Програми для загальноосвітніх навчальних закладів МУЗИКА


Скачати 1.34 Mb.
Назва Програми для загальноосвітніх навчальних закладів МУЗИКА
Сторінка 1/18
Дата 23.03.2013
Розмір 1.34 Mb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Музика > Документи
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   18
Навчально-практичне видання

Міністерство освіти і науки України

Головне управління змісту освіти

Академія педагогічних наук України

Програми для загальноосвітніх навчальних закладів

МУЗИКА

5—11 класи

Затверджено

Міністерством освіти і науки України


(Лист Міністерства освіти і науки України

№1/11-3580 від 22.08.2001 р.)

Програми підготували

Р.Марченко, О. Ростовський, Л. Хлєбникова

© Міністерство освіти і науки України, 2001

© Академія педагогічних наук України, 2001

Електронна версія

Інститут засобів навчання АПН України

МУЗИКА

5—8 КЛАСИ

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Музичне виховання відіграє важливу роль у духовному становленні особистості. “Пізнання світу почуттів немож­ливе без розуміння й переживання музики, без глибокої духовної потреби слухати музику й діставати насолоду від неї, — писав видатний педагог В. Сухомлинський. — Без музики важко переконати людину, яка вступає в світ, у тому, що людина прекрасна, а це переконання, по суті, є основою емоційної, естетичної, моральної культури”1.

Дані програми є логічним продовженням діючих про­грам з музики для 1—4-х класів і передбачають подальше розв'язання головного завдання уроків музики, а саме: осяг­нення школярами взаємозв'язків музики й життя. Це до­сягається завдяки зіставленню зв'язків музики з іншими видами мистецтва, з життям, внаслідок чого збагачуються уявлення дітей про специфіку музично-образного відоб­раження світу, про закономірності музики. Розширюєть­ся не лише власне музичний, а й художній кругозір учнів, збагачуються сприймання, пізнання музики, створюють­ся умови для ефективнішого виховного впливу уроків му­зики.

Тематика семестрів у 5—8-х класах логічно розвиває зміст програм початкових класів і забезпечує подальше оволодіння учнями основами музичної культури.

5-й клас

І семестр 1. Що сталося б з музикою, якби не було літератури

______________________

1 Сухомлинський В . О. Народження громадянина //Вибрані твори: У 5 т. – К.: Рад. шк., 1977. – Т. 3. – С. 553.

2. Що сталося б з літературою, якби не було музики

II семестр 1. Чи можемо ми побачити музику

2. Чи можемо ми почути живопис

6-й клас

І семестр Перетворююча сила музики

II семестр У чому сила музики

7-й клас

І семестр Музичний образ

II семестр Музична драматургія

8-й клас

І семестр 1. Що означає сучасність у музиці

2. Музика серйозна й музика легка

II семестр 1. Взаємопроникнення легкої й серйозної музики

2. Наші великі сучасники

У методичних вказівках до програми кожного класу конкретизуються завдання навчального року та методи викладання тематичного матеріалу.

Творчо підходячи до програми будь-якого класу, вчи­тель може вільно маневрувати в межах теми, вносити в урок довільні контрасти, необхідні для підтримки уваги учнів, залучати їх до активної музичної діяльності, замі­няти один твір іншим з аналогічними художньо-педагогіч­ними якостями.

Вокально-хорова робота покликана розвивати навич­ки співу, закладені в початковій школі. Вона проводиться на основі двоголосого співу. Тому до програм включені здебільшого двоголосі пісні, переважно народні. Успішно­му вихованню ансамблево-хорових навичок сприятиме спів без супроводу. Слід ураховувати, що внаслідок акселерації формування дитячого голосу завершується в 11 — 12 років,

після чого, як правило, настають тривалі мутаційні зміни. Це зумовлює необхідність поступового зменшення наван­таження на голосовий апарат підлітків і використання охо­ронної методики вокальної роботи. Співацький режим у період мутації має відповідати таким вимогам: співати по­мірним, спокійним, ненапруженим звуком, у доступному діапазоні і з обмеженням у часі. Вчителю слід постійно виховувати в учнів дбайливе ставлення до свого голосу.

В тематичній побудові програм втілюється система ес­тетично спрямованих узагальнених знань про особливості музичного мистецтва. Кожний семестр передбачає засвоєн­ня ключових і часткових знань про музику. Музична гра­мота розглядається як складова частина багатогранного поняття музична грамотність, під якою розуміється здатність сприймати музику як живе й образне мистецт­во, породжене життям і нерозривно з ним пов'язане. Рівень музичної грамотності не залежить від ступеня засвоєння нотної грамоти, хоча й передбачає її знання. Закріплення знань із нотної грамоти -- не самоціль, воно органічно включається в урок під час розучування пісень та слухан­ня музики. У зв'язку з вивченням нових тем продовжу­ються цілеспрямоване формування інтонаційно-слухово­го “словника” школярів, розвиток музичного слуху. Дітям не слід пропонувати жодних відокремлених від живої музи­ки правил і вправ, які вимагають заучування і багаторазо­вих повторень. Протягом усього уроку має панувати за­хоплююче мистецтво.

5-Й КЛАС

На взаємозв'язок різних видів мистецтва постійно звер­талася увага на уроках музики в початковій школі, тому музичні враження, нагромаджений художній досвід п'я­тикласників дають змогу ґрунтовно й поглиблено узагаль­нити їхні уявлення і знання. Учні мають усвідомити, що види мистецтва тісно пов'язані між собою і знання одно­го з них допомагає глибшому сприйманню й розумінню інших видів мистецтва.

У першому семестрі розглядається зв'язок музики з літе­ратурою.

Тема І семестру Що сталося б з музикою, якби не було літератури” розкривається шляхом з'ясування таких пи­тань: літературна основа пісні, опери, балету; друге жит­тя пісні в інструментальних творах; взаємозбагачення, не­роздільність слова й музики у вокальних творах; спільність і специфіка виражальних засобів музики й літератури.

Засвоєння 2-ї теми Що сталося б з літературою, якби не було музики” ґрунтується на розумінні школярами му­зики як мистецтва, котре втілює найрізноманітніші по­чуття й думки, образи й асоціації. Йтиметься про чис­ленні літературні твори, починаючи від дитячих казок до великих літературних полотен, де музика є активною дійо­вою особою і справляє вплив на розвиток описаних подій. Учні мають навчитися вслухатися в прочитане, осягати глибинне значення музики для літератури. Головне зав­дання уроків — розкрити такі питання: Яку роль відіграє музика? Як описано її звучання в конкретному літературно­му творі? як музика підкреслює особливості характерів літе­ратурних героїв, як допомагає зрозуміти їхній душевний стан? Учителю слід постійно пам'ятати, що центром уроків му-

зики повинна бути якраз музика, звучання тих творів, про які йдеться в певному літературному творі або які мають літературну основу.

Другий семестр присвячується з'ясуванню взаємо­зв'язків музики й образотворчого мистецтва. В попередніх класах твори музики й живопису зіставлялися переважно за принципом зовнішньої подібності (хронологічної або сюжетної), коли музика лише ілюструвалася картинами живопису, без проникнення в сутність їхньої спільності. В 5-му класі підхід до виявлення взаємозв'язків і взає­мопроникнення музики й образотворчого мистецтва реа­лізується через розкриття внутрішніх життєвих зв'язків, через урахування сили впливу на школярів творів мистец­тва. Орієнтиром у висвітленні цих питань служать дві лінії, визначені темами:

I. “Чи можемо ми побачити музику”;

II. “Чи можемо ми почути живопис”.
Вслухаючись у музику, учні мають уявити її зоровий

(живописний) образ, а розглядаючи твори образотворчо­го мистецтва, чути в уяві відповідну музику. Школярі по­винні усвідомити, що їхні зорові образи сприятимуть про­никненню у зміст музики лише тоді, коли вони будуть поставати із самої музики, під впливом музики, без усіля­кої надуманості й фантазування.

Ефективне засвоєння учнями тем семестру можливе лише за умови, що музичні твори й твори образотворчого мистецтва відображатимуть одні й ті самі явища життя: історичні події, картини природи, життєві ситуації, ха­рактери людей тощо. Взаємовплив образотворчого мис­тецтва й музики розглядається також на прикладах му­зичних творів, які виникали під впливом образів живопису, скульптури, архітектури тощо.

Зазначимо, що тема “Музика й образотворче мистецт­во” може бути правильно засвоєна лише тоді, коли вчи­телі відмовляться від досить поширеної звички припису­вати музиці різні сюжети, які відволікають слухачів і породжують довільні, суб'єктивні й здебільшого повер­хові асоціації.

Вивчення всіх тем навчального року дає змогу скон­центрувати увагу школярів на жанрах опери й балету, які є синтезом музики, літератури й образотворчого мистец-

тва. При цьому вчителеві не слід забувати, що він прово­дить саме урок музики, а література й образотворче мис­тецтво лише збагачують музичне сприймання у дітей, ви­водять його на нові рівні художнього узагальнення.

І СЕМЕСТР

Тема 1. Що сталося б з музикою,

якби не було літератури

УРОК 1

Учні входять до класу під звучання “Пісні про вчи­тельку” П. Майбороди (1918—1989). Урок слід розпочати з розповідей дітей про те, яка музика під час літніх канікул справила на них найбільше враження. Запропонувати ви­конати улюблену пісню, яку вивчали в попередніх класах.

Бесіда про виконану пісню та відповіді на запропоно­вані запитання (Чи була б пісня, якби не було слів? Чи міг би її написати композитор? Чи залишиться пісня, якщо вилу­чити слова? Як вона звучатиме? Що сталося б з усіма пісня­ми, якби не було поезії?) мають підвести школярів до ос­новної теми.

Коли школярі дійдуть висновку, що відсутність віршів суттєво збіднить музику, спрямувати бесіду на з'ясування питання: Чи можуть існувати пісні без слів? Пропонуємо учням пригадати відомі їм пісенні мелодії без слів, вико­нати деякі з них (наприклад, мелодію з третьої частини П'ятої симфонії Л. Бетховена, головну мелодію з “Ранку” Е. Гріга тощо). Пояснити учням, що мелодія, яка вико­нується голосом без слів, називається вокалізом.

Звертати увагу учнів на виразність звучання вокалізу в українській народній пісні на вірші Т. Шевченка “Думи мої” в обробці Є. Козака (1907—1988). Цю пісню у двого­лосій обробці М. Вериківського (1896—1962) розпочати розучувати з використанням нотного запису, що полег­шить орієнтування учнів у партіях.

П. Майборода. “Пісня про вчительку” — слухання.

Пісня на вибір учнів — виконання.

Українська народна пісня в обробці Є. Козака “Думи мої” —слухання.

Українська народна пісня в обробці М. Вериківського “Думи мої” — розучування.

УРОК 2

На початку уроку зіграти на інструменті пісню М. Мельника на вірші П. Тичини “А я у гай ходила”. Запитати учнів, скільки голосів чується в пісні. Компози­торська це пісня чи народна? Як її співати (із словами чи без слів)?

Виразно прочитати вірш “А я у гай ходила” і проспіва­ти учням пісню. Запитати: Чи відповідає мелодія поетично­му текстові? Чи була б написана саме ця пісня, якби не було вірша П. Тичини? Що станеться з піснею, якщо її виконати на будь-який склад (наприклад, на склад ку-ку)? Про що б вона нам тоді розповідала? Розучуючи пісню, домагатися засвоєння ритмічного рисунка другого голосу, чіткого виконання перегуку між партіями наприкінці пісні.

Композитори часто пишуть твори для різних інстру­ментів і називають їх піснями, піснями без слів, романсами, хоча ці твори й не призначені для співу. Запропонувати дітям простежити за розвитком мелодії в “Пісні” Л. Ре-вуцького (1889—1977) й зіставити пісню з іншими відо­мими їм пісенними мелодіями.

Продовжити розучування пісні “Думи мої”. Допомог­ти учням самостійно виділити логічні наголоси в кожній фразі, почути кульмінацію куплета. Особливості мелодич­ного розвитку пісні, які учні побачать і в нотному запису, яскравіше розкриються при зіставленні музичної мови й мови поетичної. Виразному виконанню сприятиме усві­домлення ними емоційного змісту цієї пісні-роздуму. За­пропонувати школярам прочитати повний текст одно­йменного вірша Т. Шевченка.

М. Мельник. “А я у гай ходила” — розучування.

Л. Ревуцький. “Пісня” (скрипка) — слухання.

Українська народна пісня в обробці М. Вериківського “Думи мої” — виконання.

Українська народна пісня “Котився снопочок” — виконання.

М. Кропивницький (обробка В. Заремби). “Соловейко” — слу­хання.

УРОК З

Продовжуючи роботу над піснею “Думи мої”, запро­понувати учням скласти виконавський план пісні відповід­но до поетичного тексту й домагатися виразного її вико­нання.

Слухаючи у виконанні Н. Матвієнко українську на­родну пісню “Ой глибокий колодязю”, звертати увагу на мелодичну й ритмічну імпровізаційність кожної фрази, на властиві українським народним ліричним пісням розспі­ви, які прикрашають мелодію і надають їй плавності та наспівності.

Прослухати, як звучить ця пісня в обробці Є. Станко-вича (нар. 1942) для інструментального ансамблю і со­ліста. Які якості людського голосу втрачаються, як запов­нюється ця втрата інструментальними барвами?

Запропонувати школярам навести приклади, коли ме­лодія, створена для співу зі словами, перетворюється на інструментальну мелодію і звучить у виконанні окремих інструментів або навіть оркестру. Бажано прослухати один із названих творів.

М. Мельник.А я у гай ходила” — виконання.

Українська народна пісня в обробці М. ВериківськогоДуми мої” — виконання.

Українська народна пісня “Ой глибокий колодязю” — слухання.

Українська народна пісня в обробці Є. Станковича “Ой гли­бокий колодязю” — слухання.

Українські жниварські пісні “А вже сонце котиться”, “Котився снопочок” — виконання.

УРОК 4

Урок розпочати розучуванням української народної пісні на вірші Т. Шевченка “Учітеся, брати мої”. Виразно прочитати текст пісні й запропонувати учням визначити, якою має бути мелодія. Після ознайомлення з піснею звер­нути увагу дітей на її близькість до історичних пісень і дум. Глибшому осягненню ідейної спрямованості пісні сприятимуть колективне визначення змісту кожного куп-лета, читання уривків з вірша Т. Шевченка “І мертвим, і живим, і ненародженим...”.

Перед слуханням сцени з опери В. Кирейка (нар. 1926) “Лісова пісня” провести коротку бесіду про значення лібре­то для опери чи балету. Лібрето містить не тільки слова для співу, воно передусім визначає послідовність подій, характери дійових осіб, їхні стосунки. В основу оперних лібрето здебільшого покладені відомі літературні твори.

Разом з учнями пригадати відомі їм опери або літера­турні твори й казки, що є їхньою основою (наприклад, “Вовк і семеро козенят”, “Лисичка, Котик і Півник” тощо).

Після короткого викладу змісту драми-феєрії Лесі Україн­ки “Лісова пісня” запропонувати учням прослухати “Ре­читатив і аріозо Мавки” з першої дії однойменної опери В. Кирейка. Нехай діти ще раз задумаються, чи міг би композитор написати оперу, якби не було геніального твору Лесі Українки. Поглибленню вражень учнів сприя­тиме використання на уроці репродукції картини М. Де-регуса “Мавка”.

Українська народна пісня “Учітеся, брати мої” — розучування. М. Мельник. “А я у гай ходила” — виконання.

В. Кирейко. “Речитатив і аріозо Мавки” з першої дії опери “Лісова пісня” — слухання.

УРОК 5

Продовжувати роботу над українською народною піснею “Учітеся, брати мої”, обдумати разом з учнями план виконавського розвитку пісні. Домагатися інтонаційно осмисленого співу кожного куплета.

Під час слухання фінальної сцени з першої дії опери “Запорожець за Дунаєм” С. Гулака-Артемовського (1813— 1873) спрямувати увагу школярів на те, як у дуеті змальо­вуються образи двох персонажів — Одарки й Карася, як розвивається їхній музичний діалог (гнівні інтонації Одар­ки, які легко переходять від погроз до сліз і жалісних го­лосінь; простодушно-хитруваті інтонації Карася, який на­магається виправдатися перед дружиною).

Українська народна пісня “Учітеся, брати мої” — виконання. Українська народна пісня в обробці М. Вериківського “Думи мої” — виконання.

С. Гулак-Артемовський. Дует Одарки й Карася з опери “За­порожець за Дунаєм” — слухання.

Українські жниварські пісні — виконання.

УРОК 6

Після ознайомлення учнів з українською народною піснею “Чи не той то Омелько” доцільно підвести їх до роздумів про те, що важливіше: слова чи мелодія. Шко­лярі, звичайно, помітять, що жвава, бадьора мелодія пісні відповідає жартівливому текстові, і дійдуть висновку про нерозривність обох начал у пісні. Рухливий темп вимагає особливої уваги до дикційної чіткості виконання, досяг­нення легкого, польотного звучання.

Центральним епізодом уроку стане слухання монологу Ярослава з першої картини першої дії опери Ю. Мейтуса (1903—1997) “Ярослав Мудрий”. В основу опери покладе­на однойменна драма І. Кочерги, лібрето написала О. Ва­сильєва. Вчителю слід розповісти про історичні події, які покладено в основу драми й опери, розкрити зміст пер­шої дії. Героїчний монолог князя Ярослава перед боєм з печенігами відображає складний внутрішній світ людини, яку тривожать думи про долю вітчизни, прагнення звільни­ти свій народ від спустошливих набігів кочівників.

У підсумковій бесіді запропонувати учням подумати, чи зміг би композитор написати свою оперу, якби І. Кочерга не створив драму, а О. Васильєва не написала лібрето. Чи допомогла нам музика глибше відчути душевний стан князя Ярослава Мудрого ?

Українська народна пісня “Чи не той то Омелько” — розучу­вання.

Українська народна пісня “Учітеся, брати мої” — виконання.

Українські жниварські пісні — виконання.

Ю. Мейтус. Монолог Ярослава з опери “Ярослав Мудрий” — слухання.

УРОК 7

Романс Миколи Лисенка (1842—1912) “Безмежнеє поле” на вірші І. Франка вирізняється цілісністю настрою і гострою емоційністю. Поривчаста музика виразно пере­дає бунтівливий характер поезії. Зосереджуємо увагу шко­лярів на тому, як образ укритого снігом степового про

стору відтінює стан самотності й глибокого душевного болю, як декламаційність вокальної партії поєднується з розвинутим фортепіанним супроводом. Нехай учні самі вирішать, чи могла б з'явитися така музика, якби раніше не були написані вірші.

Українська жниварська пісня “Там у полі криниченька” — ро­зучування.

Українська народна пісня “Чи не той то Омелько” — вико­нання.

Українська народна пісня в обробці М. ВериківськогоДуми мої” — виконання.

М. Лисенко. “Безмежнеє поле” — слухання.

УРОК 8

Чільне місце на цьому уроці посідає слухання “Ада­жіо” з балету К. Данькевича (1905—1984) “Лілея”. Розпо­вісти учням, що ця яскрава хореографічна вистава створе­на за мотивами поетичних рядків великого Кобзаря. Доцільно прочитати школярам вірш Т. Шевченка “Лілея”, викласти зміст балету, докладніше зупинитися на харак­теристиці головних дійових осіб — Лілеї й Степана.

Хореографічний дует Лілеї й Степана (адажіо) сприй­мається як своєрідна оркестрова поема. Спочатку в плас­тичних рухах класичного танцю цей дует передає всю пов­ноту щастя Лілеї й Степана, їхнє безмежне кохання. Поступово в музиці починає переважати передчуття май­бутньої трагедії. Композитор підкреслює зміни у відтінках настроїв героїв, спираючись на мелодичне багатство на­родних пісень: лірико-драматичної “Коло млину, коло броду два голуби пили воду”; плавної, сумної, задумли­вої — “Тихо, тихо Дунай воду несе”.

Українська жниварська пісняТам у полі криниченька” — ви­конання.

Українські народні пісніЧи не той то Омелько”, “Учітеся, брати мої” — виконання.

К. Данькевич. Адажіо з балету “Лілея” — слухання.

УРОК 9

Узагальнюючий урок має закріпити засвоєння основ­ної теми. На уроці звучить музика і виконуються пісні за вибором учнів. Слід ще раз наголосити, що без літератури музика зазнала б великих утрат: не було б усіх видів во-
кальної музики — від дитячої пісеньки до великих і склад­них кантат, зникло б усе багатство народної пісенної му­зики, не існували б опери й балети, не з'явилися б інстру­ментальні твори, в яких використані мелодії пісень. Необхідно підкреслити подібність засобів виразності обох видів мистецтва, виділити інтонацію як найголовніший засіб синтезу слова й музики. Мелодія ніби прагне набли­зитися до виразної людської мови й водночас розвиває її. Так народжується музична інтонація. Як новий музичний матеріал пропонується послухати “Романс” Г. Свиридова (1915-1998).

Г. Свиридов. “Романс” (із музичних ілюстрацій до повісті О. Пушкіна “Заметіль”) — слухання.

Виконання і слухання музики за бажанням учнів і вчителя.

Тема 2. Що сталося б з літературою,

якби не було музики

УРОК 1

Повторення пісні Я. Степового (1883—1921) на вірші Т. Шевченка “Зоре моя вечірняя” сприятиме закріплен­ню теми І і підготує учнів до нової теми. Після висновку, що якби не було вірша Т. Шевченка, то не було б і цієї пісні, що поетичний текст і мелодія нероздільні і взаємо-збагачують одне одного, вчитель пропонує відповісти на запитання: Тільки музиці потрібна література, чи й літе­ратурі потрібна музика? В яких відомих віршах, оповідан­нях, повістях, казках звучить музика ?

Нагадати школярам слова відомої української пісні: “Над річкою бережком ішов чумак з батіжком, гей-гей, з Дону додому. За плечима торбина, ще й латана свитина, гей-гей, дочумакувавсь...” Поставити запитання: Чи міг би цей поетичний текст існувати самостійно, без музики? Чи цікаво було б слухати цей вірш? У бесіді підкреслити, що якби не було музики, то всі вірші залишилися б лише віршами й ніколи б не стали піснями.

На прикладі української народної казки “Калинова сопілка” діти зможуть переконатися, що без музики не
було б багатьох народних казок, у яких розповідається про музику, де музика є дійовою особою. Читання казки озву­чити награваннями на сопілці.

Я. Степовий. “Зоре моя вечірняя” — виконання.

Українська народна пісня “Над річкою бережком”розучування.

Українська народна казка “Калинова сопілка” — виклад.

Вівчарські награвання. Соло на флоярі В. Попадюка — слу­хання.

УРОК 2

Після слухання української народної пісні “Зоре моя вечірняя” запропонувати учням порівняти її з мелодією однойменної пісні Я. Степового (в народному дусі). З'ясу­вати, що споріднює ці пісні й у чому їхня подібність. Особ­ливості мелодичного розвитку обох пісень діти не тільки почують, а й побачать у нотному записі і зрозуміють, що низхідний (у народній пісні) і висхідний (у мелодії Я. Сте­пового) рухи початку мелодії пісень створюють різні відтінки почуття суму, внутрішньої зосередженості й водночас просвітленості. Допомогти учням осягнути злитість, нероздільність поетичного тексту й мелодій обох пісень. Розучуючи пісню, стежити за протяжним і актив­ним виконанням фраз, правильним розспівуванням відпо­відних складів.

Навести приклад казки (білоруська народна казка “Му-зикант-чарівник”), яка б також не могла з'явитися без музики. Головний герой казки — музикант, який своїм мистецтвом зачаровує хижих звірів. Мелодію білорусько­го композитора А. Аладова, яка супроводжує текст казки, можна порівняти з награваннями на сопілці, що звучали на попередньому уроці.

У підсумковій бесіді зробити висновок, що невідомі творці казок, у яких виражена народна мудрість, високо цінували силу музики, з любов'ю і захопленням розпові­дали про митців, що майстерно володіють мовою музики. Численні казки про музику в різних народів світу є дока­зом величезної ваги музичного мистецтва.

Українські народні пісні “Ой літає соколонько” — розучуван­ня, “Над річкою бережком” — виконання.

Білоруська народна казка “Музикант-чарівник” — виклад.

А. Аладов. “Мелодія” (скрипка) — слухання.

УРОК З

Розучування норвезької народної пісні “Чарівний сми­чок” підведе учнів до висновку про незвичайну силу мис­тецтва.

Нова грань теми розкривається на прикладі байок, зміст яких пов'язаний з музикою. Запропонувати учням прига­дати твори українського байкаря Л. Глібова (“Співаки”, “Шпак”, “Музики” тощо).

Основну увагу на уроці приділити читанню байки І. Крилова “Квартет”. Спочатку нагадати учням, що квар­тетом називається музика, яка виконується чотирма му­зикантами. Найчастіше композитори пишуть музику для струнного квартету, який включає дві скрипки, альт й віо­лончель. Саме про такий квартет розповідається в байці І. Крилова. Грамзапис цього літературного твору з ілюст­руванням хаотичного звучання “квартету” дасть змогу звер­нути увагу учнів на мораль байки. Учні мають самі зроби­ти висновок: щоб добре робити якусь справу, потрібні вміння, старанність, злагода.

Урок закінчити слуханням фрагмента з квартету № 1 Є. Станковича. З'ясувати, чим відрізняється ця прекрасна музика від хаотичного виконання горе-музикантів з байки.

Норвезька народна пісня “Чарівний смичок” — розучування. Українська народна пісня “Ой літає соколонько” — виконання. І.Крилов. Байка “Квартет”, три фрагменти “хаотичної музи­

ки” — слухання.

Є. Станкович. Квартет № 1 (фрагмент) — слухання.

УРОК 4

Музика збагачує не лише вірші, перетворюючи їх у пісні. Письменниками й поетами створено багато літера­турних творів, у яких музика є головною дійовою особою. Одним з кульмінаційних моментів семестру за драматич­ною насиченістю літературного й музичного образів ма­ють стати оповідання К. Паустовського “Старий кухар” та Фантазія ре мінор В. А. Моцарта (1756—1791).

Норвезька народна пісня “Чарівний смичок” — виконання. Українська народна пісня “Над річкою бережком” — виконання. К. Паустовський. “Старий кухар” — читання.

В. А. Моцарт. Фантазія ре мінор — слухання.

УРОК 5

Ще одним прикладом зв'язку музики й літератури ста­нуть сторінки повісті І. Франка “Дріада”. Бажано зачита­ти на уроці уривок, де описується чарівний спів невідомої дівчини, що полонив героя повісті Бориса. З'ясувати з учнями, чи допомагає описання звучання пісні розкрити внутрішній стан героя, чи можна вважати музику дійовою особою повісті.

І. Франка. Повість “Дріада” (уривок) — читання.

Українська народна пісня “Ой літає соколонько” — виконання. Українська колядка “Ой у полі плужок ходить” — розучування. Українська народна пісня “Зоре моя вечірняя” — виконання.

УРОК 6

Цей урок присвячений музиці І. Дунаєвського (1900— 1955) з кінофільмів. Запропонувати учням пригадати фільми, де музика відіграє важливу роль, є дійовою осо­бою (наприклад, “Веселі хлоп'ята”, “Діти капітана Гран-та” тощо). Пояснити, що основою кінофільмів є сценарії.

Коротко передати зміст американського музичного фільму “Звуки музики”: жоден вихователь не міг упорати­ся з непосидючими й неймовірно неслухняними дітьми. Аж ось прийшла молода вихователька, що дуже любить музику і гарно співає. Своїм співом вихователька захопи­ла дітей. Вони також полюбили музику й із задоволенням почали співати. Вихователька придумувала для них цікаву музику, яка виростала з простих інтонацій, кількох звуків, навіть звичайних гам. Весела дитяча музика так часто зву­чить у фільмі, що перетворилася на його головну дійову особу.

Розучуючи за нотами музичний фрагмент із кінофіль­му, використати для розспівування звукоряд, що лежить в основі даного фрагмента (“До-ре-мі”).

І. Дунаєвський. Марш із кінофільму “Веселі хлоп'ята” — слу­хання.

Українська колядка “Ой у полі плужок ходить” — виконання.

Р. Роджерс. “До-ре-мі”. Фрагмент із кінофільму “3вуки му­зики” — слухання і розучування.

УРОК 7

Урок побудувати так, щоб повторення матеріалу та нові приклади підкреслювали різні грані взаємозв'язку і взає­мовпливу музики й літератури, підводили до відповіді на головне запитання семестру: Чи можуть музика й літера­тура жити одна без одної?

Закінчити урок коротким узагальненням відповідей учнів: музика без літератури, як і література без музики, зазнали б значних утрат. Література збагачує музику ціка­вими поетичними й літературними сюжетами, без літера­турної основи не було б опер, балетів, численних вокаль­них жанрів. Музика, в свою чергу, дає друге життя літературним творам, покладеним у її основу, посилює їхню виразність, силу впливу, поглиблює характеристику персонажів, подій тощо.

Р. Роджерс. Фрагмент із кінофільму “Звуки музики” — вико­нання під фонограму.

Слухання й виконання творів за бажанням учнів та вчителя.

Додатковий матеріал для першого семестру

М. Вериківський. Хор чумаків з першої дії опери “Наймичка”.

Д. Кабалевський. Концерт для скрипки з оркестром до мажор.

М. Колесса. “Українська сюїта”.

М. Мельник. “Ми маленькі дударі”.

Українська народна пісня в обробці А. Коломійця “Ой вийду я за воротонька”.

Українські народні пісні “Корольок”, “Ой за гаєм, гаєм”, “Ой при лужку, при лужку”.

Українські жниварські пісні “Говорила нивка”, “Ой вже вечір, вечоріє”.

Українські щедрівки “Небо ясні зірки вкрили”, “Ой господарю, господарочку”, “Прилетіла ластівочка”.

Є. Юцевич. Заключний хор з опери “Кирило Кожум'яка”.

II СЕМЕСТР

Тема 1. Чи можемо ми побачити музику

УРОК 1

Розкриття теми доцільно розпочати із зіставлення ре­продукції картини М. Кривенка “їхав козак на війнонь­ку” й однойменної української народної пісні.

Виконуючи українську народну пісню “Ой на горі та й женці жнуть” і розглядаючи репродукцію картини М. Де-регуса “Тарас Бульба на чолі війська”, учні помітять взаємо­зв'язок музики й живопису, визначать засоби, якими тво­ри різних мистецтв розповідають про похід козацького війська.

Підсумовуючи урок, підкреслити, що музика тісно по­в'язана не лише з літературою, а й з образотворчим мис­тецтвом (живописом, скульптурою). Музичні твори мо­жуть викликати в нашій уяві певні живописні образи, навіть цілі картини; вдивляючись у твори образотворчого мистецтва, можемо уявляти відповідну музику.

Українська народна пісня “Їхав козак на війноньку” — розучу­вання.

Українська народна пісня “Ой на горі та й женці жнуть” -

виконання.

Українські колядки й щедрівки — виконання.

УРОК 2

Слухаючи триптих Є. Станковича “На верховині”, учні напевне уявлять у середній частині твору народне весілля. Порівнявши музику й репродукцію картини М. Романи-шина “Свято”, вони помітять спільність у вираженні на­родного гуляння. Розвиткові творчої уяви школярів спри­ятиме завдання описати словами картину весілля, яку відтворює музика. А розглядаючи репродукцію картини, діти зможуть відчути й зрозуміти, якими засобами худож­ник передав подібний образний зміст. Важливо підкресли­ти, що картина не ілюструє музику, а власними зображаль­ними засобами передає задум художника. Музика також не ілюструє картину, хоча й викликає в уяві відповідні образи.

Висновок: обидва мистецтва кожне своїми художніми засобами відгукнулися на одну життєву подію.

Спільність образного змісту творів музичного, обра­зотворчого мистецтва й поезії розкривається також при зіставленні української народної пісні “Зоре моя вечір­няя” і репродукції картини Т. Шевченка “Місячна ніч на Кос-Аралі”. Різні види мистецтва — поезія, музика й жи­вопис по-своєму розкрили один і той самий зміст та зба­гатили сприймання вірша Т. Шевченка.

Українська народна пісня Їхав козак на війноньку — вико­нання

Є. Станкович. Триптих “На верховині” — слухання.

Українська народна пісня “Зоре моя вечірняя” — виконання.

УРОК З

Перед розучуванням української народної пісні “По діброві вітер виє” виразно прочитати вірш Т. Шевченка “Тополя”. Це допоможе учням зрозуміти, який алегорич­ний образ відтворений у пісні, і з'ясувати, яка музика може відповідати змістові. Аналіз особливостей пісні слід орга­нічно вплітати в процес розучування, а вокально-хорову роботу спрямувати на осмислення й вираження у власно­му виконанні образного змісту твору.

У центрі уроку — слухання твору П. Майбороди “Топо­ля” на вірш Т. Шевченка. Запропонувати учням розпові­сти, що вони відчували та які образи виникали в їхній уяві.

Далі вчитель пропонує репродукцію скульптури В. Му­хіної “Вітер”. Учні звертають увагу на напружене, сильне тіло жінки, що протистоїть стихії, на те, з якою силою її руки намагаються стримати натиск вітру. Діти з допомо­гою вчителя дійдуть висновку, що яскраві художні обра­зи, створені музикою й скульптурою, допомагають глиб­ше сприйняти твір Т. Шевченка.

Шевченківську тему на уроці продовжить “Прелюд пам'яті Т. Г. Шевченка” Я. Степового. Осягненню змісту твору сприятиме використання репродукції картини М. Божія “Думи мої, думи...”. Рішуча хода замисленого Кобзаря, грозове тло картини створюють настрій, співзвуч­ний музиці Я. Степового.

Українська народна пісня “Їхав козак на війноньку” — вико­нання.

Українська народна пісня “По діброві вітер виє” — розучування.

П. Майборода. “Тополя” — слухання.

Я. Степовий. “Прелюд пам'яті Т. Г. Шевченка” — слухання.

УРОК 4

Перед слуханням української народної пісні “Ой Мо­розе, Морозенку” доцільно провести з учнями бесіду про те, які пісні про народних героїв вони знають. Чому скла­даються про них пісні? Які почуття виражені в пісні про Морозенка?Якщо пісня прозвучить у виконанні бандури-

ста, радимо використати репродукцію картини М. Дере-гуса “Народження пісні”. Аналіз цієї картини пов'язати з ескізним розучуванням пісні.

Хор “Чорний крук у полі кряче” з опери К. Данькевича “Богдан Хмельницький” — ще один приклад того, як хорова музика відтворює зримі образи. Коротко розпові­сти про зміст опери, детальніше спинившись на змісті першої дії, в якій звучить цей хор. Після слухання музики запитати учнів, чи відповідають образні характеристики музики картині К. Ломикіна “Клятва Богдана Хмельницько­го над тілом замученого козака”. Якими засобами музика й картина виражають трагізм утрати козаками бойового побратима, матір'юсина в боротьбі з поневолювачами? Як допомагають ці твори відчути одну з найтрагічніших сторінок історії українського народу? Щоб уникнути ілюс­тративності при зіставленні музики й картини К. Ломикі­на, можна використати також репродукцію картини М. Дерегуса “Козака несуть”.

Українські народні пісні “По діброві вітер виє” — виконання, “Ой Морозе, Морозенку” — слухання, ескізне розучування.

К. Данькевич. Вступ і хор “Чорний крук у полі кряче” з першої дії опери “Богдан Хмельницький” — слухання.

УРОК 5

Слухання фортепіанної п'єси І. Шамо (1925—1982) “Володимирка” дасть змогу продовжити розпочату на по­передньому уроці розмову про трагічну долю багатьох борців за свободу народу. Розповісти учням, що Володи-миркою називалася дорога, якою пройшли на каторгу ти­сячі закованих у кайдани людей, та запитати, які зримі образи викликає музика.

Показана після слухання музики репродукція картини І. Левітана “Володимирка” дасть учням змогу порівняти створений художником образ із тим, що постав у їхній уяві. З'ясувати, як, якими засобами композитор і художник втілили один і той самий задум? У чому їхні спільність і відмінність? Чи стає глибшим сприймання п'єси, якщо бачи­мо перед собою картину І. Левітана? Чи допомагає музика зрозуміти зміст картини? Важливо, щоб зіставлення му­зики й живопису не набувало характеру ілюстрування од-

ного мистецтва іншим. Учитель повинен підвести учнів до думки, що спільність життєвих джерел викликала по­яву близьких образів у музиці й живописі. Різні види ми­стецтва кожне по-своєму відгукнулися на життєве явище.

Українські народні пісні “По діброві вітер виє”, “Їхав козак на війноньку”, “Ой літає соколонько” — виконання.

І. Шамо. “Володимирка” — слухання.

УРОК 6

На цьому уроці розкривається новий аспект теми —сприймання музичного портрета. Слухаючи пісню Тараса з опери М. Лисенка “Тарас Бульба”, учні з'ясовують, як музика може передати зовнішній вигляд людини, її вдачу, характер. Важливо, щоб учні не тільки прислухалися до музики й слів пісні, а й роздумували про те, якою може бути людина, котра так співає таку пісню.

Зіставлення словесного портрета Тараса з репродук­цією картини О. Герасимова “Стій! Випала люлька з тю­тюном” або з репродукцією картини М. Дерегуса “Тарас Бульба на чолі війська” допоможе відшукати ті риси в музиці, що споріднюють її з образом Тараса на картині, з'ясувати, як кожний вид мистецтва передає характер людини. Учні мають дійти висновку, що їхнє власне сприй­мання стало багатшим від того, що вони зіставили музику з живописом. Образ оперного персонажа Тараса в їхній свідомості набув ширшого художнього узагальнення.

Розглядання репродукції картини М. Дерегуса “Дума про козака-бандуриста” і слухання фрагмента другої частини Першої симфонії (“Дума”) І. Карабиця (нар. 1945) стануть своєрідним випередженням теми наступних уроків цього семестру. Добре, коли учні дадуть відповіді на запитання: Які роздуми захопили кобзаря? Якою музикою “звучить” кар­тина? Чи допомогла картина осягнути музичний образ фраг­мента? Головне, щоб при слуханні музики учні змогли “по­бачити” й відчути настрій музики, щоб живописний і музичний образи злилися в цілісний художній образ.

Українські веснянки “Благослови, мати”, “Ой весна, весна” — виконання.

М. Лисенко. Пісня Тараса з опери “Тарас Бульба” — слухання.

І. Карабиць. Перша симфонія (“Дума”, фрагмент) — слухання.

Українська народна пісня “Ой на горі та й женці жнуть” — виконання.

УРОК 7

Українську народну пісню “Ой ти, красна весно”, яка продовжує традицію ознайомлення з піснями весняного циклу, розучувати за допомогою нотного запису. Домага­тися звучання єдиної мелодичної лінії без окремого підкреслювання кожної восьмої тривалості, стежити за лег- кістю, дзвінкістю, рухливістю звучання голосів.

Слухання награвань на сопілці Лукаша з першої дії опери В. Кирейка “Лісова пісня” розкриває нову грань теми — музика й природа. Награвання сповнені свіжості, радісного спокою і безтурботності. Вони ніби виткані з інтонацій українських наспівів. На запитання: Які образи виникали в уяві під час слухання музики? Які зображальні деталі ви помітили? повинні відповісти самі школярі.

Запропонувати учням порівняти музику, наприклад, з картиною В. Непийпива “Весняні води”. Добре, коли учні самі визначать настрій картини, побачать прозорість м'я­ких барв, відчують радісне пробудження природи, ска­жуть, чим близькі картина й музичний образ. З'ясовуючи це питання, слід уникати наголосу на лише зовнішній, сюжетний зв'язок між музикою і картиною, щоб у шко­лярів не склалося враження, що музика ілюструє живо­пис, і навпаки.

Українська веснянка “Ой ти, красна весно” — розучування.

В. Кирейко. Награвання Лукаша з опери “Лісова пісня” — слухання.

Пісні на вибір учителя та учнів.

УРОК 8

На цьому уроці продовжується розкриття теми “музика й природа”. Слухаючи твори Е. Гріга (1843—1907) “Ранок” “Захід сонця” і порівнюючи їх, наприклад, з репродукціями картин В. Непийпива “Ранкові хліба” або А. Куїнджі “Хмарка”, “Вечір на Україні” тощо, учні мають виділити спільне в музиці та картинах живопису (зміст, єдність тих життєвих явищ, які хвилюють і композитора, і художника).

Українські веснянки “Вербовая дощечка” — виконання, “Вес-няночка-паняночка” — розучування.

Е. Гріг. “Ранок” — слухання, “Захід сонця” — участь у вико­нанні.

Український народний танок “А ми кривого танцю йдем” —

виконання.

УРОК 9

Слухання фрагмента третьої частини Першої симфонії І. Карабиця (“Веснянка”) й порівняння музики, наприк­лад, з репродукцією картини А. Монастирського “Кар­патський краєвид” дадуть можливість учням визначити споріднений зміст у творах музики й живопису.

Запропонувати учням пригадати, які музичні твори, пов'язані з природою, вони слухали й співали в попередніх класах (“Світанок”, “Ніч на річці” М. Сільванського, “До­щик” В. Косенка, пісні “Реве та стогне Дніпр широкий” Д. Крижанівського, “Зоре моя вечірняя”, “Літо минуло­ся”, “Щебетала пташечка” Я. Степового тощо). За бажан­ням учнів виконати одну з названих пісень.

Українські веснянки “Весняночка-паняночка”, “Розлилися води”—

виконання.

/. Карабиць. Третя частина Першої симфонії (“Веснянка”,

фрагменти) — слухання.

Музика на вибір учителя та учнів.
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   18

Схожі:

Програма для загальноосвітніх навчальних закладів (класів) з поглибленим...
України від 16. 11. 2000 №1717 “Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання”,...
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка. 7 11
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Основи економіки, 10 кл. Основи підприємницької діяльності
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 12 класи
Календарне планування для 8 класів складено відповідно до Програми для загальноосвітніх навчальних закладів: Українська мова. 5 –...
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія. Економіка....
Вивчення географії у 2012-2013 навчальному році буде здійснюватись за збірниками програм
Інструктивно-методичні рекомендації щодо вивчення шкільних дисциплін...
«Збірник програм з профільного навчання для загальноосвітніх навчальних закладів. Фізика та астрономія» (видавнича група «Основа»,...
ПРОГРАМИ ДЛЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ
Навчальні програми для профільного навчання. Програми факультативів, спецкурсів, гуртків
Навчальна програма «Інформатика та інформаційні технології» для для...
В основу даної програми покладено програму курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки» для загальноосвітніх навчальних закладів...
Навчальна програма «Інформатика та інформаційні технології» для для...
В основу даної програми покладено програму курсу «Основи інформатики та обчислювальної техніки» для загальноосвітніх навчальних закладів...
Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. „Трудове навчання” 5-9
Програми трудового навчання для середніх закладів освіти. Профіль: деревообробка. Професії : столяр (будівельний), тесляр
Програми з географії для 6-9 класів спеціальних загальноосвітніх...
Основним завданням викладання географії в спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для розумово відсталих дітей є ознайомлення...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка