Урок №4 Тема. Основна властивість дробу. Зведення дробів до нового знаменника


Скачати 71.83 Kb.
Назва Урок №4 Тема. Основна властивість дробу. Зведення дробів до нового знаменника
Дата 21.12.2013
Розмір 71.83 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Математика > Урок

Тема 1. Раціональні вирази

Урок № 4

Тема. Основна властивість дробу. Зведення дробів до нового знаменника

Мета: домогтися засвоєння учнями змісту основної властивості раціонального дробу (у двох варіантах) та схеми її доведення, змісту поняття «скоротити раціональний дріб» та алгоритму скорочення раціонального дробу, а також правила знаків для раціональних дробів; сформувати вміння відтворювати названі властивості й використову­вати ці властивості та алгоритми для розв'язування вправ.

Тип уроку: засвоєння знань та вмінь, відпрацювання навичок.

Наочність та обладнання: опорний конспект «Основна властивість дробу».

Хід уроку

I. Організаційний етап
II. Перевірка домашнього завдання

1) Розв'язування вправ домашнього завдання у формі самопере­вірки за зразком.

2) Сильні учні під час перевірки виконують індивідуальні завдання.

Картка 1

  1. Виконайте скорочення дробів: а) ; б) .

  2. Доведіть тотожність а4 + а2 + 1 = (а2 + а + 1) (а2а + 1).


Картка 2

  1. Виконайте скорочення дробів: а) ; б) .

  2. Доведіть тотожність b8 + b4 + 1 = (b4 + b2 + 1)(b4 b2 + 1).


III. Формулювання мети і завдань уроку

Мета уроку стає цілком зрозумілою після роботи з матеріалом по­переднього уроку (див. урок 3), в ході якого було зроблено акцент на тому, що основна властивість дробу може мати дні форми запису. Як­що одна з них є записом у буквеному вигляді правила скорочення дробів, то інша не була вивчена на попередньому уроці. Усвідомлення цього факту дає можливість сформулювати мету уроку – вивчення змісту дії з раціональними дробами, що виражається формулою , складання алгоритму виконання цієї дії, а також формування вмінь застосовувати складений алгоритм на практиці.
IV. Актуалізація опорних знань та вмінь

 З метою успішної роботи учнів із навчальним матеріалом уроку слід попередньо розв'язати усні вправи, що передбачають по­вторення алгоритмів виконання зведення звичайних дробів до нового знаменника, різних способів розкладання цілих виразів на лінійні множники, а також на повторення алгоритмів, вив­чених на попередніх уроках.
Виконання усних вправ

  1. Скоротіть дроби: ; ; ; .

  2. Зведіть дріб до знаменника 48; ; ; ; ; ; .

  3. Подайте число 5 у вигляді дробу зі знаменником: 2; 5; 1; 10; п.

  4. Подайте вирази у вигляді добутку: 5х + 10у; х2 – 16; 22у2 – 11у;

у5 – у7; 5х – 15; 16х – 2ху; 8 + y3; 3y2 – 3y4.

  1. Знайдіть пропущені числа (щоб рівності були правильними):

а) ; б) .
V. Засвоєння знань

План вивчення нового матеріалу

  1. Основна властивість дробу для зведення (раціональних) дробів до нового знаменника.

  2. Алгоритм зведення раціонального дробу до нового знаменника.

  3. Приклади застосування алгоритму.

 Вивчення матеріалу уроку починається із формулювання пра­вила зведення (з використанням опорного конспекту 2) раціо­нального дробу до нового знаменника у формах словесній та тотожності , яка доводиться з допомогою тих самих властивостей, що були використані на попередньому уроці під час доведення правила скорочення раціональних дробів (див. урок 3).

Далі виконується робота зі складання алгоритму (орієнтовної схе­ми дій) при зведенні раціонального дробу до нового знаменника. Під час складання алгоритму слід зробити акцент на таких моментах:

  • Так само як і в разі зведення звичайних дробів, під час зведення раціональних дробів до нового знаменника слід розуміти, що зведен­ня можливе лише у випадку, якщо новий знаменник «ділиться» на старий (у випадку раціональних дробів це означає, що розклад «нового» знаменника на множники має містити всі множники, які є в розкладі на множники «старого» знаменника);

  • так само як і в разі зведення звичайних дробів, під час зведення раціональних дробів до нового знаменника слід спочатку знайти до­датковий множник для даного дробу;

  • на відміну від випадку зведення звичайних дробів до нового знамен­ника під час зведення до нового знаменника раціонального дробу додатковий множник зазвичай знаходять не діленням знаменників, а розклавши знаменники (новий і старий) на множники та порівняв­ши здобуті розклади (у випадку якщо знаменники є одночленами, можна виконати ділення нового знаменника на старий, записавши частку у вигляді дробу та скоротити її).

Зрозуміло, що усвідомленому сприйняттю учнями всіх сформульо­ваних положень сприятиме демонстрація достатньої кількості при­кладів застосування складеного алгоритму.
VI. Формування вмінь

Виконання усних вправ

  1. Назвіть чисельник і знаменник раціонального дробу:

а) ; б) ; в) ; г) .

Які з поданих дробів можна звести до знаменника:

2а2b3; 6а3b2; 9a3b4; 2(a b); (a b)(a + b); (х + у)2; (х + у)(а b)?

  1. Заповніть пропуски так, щоб рівності були правильними:

а) ; б) ; в) ;

г) .

  1. Знайдіть додатковий множник для зведення дробу:

а) до знаменника b2; б) до знаменника 4ху;

в) до знаменника 10 – а; г) до знаменника а2 – 100.
Виконання письмових вправ

 Для реалізації дидактичної мети на цьому уроці слід розв'язати завдання такого змісту.

  1. Розкладання многочленів на множники.

1) Розкладіть на множники:

а) a2b + ab2; б) х3у ху3; в) 7x2 14ху + 21ах; г) 9ху 3bу + 15ау;

д) х4 х3 + х2 х; є) с4 2с3 с2 + 2с; ж) (а – 2)2 25а2; з) (b + 3)2 – 36b2;

и) 125x3 + 8; к) 216х3 – 27; л) (a + 1)3 + а3; м) (b + 2)3 – 8b3.

  1. Запис цілого виразу у вигляді дробу з поданим знаменником.

1) Подайте вираз 2а + b у вигляді дробу зі знаменником, що до­рівнює:

а) b; б) 5; в) 3а; г) 2а b.

  1. Зведення дробу до заданого знаменника (який вже розкладено на множники і такого, який потребує попереднього розкладання на множники).

1) Зведіть дроби: ; ; ; до знаменника 24а3b2.

2) Зведіть дріб:

а) до знаменника (а b)2; б) до знаменника х2 а2;

в) до знаменника x3 – 1; г) до знаменника а3 b3;

д) до знаменника b y; e) до знаменника 10 – а;

ж) до знаменника 4 – р2; з) до знаменника 2(а2 – 9).

3) Зведіть дріб:

а) до знаменника х2 + ху; б) до знаменника х2 + 2ху + у2;

в) до знаменника а2 b2; г) до знаменника т3 п3.

  1. Перевірити, чи можна поданий раціональний дріб звести доданого знаменника, і якщо це можливо, то виконати зведення до цього знаменника.

  2. Виконання вправ на повторення: скорочення дробів (знайти зна­чення дробу, попередньо скоротивши його; доведення тотожнос­тей, складених із двох раціональних дробів), а також на повторення алгоритму знаходження ОДЗ дробового виразу.

1) Скоротіть дріб:

а) ; б) ; в) .

2) Знайдіть значення дробу:

а) при а = -2, b = -0,1; б) при с = , d = ;

в) при х = , у = -0,4; г) при х = -0,2, у = -0,6.

  1. Виконання логічних вправ та завдань підвищеного рівня складності.

1) Скоротіть дріб (п — натуральне число):

а) ; б) ; в) ; г) .

2) Доведіть тотожність:

а) ; б) .

3) Знайдіть пропущений вираз:









З метою попередження типових помилок із самого початку слід звертати увагу учнів на те, що під час запису добутку чисельника та знаменника раціонального дробу на додатковий множник слід викону­вати правила запису добутку многочлена на одночлен і многочлена на многочлен (тобто многочлен, що є множником, записувати в дужках).

VII. Підсумки уроку

Чи правильно виконано зведення дробів до нового знаменника? Якщо ні - виправте помилку.

; ; .
VIII. Домашнє завдання

  1. Повторити формулювання основної властивості дробу, її записи для випадку скорочення дробів та для випадку зведення дробів до нового знаменника.

  2. Виконати вправи, що передбачають: зведення дробів до нового зна­менника; скорочення дробів.

  3. На повторення: вправи на знаходження ОДЗ дробових виразів та використання умови рівності дробу нулю (підготуватись до само­стійної роботи з теми «Дроби. Основна властивість дробу».



С.П.Бабенко Усі уроки алгебри 8 клас Урок № 4

Схожі:

Урок №16 Тема. Зведення дробів до НСЗ. Порівняння дробів Мета: відпрацювати...
Розв'язання домашніх вправ учитель заздалегідь записує на відкид­ній дошці. На цьому уроці учні, працюючи у парах, перевіряють пра­вильність...
Урок №16 Тема. Ділення дробів
Наочність та обладнання: опорний конспект «Множення та ділення дробів. Піднесення дробу до степеня»
Уроку I. Організаційний момент
Мета. Учити учнів порівнювати дроби з різними чисельниками і знаменниками. Продовжити формувати вміння й навички зведення дробів...
УРОК 82. ДЕСЯТКОВИЙ ДРІБ. ЗАПИС І ЧИТАННЯ ДЕСЯТКОВОГО ДРОБУ Мета
Мета. Формувати поняття десяткового дробу; вчити учнів розпізнавати десяткові дроби, читати і записувати їх, називати розряди десяткових...
Урок №28 Тема. Задачі на множення дробів
Мета: домогтися засвоєння учнями алгоритму знаходження значен­ня дробу від числа (відсотків від числа) як добутку даного числа на...
УРОК 103. ДІЛЕННЯ ДЕСЯТКОВОГО ДРОБУ НА НАТУРАЛЬНЕ ЧИСЛО Мета
Тема Ділення десяткових дробів. Дії з десятковими дробами. Середнє арифметичне
Урок №29 Тема. Задачі на множення дробів Мета: закріпити знання алгоритму...
Мета: закріпити знання алгоритму знаходження дробу (відсотків) від числа та відпрацювати навички виконання завдань, що передбачають...
УРОК №66 Тема. Уявлення про звичайні дроби
Мета: закріпити знання учнів щодо читання, запису звичайних дробів та розв'язування задач на знаходження дробу від числа, а також...
УРОК 76 Тема: Розв'язування задач на знаходження числа за величиною його дробу
Мета: Формування навичок розв'язування задач на знаходження числа за величиною дробу; закріплення нави­чок знаходження дробу від...
Урок №37 Тема. Застосування подібності: властивість бісектриси трикутника
Мета: домогтися засвоєння учнями змісту теореми, що виражає властивість бісектриси трикутника та її доведення. Формувати вміння
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка