«Вибори»


Скачати 138.08 Kb.
Назва «Вибори»
Дата 30.11.2013
Розмір 138.08 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
Маріупольський професійний машинобудівний ліцей


В И Б О Р И
Розробка уроку з курсу «Людина і світ» за темою:


Підготувала:

Викладач вищої категорії –
Циганчук Любов Олександрівна




МПМЛ (№ 4)

2010р.

Рекомендовано:

Навчально – методичною радою ПТО
у Донецькій області

Протокол № _____ від ________


Тема: - «Вибори»
Мета уроку:

Навчальна - з'ясувати суть демократичних виборів,
охарактеризувати їх зміст, їх різновиди, види
виборчих систем,

  • етапи виборчого процесу,

  • закріпити знання учнів щодо порядку проведення
    виборів в Україні.



Розвиваюча - формувати вміння аналізувати інформацію,
виголошувати промову, працювати з текстом
Конституції України, працювати в групах,
використовувати свої знання, висловлювати свою
думку.
Виховна - виховувати розуміння важливості участі у виборах та
відповідальності за своє рішення, розуміння
важливості свідомого громадянського вибору.
Тип уроку: - інтегрований
Оснащення уроку:
- комп'ютер;

- мультимедійний проектор;

  • підручники С. Б. Гавриш та інші;

  • «Правознавство» - К. 2010р.;

  • тексти Конституції України;

  • виборчі бюлетені;

  • списки виборців;

  • ПК і презентація «Вибори»;

  • кабіна для голосування;

  • прозора урна для голосування;

  • парти, стільці розміщені не звично.

  • на дошці план уроку, вислови, епіграф.

Хід уроку

I. Організаційний момент.



II. Перевірка домашнього завдання.



III. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.



IV. Вивчення нового матеріалу.



  1. Принципи виборчого права (практикум – робота з текстом Конституції України та робота в малих групах).

  2. Етапи виборчого процесу (робота з текстом підручника).

  3. Види виборчих систем (юридична консультація).

  4. Організація та проведення виборів.



V. Закріплення нових знань. Відкритий мікрофон.



VI. Підсумки уроку.



VII. Оголошення оцінок.



VIII. Домашнє завдання.

Епіграф
Вибори є одним з найдавніших
інститутів людського суспільства.


В. М. Прокопенко
Не може бути іншого справжнього
законодавця, окрім народу.


Дені Дідро
Воля народу повинна бути основою влади уряду - це воля повинна виявлятися у періодичних інфальцифікованих виборах,
які повинні проводитися при загальному і рівному виборчому праві
шляхом таємного голосування або ж через інші рівнозначні форми, що забезпечують свободу голосування.


Ст.21 Загальної Декларації прав людини


Викладач
Сьогодні ми проводимо інтегрований відкритий урок, на якому продовжимо вивчати тему «Вибори», яку розпочали на попередніх уроках, ми розглянемо принципи виборчого права, етапи виборчого процесу, види виборчих систем різними формами і методами, ознайомимось з результатами виборів Президента України 2010 року і самі побуваємо, візьмемо участь у виборах.

Цим уроком ми завершуємо вивчення курсу «Правознавство», «Людина і світ», як суспільних предметів.

Цей урок має інтегровану форму, пов'язаний також з історією України сучасного періоду, яку ви будете вивчати на II курсі.

Сьогодні на уроці присутні історик, юристи і ми побуваємо в юридичній консультації, а також побуваємо на виборах мера міста і візьмемо участь у цих виборах, на яких будуть присутні члени виборчої комісії і самі виборці, роль яких зіграють учні.

Епіграфом до нашого уроку є ст. 21 Загальної декларації прав людини.
Фронтальне опитування


  1. Що таке вибори?
    Спосіб формування органу державної влади, органу місцевого самоврядування шляхом народного голосування.

  2. Що таке виборче право?
    Галузь права, яка регулює порядок формування виборних державних органів і здійснення виборцями своїх прав.

  3. Які різновиди виборів ви знаєте?
    Вибори класифікуються за різними підставами, залежно від їхньої ролі, значення або часу проведення: вибори за предметом обрання, вибори за причинами проведення, вибори за способом волевиявлення.

  4. Які бувають виори за предметом обрання?
    Президентські, парламентські та місцеві.

  5. Які бувають вибори за причинами проведення?
    Чергові, позачергові, повторні.

  6. Які бувають вибори за способом волевиявлення?
    Прямі і непрямі.

  7. Що таке виборча система?
    Сукупність установлених законом правил проведення виборів, визначення результатів голосування.

  8. Які були вибори у 2010 році?
    У січні 2010 року – президентські, а восени – місцеві вибори.

  9. Хто обраний Президентом України?

  10. Хто обраний мером міста?

  11. Зі скількох років виборці мають право голосу?


Підводимо підсумки перевірки домашнього завдання і надаємо слово історику.
Історик
Вибори є одним з найдавніших інститутів людського суспільства. В стародавні часи представників влади обирали за різними показниками старших за віком, мудрих, хоробрих або хто сильніший.

В первісні часи жителі первісного племені криком схвалювали або відхиляли якусь пропозицію чи рішення ради старійшин.

Народні збори у Стародавній Греції – це один із яскравих проявів народовладдя, але голосувати мали права тільки чоловіки і жителі Греції, жінкам та іноземцям заборонялося це роботи. Еклесія - це збори повноправних громадян чоловічої статті.

Найвищою постійно діючого установою була Рада, п’ятсот членів цієї Ради обирали жеребкуванням на народних зборах.

У Стародавньому Римі громадянин, який претендував на високу державну посаду, надягав на себе білу одежу і ходив вулицями, закликаючи, щоб за нього голосували.

Упродовж історії суспільства завжди використовували вибори, удосконалювали практику їх проведення.
Слова історика допомагають підготувати до сприйняття і вивчення нового матеріалу.
Принципи виборчого права – це питання ми вивчаємо за допомогою практикуму. Робота з текстом Конституції України та працюючи в малих групах.




П Р А К Т И К У М
Запитання
Знайти у тексті Конституції України статті, які розкривають принципи виборчого права і назвіть їх, зачитайте.
Учні називають і зачитують статті 6,9,70,71 Конституції України.
Одночасно на комп'ютері і проекторі демонструється презентація «Вибори» і учні записують 5 принципів виборчого права:


  1. Загальне виборче право.

  2. Вільні вибори.

  3. Прямі вибори.

  4. Рівність виборів.

  5. Таємність голосування.


А зараз ми попрацюємо в групах, кожна отримає завдання і за 3хв. ви знайдете в тексті підручника «Правознавство». Всі ці принципи, їх пояснення, ознайомитесь з ними і представник кожної групи пояснить зміст свого принципу. Групи утворюють безпосередньо перед початком роботи. Їх всього 5 по кількості принципів (ст. 84 підручника).

Кожний представник виголошує промову і пояснює один із принципів виборчого права. Учні записують їх у зошит.

Викладач підсумовує це питання.

Перед початком вивчення другого питання викладач надає слово історику.
Історик
В Італії Конституцією 1848р. було передбачено майновий Ценз (наявність певної кількості майна чи мінімальна сума податків) і ценз писемності (уміння читати і писати) унаслідок чого у виборах могли брати участь лише 3% громадян:

  • жінки дістали право голосу у США у 1920 році, а у Швейцарії – з
    1971 року;

  • у багатьох країнах (у тому числі США, ФРН, Японії) діє ценз осідлості – виборець повинен прожити встановлений час на території виборчого округу чи країни у цілому;

  • у деяких країнах виборцям роблять спеціальну позначку у паспорті про участь у виборах, за її відсутність штрафують.


Викладач
Слід відзначити, що жодний із названих принципів не характерний для незалежності демократії України.

Друге питання вивчається за допомогою підручника.
Викладач оголошує завдання:
Знайдіть у тексті підручника те місце, де розкрито етапи виборчого процесу в Україні, скільки їх? Запишіть у зошиті ці етапи. Викладач пропонує одному учневі зачитати свої записи.


  1. Складання і уточнення списків виборців.

  2. Утворення виборчих округів.

  3. Утворення виборчих дільниць.

  4. Утворення виборчих комісій.

  5. Висування та реєстрація кандидатів.

  6. Проведення передвиборчої агітації.

  7. Голосування.

  8. Підрахунок голосів виборців.

  9. Встановлення результатів виборів та їх офіційне оприлюднення.


Викладач підсумовує вивчення 2-го питання та оголошує слідуючий етап уроку, вивчення 3-го питання.
Зараз ми побуваємо в юридичній консультації, наші юристи розкриють зміст кожної з трьох виборчих системи:


  • мажоритарна;

  • пропорційна;

  • змішана


та дадуть відповіді на запитання учнів.

Уявимо, що всі ми вже дорослі і повнолітні і потребуємо справжньої юридичної консультації.
Мажоритарна виборча система
Ця виборча система базується на такому принципі: обраним вважається той кандидат, який отримав більшість голосів виборців на своєму виборчому окрузі. Такі округи створюються за територіальним принципом, до одного округу належать виборці певної території (це місто, селищі, район чи область, в залежності від кількості жителів. Виборчі округи складаються з декількох виборчих дільниць. В Україні мажоритарна система застосовувалась на виборах народних депутатів 1990 і 1994 років, а зараз продовжує застосовуватись ця система на виборах Президента України та на виборах місцевого самоврядування.

Взагалі, у світі існує давно з часів середньоріччя, а зараз одна з найпопулярніших.
Пропорційна виборча система
Ця система передбачає такий порядок визначення результатів голосування, за яким розподіл мандатів між партіями здійснюється відповідно до кількості отриманих ним голосів. Така виборча система передбачає утворення великих багатомандатних округів і забезпечує представництво партій у виборних органах відповідно до їхньої популярності у виборців. Сьогодні пропорційна система поширена більш як у 60 країнах світу. В Україні вона застосовувалася на виборах 2006 року і на позачергових виборах народних депутатів 2007 року.
Змішана виборча система
Вона заснована на поєднанні елементів мажоритарної та пропорційної систем: частина депутатів обирається за однією системою, частина – за іншою, що дозволяє одночасно використовувати переваги кожної. Україна теж має приклади застосування змішаної системи: на виборах народних депутатів 1998 та 2002 років. 225 народних депутатів обирались за виборчими списками.

Викладач підсумковує вивчення цього питання, звертаючись до учнів.

Яка система найкраща на ваш погляд?

Учні записують в зошит види виборчих систем в світі.



Запитання до юристів, які дають учні


  1. Я нещодавно приїздила з Росії, отримала в Маріуполі спадок, проживаю тут, бажаю скористатись правом голосу на виборах, але члени комісії не дозволили мені, бо мене не має у списках.

    Юрист

    А ви отримали громадянство України?



- Ні.

Відповідь:

Згідно закону брати участь у виборах мають право тільки громадяни України.


  1. Під час останніх виборів я знаходилась у Києві, в гостях, хотіла проголосувати, але мені не дали бюлетеня, чому? Адже Україна у нас одна і я громадянка України.


Відповідь:



Україна – єдина унітарна держава, але виборчих дільниць багато, виборці повинні голосувати згідно прописки, або брати відкриплювальний талон. Хоча після виборів Президента України 2005 року відкриплювальні талони заборонені.


  1. На минулих виборах я вирішив заробити і попрацювати в команді кандидата в мери Маріуполя Ю. Ю. Хотлубія. В день виборів на виборчий дільниці я закликав виборців голосувати за свого кандидата, але працівники міліції мені заборонили це і затримали, склали протокол.

    Відповідь:

    Все правильно, бо згідно закону агітація в день виборів заборонена.



  2. Я прийшла на вибори на свою виборчу дільницю, але забула паспорт, чому мені не дали бюлетеня і не дозволили проголосувати, адже всі члени комісії мої сусіди і мене знають.

    Відповідь:

    Правильно. Згідно закону без паспорта члени комісії не мають права видавати бюлетень і дозволяти ставити підпис у списках виборців.


  3. Я живу із старенькою бабусею, вона на жаль, не може ходити і доручила мені проголосувати за неї, але мені не дозволили цього зробити. Чому?

    Відповідь:

    Все правильно. Згідно закону виборці мають право особисто голосувати. Вам треба було заздалегідь написати заяву до виборчої комісії і до вас би приїхали уповноважені члени виборчої комісії зі списком виборців, де б ваша бабуся поставила підпис, отримала бюлетень і проголосувала.


Викладач підсумовує вивчення третього питання і оголошує про вивчення останнього питання уроку «Організація проведення виборів».

Перед тим, як вивчати це питання ми заслухаємо і проглянемо зміст відео газети «Вибори Президента України 2010року», яку підготував наш відеожурналіст Машуков Євген.

Зареєстровано було 48 кандидатів, але лишилось – 18.

Учень демонструє на екрані портрети 5-ти кандидатів, які отримали:
V місце – В. Ющенко – 5,45%;

IV місце – А. Яценюк – 6,96%;

III місце – С. Тігіпко – 13,06%; I тур – 21 січня 2010р.

II місце – Ю. Тимошенко – 25,05%;

I місце – В. Янукович – 35,32%.
Згідно Закону, якщо жоден кандидат не набрав 50% голосів виборів – то оголошується II тур 14 лютого 2010р., на якому II місце – Ю. Тимошенко – 45,47% і Президентом України став Віктор Федорович Янукович з перевагою трохи більше як 3% голосів, отримавши 48,95% голосів.

А зараз вивчаючи останнє питання ми самі станемо учасниками виборчого процесу і побуваємо на виборах мера нашого міста.

На початку
виборчої компанії було
зареєстровано 5 кандидатів,
2 зняли свої кандидатури,
троє будуть вести боротьбу
за перемогу. Давайте
уявимо, що ми всі
повнолітні, нам є 18 років,
і нам дано право обирати.
Слово надаємо першому
кандидату.



Промова 1
Запитання:


  1. Для чого ви плануєте збільшити штат працівників правоохоронних органів?

  2. На які саме соціальні виплати ви плануєте збільшити витрати?



Промова 2
Запитання:


  1. Як Ви плануєте посилити увагу до добору кадрів у систему освіти?


Промова 3
Запитання:


  1. Як Ви плануєте розширити мережу закладів платної освіти?

  2. Яким чином Ви плануєте створити загони добровільних народних дружин?




Програма 1 кандидата


  1. Боротьба з корупцією шляхом збільшення зарплати чиновникам і посадовим особам.

  2. Збільшення штату працівників правоохоронних органів.

  3. Запровадження в місті комендантської години для ефективної боротьби зі злочинністю.

  4. Розширення прав місцевої влади, зокрема у розподілі коштів, місцевого бюджету на різні соціальні потреби.


Програма 2 кандидату


  1. Підтримка великого, середнього та малого підприємства.

  2. Залучення спонсорських коштів та місцевих податків для покращення благоустрою міста.

  3. Розвиток безкоштовного медичного обслуговування, науки і культури, посилена увага до добору кадрів у системі освіти.

  4. Своєчасна виплата зарплат, пенсій, стипендій за допомогою розширення безготівкових розрахунків.


Програма 3 кандидату


  1. Створення загонів добровільних народних дружин для патрулювання міста і боротьби зі злочинністю.

  2. Поліпшення роботи комунальних служб за рахунок підвищення цін на комунальні послуги.

  3. Розвиток системи закладів платної освіти і медицині.

  4. Охорона довкілля за рахунок збільшення місцевих податків.


Вибори почалися о 8 годині ранку, більшість виборців вже проголосували, а ми станемо свідками і учасниками виборів тобто їх завершення.
Грають українські пісні
Члени виборчої комісії продовжують свою роботу.

Виборці, які не голосували підходять до виборчої комісії, ставлять підписи у списках виборців, отримують бюлетень, заходять у кабіну для голосування, виходять, кидають бюлетень у урну і займають своє звичне місце. Спостерігач наглядає.

Після завершення виборів члени виборчої комісії і спостерігач виходять для підрахунку голосів.

Тим часом викладач закріплює вивчення нового матеріалу у вигляді «Відкритого мікрофону»

Запитання:


  1. Що корисне я дізнався з цього уроку?

  2. Чим цей урок запам'ятався мені?

  3. Чи потрібно реалізувати своє право голосу?


Викладач підсумковує думки учнів. Тим часом виборча комісія закінчила свою справу.

Голова виборчої комісії звітує, що у списку 33 виборці, проголосувало – 26, більшість голосів отримала Мазуренко Інна –
« » голосів.

Привітаємо її і побажаємо успішного майбутнього, щоб через декілька років (10 чи 15) вона стала дійсним мером нашого міста, а іншим кандидатам подякувати за участь і мати на увазі, що вибори – це боротьба, сьогодні перемогла Інна, а через декілька років можливо мером міста стане Ритов Сергій, чи Приступа Олександра.
А зараз викладач оголошує оцінки.

Домашнє завдання:
Повторити знання особливо §§24-30, бо в нас буде останній урок, урок підсумковий, контрольна робота по курсу «Правознавство», а учні, які бажають «10» – реферати на тему питань уроку.


Література


  1. Конституція України, Київ агентство «Книга пам'яті України», 1996р.

  2. С. Б. Навриш, В. Л. Сутковський, П. М, Філіпенко «Правознавство», рівень стандарту, Київ «Генеза», 2010р.

  3. Основи правознавства за редакцією І. Б. Усенко, К. 1998.

  4. О. Д. Наровлянський «Основи правознавства», методичний посібник, майстер-клас, 9 клас «Ранок – Веста», 2008р.

  5. Любов Шашура «Нестандартні уроки з правознавства в школі», «Тернопіль «Підручники і посібники» - 2004р.

  6. Зарубіна Л. І. «Сьогодні – учень, завтра – виборець», Основи правознавства 9 клас, журнал «Історія та правознавство» № 1 (137) січень 2008р.

  7. О. П. Макрогуз, А. О. Єрмоленко, Н. А. Калтіна «Тиждень історії та правознавства в школі», Київ «Ранок- Веста», 2008р.

Схожі:

ПРОМІЖНІ ВИБОРИ ДЕПУТАТА БЕРДЯНСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ПО ОДНОМАНДАТНОМУ...
Відповідно до статті 38, 41, Закону України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських,...
Реферат на тему: “Вибори та їх роль в політичному житті”
Питання про вибори є актуальними в наш час, оскільки відіграють неабияку роль в політичному житті. До цього питання звертаються багато...
Пам’ятка для журналіста в день виборів Президента України
Конституції України, Законами України «Про вибори Президента України», «Про інформацію», «Про телебачення та радіомовлення», «Про...
Суб’єкт права на конституційне звернення, громадянин України
України «Про вибори народних депутатів України», частини першої статті 4, статті 5, частини першої статті 6 закону України «Про вибори...
ПЛАН-КОНСПЕКТ проведення заняття з гуманітарної підготовки з особовим...
Тема Закон України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів»
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів
31 ЖОВТНЯ 2010 РОКУ
ЧЕРГОВІ ВИБОРИ ДЕПУТАТІВ ВЕРХОВНОЇ РАДИ АВТОНОМНОЇ РЕСПУБЛІКИ КРИМ, МІСЦЕВИХ РАД ТА СІЛЬСЬКИХ, СЕЛИЩНИХ, МІСЬКИХ ГОЛІВ
Про вибори народних депутатів України
України на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування
Особливості виборчої кампанії 2012 на Волині
Верховна Рада України ухвалила новий Закон України «Про вибори народних депутатів України»
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ПОРУШЕННЯ ВИБОРЧОГО ЗАКОНОДАВСТВА
Оскарження рішень, дій чи бездіяльності, що стосуються виборів депутатів регламентується статтею 108 Закону України «Про вибори народних...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка