Тема: Особа, суспільство, держава


Скачати 333.59 Kb.
Назва Тема: Особа, суспільство, держава
Сторінка 1/2
Дата 26.10.2013
Розмір 333.59 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Право > Документи
  1   2

Розробка уроків з правознавства 10 клас

Урок№ 5-6
Клас: 10-А Дата______

Тема: Особа, суспільство, держава

Мета:

  • ознайомити учнів з поняттями особа; суспільство, держава; встановити особливості взаємовідносин особи і суспільства;

  • розвивати вміння аналізувати, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки;

  • виховувати патріотичне ставлення до своєї держави, Батьківщини.

Очікувані результати. Після уроку учні зможуть:

  • аналізувати поняття ―людина‖, ―індивід‖, ―особистість‖, ―особа‖ і ―громадянин‖;

  • розкривати суть взаємовідносин особи і суспільства; зміст поняття ‖правовий статус особи‖ та називати його види; суть взаємовідносин суспільства і держави;

  • пояснювати особливості взаємовідносин особи і держави; які особи визнаються іноземцями, особами без громадянства та особами з подвійним громадянством;

  • давати визначення громадянства і пояснювати способи його набуття і припинення; визначення правової і соціальної держави та називати їхні ознаки.

Обладнання: підручник, наочний м-л, схеми, таблиці, роздавальний матеріал;

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Привітання, перевірка готовності до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Фронтальне опитування (за питаннями підручника)

  2. Перевірка д\з

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

ІУ. Вивчення нового матеріалу

  1. Розповідь учителя

Загальна характеристика понять «людина», «індивід», «особистість», «особа» і «громадянин». Особливості взаємовідносин особи і суспільства

Розглядаючи державу, ми натрапляли на такі поняття, як «людина», «індивід», «особистість», «особа», «суспільство», «громадянин», «громадянство», «політика», «політична система суспільства» (ПСС). Усі ці поняття мають свої особливості й характеризують стан взаємовідносин особи і суспільства, особи і держави, суспільства і держави.

Термін «людина» означає біологічну істоту, одну із форм життя, що існують на землі. Одна конкретна людина поза своїми соціальними якостями є індивідом (це поняття відображає такі природні властивості, як стать, вік, фізіологічні особливості, темперамент тощо). Сукупність унікальних та універсальних рис, що відрізняють даного індивіда від інших, є індивідуальністю. Кожному індивіду, як і людині взагалі, властиві біологічні та соціальні якості. З точки зору біології, людина є живою істотою, що має свою внутрішню та зовнішню будову, природні інстинкти тощо, яка стоїть на найвищому ступені розвитку живого світу Землі. Життя людини у суспільстві характеризує людину з соціальної точки зору, становлення якої відбувається під впливом суспільства, в процесі взаємодії з іншими індивідами. Індивід, що має стійку систему соціально вагомих рис, які характеризують його як члена спільноти, є особистістю.

Використання терміну «особа» можливе у двох варіантах: фізична особа (окрема людина, що виступає суб’єктом правовідносин) та юридична особа.
Особливості взаємовідносин особи і держави. Правовий статус особи

Становище людини в державі характеризується її правовим статусом. Правовий статус особи — сукупність прав, свобод і обов’язків громадян, закріплених у нормативних актах держави (конституції, закони), а також гарантії їх здійснення. Залежно від повноти прав, свобод та обов’язків людини усіх осіб, що перебувають на території кожної конкретної держави, можна поділити на: громадян держави, іноземців, осіб без громадянства (апатриди) та осіб з подвійним громадянством (біпатриди), біженців.

Громадянство — це стійкий політико-правовий зв’язок особи і держави, який передбачає наявність взаємних прав та обов’язків (підданство — те саме, що і громадянство у державі з монархічною формою правління).

Громадянство особа може набути за народженням, за походженням, внаслідок набуття, усиновлення тощо. Припиняється громадянство шляхом виходу чи втрати.

Іноземець — особа, що проживає на території певної держави, не є громадянином цієї держави і є громадянином (підданим) іншої держави або держав.

Особа без громадянства (апатрид) — особа, яку жодна держава відповідно до свого законодавства не вважає своїм громадянином. Особливості взаємовідносин суспільства і держави

Мають свої особливості й відносини суспільства з державою. Суспільними відносинами є відносини, що складаються між людьми в процесі їхньої життєдіяльності.

Політичні відносини відіграють найбільшу роль у системі ідеологічних відносин і панують у системі усіх суспільних відносин. Політичні відносини — це відносини між соціальними групами, націями і народностями, між політичними партіями, між державою та громадянами, що виникають з приводу державної влади, спрямовані на отримання, використання та утримання цієї влади. Отже, у процесі здійснення політичних відносин беруть участь державні організації, політичні партії, громадські об’єднання, трудові колективи тощо, які разом із нематеріальними компонентами і складають політичну систему суспільства (ПСС).

Політична система суспільства (ПСС)сукупність матеріальних (держава, партії, організації) та нематеріальних (норми, принципи, стосунки, погляди, свідомість, культура) складових, які пов’язані відносинами з приводу здійснення політичної влади.

ПСС складається із таких елементів:

  1. суб’єкти політики, якими є: нації, класи, політичні партії , громадські організації , рухи, державна влада.

  2. 2) політичні та правові норми

  3. 3) політичні відносини (стосунки між суб’єктами політики, що регулюються політичними нормами);

  4. 4) політичні погляди, політична свідомість (ідеї, теорії, почуття, традиції як відображення політики, політичних відносин), політична культура

  5. 5) зв’язки, що об’єднують елементи ПСС.


2 Демонстрація презентації з теми

3 Запис основних понять в зошит

  1. Робота зі схемою

Фізкультхвилинка. Релаксація.

У. Закріплення набутих знань і умінь

1) За допомогою методу «Мозковий штурм» визначте ким може бути особа в державі.

2) Запропонуйте учням підготувати короткі повідомлення про іноземців та біженців на основі інформації зі ЗМІ.

3) Складіть таблицю «Порівняльна характеристика правового статусу іноземців і біженців»


4) Проведіть дискусію «Роль і місце держави у політичній системі суспільства».

5) За допомогою методу «Метаплан», працюючи в групах, вкажіть шляхи побудови правової держави в Україні. Представте та обговоріть результати.

6) Наведіть приклади правових і соціальних держав, на вашу думку. Доведіть що ці держави є правовими і соціальними.
УІ. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці.

УІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати матеріал підручника, дати відповіді на питання:

  • 1) Що таке правовий статус особи?

  • 2) Вкажіть можливі правові статуси особи в державі.

  • 3) Чим відрізняється, на вашу думку, правовий статус іноземців від громадян держави?

  • 4) Порівняйте роль і місце різних суб’єктів у політичній системі суспільства.

  • 5) Складіть перелік обмежень, що можуть бути застосовані до суб’єктів політичної системи суспільства.

  • 6) Оцініть можливості й перспективи щодо побудови правової держави в Україні.


Урок№ 9
Клас: 10-А Дата______

Тема: Поняття і загальна характеристика права

Мета: сформувати в учнів поняття права, визначити його особливості поміж інших соціальних норм, особливості джерел права; розвивати вміння учнів робити порівняльний аналіз фактів, понять та подій соціального буття; виховувати повагу до таких соціальних норм життя, як право і мораль.

Основні поняття: соціальні норми, право, мораль, джерела права, нормативно-правовий акт. і пі і уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

  • Індивідуальне завдання. Відтворіть на дошці схему «Форма держави».

  • Термінологічна розминка.

  • Дайте визначення термінів: «монархія», «республіка», «федерація», «конфедерація», «імперія», «функції держави».

  • Перевірка домашнього завдання.

Виходячи з резерву часу, пропоную учням розв’язати одну чи декілька юридичних задач на визначення форми держави.

III. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Бесіда Які ознаки держави ви можете назвати?

Коментую відповіді учнів і, звернувши увагу на таку ознаку держави, як наявність системи права, оголошує тему уроку — «Право»

1. Право як особлива форма соціальних норм.

Евристична бесіда.

1) Чому, на вашу думку, в конкретних випадках: хлопчик в автобусі поступився місцем бабусі, підприємець сплачує податок державі з отриманого ним прибутку, член профспілки сплачує членські внески — люди діяли саме таким чином?

2) Як ви вважаєте, що визначило їх поведінку? (Підводжу учнів до висновку, що в усіх наведених випадках дії громадян були визначені певними правилами, нормами.)

3) Назвіть ці норми.

4) Визначте спільне в усіх наведених випадках.

У своїх відповідях учні повинні назвати поняття моралі (для першого випадку) і поняття права; визначити, що йдеться про регулювання поведінки людей, коли вони вступають у певні відносини між собою в суспільстві; указати на те, що ці норми певним чином закріплені.

Коригую відповіді учнів за допомогою навідних запитань і роблю висновок, що наведені випадки розкривають соціальні норми, тобто норми, які регулюють відносини між людьми в суспільстві (соціумі). Існують різні види соціальних норм за порядком і суб’єктом їх встановлення — мораль, право, корпоративні норми (норми певних об’єднань громадян), релігійні норми, звичаї тощо. Соціальні норми можна також поділити за сферами соціального буття на економічні, культурні, естетичні, політичні, екологічні.

2. Визначення та ознаки права.

Розповідь учителя.

Із точки зору юридичної науки право розглядають як загально-соціальне явище і як волевиявлення держави. Право поділяють на суб’єктивне (закріплена правовими нормами можливість особи реалізувати свої потреби, діяти певним чином) та об’єктивне. Об’єктивне право є особливим видом соціальних норм, і саме вивченню цього права присвячено шкільний курс правознавства. Право об’єктивне — система загальнообов’язкових, формально визначених норм, правил поведінки, що встановлюються і підтримуються державою та регулюють можливі суспільні відносини. Саме у визначенні містяться такі основні ознаки права:

1) Право встановлюється виключно державою. Жодна спільнота, група людей, організація не може цього зробити.

2) Право є системою норм. Наприклад, після прийняття норми щодо рівності всіх форм власності до Кримінального кодексу України було внесено зміни, якими відповідальність за викрадення чужого майна незалежно від форми власності стала однаковою. У Кримінальному кодексі України від 5 квітня 2001 р. взагалі немає різниці, проти якої форми власності скоєно злочин. Іншим прикладом права як системи норм слугує введення в Кодекс законів про працю (КЗпП) України норми щодо надання додаткових неробочих днів (тричі на рік) прибічникам інших, ніж православна, релігій у дні їх найважливіших релігійних свят. Цим забезпечено реалізацію проголошеної в Конституції України рівності всіх релігій, адже православна Трійця, Різдво та Великдень проголошені у КЗпП неробочими днями.

3) Загальна обов’язковість. Це єдиний вид соціальних норм, який є обов’язковим на території держави для всіх, незалежно від їх належності до цієї держави (дія норм права розповсюджується і на іноземців, які перебувають на території країни), ставлення до правових норм і навіть незалежно від знання цих норм (незнання законів не звільняє від юридичної відповідальності).

4) Формальна визначеність. Розуміння цієї ознаки полегшить порівняльний аналіз формулювання норми моралі щодо необхідності поступатися місцем у транспорті особам похилого віку та норми права щодо пенсійного забезпечення цих громадян. Отже, у першому випадку не визначено чітко, особам якого віку слід поступатися місцем, хто має це робити, тобто все це віддано на розсуд учасників цих соціальних відносин. Крім того, ці норми моралі ніде офіційно не зареєстровані, формуються громадською думкою тощо. Якщо йдеться про правові норми щодо пенсійного забезпечення, то в них чітко визначено вік отримувачів пенсії, її розмір, вимоги щодо отримання, порядок сплати тощо. Закріплено ці норми в спеціальному документі, офіційно прийнятому у встановленому порядку.

5) Право охороняється державою. Правоохоронні функції покладені на суди, міліцію та інші органи державної влади.

6) Право регулює не всі відносини між людьми, а лише найважливіші.

Завдання.

Наведіть приклади суспільних відносин, які не регулюються нормами права.

Узагальнюю відповіді учнів та доповнюю їх такими прикладами: відносини, що стосуються виконання релігійних настанов; відносини бабусі та хлопця, який у транспорті поступився їй місцем; відносини осіб, що дружать, або розрив їхньої дружби тощо.

3. Джерела (форми) права.

Розповідь учителя (супроводжується демонстрацією схем).

Бесіда.

1) Назвіть випадки, коли релігійні норми діяли як норми життя держави.

2) Як ви вважаєте, чому норми ісламу за часів панування в Афганістані руху «Талібан» стали визначати все життя країни?

Робота з таблицею «Соціальні норми»



IV. ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

Бесіда

1) Які види соціальних норм та ознак права ви можете назвати?

2) Дайте визначення права.

3) Назвіть існуючі джерела права та визначте, які з них діють в Україні.

4) Наведіть приклади застосування різних соціальних норм.

V. ПІДСУМКИ УРОКУ

Підводячи підсумки уроку, наголошую на особливому значенні соціальних норм для регулювання усіх сфер життя суспільства, на необхідності та корисності знання норм права.

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1) Опрацювати текст підручника

2) Підготувати відповіді на запитання і завдання до вказаного параграфа.

Урок№ 10
Клас: 10-А Дата______

Тема: Поняття і структура правової системи

Мета: розкрити поняття і структуру правової системи, правової норми, системи права та системи законодавства, види і основні ознаки правових систем, виховувати в учнів правову культуру.

Тип уроку: засвоєння нового навчального матеріалу.

Основні поняття: правова система, система права, галузь права, інститут права, норма права, система законодавству, галузь законодавства, нормативний інститут, нормативний припис, систематизація законодавства, кодифікація, інкорпорація.

ХІДУРОКУ

І. Організаційна частина уроку

II. Актуалізація знань учнів

Бесіда Що таке право? 2. Назвіть основні функції права. 3. Назвіть форми права.

III. Вивчення нового матеріалу

Структура правової системи

Учитель. Правова система ~ де система усіх юридичних явищ, Іякі існують у певній державі або групі держав. Її складовими є система права, юридична практика та правова ідеологія.

Запитання

• Як ви вважаєте, які чинники впливають на формування тієї чи

іншої правової системи?

Система права

Проблемне завдання

В юридичній термінології існують два поняття «правова система» це «система права». Порівняйте ці два поняття. Перш йа все вчитель звертає увагу, що на попередньому уроці йшлося щ|о таку ознаку права, як оформленість, тепер буде розглянуто системність пава.Перед учнями ставиться завдання скласти схеми «Система права» та «Система законодавства».
Система права — це структурно врегульована су купність правових норм певної держави, яка полягає в їх єдності, погодженості та розподілі.

Основними елементами системи права є галузі, інститути та норми.

Галузь права — це відносно самостійна сукупність норм права, об'єднаних спільністю предмета (сукупністю відносин певного виду) та методами правового регулювання (прийоми та засоби регулювання суспільних відносин). Галузі можуть розподілятися на підгалузі, які регулюють відносини конкретного виду (авторське право в галузі цивільного права).

Інститут права — це група правових норм у межах конкретної галузі чи підгалузі права, яка регулює певну групу якісно однорідних суспільних відносин у межах певного їх виду (інститут Президентства в конституційному праві)Інститути можуть бути як галузевими, так і міжгалузевими (інститут права власності складається з норм цивільного, земельного, кримінального та деяких інших галузей права). '

Норма права — це формальне визначення, сформульоване або санкціоноване державою загальнообов'язкове правило поведінки, здійснення якого забезпечується державними примусовими заходами."

Таким чином, структура правової системи — це внутрішня організація чинних правових норм держави, яка передбачає наявність та певний взаємозв'язок її складових: галузей права право-вих інститутів та конкретних правових норм. І

Практичні завдання

1. Які з наведених галузей права є чйнними в сучасному українському праві?

а) Адміністративне право;

б) авторське право;

в) звичаєве право;

г) кримінальне право.

2. До яких галузей права належать наведені норми? ;

а) «Сімейні обов'язки тісно пов'язані з особою, а тому не можуть бути покладені на іншу особу».

б) «Право на підприємницьку діяльність мають фізичні особи з повною цивільною відповідальністю...» :

в) «Держава забезпечує громадянам як споживачам захибт їхніх прав...»

г) «Кримінальній відповідальності підлягають особи, яким до скоєння злочину виповнилося шістнадцять років».

д) Трудовий договір, укладений на невизначений Ътрок, може бути розірваним робітником у будь-який час».

е) «Верховна Рада —єдиний орган законодавчої влади в Україні».

Норма права та її структура

Правова норма — це загальнообов'язкове, формально визначене правило поведінки, що встановлюється та охороняється державою.

Структура правової норми — це її внутрішня конструкція, щопередбачає наявність і певний взаємозв'язок її складових.Правова норма характеризується наявністю трьох елементів:гіпотеза, Дйсцозиції та санкції.

Гіпотеза —- це частина норми права, що вказує, за яких обставин дала норма ветупйть у дію (відповідає на запитання: де? коли? хто? в яких випадках? за яких умов?).

Поняття, види та загальна характеристика правових систем

Розповідь вчителя або повідомлення учнів про системи права

У сучасному світі існують різні системи права, що склалисьв окремих державах. Найпоширенішими з них є:

  • континентальна, що склалася на основі римського права та існує у державах континентальної Європи;

  • англо-саксонська, чи прецедентна, яка поширена в СІНА, Великій Британії та країнах Британської співдружності

  • релігійно-традиційна, в якій об'єднуються релігійні, юридичні та філософські елементи і регулятором суспільних відносин є релігія, традиції, звичаї. Ця система поширена в країнах Азії та Африки (наприклад, мусульманське право). ;

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Бесіда з учнями

1. Що таке правова система?

2. Чим правова система відрізняється від системи права?

3. Що таке система законодавства?

4. Назвіть елементи системи права та системи законодавства.

5. Із якою метою проводиться систематизація законодавства?

6. Доведіть, що існування тієї чи іншої системи права пов'язане з історичним, культурним, політичним розвитком даної держави.

V. Підбиття підсумків

Учитель звертає увагу, що теоретичні знання, отримані впродовж уроку, допоможуть учням краще зорієнтуватися в системі права та законодавстві України.

VI. Домашнє завдання

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2. Дати короткий аналіз однієї з галузей права (завдання доцільно розподілити між групами учнів)


Урок№ 11-12
Клас: 10-А Дата______

  1   2

Схожі:

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГА
«особистість-суспільство», «особистість-держава», «суспільство-держава». Новітні інформаційні та науково-технічні досягнення відкривають...
Тема: Основи теорії держави
Терміни: суспільство, суспільно-економічна формація, політика, влада, держава, суверенітет, функції держави, механізм держави, державний...
Лекція Держава та особа: гарантії прав і свобод людини та громадянина....
«суспільні істоти, що являють собою найвищий ступінь розвитку живих організмів, мають свідомість, володіють членороздільною мовою,...
Колегія суддів Судової
А 13, ОСОБА 14, ОСОБА 15, ОСОБА 16 до товариства з обмеженою відповідальністю «Яромир-Агро», третя особа – реєстратор Оржицького...
Щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки “Заможне...
З метою забезпечення виконання заходів, визначених Національним планом дій на 2012 рік щодо впровадження Програми економічних реформ...
НАКАЗ
Національного плану дій на 2013 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010-2014 роки „Заможне суспільство, конкурентоспроможна...
ХМЕЛЬНИЦЬКА ОБЛАСНА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ
Робота Департаменту у 2012 році спрямовувалась на реалізацію діючих нормативних актів. Особлива увага приділялась виконанню заходів...
Інформація про виконання Програми соціально-економічного та культурного...
Програмі економічних реформ на 2010-2014 роки „Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава”, реалізацію...
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ, МОЛОДІ ТА СПОРТУ УКРАЇНИ НАКАЗ
«Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава», затвердженого Указом Президента від 12 березня 2012 р. №187,...
Київ Судова палата у цивільних справах Верховного Суду України в складі
ОСОБА 1 до товариства з обмеженою відповідальністю «Екобуд», публічного акціонерного товариства «Акціонерний комерційний банк «Київ»,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка