Урок ТЕМА НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ ДВОРІЧЧЯ


Скачати 0.52 Mb.
Назва Урок ТЕМА НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ ДВОРІЧЧЯ
Сторінка 1/5
Дата 26.10.2013
Розмір 0.52 Mb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Право > Урок
  1   2   3   4   5
Урок 1.

ТЕМА НАЙДАВНІШІ ДЕРЖАВИ ДВОРІЧЧЯ .

ДАВНІЙ ВАВИЛОН.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ. Після цього уроку учні зможуть:

розповідати про природно - кліматичні умови Дворіччя, міста – держави Месопотамії , перший в історії людства збірник законів; вміти: розкривати значення шумерської цивілізації для розвитку господарського і культурного життя інших народів;

характеризувати : господарське життя , суспільний устрій Вавилона в період його піднесення і розквіту; вивчити нові поняття: „ закон”; „місто - держава”;

складати схеми, працювати з картою, робити висновки; називати століття, у якому жив Хаммурапі.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань і вмінь.

ОБЛАДНАННЯ. Політична карта світу, підручник.

ХІД УРОКУ.

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

Фронтальне опитування.

1. Де знаходиться Єгипет?

2. Яка річка протікає через Єгипет ?

3. Хто такий фараон ?

4. Яких єгипетських богів ви знаєте ?

5. Що таке папірус ?

6. Хто такі жерці ?

7. Як називалася єгипетська писемність ?

2. Робота з політичною картою світу .

Показати на політичній карті світу :

  • Африку ;

  • Єгипет ;

  • річку Ніл; дельту Нілу.

МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І ОЧІКУВАНИХ РЕЗУЛЬТАТІВ УРОКУ.

- Учні, ми починаємо вивчати нову тему „ Передня Азія . Давні Індія та Китай”.

Протягом вивчення цієї теми ви ознайомитися із життям нових народів, побачите , що і в Азії існували держави . Люди там працювали, здійснювали винаходи, воювали , творили неповторну, самобутню культуру. Саме в Передній Азії з’явилися перші писані закони.

Ви ознайомитися із новими історичними термінами , дізнаєтесь про особливості розвитку таких давніх країн , як Ізраїль, Фінікія, Ассирія, Вавилон. Також , взнаєте про те , які народи проживали у ті часи на території України.

  • Знайомлю учнів із тривалістю вивчення теми та датою проведення тематичного оцінювання.

- Сьогодні на уроці ми будемо вивчати тему „Найдавніші держави Дворіччя. Давній Вавилон” і маємо виконати такі завдання :

отримати уявлення про природно - кліматичні умови Дворіччя , міста – держави Месопотамії ;

ознайомитися з першим в історії людства збірником законів;

вміти:

  • характеризувати господарське життя , суспільний устрій Вавилона в період його піднесення і розквіту;

  • розкривати значення шумерської цивілізації для розвитку господарського і культурного життя інших народів;

  • працювати з картою, робити висновки, , складати схеми;

  • показувати роль законів у житті суспільства ;

знати , що означають поняття „ закон ”, „місто- держава”;

називати століття, у якому жив Хаммурапі.

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ.

План.

  1. Природа і населення Дворіччя.

  2. Тигр і Євфрат.

  3. Міста – держави 111 ст. до н.е.

  4. Піднесення Вавилона .

  5. Хаммурапі та його закони.

  6. Господарське і повсякденне життя.

  7. Суспільство.


Близько 7 тис. років тому на території , що лежить між річками Тигр та Євфрат , почали селитися землеробські племена.

Робота з картою підручника, стор. 74. Учні знаходять на карті річки Тигр та Євфрат .

Я показую ці річки на політичній карті світу.

Пізніше греки почали називати цю місцевість Месопотамією,-

„ землею між двома річками ”, або Дворіччям .

Учні записують у зошити : „ Межиріччя , Месопотамія – назва Дворіччя – території між річками Тигр та Євфрат .

Дворіччя знаходилося приблизно там, де зараз розташований Ірак.

( Показую на політичній карті Ірак і наголошую, що із цією країною воювали США.)

Про Месопотамію писав грецький історик Геродот. Учень зачитує документ на стор. 75

  • Які рослини вирощували жителі Межиріччя ?

  • Життя в Месопотамії було нелегким. Примхи природи випробовували людину на стійкість . Але працьовитість хліборобів і родючість ґрунту давали чудовий результат – багаті врожаї. Не випадково одна з перших цивілізацій виникла на півдні Месопотамії, у країні шумерів .

Знайдіть на карті підручника , стор. 74 , Шумер.

Шумери – невисокі на зріст люди з великими очима та довгими носами. Вусів і бороди чоловіки не мали.

На підтвердження своїх слів пропоную учням розглянути ілюстрацію на стор. 75.

На півночі країни оселилися кочівники – аккадці, які утворили власну державу Аккад . Аккадці були вищими за шумерів, чоловіки носили бороди й вуса.

  • Знайдіть на карті підручника , стор. 74, Аккад.

Природні умови у Дворіччі були неоднакові для господарювання. На півдні, у шумерів , були великі болота , траплялися часті повені . А на півночі , в Аккаді , не вистачало води для зрошення, і дощі йшли нерегулярно. Влітку в Дворіччі стояла спека, тому його жителі змушені були копати зрошувальні канали, щоб забезпечити свої поля водою.

Крім зернових культур, які давали врожаї двічі на рік, у Месопотамії вирощували фруктове дерево – фінікову пальму, з плодів якої готували хліб і вино. Збирали фініковий мед, з волокон кори плели кошики та мотузки. Кісточки використовували як паливо . Тому фінікову пальму називали „деревом життя ”.

Шумери розводили биків , ослів , яких використовували як тяглову силу.

У Дворіччі не ростуть ліси, там зовсім не має будівельного каменю. Зате воно багате на глину , з якої будували храми, фортеці , робили посуд виготовляли книжки у вигляді табличок.

З часом селища розросталися і виникали великі міста – держави.

Місто – держава – форма держави в давнину, коли окреме місто і частина сільської території , що була йому підпорядкована, вважалися незалежною державою. Учні записують визначення у зошити. .

- На карті підручника знайдіть найбільші шумерські міста, назвіть їх ( Учні працюють з картою, по черзі називають міста Дворіччя .)

Я зазначаю, що в центрі кожного міста височів головний храм у вигляді ступінчастої вежі – зиккурат. (Учні записують визначення у зошити .)

- А що таке релігія ?

- Чому вона виникла ?

Жителі Межиріччя у храмах поклонялися своїм богам , яких уявляли у вигляді людей або фантастичних тварин. Особливо вони вшановували велику трійцю богів :

Анум – бог неба.

Енліль – володар землі та повітря .

Іштар – богиня краси та кохання .

Учні записують імена богів у зошити.

Минали віки . Стародавні держави Шумер та Аккад занепали. На місці Шумеру виникла держава Вавилон.

- Знайдіть на карті Вавилон.

Завдяки зручному розташуванню на перехресті торгівельних шляхів він став квітучим містом. Населення торгувало зерном, городиною, олією, фініками, прикрасами Завозили у Вавилон будівельний ліс, каміння, мідь. Люди вірили , що його охороняють боги і тому назвали „ Воротами Божими ” – Вавилоном.

Найбільшої могутності Вавилон досягнув за царя Хаммурапі, який жив у XV11 ст. до н.е. Його ім’я згадується і в Біблії.

- А що таке Біблія ?

Населення Вавилонії , як і населення Єгипту, поділялося на групи. На які групи воно поділялося ви дізнаєтеся , самостійно опрацювавши пункт

„ Населення Вавилонії” , що на стор. 79 .

Учні самостійно опрацьовують протягом 5 хвилин відповідний пункт параграфа 15.

Проводиться бесіда, в ході якої учні розповідають про поділ вавилонського суспільства .

Один учень біля дошки креслить схему „ Вавилонське суспільство”, інші разом із ним відтворюють її у зошитах. Звертається увага на безправне становище жінки у Вавилоні , проводиться порівняння із сучасним становищем жінки у суспільстві.

Що таке закон ?

Методом „ Мозковий штурм ” підводжу учнів до визначення поняття

„ закон.”

Закон – загальнообов’язкове правило поведінки, яке встановлюється державою.

Поняття записується у зошити .

Наголошую про необхідність дотримуватися законів всіма громадянами.

Наголошую, що перші писані закони з’явилися у Вавилоні і їх автором був Хаммурапі . Пропоную учням опрацювати документ на стор. 80 . Учні по черзі зачитують твердження із законів Хаммурапі, коментують їх.

Бесіда.

  • Чи жорстокі закони Хаммурапі?

  • Які покарання передбачали закони ?

  • З якою метою приймалися закони Хаммурапі?

  • Як можна оцінити закони Хаммурапі з точки зору людини XX1 століття?

  • Чи може держава обійтися без законів ? Чому ?

  • А зараз громадяни несуть відповідальність за порушення законів?

- Дійсно закони регламентують всі сфери життя людського суспільства. Незнання законів - не звільняє від відповідальності.

ЗАКРІПЛЕННЯ.

Учні, в житті завжди потрібно говорити правду. Зараз ми з вами проведемо гру „ Правда – неправда .”

Зачитую речення , якщо учень погоджується з ним ,то каже

„ правда”, якщо – ні, каже „неправда ”.

  1. Греки називали Дворіччя Месопотамією.

  2. Шумери вирощували рис.

  3. Фінікову пальму називали „ деревом життя .”

  4. Дворіччя було багате на ліси.

  5. Аккадські чоловіки носили бороди.

  6. Вавилоняни поклонялися богині Іштар.

  7. За крадіжку злодіїв жорстоко карали.

  8. Жінки у Вавилоні були безправними.

ПІДСУМОК УРОКУ.

- Сьогодні на уроці ви вивчили тему „Найдавніші держави Дворіччя. Давній Вавилон” і виконали такі завдання :

отримали уявлення про природно - кліматичні умови Дворіччя ;

ознайомилися з першими в історії людства збірником законів;

навчилися:

  • характеризувати господарське життя , суспільний устрій Вавилона в період його піднесення і розквіту;

  • розкривати значення шумерської цивілізації для розвитку господарського і культурного життя інших народів;

  • удосконалили вміння працювати з картою, робити висновки, складати схеми ;

  • показали роль законів у житті суспільства ;

- взнали , що означають поняття „ закон , ” „ місто – держава”.

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ. Вивчити параграфи 14, 15, повторити параграф 8. Заповнити таблицю.


Природні умови

Єгипту

Дворіччя


Урок 2.

ТЕМА. АССИРІЯ. ФІНІКІЯ.

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ. Після цього уроку учні зможуть:

розповідати про Ассирію в період її розквіту ; з’ясувати причини падіння Ассирійської держави; показати неминучість загибелі держави , створеної за допомогою жорстокості і насильства; розкривати зміст понять

„ імперія ”, „ загарбницька війна ” ; характеризувати основні заняття фінікійців; працювати з картою, історичними документами, удосконалити навички роботи в парах ; називати хронологічні рамки існування Ассирійської держави.

ТИП УРОКУ: комбінований.

ОБЛАДНАННЯ : підручник, зошити.

ХІД УРОКУ.

ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І УМІНЬ УЧНІВ.

  1. Графічний диктант.

Зачитую твердження , якщо учні погоджуються із ними , то ставлять стрілку у зошиті вверх, якщо ні , то – вниз .

  1. Межиріччя – це територія між річками Тигр і Євфрат.

  2. Зиккурат – це головний храм у вигляді вежі.

  3. Жителів Межиріччя називали шумерами .

  4. В Межиріччі писали на папірусі .

  5. В Межиріччі водилися крокодили.

  6. Царя в Межиріччі називали фараоном.

  7. Перші писані закони уклав цар Хаммурапі.

  8. Верховним богом Вавилона був Мардук.

Перевірка диктанту. Зачитую правильні відповіді. Учні, якщо в них відповіді правильні ставлять „ плюс ”, якщо неправильні – „ мінус .”

МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ.

У Передній Азії були різні народи : одні вели війни з метою захоплення нових територій , поневолювали своїх сусідів ; інші – мирно працювали, здійснювали винаходи , торгували , подорожували. Про ассирійців – завойовників та про фінікійців – мореплавців ми поговоримо сьогодні.

ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

Отже , сьогодні перед вами стоять такі завдання :

  1. здобути уявлення про час розквіту й занепаду Ассирійської держави ;

  2. знати зміст понять „ імперія ”, „ загарбницька війна ” ;

  3. характеризувати основні заняття, винаходи жителів Фінікії ;

  4. удосконалити навички роботи з картою, історичними документами;

  5. удосконалити вміння працювати в парах;

6. називати хронологічні рамки існування Ассирійської держави.

ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

План.

  1. Ассирія в 11 тис. до н.е.

  2. Утворення та розквіт Ассирійської імперії.

  3. Загибель Ассирії.

  4. Фінікійські „міста – держави”.

  5. Фінікійські мореплавці.

  6. Заснування колоній.

Держава Ассирія розташовувалася у верхній течії річки Тигр , на північ від Вавилонії. За тисячу років вона стала наймогутнішою державою всієї Передньої Азії. Її розквіт припадає на V111-V11ст. до н.е. ( Цю дату учні записують у зошити .)


  • Що таке війна ?

  • Чому відбуваються війни ?

  • А в історії України були війни ?

  • Які ?

  • Дійсно , війни відбуваються з багатьох причин . Відбуваються вони всередині однієї держави, можуть воювати між собою дві або кілька держав.

  • Що несуть людям війни ?

  • Що потрібно робити , щоб війн не було ?

  • Найголовнішою причиною війн є прагнення одного народу захопити землі іншого . Отже війна , яка ведеться з метою захоплення чужої території називається загарбницькою . (Учні записують це визначення у зошити. )

На чолі Ассирійської держави стояв цар , який мав необмежену владу. Царя оточували воєначальники , жерці , знатні люди та численні чиновники.

Завдяки добре дисциплінованій, професійній армії ассирійським царям вдалося захопити багато держав.

  • Відкрийте підручник на стор. 84 і опрацюйте документ „ Пророк Ісайя про військо ассирійців”.

  • Що ви можете сказати про військо ассирійців?

Добра кіннота , вміння швидко й майстерно споруджувати мости , переправи , воєнні дороги , фортеці – все це надавало перевагу ассирійській армії.

Які ж держави були захоплені Ассирією ?

Відкрийте підручник на стор. 83, розгляньте карту і покажіть територію Ассирії у XVст. до н.е.

  • А тепер покажіть її територію у V11 ст. до .н.е. Збільшилася чи зменшилася її територія ? Чому?

  • Назвіть держави , які захопили ассирійці , використовуючи карту підручника.

  • Правильно, територія Ассирії збільшувалася за рахунок загарбання інших держав. Вони руйнували міста, а місце , де стояло їхнє військо , посипали сіллю , щоб ніхто не міг там оселитися . Із відрубаних голів переможених вони складали цілі пагорби . Завойовані народи ассирійці виганяли з рідних місць , перетворювали їх на рабів. Своєю жорстокістю ассирійці перевершили всіх завойовників стародавнього світу. Столицею Ассирії було місто Ніневія , яку називали „лігвом левів”.

Башти і стіни Ніневії покривала шкіра , здерта з тіл полонених . Біля східних воріт міста в клітках на цепу сиділи царі і товкли в ступах вириті з могил кістки своїх предків. Таку кару придумали їм ассирійські царі, щоб принизити їх і показати свою силу.

  • Ассирія перетворилася на величезну державу, що тяглася від третього порога Нілу до Кавказьких гір і від Середземного моря до Перської затоки і стала називатися імперією .
  1   2   3   4   5

Схожі:

Тема: Основи теорії держави
Терміни: суспільство, суспільно-економічна формація, політика, влада, держава, суверенітет, функції держави, механізм держави, державний...
Тема. КУЛЬТУРА ГАЛИЦЬКО –ВОЛИНСЬКОІ ДЕРЖАВИ
Мета. Розглянути культуру Галицько-Волинської держави на основі фактичного матеріалу і додаткових джерел; розкрити особливості розвитку...
Узагальнюючий урок за темою «Національно-визвольна війна українського...
...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТЬ Тема Загальна...
Характерні особливості зародження та розвитку держави та права Стародавнього Сходу
Г лава держави Глава держави
Держави — це конституційний орган і одночасно вища посадова особа держави, яка посідає формально найвище місце в системі органів...
Головне призначення держави полягає в тому, що вона надає організованості...
Це загальне призначення держави конкретизується в її багатоманітних функціях як основних напрямах діяльності держави, її впливу на...
1. Поняття, предмет і методи теорії держави та права 9 Тема Походження держави та права 11
П.І., Стрельник О. Л., Гончаров А. В. Навчально-методичні матеріали з курсу “Теорія держави та права” для студентів та курсантів...
Урок № Тема: Античні міста держави в Північному Причорномор'ї та Криму
Північного Причорномор’я; розвивати вміння аналізувати та систематизувати історичний матеріал, працювати з історичною картою, документами,...
Навчальна програма дисципліни для студентів спеціальності 030202...
ФІЛОСОФІЯ ДЕРЖАВИ: ПОХОДЖЕННЯ, СОЦІАЛЬНА СУТНІСТЬ, ФОРМА ДЕРЖАВИ, ФУНКЦІОНУВАННЯ ДЕРЖАВИ, УПРАВЛІННЯ ТА ВЛАДА
З курсу „Теорії держави і права”
Поняття, основні принципи правової держави. Шляхи формування правової держави в Україні
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка