Тема уроку: Милосердя – дзеркало справжньої людини ( гуманістичний пафос новели О. Генрі «Останній листок») Мета уроку


Скачати 66.72 Kb.
Назва Тема уроку: Милосердя – дзеркало справжньої людини ( гуманістичний пафос новели О. Генрі «Останній листок») Мета уроку
Дата 10.02.2014
Розмір 66.72 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Музика > Урок
Тема уроку: Милосердя – дзеркало справжньої людини

( гуманістичний пафос новели О.Генрі «Останній листок»)

Мета уроку: проаналізувати ключові моменти твору, що допомагають показати гуманістичне спрямування новели та його втілення в образах персонажів; розвивати творчі здібності учнів, зв’язне мовлення (малювання словом); виховувати кращі людські якості: милосердя, співчуття, самопожертву, благородство та ін.

Обладнання: портрет О.Генрі, ілюстрації та обкладинки до твору, створені учнями, аудіозаписи, газета «Милосердя – дзеркало справжньої людини», над якою працювала редколегія кабінету світової літератури…

Хід уроку:

Епіграфи(підібрані учнями):

Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість

навколишнього світу

О.Генрі

Краса врятує світ.

Ф.Достоєвський

Добро все переможе.

Народна мудрість

Люби ближнього, як самого себе.

Біблія

Не будьте байдужими, байдужість смертоносна для душі.

М.Горький

І. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Обговорення асоціативних творчих проектів учнів:

  • Група «музикознавців» презентує музичні моменти, які передають настрій Джонсі під час хвороби і після неї(П.Чайковський «Пори року. Осінь»; Фуги Баха; музика Вівальді).

  • Група «художників» презентує кольорову гаму, яку вони підібрали до твору (різні моменти життя Джонсі), а також ілюстрації та обкладинки до новели.

2. Розповіді учнів про своє ставлення до мистецтва та його вплив на людей ( випереджаюче завдання).

ІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів.

Слово вчителя.

Сьогодні ми з вами продовжимо говорити про персонажів новели О.Генрі, їх вчинки та почуття. Недаремно ми почали урок з презентацій творчих проектів. Адже герої твору – теж творчі люди – люди мистецтва. Розмова наша присвячена гуманізму та кращим людським якостям.


«Для чого людина жертвує собою? Що змушує її йти на смерть

заради життя іншого?»
Тож спробуймо дати відповідь на проблемне питання:

ІІІ. Формування нових знань, умінь та навичок.

1. Вибірковий диктант. ( виписати слова, що символізують добро):

Шана, ненависть, любов, сподівання, байдужість, біль, повага, злагода, співчуття, тривога, ніжність, війна, кров, благородство, справедливість, милосердя, егоїзм, самопожертва…

2. Запитання до класу:

- Хто з персонажів твору наділений цими якостями?

3. «Мікрофон»:

- Чому героями твору стали люди мистецтва?

(- це особливі люди;

- їх почуття розвинені сильніше;

- вони більш ранимі, їх легко образити;

- автор сам належав до цього світу і т.д. і т. п.)

4.Робота над аналізом ключових епізодів твору.

  • Які деталі свідчать про важке матеріальне становище героїнь твору?

  • Як ви думаєте, чому саме Джонсі захворіла?

  • Простежте за текстом, як Сью виявляє своє ставлення до подруги. Про що це свідчить?

Висновки учнів( інтерпретація твору): Хоча дівчата – художниці живуть більш як скромно ( змушені жити на горищі старого будинку, економити на їжі, перебиватися тимчасовими заробітками), але це їх зближує. Коли більш квола і емоційна Джонсі захворіла, Сью вирішила виконувати усі настанови лікаря і підняти подругу на ноги. Вона ховає свої сльози, насвистує веселий мотивчик, готується малювати поруч з подругою, годує хвору бульйоном і відволікає її від сумних думок. Усе це свідчить про доброту дівчини, її безкорисливість та співчуття ).

  • Зверніть увагу на пейзаж за вікном. Про що він свідчить?( порожнє безмежне подвіря та стіна…)

  • Як ви думаєте, чому події твору відбуваються саме восени? ( сумно, спокій, відчуття незахищеності природи. оголених дерев…)

  • Чому Джонсі рахувала листки плюща?

  • Про що свідчить підібране автором порівняння – «бліда й непорушна, як оголена статуя»?

Висновки учнів (інтерпретація твору): Плющ – в античній міфології – символ безсмертя та буяння життя. О. Генрі, як талановитий майстер слова, дає читачам зрозуміти, що дівчина, схожа на надгробну статую, втратила бажання жити і боротися за життя. Тому саме листочки плюща вона рахує в зворотному порядку, готуючись до смерті. І сумний пейзаж за вікном ніби нагнітає її песимізм…)

Учень з групи «декламаторів» читає вірш О. Олеся, співзвучний настрою героїні:

Ліс умирає. Падає листя…

Листя чи сльози, сльози чи кров…

Листя зелене. неначе надії ,

В’яне і жовкне…край їм прийшов…

Листя пожовкле, спалене вітром.

З шелестом тихим летить…

Все. Все минуло. Без повороту…

Цить, моя пісне, о цить…

Рольова гра: група «журналістів» бере інтервю у Джонсі про її думки під час хвороби, коли вона дивилася у вікно.

  • Хто допоміг Сью підтримувати хвору подругу? Що нам відомо про його майстерність і талант?

  • Назвіть ключові слова до характеристики Бермана ( «невдаха . злющий стариган, пияк, знущався над всілякою сентиментальністю, пес – охоронець» і т.д і т. п.)

  • Яке порівняння обирає автор для опису старого? ( порівнює з Біблійним образом – Мойсеєм). Чому7

  • Чи співпадає зовнішність героя та його внутрішній світ? Доведіть це.

Рольова гра: від імені Бермана учні читають його «щоденник» про те, як він рятував хвору Джонсі.

Висновки учнів (інтерпретація твору): справжня доброта і милосердя непоказні, вони не кричать про себе, знаходячи засоби захистити дорогих людей. навіть жертвуючи собою …

  • Які деталі свідчать про те, що Джонсі починає одужувати? ( дзеркальце і бажання написати Неаполітанську затоку, просить їсти…).

  • Як, на вашу думку, зреагує дівчина на звістку про самопожертву Бермана?

  • Чи можна назвати його справжньою людиною?

  • Опишіть шедевр Бермана.

Висновок учнів (інтерпретація твору): Автор показав повсякденний героїзм справжньої людини. Герой приніс в жертву життя в ім’я перемоги над смертю. Милосердний вчинок часто не завжди помічений. Та стає вирішальним для долі тих, хто знаходиться поруч.

Учень з трупи «декламаторів» читає вірш «Останній листок» ( згадуючи новелу О.Генрі…).

Злющий осінній вітер

Завивав в обіймах плюща,

Зриваючи листя сердито.

Зі старого чіпкого куща.

Ти дивилась покірно і тихо

У заплакане, мокре вікно,

Де хитався, боровся із вітром

На плющеві останній листок.

І воском стікала надія

По тонесенькій свічці життя,

Картин твоїх недописана мрія

Манила тебе в небуття…

Та не здався листок у віконці –

Художник старий на стіні

Найкращу картину й останню

Написав у своєму житті.

Малюнок із жовтої фарби.

Життя тендітний росток.

В тобі народилась надія,

Коли впав останній листок.

ІV.Підбиття підсумків уроку.

1. «Мікрофон»:

Який моральний урок ви отримали?

  • Не можна втрачати бажання жити…

  • Чиясь легкодухість іноді оплачується життям іншої людини…

  • У кожній людині треба вчитися побачити хороше…

  • Життєві негаразди лише згуртовують…

  • За життя треба боротися…

  • У людини відкриваються найкращі якості, коли вона робить щось для іншої людини… і т.д.і т.п.

2. Учень з трупи «декламаторів» читає вірш Л.Костенко:

І все на світі треба пережити

І кожен фініш –це, по суті, старт.

І наперед не треба ворожити.

І за минулим плакати не варт…

Хай буде все небачене побачено,

Хай буде все пробачене пробачено.

Хай буде вік прожито як належить.

На жаль, від нас нічого не залежить.

А треба жити. Якось треба жити.

Це зветься досвід, витримка і гарт.

І наперед не треба ворожити.

І за минулим плакати не варт.

Хай буде все небачене побачено,

Хай буде все пробачене пробачено.

Єдине, що від нас іще залежить,

Принаймні, вік прожити як належить.

V.Домашнє завдання. Написати ессе «Що я думаю про взаємини між людьми…» або «Мої роздуми про милосердя».

Схожі:

Тема. Любов Пономаренко «Гер переможений». Наскрізний гуманістичний...
Різних часових площин; засвоїти термін «Новела»; розвивати аналітичне мислення; збагачувати словник учнів; формувати їх світогляд,...
Диспут на тему : “Чи варто боротися за «останній дюйм?» (за творами...
Диспут на тему : “Чи варто боротися за «останній дюйм?» за творами О. Генрі «Останній листок» та
ХІД УРОКУ
Мить просвітлення душі (урок компаративного аналізу новел «Останній листок» О. Генрі та «Кленові листки» В. Стефаника)
Уроку: урок засвоєння нових знань. КМЗ уроку
Мета уроку: вивчити види впливу електричного струму на організм людини, особливості ураження електрострумом
Тема уроку
Мета уроку: ознайомити учнів із поняттям іміджу, сформулювати поняття про імідж ділової людини, поглибити знання учнів щодо вимог...
Тема уроку. Зрізана піраміда. Мета уроку
Мета уроку: вивчення властивості площини, яка перетинає піраміду і паралельна основі; формування поняття зрізаної піраміди
Тема уроку. Вписані та описані призми і циліндри. Мета уроку
Мета уроку: формування понять вписана призма, дотична площина до циліндра, описана призма
Тема уроку. Об'єм циліндра. Мета уроку
Мета уроку: формування знань учнів про об'єм циліндра, а також умінь знаходити об'єми циліндрів
Тема уроку. Площа сфери. Мета уроку
Мета уроку: вивчення формули для площі сфери; формування вмінь застосовувати вивчену формулу до розв'язування задач
Уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна
Тема: Гідросфера Тема уроку: «Вода знайома і загадкова» Мета уроку: Навчальна: Продовжити формування системи знань про гідросферу...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка