Мережко Зоя Володимирівна Вчитель історії ЗЗВШ №31 І – ІІІ ступень


Скачати 71.6 Kb.
Назва Мережко Зоя Володимирівна Вчитель історії ЗЗВШ №31 І – ІІІ ступень
Дата 26.10.2013
Розмір 71.6 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи



Мережко Зоя Володимирівна

Вчитель історії

ЗЗВШ № 31

І – ІІІ ступень

м.Запоріжжя

11 КЛАС

ВСЕСВІТНЯ ІСТОРІЯ

Тема: «Країни Азії та Африки. Ліквідація колоніалізму, створення і розвиток незалежних держав»

Мета: дати учням загальне уявлення про суперечливий процес деколонізації після світової війни, його етапи; викликати у них зацікавленість до з'ясування причин різкого контрасту в розвитку країн, що визволилися — з одного боку, відсталих африканських, з іншого — передових індустріальних країн Сходу.

Тип уроку: вступний до теми, урок засвоєння  знань із закріпленням.

План.

1. Розпад колоніальної системи.

2. Створення незалежних держав.

3. Боротьба за новий світовий економічний порядок.

4. Роль країн, що розвиваються, у світовій політиці.

Хід уроку.

Учитель перед уроком записує на дошці опорні дані — поняття, дати, сигнали, хронологічну таблицю, щоб у ході уроку використовувати їх.

На дошці

Поняття:


Колонія

Метрополія

Імперія

Колоніалізм

Домініон

Національно – визвольна боротьба

Деколонізація

Експансія

Трайбалізм

Скарбниця фактів

1945 1961

1945/54 1974/74

1947/48 1979/89

1954/62 1990

1960 1991

Опорні сигнали по Сінгапуру

4 оф.м. 9хв.-160 65%Я. 500 $

30р. — ПНД 5м/1р. h 73 5 $-ор-нг

Хронологічна таблиця по 4 пункту (міжнародні об'єднання)

 

1955

м. Бандуг (Індонезія)

Конференція країн Азії та Африки

1961




Рух неприємності

1964

Конференція ООН

«Група 77» (га 90 – ті р. – 129 країн)







- ціни на експорт

- ціни на пільги

- інвестиції


1. Вивчений нового матеріалу

Методичні прийоми в ході уроку.

  1. Вступна бесіда до теми, робота з картою і поняттями. Вчитель записує на дошці опорні дані – поняття, дати, сигнали, хронологічну таблицю, щоб у ході уроку використовувати їх. Наприклад, вступну бесіду він проводить, звертаючи увагу учнів на основні поняття теми:

  • Як низаються країни, що економічно, політично залежать від сильних держав?

  • Як називається країна, що має колонії?

  • Чи погоджуєтесь ви із твердженням, що колоніалізм – це система поневолення і визиску в усіх сферах життя? Чому ви так вважаєте?

  • Чи існують сьогодні імперії у класичному вигляді?

  • Які принципи стосунків склалися між державами, що входять до Британської співдружності націй? Вони є результатом колонізаційних чи деколонізацій них процесів?

  • Які шляхи визволення з – під колоніального гніту вам відомі?

  • Пригадайте, як називається самоврядне володіння.



Хронологічна таблиця « Етапи розпаду колоніальної системи»

  (Учні складають в ході розповіді вчителя)

І етап — 1945- серед. 50-х рр. — визволення Азії.

II етап — друга полов. 50-х -серед. 60-х рр. — Пн. і Троп. Африки

ІІІ — 1975-1990-ті роки? — деколонізація Пд. Африки.

(Знак питання означає, матеріали підручника варто доповнити новішою інформацією, яка подається вчителем у формі загадок)

Загадка  1. Чи можна вважати розпад СРСР свідченням руйнування ще однієї імперії?

Загадка 2. Які країни Азії отримали національний суверенітет у 1997 і 1999 роках? (відповідь: китайськими територіями стали колишні англійська і португальська колонії Гонконг (Сянган) і Макао (Аоминь).

Закріплення на оцінку

2. Лекційний виклад матеріалу. Перш ніж почати лекцію, учитель дає завдання учням — прослідкувати, якими шляхами відбувалось національне відродження колишніх колоній.

У ході подання інформації вчителем учні роблять опорні записи в зошити, щоб бути готовими до закріплення знань на оцінку. Оскільки це урок засвоєння знань, учням дозволено користуватися робочим конспектом у ході відповіді. Учитель обов'язково звертає увагу на дати із скарбниці фактів, записані на дошці, підключаючи зоровий вид пам'яті учнів.

Очікуваний результат

Шляхи створення незалежних держав:

а) здобуття незалежності мирним шляхом

Великобританія    Індія, Пакистан 1947

                                      Бірма, Цейлон   1948

б) ”брудні війни” (поразка метрополій)

Франція                      Індокитай        1945/54

                                     Алжир 1954/62

Нідерланди                 Індонезія         1945/50

в) Міжнародний контроль ООН

— Коли створена ООН?

— Ген. секретар ООН?

— Скільки країн є членами ООН?

— Міжнародні санкції ООН за останні роки.

14 грудня 1960 р. Декларація Генеральної Асамблеї ООН «Про надання незалежності колоніальним країнам і народам». 1960 р. — рік Африки (17 країн вільні);

г) соціальні зміни (революції)

1990 — ПАР                    Фредерік де Клерк

Намібія незалежна         Нельсон Мандела

Закріплення на оцінку

3. Бесіда-припущення: Котрий із регіонів у першу чергу — Азія чи Африка — поповнив число передових індустріальних держав? (Передові індустріальні країни — Сінгапур, Пд. Корея, Індонезія, Тайвань, Таїланд, арабські країни вивчатимуться далі, наголошує вчитель.) Проблеми африканських племен і народів (вчитель дає перелік фактів, які у вигляді тез учні записують у зошити):

>         населення збільшується щорічно на 3%, а приріст с/г продукції — на 1,5%;

>         міжплемінна ворожнеча (трайбалізм);

>         низький валовий продукт на душу населення;

>         культурна відсталість;

>         мало асигнувань на освіту;

>         залежність економіки від режимів і  партій і т.п.

Міні-текст про Сінгапур вчитель пропонує зіставити з опорними сигналами на дошці і розшифрувати на оцінку:

«Сінгапур — чудо-острів-держава. До 1965 р. британська колонія. Серед секретів процвітання важливу роль відіграє політична стабільність. Більше ЗО років країною править Партія народної дії. Морський порт Сінгапур — найбільший у світі. Кожні 9 хвилин в порту — нове вантажне судно під прапором однієї з 160 держав світу. Найбільш численні народи — китайці, таміли, малайці, європейці. Ось чому тут запроваджені 4 офіційні мови. Щорічно тут бувають 5 млн. іноземних туристів. З них 65% — японці. За 5 доларів можна пообідати за компанію з орангутангом, правда, у клітці.

У Сінгапурі збудований найвищий тоді готель — 73 поверхи. Місто — найчистіше в Азії. За папір чи недопалок, кинутий на вулиці, штраф 500 доларів».

4. Див. на дошку хронологічна таблиця «Міжнародні об'єднання». Вчитель дає коментарі до даних хронологічної таблиці, наголошує, що великі держави, особливо в роки «холодної війни», проводили політику експансії (поширення впливу) на країни, що визволилися з-під колоніальної залежності, зокрема СРСР і США.

Бесіда: У яких країнах утвердилися прокомуністичні режими:

>         у 20-ті роки? (Монголія);

>         після 2 світової війни? (1948 — Корейська НДР, 1949 — Китайська НР);

>         В 50- рр.? (Індокитай, Сомалі, Єгипет, Судан, Ангола, Мозамбік)

Слід окремо наголосити на причетності українських воїнів до на-I дання «інтернаціональної допомоги» Афганістану (1979/89 рр.).

Міжпредметні зв’язки . Війна в Афганістані коштувала нам міжнародного авторитету та життів синам України. У воєнних діях брали участь > 150 тис. вихідців з України. З них 2,5 тис. загинули, стільки ж повернулися каліками.

>   Чи справедливими, на ваш погляд, є воєнні дії США в Афганістані після терактів 11 вересня 2001 р.? Обґрунтуйте відповідь.

>  Ваше ставлення до намірів керівництва Північної Кореї поповнити «клуб ядерних держав».

Історичний диктант з теми (виконується письмово чи усно)

1. Скільки етапів можна виділити в ході розпаду колоніальної системи? 2. Країни, колишні колонії Великобританії, незалежні з 1947/48 рр. 3. Кому французькі колонізатори нав'язали кровопролитні війни? 4. Рік Африки; скільки країн визволилося? 5. Остання колонія в Африці, звільнена 1990 р. 6. Передові індустріальні країни Пд.-Сх. Азії. 7. Коли започатковано Рух неприєднання? 8. Назвати країни Сходу, що є оплотом соціалізму і досі. 9. Рік розпаду СРСР. 10. Яка війна покрила ганьбою СРСР в кінці 70-х і у 80-х рр.? 11. Що таке трайбалізм?

II. Домашнє завдання

Опрацювати конспекти, зроблені на уроках.


Схожі:

Урок історії України у 10 класі
Романовський В. І. – вчитель історії, переможець ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу «Вчитель року 2008» Колінковецького ЗНЗ І-ІІІ...
РІЗНОМАНІТНІСТЬ ПАРАЗИТИЧНИХ ПЛОСКИХ ЧЕРВІВ
Подгальська Марія Володимирівна, Новоград – Волинська ЗОШ І – ІІІ ступенів №3, вчитель біології
Інтелектуальна гра
Лоза Ольга Володимирівна. Вчитель фізики і математики. Генічеська санаторна загальноосвітня школа – інтернат І-ІІІ ступенів Херсонська...
Географія галузей машинобудування та металообробки
Криворучко Мар'яна Володимирівна, вчитель біології і географії Смілянського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний...
Список носіїв перспективного передового досвіду з образотворчого мистецтва
Чикаленко Раїса Володимирівна – вчитель-методист образотворчого мистецтва Руськополянської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів...
Урок позакласного читання в 5 класі Не одежа красить людину, а добрі...
Підготувала: вчитель української мови та літератури ІІ категорії Сатанівського НВК І-ІІІ ст. Монастирищенського району Назарець Аліса...
1. Функції, їхні властивості та графіки Тест Дійсні числа та обчислення
Курінна Людмила Володимирівна, вчитель математики, спеціаліст вищої категорії, вчитель-методист
Касперович Тетяна Володимирівна
Касперович Тетяна Володимирівна,спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, старший учитель,учитель початкових класів Дебальцівської...
Монгольська навала на українські землі Мета
Калашник. Ю. М., учитель історії вищої категорії, старший вчитель Івахнянської ЗОШ І – ІІІ ст., Монастирищенського р., Черкаської...
ТЕМА: ФАКТОРИ, ЯКІ ВПЛИВАЮТЬ НА СТУПЕНЬ УРАЖЕННЯ ЛЮДИНИ ЕЛЕКТРИЧНИМ СТРУМОМ. МЕТА
МЕТА: Ознайомлення учнів з факторами електричного характеру, які впливають на ступень ураження людини електрострумом. Виховування...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка