Формування моральних якостей учнів


Скачати 65.99 Kb.
Назва Формування моральних якостей учнів
Дата 18.04.2013
Розмір 65.99 Kb.
Тип Урок
bibl.com.ua > Література > Урок



Формування моральних якостей учнів

та виховання духовності

на уроках

зарубіжної літератури.
Завдання літератури – формувати духовне багатство людства, творити ідеали на засадах гуманізму і добра. Час, в який живемо ми, надзвичайно жорстокий, важкий, особливо для дітей, для ще несформованих юних душ. А тому виховання духовності – це першочергове завдання для педагога. Урок

літератури має для цього величезні можливості.

Наше сьогодення доводить, що все в житті змінюється: ідеї, методи виховання. Але я ніколи не погоджусь (а такі думки є), що змінюються людські цінності. Не цінності змінюються, адже вони вічні, а змінилось наше ставлення до них. Любов, Милосердя, Благородство, Вірність, Віра, Повага, Патріотизм здаються нам якимись далекими, несучасними, фальшивими. І ось для того й існує урок літератури, щоб за допомогою книги поєднати людину з життям, морально підтримати її в сьогоденному складному суспільстві, навчити любити не тільки себе, а й оточуючих, рідний край, свою Батьківщину.

Дуже важко сьогоднішнім дітям допомогти пробудитися, але учитель зможе це зробити своєю любов`ю до них, щирістю і небайдужістю. З цієї точки зору мені дуже близька позиція учителя вищої категорії школи-інтернату м. Золотоноша О.П.Сідєльникової.

Вивчаючи будь-який твір, звертаю увагу не лише на відтворення змісту, а й на те, які життєві уроки можна з цього взяти. Виховувати любов до природи, „до братів наших менших” допоможе поезія С.Єсеніна, зокрема „Песнь о собаке”. Урок починаю із спогадів Максима Горького про те, як свій вірш поет читав у Берліні 1922 р у квартирі О.М.Толстого: „Я попросил его прочитать о собаке, у которой отняли и бросили в реку семерых щенят.

  • Если вы не устали...

  • Я не устаю от стихов, - сказал он и недоверчиво спросил:

  • А вам нравится о собаке?

Я сказал ему, что, на мой взгляд, он первый в русской литературе так умело и с такой искренней любовью пишет о животных.

- Да, я очень люблю всякое зверье, - молвил Есенин задумчиво и тихо, а на мой вопрос знает ли он «Рай животных» Клоделя, не ответил, пощупал голову обеими руками и начал читать «Песнь о собаке». И когда произнес последние строки:

Покатились глаза собачьи

Золотыми звездами в с нег.

- На его глазах сверкнули слезы ”.

(Горький М. Собр. соч. В 30-ти т. – М., 1952. – т.17. – С. 63-64).
Під час аналізу вірша розглядаємо ряд запитань:

  • Коли були народжені цуценята?

  • Чому, на вашу думку, поет зобразив цю подію вранці, а господар кинув у ріку їх ввечері?(Народження – це торжество добра, все залите сонцем, світлом. Настав вечір, коли світом правлять сили зла. І господар робить свою темну справу.)

  • Чому людина вбила і спокійно пішла додому?

  • (Це для неї звичайна справа, на якій не треба зупиняти уваги, серце такої людини вже зачерствіло, про собаку-матір господар навіть не згадував)

  • Наскільки переживання тварин близькі до людських?

  • Порівняйте почуття і поведінку людини і тварини.

(В даному разі їх краще протиставити. Для собаки-матері, яка втратила своїх цуценят, - це горе, трагедія. А для людини це стало буденним. Вона наскільки безсердечна, втратила душевну доброту милосердя, що, навіть, не помічає цього. Така людина навіть не задумується над своїми вчинками. А це – найстрашніше).

Пропоную 8-класникам у збірці віршів С.Єсеніна знайти ще вірші про тварин. Яке ставлення до „зверья” у цих віршах? („Корова”, „Лисица” та ін.)

Підводячи підсумок, учні говорять про те, що С.Єсенін добре розуміє світ тварин, їх переживання; він співчуває і любить „братів наших менших” і цьому вчить нас.

Цікавим матеріалом для співставлення зовнішньої і внутрішньої краси є роман „Портрет Доріана Грея” О.Уайдла.

  • В чому справжня краса людини?

(У тому, яка її душа)

  • Чому людина здатна так легко розлучитися зі своєю душею?

(Людина ще не збагнула цінність своєї душі)

  • Чи поділяєте ви думку Доріана Грея, коли він говорить, що портрет будуть любити завжди, а його – тільки до першої зморшки?

(Ні, любов чи просто добре ставлення не залежать від кількості зморшок. Такі побоювання ще раз доводять, що Доріан не розумів справжніх цінностей)

  • Якщо ми придивимось уважно до себе, то теж зробимо висновки, що ми любимо різних людей: і красивих, і некрасивих. Чи можемо ми відповісти: Чому?

(За добре серце, за піклування про нас – наших рідних. За те, що нам цікаво з ними, за їхню допомогу в скрутну хвилину, за підтримку – наших друзів і т.п.)

  • Чи завжди ми можемо сказати, за що ми любимо ту чи іншу людину?

(Не завжди. І найбільша цінність людини не „за щось” любити, а просто любити).

  • Як нам удосконалювати себе, адже у кожної людини є багато і хорошого і поганого?

(Можна запропонувати пораду: на чистому аркуші паперу записувати свої позитивні і негативні вчинки, думки, риси певний час. Це буде своєрідне дзеркало душі. Але це тільки перший крок. Наступні – багато важчі: це старання виправлятись, удосконалюватись, працювати над собою).

Відповідаючи на такі запитання, учні мислять, порівнюють свої вчинки із вчинками героїв, уважніше придивляються до себе і один до одного.

Скарбницею для виховання є творчість Ф.М.Достоєвського. „Злочин і кара” базується на таких істинах: „Життя людини безцінне”, „Не убий!”, „Возлюби ближнього” та ін.

Тобто роман Достоєвського пройнятий ідеями християнства. Тема духовного воскресіння особистості, яку письменник вважав основною в літературі XXI ст., пронизує всі його романи.

Звичайно, виховання духовності не може бути повним без вивчення Біблії, проведення паралелей між художнім твором і біблійними образами. Дуже шкода, що в програмі із зарубіжної літератури для 5 – 12 класів (Ю.І. Ковбасенка,2005 р.) вилучено уроки вивчення сторінок Вічної Книги. Але час, який виділяється для додаткового читання, резервних уроків, я, по можливості, використовую для вивчення Біблії.

В романі „Злочин і кара” одним із ключових епізодів є той, в якому Соня Мармеладова читає Раскольникову біблійну притчу про воскресіння Лазаря: „Иисус сказал ей: Я есть воскресение и жизнь; верующий в меня, если и умрет, оживет; И всякий живущий и верующий в Меня не умрет вовек. Веришь ли сему?” (Иоанн.ХІ, 25-26).

У зв`язку з цим розглядаємо ряд запитань:

  • Про що мріє Соня, читаючи Євангеліє?

  • Що уявляє Раскольников, слухаючи Соню?

  • Що дає сили Соні для життя?

  • Яка позиція автора?

(Соня вірить в Бога, в чудо. Це дає їй сили жити. Читаючи Євангеліє, вона вірить у восресіння безбожника Раскольнікова. Раскольніков же в Іісусі побачив себе. Він, як Господь, повинен прийти до людей і врятувати їх, вважаючи, що страждання можна припинити лише силою влади над людьми. Ось його переконання. Ми бачимо, що автор щиро співчуває Соні Мармеладовій, підкреслює внутрішню чистоту і красу, сором`язливість, смиренність, самопожертву. І в той же час Дотоєвський любить Раскольнікова. Він, за словами Луначарськьго, разом з ним іде на злочин і розкаюється разом з ним.)

Отже, 10-класникам для підведення підсумку після розгляду цього епізода пропонується вівповісти на запитання:

  • Чим відрізняється правда в розумінні Соні від правди в розумінні Раскольнікова?

Кожен з героїв Достоєвського має свої життєві ідеали, своє ставлення до людей, життя, і старшокласникам потрібно допомогти розібратися в цьому.
Мармеладов – „Треба, щоб у кожної людини було місце, де її пожаліли ” –

Приниження, страждання –

Загибель, родина приречена на злидні.
Разуміхін – Дружба, любов. Жити у злагоді зі своєю совістю. –

Жодні негаразди не засмучували його. –

Залишився самим собою попри вплив середовища.
Лужин – „Возлюби, перш за все, одного себе, бо все на світі на особистому інтересі засноване”.

– Підступність, прагнення скористатись скрутним становищем іншого.
Свидригайлов – „У розпусті є щось постійне, основане на природі...”

–Виправдовує себе.

–Насильство.

–Самогубство.
Порфирій Петрович – Віра в Бога.

–Психолог. Спостерігає за людьми. Співчуття.

–Розкриває злочин


  • Хто з названих персонажей наближається до ідеалу? Чому так вважаєте.

На підсумковому уроці робимо висновки: „Духовне відродження людини через співчутливу любов і діяльність, удосконалення суспільства через проповідь моральності – така філософська концепція Достоєвського-християнина. ”


  • А як, на вашу думку, можна змінити світ на краще?


Учні розмірковують на уроці, а вдома пишуть твір „Що потрібно для того, щоб світ став кращим?”

На кожному уроці потрібно працювати так, щоб діти усвідомили, що усе життя людині доводиться обирати між істиною і брехнею, між світлом і мороком, між правильним і неправильним, між добром і злом. І література, її герої допоможуть розібратися в собі, вибрати правильний шлях.

Використана література


  1. В.Юрчак. Допомогти пробудитися, „Зарубіжна література”, №3, 2007.

  2. В.О.Мухін. Вивчення зарубіжної літератури. „Ранок”, 2002.



Схожі:

Це система загальних знань про юридичну науку та практику, про вимоги...
Основним змістом юридичної деонтології є знання про вимоги до професійних та особистих якостей юриста. Юридична деонтологія
Ставлення особистості до людей
Мета : Формування в учнів комплексу особистісних якостей та рис характеру, які є основою специфічного способу мислення та спонукальною...
Заняття
Мета: Надати учням знання про моральні людські якості, культуру поведінки, етикет та сформувати уміння і навички колективного спілкування,...
НАКА З
З метою формування почуття патріотизму у підростаючого покоління, набуття школярами знань, умінь та навичок, необхідних захиснику...
10. «Формування духовно-моральних цінностей» факультативний курс...
Запалити в душах дітей свічку моральності – одне з головних завдань кожного психолога, особливо це необхідно зробити в підлітковому...
Мудрість та любов жіночого серця(Ровена та Ребека-дві різні долі)
Мета: поглиблювати вміння робити порівняльний аналіз художніх образів,визначити їх ідейно-естетичне навантаження,розвивати навички...
Начальнику У МНС України в Миколаївській області
Також капітаном служби цивільного захисту Ніколайчуком В. В. було проведено вивчення ділових особистих та моральних якостей кандидата....
ПРОБЛЕМИ ВИХОВАННЯ НА ТРАДИЦІЯХ НАЦІОНАЛЬНОЇ КУЛЬТУРИ
«одним із важливих завдань підготовки кваліфікованих робітників для різних галузей економіки педагогічне сприяння їх духовному розвитку,...
ОБЛАСНИЙ ДИТЯЧИЙ ЕКОЛОГО-НАТУРАЛІСТИЧНИЙ ЦЕНТР
Синицю блакитну (Parus caeruleus). Акція проводиться з метою вивчення біологічних особливостей певного виду птахів даного виду, проведення...
У КРАЇНА БОГОРОДЧАНСЬКА РАЙОННА ДЕРЖАВНА АДМІНІСТРАЦІЯ ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ...
Концепції Сім’я і родинне виховання, Національної програми патріотичного виховання громадян, формування здорового способу життя,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка