з Міністерством соціальної політики України та Міністерством економічного розвитку і торгівлі України схема створення робочих місць в галузях економіки, зростання рівня безробіття серед слабозахищених категорій громадян, скорочення попиту на працю, постійні зміни потреб в компетенціях необхідних працівників у зв'язку з розвитком науково-технічного прогресу, не розроблений професійно-кваліфікаційний прогноз Міністерством соціальної політики України.
Таблиця 1. Ранг ймовірності загроз напрямків

інфраструктурного забезпечення механізму

державного регулювання зайнятості населення




Імовірність загроз напрямків інфраструктурного забезпечення механізму державного регулювання зайнятості населення

Ранг

1

Поширення тіньової зайнятості населення

0,85

2

Посилення вимог роботодавців щодо пошуку персоналу

0,78

3

Зростання на ринку праці професій, що не користуються попитом у роботодавців

0,77

4

Розвиток нелегальних трудових міграційних процесів

0,76

5

Не розроблена спільно з Міністерством соціальної політики України та Міністерством економічного розвитку і торгівлі України схема створення робочих місць в галузях економіки

0,76

6

Зростання рівня безробіття серед слабозахищених категорій громадян

0,75

7

Скорочення попиту на працю

0,73

8

Постійні зміни потреб в компетенціях необхідних працівників у зв'язку з розвитком науково-технічного прогресу

0,73

9

Не розроблено професійно-кваліфікаційний прогноз Міністерством соціальної політики України

0,73

10

Нестабільність банківської системи

0,68

11

Не задоволений попит роботодавців на окремі види професій молодих фахівців

0,68

12

Зміна демографічної ситуації

0,63

13

Посилення трудової внутрішньої міграції громадян

0,6

14

Розвиток конкуренції з боку приватних кадрових агентств по відношенню до служби зайнятості

0,53

15

Перехід роботодавців до послуг приватних агентств з працевлаштування

0,38


Серед найбільш важливих можливостей по ймовірності виникнення виділимо такі як: прогресивне зростання потреби у висококваліфікованому персоналі, вибір випускників школи затребуваної професії на ринку праці, значне збільшення пропозиції праці, розвиток нових видів послуг сервісу по працевлаштуванню безробітних громадян, збільшення попиту на працю, зростання кількості абітурієнтів в професійних навчальних закладів усіх рівнів акредитації, виведення зайнятості населення з тіньового сектору економіки (таблиця 2).
Таблиця 2. Ранг ймовірності можливостей напрямків

інфраструктурного забезпечення механізму

державного регулювання зайнятості населення




Імовірність можливостей напрямків інфраструктурного забезпечення механізму державного регулювання зайнятості населення

Ранг

1

Прогресивне зростання потреби у висококваліфікованому персоналі

0,76

2

Вибір випускників школи затребуваної професії на ринку праці

0,74

3

Значне збільшення пропозиції праці

0,70

4

Розвиток нових видів послуг сервісу по працевлаштуванню безробітних громадян

0,69

5

Збільшення попиту на працю

0,68

6

Зростання абітурієнтів в професійних навчальних закладів усіх рівнів акредитації

0,67

7

Виведення зайнятості населення з тіньового сектору економіки

0,66

8

Зниження рівня безробіття серед слабозахищених категорій громадян

0,64

9

Вдосконалення законодавчої бази у сфері зайнятості населення

0,61

10

Співпраця та набуття досвіду служби зайнятості із службами зайнятості зарубіжних країн

0,61

11

Збільшення розроблених проектів по створенню та розвитку приватного підприємництва серед слабозахищених категорій громадян

0,59

12

Фінансування державою господарюючих суб'єктів, що перебувають у складному економічному становищі з метою збереження діючих робочих місць

0,54

13

Організація й узгодження роботи з професійної підготовки і перепідготовки громадян між фахівцями служби зайнятості та приватними агентствами з працевлаштування

0,44

14

Проведення реорганізації служби зайнятості та її структур

0,37

15

Скорочення приватних агентств з працевлаштування

0,35


Перейдемо до розгляду вдосконалення інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення для запобігання найбільш значущих потенційних загроз і розвитку найважливіших можливостей.

Тіньовий сектор зайнятості населення займає одну з пріоритетних проблем ринку праці, яка потребує вирішення. На подолання даної проблеми орієнтований чинний механізм державного регулювання зайнятості населення. З метою зниження поширення тіньової зайнятості населення пропонується посилити контроль спеціалістами служби зайнятості, спрямований на звільнених працівників. Роботодавець при заповненні короткострокових, середньострокових і довгострокових планів потреби в персоналі повинен обов'язково включати плановані вивільнені працівники із зазначенням причин, що дасть можливість фахівцям служби зайнятості оперативно відреагувати і запропонувати свій комплекс послуг з працевлаштування з метою надання робочого місця.

З кожним роком у сфері зайнятості населення зростають вимоги роботодавців не тільки до пошуку бажаних кадрів, але і до сервісу обслуговування їх у Державній службі зайнятості. У зв'язку з цим пропонується спеціалістам служби зайнятості розробити нові види інтернет-послуг з пошуку персоналу для роботодавців, надавати можливість писати відгуки роботодавцям та безробітним на спеціальному форумі служби. За допомогою інтернет-послуг пропонується службі зайнятості постійно інформувати роботодавців у змінах чинного законодавства у сфері зайнятості населення, надавати статистичні дані про діяльність служби.

Однією з гострих потенційних загроз у сфері зайнятості населення є зростання на ринку праці професій, що не користуються попитом у роботодавців. Для цього в першу чергу професійним навчальним закладам усіх рівнів акредитації необхідно скоротити випуск студентів за спеціальностями, які не затребувані у сфері зайнятості населення, за допомогою узгодження програм навчальних закладів до потреб ринку праці. Тісна співпраця відділів з працевлаштування в навчальних професійних закладах з фахівцями служби зайнятості дозволять зорієнтувати ринок освітніх послуг на потреби ринку праці.

На регулювання трудових нелегальних міграційних процесів спрямований механізм державного регулювання зайнятості населення. Для державного регулювання міграційних нелегальних трудових процесів в першу чергу необхідно забезпечити механізм державного регулювання укладенням багатосторонніх міжнародних договорів із зарубіжними країнами.

В даний час однією з важливих загроз у сфері зайнятості населення є те, що не розроблена спільно з Міністерством соціальної політики України та Міністерством економічного розвитку і торгівлі України схема створення робочих місць в галузях економіки. Схему пропонується розробляти на кожен рік, у розрізі регіонів, вона повинна включати: соціально-економічні показники, що впливають на створення робочих місць; попит на робочі місця; наявність діючих робочих місць у розрізі міст і районів і сфер економічної діяльності; фізичний обсяг виробництва (товарів , робіт або послуг); заробітну плату працівників; індекс цін на вироблену продукцію (роботи, послуги); вакантні, що ліквідуються, та новостворювані робочі місця. Джерела фінансування новостворюваного робочого місця – кошти бюджету всіх рівнів, власні кошти підприємств, кошти Фонду соціального страхування на випадок безробіття, кошти інвесторів. Фінансування створення робочого мета має здійснюватися з урахуванням пропонованої диференційованої фінансовою підтримкою роботодавців. Дані схеми створення робочих місць застосовувати Міністерству соціальної політики України при розробці професійно-кваліфікаційного прогнозу.

Разом з тим, службі зайнятості пропонується проводити облік створення та планування робочих місць, а також запровадити Державній службі статистики України облік створення робочих місць з урахуванням їх наявності, структури і руху.

У сфері зайнятості населення гострою завжди була проблема працевлаштування слабозахищених категорій громадян. Загрозу зростання рівня безробіття серед слабозахищених категорій громадян можна вирішити за допомогою розробки фахівцями служби зайнятості програм професійної підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації слабозахищених безробітних громадян під конкретних потенційних роботодавців.

При скороченні попиту на працю Міністерству економічного розвитку і торгівлі України пропонується провести моніторинг підприємств, що є потенційними банкротами, з метою з'ясування основних причин та обставин закриття підприємств і підрахунком кількості робочих місць. Результати моніторингу дозволять надалі державним органам управління надавати фінансову підтримку підприємствам, що виявляються у складному економічному становищі з метою збереження діючих робочих місць.

Однією із загроз є те, що в даний час не розроблено професійно-кваліфікаційний прогноз Міністерством соціальної політики України. У зв'язку з цим Міністерству соціальної політики України необхідно розробити професійно-кваліфікаційний прогноз на перспективу з урахуванням наступного: потреб кожного конкретного регіону в професійно-кваліфікаційних кадрах на основі галузевих, державних і територіальних програм економічного та соціально-економічного розвитку; дослідження показників динаміки ринку праці; аналізу економічної, демографічної та міграційної ситуації в регіонах; схем створення робочих місць в галузях економіки.

Вище перераховане інфраструктурне забезпечення державного регулювання зайнятості населення, спрямоване на запобігання загроз розподілимо у відповідні підсистеми (рис. 1).
группа1

Мал. 1. Удосконалення підсистем інфраструктурного забезпечення

державного регулювання зайнятості населення з метою запобігання потенційних загроз
Далі розглянемо розвиток можливостей за допомогою вдосконалення інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення. Так, можливість - прогресивне зростання потреби у висококваліфікованому персоналі може бути забезпечена розвитком постійної професійної перепідготовки кадрів на підприємствах. Керівникам та кадровим службам підприємств необхідно постійно навчати найманих працівників, впроваджувати нову техніку і технології з навчання кадрового персоналу, удосконалювати організацію проведення атестації працівників, заохочувати і стимулювати фахівців, що підвищують свою кваліфікацію. Керівникам та кадровим службам підприємств необхідно постійно навчати найманих працівників, впроваджувати нову техніку і технології з навчання кадрового персоналу, удосконалювати організацію проведення атестації працівників, заохочувати і стимулювати фахівців, що підвищують свою кваліфікацію.

Такі можливості як вибір випускників школи затребуваної професії на ринку праці і зростання абітурієнтів у професійних навчальних закладах усіх рівнів акредитації можна досягти за рахунок поліпшення профорієнтаційної роботи. Разом з тим слід службі зайнятості встановити конкретні терміни надходження інформації про розвиток моніторингу ринку праці.

Можливість – значне збільшення пропозиції праці можна досягти за допомогою поліпшення організації підготовки кадрів професійними навчальними закладами всіх рівнів акредитації за допомогою спрощення ліцензування, підвищення рівня матеріальної, технічної, методичної навчальної бази, збільшення фінансування на дослідницькі, конструкторські роботи, застосування сучасних педагогічних, інформаційних, комунікаційних технології в навчальний процес.

Забезпечити безробітних новими послугами з працевлаштування служба зайнятості може в тому випадку, якщо будуть переглянута, скоординована і погоджена повністю діяльність всіх відділів і обсяг роботи фахівців служби зайнятості, а також за допомогою збільшення матеріально-технічної бази в її роботі з оновленням комп'ютерної техніки і програм, використовуваних в роботі.

Можливість - збільшення попиту на працю може бути досягнута за рахунок створення нових робочих місць за допомогою фінансової підтримки, для чого необхідно державі фінансувати юридичних осіб для створення дорогих високотехнологічних робочих місць з бюджетів усіх рівнів, переглянути висунуті зобов'язання та вимоги щодо надання пільгових кредитів для відкриття приватного бізнесу та знизити банківські процентні ставки по кредитах.

Можливість – виведення зайнятості населення з тіньового сектору економіки нами пропонується досягти за допомогою внесення змін до Закону України «Про зайнятість населення» про створення робочих місць підприємствами за допомогою пільгового оподаткування.

Вище перераховане інфраструктурне забезпечення державного регулювання зайнятості населення, спрямоване на розвиток можливостей, розподілимо у відповідні підсистеми (рис. 2).

группа2

Рис. 2. Удосконалення підсистем інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення

з метою розвитку можливостей
Таким чином, на підставі проведеного статистичного аналізу діючої системи інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення, узагальнення і систематизації його результатів вказані потенційні загрози та можливості подальшого розвитку. З метою запобігання потенційних загроз і розвитку можливостей інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення запропоновано напрями його вдосконалення. Розроблені напрямки удосконалення інфраструктурного забезпечення державного регулювання зайнятості населення сприяють формуванню і функціонуванню механізму державного регулювання зайнятості населення та розширенню можливостей його інструментів і важелів впливу.
Список літератури

  1. Буряк П.Ю. Економіка праці й соціально-економічні відносини / Буряк П.Ю., Карпінський Б.А., Григор'єва М.І. – Київ : Центр навчальної літератури, 2004. – 440 с.

  2. Волкова О.В. Інтегральна оцінка ефективності організаційно-економічного механізму регулювання регіональних ринків праці / О.В. Волкова // Формування ринкових відносин в Україні. – 2007. – №5(72). – С. 122–129.

  3. Мазурок П. Методологічні та інституціональні основи визначення інфраструктури ринку праці України / П. Мазурок // Україна: аспекти праці. –2005. – №1.– С. 17–22.

  4. Ружелович Т.М. Инфраструктура рынка труда: факторы внешнего и внутреннего влияния / Т.М. Ружелович // Вестник Омского университета. – 1997.– №2. – С. 79–82.

  5. Перша українська електронна бібліотека підручників : [Електронний ресурс] / О.В. Волкова // Ринок праці. – Режим доступу до книги : http://pidruchniki.com.ua/18060203/ekonomika/infrastruktura_rinku_prats

  6. Панюк Т.П. Характеристика ринку праці в сучасних умовах / Т.П. Панюк // Актуальні проблеми економіки. – 2010. – №6(108). – С. 204–208.

  7. Чепурко Г.І. Ринок праці в Україні: проблеми зайнятості в період становлення ринкової економіки / Г.І. Чепурко. К. : Інститут соціології НАНУ, 2004. – 274 с.

  8. Чернявська Ю.Б. Функції ринку праці та національні особливості їх відтворення / Ю.Б. Чернявська // Формування ринкових відносин в Україні. – 2007. – №3(70). – С. 175–178.

  9. Чикуркова А.Д. Напрями державного регулювання регіональних ринків праці / А.Д. Чикуркова // Економіка АПК. – 2009. – № 4(174). – С. 138–142.

  10. Чикуркова А.Д. Теоретичні аспекти аналізу ринку робочої сили / А.Д. Чикуркова // Економіка АПК. – 2010. – №6. – С. 50–54.

ЕЛЕНА РОМАНЮК

ассистент кафедры экономической теории

Таврический национальный университет им. В.И. Вернадского
ПЕРСПЕКТИВЫ РАЗВИТИЯ СИСТЕМЫ ИНФРАСТРУКУТРНОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ ГОСУДАРСТВЕННОГО РЕГУЛИРОВАНИЯ ЗАНЯТОСТИ
Рассмотрены наиболее значимые потенциальные угрозы и возможности развития системы инфраструктурного обеспечения государственного регулирования занятости населения и предложены направления ее совершенствования
Ключевые слова: инфраструктурное обеспечение, государственное регулирования занятости, угрозы, возможности
YELENA ROMANYUK

assistant department of economic theory

Taurida National University named after V.I. Vernadsky
DEVELOPMENT PROSPECT OF THE SYSTEM OF INFRASTRUCTURE

PROVISION OF THE STATE REGULATION OF EMPLOYMENT
The most significant dangers and opportunities of development prospect of the system of infrastructure provision of the state regulation of employment of the population are considered
Key words: infrastructure support, governmental regulation of employment, danger, opportunities

Схожі:

Про влаштування малолітніх дітей Мазурок В. П.,Мазурок З. П.,про...

Л. В. Чернявська Теорія та історія публіцистики
Чернявська Л. В. Теорія та історія публіцистики. Навчальний посібник для студентів магістратури факультету журналістики. Запоріжжя:...
С. В. Копилова, Т. А. Чернявська
У курсу напрямів підготовки: 130102 Соціальна робота, 010105 Соціальна педагогіка
Затверджено Науково-методичною радою Української інженерно- педагогічної...
Укр. інж пед академія; упоряд.: Н. О. Брюханова, В. Б. Бакатанова, М. П. Васильєва, Д. В. Коваленко, І. П. Чепурко, Н. А. Шишенко.–...
European Centre for the Development of Vocational Training
СІДІФОП як і інші мережі та центри має у своїй структурі організаційні, адміністративні, розповсюджувальні та інші структури
Людина біжить над прірвою
Прибіжище душ людських, символ могутности й святости, «неспалимої купини», непорушної сили й вічного покою, надія й підпора всіх...
Розвиток медіа освіти у Великобританії
Чернявська Ю. Ю. Розвиток медіа-освіти у Великобританії // Педагогічна газета. – 2003. №12 (113). – С. 8
01 Бібліографія і бібліографічні посібники. Каталоги 12
Бібліотечна справа. Бібліотекознавство 13 06 Організації та інші типи об’єднань. Асоціації. Конгреси. Виставки. Музеї 13 061 Організації...
RETRO 2012 < 11 — 16. 06. 12 < U
У такий спосіб, базовим критерієм визначення чи є відношення між знаками інтерсеміотичними є відмінність знаків за їх субстанцією...
01 Бібліографія і бібліографічні посібники. Каталоги 7
Бібліотечна справа. Бібліотекознавство 8 06 Організації та інші типи об′єднань. Асоціації. Конгреси. Виставки. Музеї 8 061 Організації...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка