ЛЕКЦІЯ 10 ТЕМА: ПРИГОТУВАННЯ ОБРЯДОВИХ СТРАВ ТА ВИРОБІВ УКРАЇНСЬКОЇ КУХНІ. ОБРЯДОВІ КАЛЕНДАРНІ ТА СІМЕЙНІ СВЯТА


Скачати 180.84 Kb.
Назва ЛЕКЦІЯ 10 ТЕМА: ПРИГОТУВАННЯ ОБРЯДОВИХ СТРАВ ТА ВИРОБІВ УКРАЇНСЬКОЇ КУХНІ. ОБРЯДОВІ КАЛЕНДАРНІ ТА СІМЕЙНІ СВЯТА
Дата 13.03.2013
Розмір 180.84 Kb.
Тип Лекція
bibl.com.ua > Право > Лекція
ЛЕКЦІЯ 10

ТЕМА: ПРИГОТУВАННЯ ОБРЯДОВИХ СТРАВ ТА ВИРОБІВ УКРАЇНСЬКОЇ КУХНІ. ОБРЯДОВІ КАЛЕНДАРНІ ТА СІМЕЙНІ СВЯТА

План

І. Характеристика обрядових свят : Новий рік, Щедрий вечір, Різдво, Меланка, Водохреща.

2. Асортимент та технологія приготування обрядових страв та виробів. Вимоги до якості
Свят вечір та Різдво. Дуже суворим має бути піст напередодні Різдва Христового — у Святвечір, у Росії — Сочельник. Слово «сочельник» похо-
дить від звичаю відповідно до церковного статуту споживати
«сочиво» — сухі фрукти, замочені у воді, в Україні — коливо.
Коливо — це насіння злаків, замочене у воді, найчастіше це пше-
ниця з медом. Коливом називають також варені з медом пше-
ничні зерна або овочі. У Біблії не раз згадується пшениця як
рослина, що є найважливішою й найкориснішою з усіх хлібних
рослин. Давню Палестин}' в Старому Завіті називають землею
пшениці. Це можна сказати й про Україну. Коливо — високо-
поживне поєднання крохмалю і білків пшениці з легкозасвою-
ваними вуглеводами меду (глюкоза, фруктоза, сахароза). Воно
містить багато вітамінів і мінеральних речовин. В Україні ко-
ливом називали і вичавки («молоко») різного насіння, якими
присмачували каші під час Різдвяного посту.

Напередодні Різдва (останній день Пилипового посту) нічо-
го не їли до появи на небі першої зірки, яка сповіщала про на-
стання Різдва Христового. Ще не так давно і в Україні суворо
додержували такого звичаю. Суворий піст до першої зірки —
це пам'ять про ту провідну зірку, яка близько двох тисячоліть
тому вела до колиски новонародженої Богодитини волхвів (му-
дреців-звіздарів) і пастухів з дарами до міста Віфлеєма, де пере-
бувала Марія Богородиця з дитиною Ісусом Христом. Зірка при-
крашає ялинку в оселі, із зіркою часто ходили колядувати. Зви-
чай влаштовувати ялинку на Різдво прийшов до нас з Німеччи-
ни. В Україні у минулому, особливо по селах, він не був поши-
реним.

Український Святвечір дещо відрізняється від російського
Сочельника. В Україні за святковим столом годиться дуже доб-
ре пригощатися, оскільки трапезу у Святвечір називають бага-
тою кутею. Вважається, що чим багатшою є кутя, тим кращим,
буде врожай того року (в Росії вечеря на Різдво має підкреслено
скромний характер).

їжа і оформлення столу відбивають суть свята. До Святве-
чора готували не менш як 12 пісних страв: кутю, узвар, пісний
борщ, гарячі страви з розварених гороху і квасолі, капусту, ва-
реники з картоплею або іншими начинками, смажену рибу, ка-
шу гречану з олією, голубці з пшоном, гарбуз печений, пироги,
начинені капустою, горохом, калиною, сухофруктами, коржі з
маком і т.д. Пироги змащували олією, а солодкі — обливали
медом. Гарячі страви доповнювали горіхами, яблуками, медом,
іншими солодощами. Вибір страв і виробів був різним у різних

місцевостях України, що зумовлювалося також достатком гос-
подарів. Наприклад, гуцули, бойки і лемки в Закарпатті на Свят-
вечір пекли спеціальний хліб крачун, в якому запікали насін-
ня різних культур, пшениці, квасолі, маку тощо. Проте в усіх
випадках кількість страв мала становити не менш як 12. У да-
внину сама підготовка до приготування їжі враховувала чис-
ло 12: вогонь у печі розпалювали 12 поліпами, які припасали і
сушили протягом 12 днів останнього, тобто дванадцятого мі-
сяця.

Є різні версії відносно числа 12 у Різдвяний Святвечір. З 12
частин, або членів, кожен з яких містить окрему істину або дог-
мат православної церкви, складається символ віри стислий
виклад усіх істин християнства, прийнятих на Вселенських со-
борах. Дванадцять страв можуть бути символом 12 апостолів.
Нарешті, 12 страв на святковому столі, ймовірно, свідчили про
побажання щасливих. 12 місяців нового року для всієї родини.
У деяких місцевостях у Святвечір стіл прикрашали соломою і
сіном, щоб він нагадував про ясла, в які було покладено немов-
ля Ісуса Христа. Різдвяний Святвечір — це родинне свято, коли
вечеряти після появи першої зірки сідають усією родиною, щоб
разом прожити увесь наступний рік. Під час трапези не реко-
мендується-виходити з-за столу. Знайомому чи навіть незнайо-
мому завжди віднаходили місце за столом. Вважали, що не мо-
жна у це свято залишатися наодинці.

~3~ появою першої зірки накривають багатий, проте пісний
стіл. Святкову вечерю після молитви починають з куті, яка є
основною різдвяною стравою. Господиня ставить кутю, яку всі
їдять, зачерпуючи з однієї миски. Справжню, традиційну кутю
готують з пшениці чи ячменю, додаючи родзинки, подрібнені
горіхи, замочені в маковому молочці. Колись кутю варили зде-
більшого з обдертої пшениці, рідше з ячменю. Крупу товкли в
ступі так, щоб не подрібнити зерно, а лише видалити лушпин-
ня. Купо їли з медом, медовою ситою, цукровим сиропом, ма-
ковим молочком. Зерно вважали символом відродженого жит-
тя, а мед символізував солодкість майбутнього блаженного бут-
тя. Макове молочко з розбавленим медом додавали до куті без-
посередньо перед тим, як подавати її до столу (якщо це зробити
раніше, пшениця стає твердою і несмачною).

Різдвяна трапеза неможлива і без узвару, який готують із су-
шених фруктів і ягід, зварених у воді й підсолоджених медом чи
цукром. Порівняно з компотом із сухофруктів узвар густіший і
солодший. Іноді узвар варять з рисом, інколи додають до нього

вино. Кутя й узвар мають також символічне значення. Кутю
їдять на похоронах і на поминаннях померлих, а узвар — на
честь народження дитини. Поєднання цих страв ніби нагадує,
що Спаситель у цей світ прийшов, щоб смертю своєю дарувати
людям безсмертя. Значення куті підкреслюється й тим, що ко-
лись, закінчивши вечерю, господар годував залишками куті ко-
рів (щоб добре телилися), кропив кутею вулики (щоб було ба-
гато меду) і дерева в саду (щоб був урожай). У деяких місцевос-
тях домашніх тварин і птицю годували залишками куті та ін-
ших страв, що їх готували до родинної вечері.

Обов'язковою стравою на різдвяному столі вважали і піс-
ний борщ. До свята його готували з «вушками». Сушені гриби
(найкраще білі) на ніч замочують у воді. Зранку цю воду проці-
джують, гриби добре промивають, варять грибну юшку. Коли
вона майже готова, додають картоплю й квасолю. Наприкінці
варіння кладуть підсмажені окремо на олії буряки, моркву, ци-
булю, а сіль, перець, прянощі -за смаком. Деякий час борщ має
настоятися. Потім юшку відокремлюють від овочів і кладуть у
неї «вушка» — маленькі варенички, начинені нарізаними відва-
реними грибами і підсмаженою цибулею.

З погляду медицини набір харчових продуктів (зернові, бо-
бові, овочі, плоди, риба, мед, олія), що їх використовують для
приготування різдвяних страв, у багатьох країнах Європи і у
США розглядають як основу здорового харчування, що має про-
філактичну спрямованість, зокрема, стосовно атеросклерозу і
пов'язаних з ним захворювань, а також як основу харчування
людей похилого віку.

Святковий сі і л у різних країнах мас певні відмінності у тра-
диційних стравах. У Німеччині готують гуску чи індичку, фо-
рель, випікають особливий святковий хліб. В Англії традицій-
ний святковий пудинг прикрашають гілкою ялинки. У Франції
найчастіше готують птицю: гуску, індичку, качку. В Польщі до
Різдва готують рибу, причому страв має бути не 12, яку нас, а
не менш як 4. У протестантській Данії основні страви на родин-
ному різдвяному столі — це солодка рисова каша з родзинками
і корицею (датський варіаш куті) і смажена гуска з яблуками
[немає посту).

Звичай відвідувати у свят вечір рідних, бабусю з дідусем, хре-
щених батька й матір, приносити їм гостинці був колись досить
поширеним. Різдво — свято милосердя. Якщо хтось запрошує
на Різдво, то до нього приходять з подарунками, не забувають
у ці дні самотніх, сиріт, бідних людей. За столом у Святвечір

Масниця (Колодка) припадає на лютий (за тиждень до по-
чатку Великого посту). Масницю називають масничним, або
сирним, тижнем, протягом якого діє церковна заборона на вжи-
вання м'яса, хоча дозволено молочні продукти, а також рибу.
Напередодні масничного тижня у неділю-- останній раз ідять
м'ясну їжу. В Україні цей день називають ніжковим лущенням:
у цей день їдять холодець із свинячих ніжок. Холодець та інші
м'ясні страви потрібно було з'їсти до початку Масниці.

У святі Масниці яскраво відобразилося не стільки христия-
нське, скільки давньослов'янське свято проводів зими і зустрі-
чі весни. У Маснипі виявлялися риси сільськогосподарських і
родинних культів пращурів, їй властиві магічні дії, пов'язані з
чеканням майбутнього врожаю. З культом пращурів пов'язу-
ють звичаї останнього дня Масниці - - неділі: проводи, про-
щений день, а також млинці — поминальна їжа східних сло-
в'ян. У день проводів — «спалення Маснипі» — влаштовують
багаття із соломи і будь-яких старих речей або спалюють опу-
дало із соломи. Обрядова символіка масничних звичаїв спря-
мовується на сприяння приходу весни і «посилення» Сонця.
Звідси круглі млинці (символізують Сонце), запалювання ко-
леса тощо. Православна церква внесла Масницю у спій свят-
ковий календар як м'ясопусний тиждень перед Великим постом. Єдиного ритуалу Масниця не мас, і у різних народів і в-
різних місцевостях вона відрізняється своєрідністю святково-
го столу та іншими звичаями. У Сибіру, наприклад, замість
млинців готували інший борошняний виріб -- вергуни (рос.

«хворост»).

В Україні на Масницю печуть млинці, налисники, завивани-
ки, солодкі оладки. Готують обов'язкову страву — вареники із
сиром, а також з картоплею, капустою, яблуками, маком, з під-
смаженого на салі до золотавого кольору борошна. Воду для
тіста беруть дуже холодну: тісто менше висихає і краще склею-
ється. Борошно має бути тонкого помелу і недуже сухим, щоб
вареники не розварювалися. Тісто ріжуть на квадрати (вихо-
дять трикутні вареники). Начинку кладуть у самий центр, щоб
тісто не дуже натягувалося. Шов намагаються робити не тов-
щим за решту тіста, інакше він погано проварюється. У Ма-
сницю споживають також сир твердий, сметану, яйця, молочну
кашу.

Новий рік — одне з найдавніших і найпопулярніших календарних свят.
У давніх слов'ян, як і в багатьох землеробських народів Європи, рік розпочинався навесні. Після прийняття християнства за греко-візантійським обрядом початком церковного та громадянського року стало 1 вересня. З 1700 р. Петро І увів у Росії січневе літочислення, проте на Україні під впливом Литви й Польщі, які захопили в XIV—XV ст. більшу частину її території, традиція зустрічі Н. р. 1 січня існувала ще з кінця XIV ст., хоч і тривалий час не визнавалася широкими масами.

Серед українського селянства аж до початку XX ст. зберігалися новорічні традиції змішаного язичницько-християнського походження. Так, новорічні свята вважалися чарівним часом, коли пробуджувалася й ставала небезпечною всіляка нечиста сила. Вірили, що на святках присутні душі померлих родичів, яких також боялися і намагалися умилостивити. Дуже довго жила віра в те, що характер новорічного свята впливає на долю всього року. На цьому грунті сформувалися звичаї, обряди, заборони та обмеження, в яких яскраво відбився світогляд хлібороба, його невпевненість у завтрашньому дні, страх перед стихійними силами природи.

Хрещення (Водохрещі, Водохреща, Ордань, Ардан, Йордан) — народний варіант християнського свята Богоявлення.

Відзначалося 6 січня за ст. ст. і знаменувало собою закінчення дванадцятиденного періоду святок. Xрещення увібрало в себе багато язичницьких і християнських обрядів, центральне місце серед яких займали обряди, пов'язані з водою.

Побутували численні новорічні прикмети й ворожіння. Так, на Полтавщині у новорічну ніч дивилися на хмари: якщо вони йшли з півдня, вірили, що буде врожай на ярину, якщо з півночі — на озимину. Тієї ж ночі намагалися дізнатися, які зернові будуть найбільш урожайними наступного року. Для цього надворі лишали пучечки пшениці, жита, ячменю, вівса та ін. Вважалося, що краще вродить та культура, на яку впав іній. Яскраво ігровий характер мали ворожіння про шлюб.

Специфічними складовими традиційного українського новоріччя були величальні обходи й поздоровлення (щедрування, засівання), ритуальний обмін вечерею, обряди та ігри з масками ("Маланка", "Коза") та ін. Деякі з них широко побутують й донині.

ЛЕКЦІЯ 11

ТЕМА: ПРИГОТУВАННЯ ОБРЯДОВИХ СТРАВ ТА ВИРОБІВ
План

І. Характеристика обрядових свят : Великодень, Масляна, Благовіщення

2. Асортимент та технологія приготування обрядових страв та виробів. Вимоги до якості
. Великодень .Обрядовість Великодня позначається також на харчуванні
християн, хоча у різних гілок християнської церкви й у різних
народів воно має певні відмінності.

До Великодня готують більше страв, ніж до Різдва. Печуть
паски з борошна тонкого помелу, фарбують крашанки, розма-
льовують писанки, запікають м'ясо, роблять ковбаси, смажать
кров'янку, печуть книші, калачі, хліб.

На Великдень готують артос — великий розмальований і по-
золочений хліб, по середині якого зображують або хрест, або
саме Воскресіння Христове. Протягом Страсної седмиці артос
перебуває в церкві на аналої перед іконостасом. Його щодня
обносять з хресним ходом навколо церкви, а в суботу скроплю-
ють свяченою водою і роздають віруючим. Як у Старому Завіті
на спомин про визволення євреїв з єгипетського рабства коло-
ли агнця (ягня), який символізував водночас агнця, що бере на
себе гріхи світу,— Спасителя, так і в Новому Завіті на спомин
про Воскресіння Христове приносять артос — хліб, який сим-
волізує тіло Христа. Звичай освячувати артос бере початок від
апостолів: під час трапези вони залишали за столом одне місце
вільним і клали перед ним хліб на знак незримої присутності
серед них Ісуса Христа.

Артос (грец.— artos) — квасний хліб, інша назва — проску-
ра всеціла. Проскура (від грец.— приношення) у православ'ї —
це невеличка кругла булочка, яку випікають із пшеничного дрі-
жджового тіста, із зображенням увінчаного терніями хреста.
Нею причащають. Назва проскури походить від звичаю, поши-
реного в перші століття існування християнства, приносити до
храму хліб і вино (символізують тіло і кров Ісуса Христа) для
Євхаристії (причащання) — одного із семи таїнств, що здійсню-
ються у церкві.

На традиційній великодній православній трапезі обов'язко-
во мають бути освячені в церкві паска або кулич (домашній ар-
тос) і яйця.

Сирна паска у вигляді чотиригранної піраміди уособлює Гол-
гофу — височину, на якій було розіп'ято на хресті Ісуса Христа.

Найпоширенішою є кругла форма великоднього хліба, ос-
кільки, як стверджує церква, круглу форму мав саван Спасите-
ля. Дуже важливо, щоб великодній хліб був високим: настає ве-
сна, коли в природі все оживає, тягнеться вгору, до сонця, до
неба. Вважається, що коли паска вдалася, не потріскалася, в до-
мівці все буде гаразд.

До свята Великодня за традицією християни фарбують ку-
рячі яйця, а в Україні також розписують їх, наносячи різнома-
нітні малюнки й орнаменти. Такі яйця називають крашанками і
писанками. Традиція фарбувати і розписувати яйця сягає в гли-
боку давнину: яйце, з якого, розбиваючи шкаралупу, виходить
курча, уособлювало народження нового життя, що пов'язува-
лося з чимось незбагненним, таємничим. Відтак і виникло мар-
новірне ставлення до яйця, що відобразилося в міфології різних
народів. Під час древніх слов'янських свят яйце спершу фарбу-
вали кров'ю, щоб умилостивити духів. Згодом їх почали фарбу-
вати в різні яскраві кольори.

Яйця освячують у церкві, дарують один одному, кладуть на
могили померлих. За народними повір'ями, пожежа припи-
ниться, якщо у вогонь кинути свячене яйце; худоба не хворіти-
ме, коли погладити її великоднім яйцем; вода для вмивання, як-
що в неї опустити свячене яйце, сприяє здоров'ю й красі.

Звичай дарувати пасхальні яйця, пофарбовані у червоний ко-
лір, бере початок від Марії Магдалини. Яйце — символ життя, а яйце червоного кольо-
ру символізує відродження людей через кров Ісуса Христа. За-
довго до появи Ісуса.Христа на землі яйце у світогляді древніх
народів уособлювало Всесвіт, з якого народилося все, що ото-
чує нас. Слов'яни, які прийняли християнство, Пасху пов'язу-

Особлива роль яєць і сирної паски у великодніх обрядах зу-
мовлюється язичницькими культовими святами, що були пов'я-
зані з одержанням перших весняних продуктів у селянських го-
сподарствах. Такі свята, властиві багатьом європейським наро-
дам, у тому числі українському, збігалися із святами християн-
ського Великодня і впливали на його обрядове оформлення. Зро-
зуміло, у різних народів святкові великодні страви певною мі-
рою різняться.

Традиційно в заможних родинах на стіл у Великдень ставн-
ій різні паски, куличі, пофарбовані яйця, окіст (окорок), запе-
іений у тісті, телятину, індичину. В українців неодмінною стра-
юю було запечене порося. Його здебільшого готували, не роз-
мзуючи, і клали на тарелю ногами догори, в рот клали шмато-
юк хрону. В наш час створити красивий святковий стіл важко,
іроте можливо. Не можна уявити Великдень без великоднього
ліба (паски, кулича, бабки) — головної прикраси столу, який
іечуть різного розміру, але обов'язково високим і круглим. Звер-
;у паски (кулича) часто викладають хресга з тіста. Верх покри-
іають глазур'ю, посипають зерном, іноді горіхами, родзинка-
ми, цукатами. Паску розрізають не вздовж, а впоперек, покри-
шочи верхівкою ту частину паски, що залишилася, щоб вона
засихала і була пишною.

Основними компонентами великоднього хліба є пшеничне
горошно, вершкове масло, молоко, яйця, цукровий пісок, дріж-
гжк сіль. Смак паски значною мірою залежить від доданих пря-
ющів. У паску кладуть ванілін (ваніль), шафран, кардамон, це-
нту лимона, родзинки, горіхи, цукати. Можна додати кілька ло-
кок коньяку. Глазур для паски готують з цукрового піску, яєч-
того жовтка або білка і лимонного соку. Звичайно з однієї пор-
іії тіста роблять кілька пасок (куличів). Є багато рецептів при-
готування різних пасок —заварних, простих, шафранових, шо-
соладних тощо. Рецепти деяких з них наведено в кінці брошури.

Готують також сирні паски заварні, горіхові, з родзинка-
ми, цукатами, рожеві (з малиновим або іншим варенням чи си-

ропом), жовті (з круто звареними і розтертими жовтками яєць)
тощо. Існує чимало рецептів приготування сирної паски, які мо-
жна зробити, маючи не дуже багато продуктів. Головним ком-
понентом паски є протертий крізь сито сир (не надто кислий,
досить сухий). Крім сиру у паску кладуть вершкове масло, яй-
ця, вершки, сметану, цукор. Можна додати родзинки, цукати
або горіхи, кардамон, корицю, лимонну цедру, ванільний цу-
кор чи ваніль. Заварну паску, на відміну від сирної, нагрівають
— варять на невеликому вогні, безперервно помішуючи, до по-
яви перших бульбашок. Заварна паска зберігається довше (в хо-
лодильнику — протягом тижня), в неї додають родзинки (від
них сирна паска швидко скисає). Підготовлену паску виклада-
ють у спеціальні форми (пасківниці) і залишають у холодному
місці на 12—24 години, щоб витекла сироватка. Різьблення на
дошках пасківниці (хрести, візерунки, літери ХВ — Христос Во-
скресе тощо) захищає відповідні візерунки на готовій пасці. Па-
сківниці збереглись мало в кого, тому можна просто підвісити
готову паску в холодному місці на 12—24 години, щоб стекла
сироватка, і після цього викласти її на таріль.

Масниця (Колодка) припадає на лютий (за тиждень до по-
чатку Великого посту). Масницю називають масничним, або
сирним, тижнем, протягом якого діє церковна заборона на вжи-
вання м'яса, хоча дозволено молочні продукти, а також рибу.
Напередодні масничного тижня у неділю-- останній раз ідять
м'ясну їжу. В Україні цей день називають ніжковим лущенням:
у цей день їдять холодець із свинячих ніжок. Холодець та інші
м'ясні страви потрібно було з'їсти до початку Масниці.

У святі Масниці яскраво відобразилося не стільки христия-
нське, скільки давньослов'янське свято проводів зими і зустрі-
чі весни. У Маснипі виявлялися риси сільськогосподарських і
родинних культів пращурів, їй властиві магічні дії, пов'язані з
чеканням майбутнього врожаю. З культом пращурів пов'язу-
ють звичаї останнього дня Масниці - - неділі: проводи, про-
щений день, а також млинці — поминальна їжа східних сло-
в'ян. У день проводів — «спалення Маснипі» — влаштовують
багаття із соломи і будь-яких старих речей або спалюють опу-
дало із соломи. Обрядова символіка масничних звичаїв спря-
мовується на сприяння приходу весни і «посилення» Сонця.
Звідси круглі млинці (символізують Сонце), запалювання ко-
леса тощо. Православна церква внесла Масницю у спій свят-
ковий календар як м'ясопусний тиждень перед Великим постом. Єдиного ритуалу Масниця не мас, і у різних народів і в-
різних місцевостях вона відрізняється своєрідністю святково-
го столу та іншими звичаями. У Сибіру, наприклад, замість
млинців готували інший борошняний виріб -- вергуни (рос.

«хворост»).

В Україні на Масницю печуть млинці, налисники, завивани-
ки, солодкі оладки. Готують обов'язкову страву — вареники із
сиром, а також з картоплею, капустою, яблуками, маком, з під-
смаженого на салі до золотавого кольору борошна. Воду для
тіста беруть дуже холодну: тісто менше висихає і краще склею-
ється. Борошно має бути тонкого помелу і недуже сухим, щоб
вареники не розварювалися. Тісто ріжуть на квадрати (вихо-
дять трикутні вареники). Начинку кладуть у самий центр, щоб
тісто не дуже натягувалося. Шов намагаються робити не тов-
щим за решту тіста, інакше він погано проварюється. У Ма-
сницю споживають також сир твердий, сметану, яйця, молочну
кашу.

Благовіщення Пресвятої Богородиці — одне з двунадесятих
свят. Його відзначають 7 квітня — на спомин про тс, що архан-
гел Гавриїл приніс діві Марії благу звістку про майбутнє на-
родження Сина Божого Ісуса Христа. Цього дня було започат-
ковано таїнство спілкування Бога з людиною. Благовіщення
увійшло до християнського календаря в IV ст. і пов'язане з по-
чатком весни. Вважається, що цього дня Бог благословляє зем-
лю і все живе. У фольклорі слов'янських народів образ Богоро-
диці наближається до образу Матері-землі.

На Благовіщення освячували в церкві проскуру, яку зберіга-
ли удома. Під час першої сівби її прив'язували до сіялки із зер-
ном, щоб був добрий урожай. Цього дня в Україні можна вже
було почути жайворонків. На честь цих та інших птахів пекли
булочки у формі пташок — «голубці, жайворонки». Для цього
замішували борошно з розведеними в теплій воді дріжджами,
додавали цукор, олію, ванілін, іноді морквяний сік. Тісто, що
піднялося, різали на смужки, скачували, щоб вийшов малень-
кий валик. Кожен валик зав'язували вузлом, одному кінцю на-
давали форми голівки із защипленим дзьобиком, а другий кі-
нець надрізували ножем, щоб вийшов пташиний хвіст. Встав-
ляли дві родзинки —■ очі, посипали цукром і ставили у піч. Ці
булочки звичайно дарували насамперед дітям.

Перший Спас відомий у народі і як медовий Спас, Бджола на
цей час вже не носить медовий узяток. Перед святом пасічники
заламують (підрізують) бджолині стільники у вуликах. Добутий
напередодні Спасу мед освячують у церкві. Мед — основна
обрядова їжа на цьому святі. Ним розговляються, пригощають
родичів, сусідів, а також бідних людей: «На перший Спас і убо-
гий медку скуштує».

Застосування меду в харчуванні людини має тисячолітню
історію. На наскельних малюнках, яким понад 15 тисяч років, є
зображення первісних пасічників, які збирають мед. Мед багато
разів згадано в прямому (як харчовий продукт) й алегоричному
значенні в Біблії, де про древню Палестину йдеться, як про
країну, «що тече молоком і медом». Іоанн Хреститель провів
свою молодість (до ЗО років) у пустелі, харчуючись диким медом
і акридами (рід сарани). У Київській Русі здавна збирали дикий
мед, займалися бортництвом і бджільництвом.

На Спаса в церкві освячували всі фрукти, що росли в саду,
молоді качани кукурудзи. На обід готували кутю, молоду
кукурудзу, квасолю з грибами, смажену цибулю, садовину, мед.

Ритуальна їжа в день медового Спаса — це різноманітні
страви з маком: коржики — шулики, маківники, пиріжки з
маком тощо. У старі часи на городах до цього часу збирали
мак і освячували його в церквах. Мак запарювали окропом,
давали постояти 3—4 години, проціджували крізь густе сито,
розтирали, додавали цукор або мед і знову розтирали.
Доливали холодної кип'яченої води, щоб мак був густим, як
рідка сметана, і кидали в нього коржики. Мак містить багато
жиру (близько 43 %), незамінну лінолеву кислоту, білки,

Схожі:

ЛЕКЦІЯ 7 ТЕМА: ПРИГОТУВАННЯ ОБРЯДОВИХ СТРАВ ТА ВИРОБІВ
До Великодня готують більше страв, ніж до Різдва. Печуть паски з борошна тонкого помелу, фарбують крашанки, розма
13; ПРИГОТУВАННЯ ОБРЯДОВИХ СТРАВ ТА ВИРОБІВ
Календарні звичаї та обряди формально узгоджувалися з річним літургічним циклом православної церкви, проте дійсною основою "побутових...
Сімейні свята, народне мистецтво поляків та лужичан (вишивка,кераміка,килимарство)
Традиції :Із старовинних звичаїв збереглися деякі сімейні (наприклад, весільні) і календарні
Уроку: «Технологія приготування страв з яєць»
Підручники: Л. Я. Старовойт «Кулінарія», В. С. Доцяк «Українська кухня», «Збірник рецептур страв і кулінарних виробів», Н. Г. Бутейкіс...
ТЕХНОЛОГІЯ приготування страв ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
Зміст модуля передбачає оволодіння учнями 5 (6) класів основами технології приготування страв
Лотыш В. А., Шалимов С. А. Украинские блюда. – К. : Техніка, – 1975. – 72 с
У цьому виданні для тих, хто хоче оволодіти секретами української кухні, запропоновані рецепти і технологія приготування деяких популярних...
Технологія приготування страв із пісочного тіста
Обладнання: таблиці «Правила безпечної роботи в шкільних майстернях», ілюстрації із зображенням виробів із пісочного тіста, таблиці...
Тем 10: Технологія приготування страв із бісквітного тіста. Мета
Обладнання: таблиці «Правила безпечної роботи в шкільних майстернях», ілюстрації із зображенням виробів із бісквітного тіста, таблиці...
План-конспект заняття Тема заняття: Приготування виробів з дріжджового тіста різних країн світу
Тип заняття: удосконалення та закріплення умінь та навичок з приготування фаршів та начинок, приготування дріжджового тіста; набуття...
Тем 13: Технологія приготування страв із листового тіста. Мета
Обладнання: таблиці «Правила безпечної роботи в шкільних майстернях», ілюстрації із зображенням виробів із листового тіста, таблиці...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка