Могли б ви розповісти нам що-небудь про творчий процес?


Скачати 34.32 Kb.
НазваМогли б ви розповісти нам що-небудь про творчий процес?
Дата09.04.2013
Розмір34.32 Kb.
ТипВопрос
bibl.com.ua > Література > Вопрос
Ернест Хемінгуей: Йому слід повіситись, бо він зрозумів, що писати добре неможливо (інтерв'ю 1958 р.)

Інтерв'ю Ернеста Хемінгуея 1958 року для журналу The Paris Review.

- Могли б ви розповісти нам що-небудь про творчий процес? Коли ви працюєте? Чи дотримуєтеся суворо розпорядку дня?

- Коли я працюю над книгою або розповіддю, я починаю писати на світанку, так рано, як тільки можу. У цей час мене ніхто не відволікає, досить свіжо або навіть холодно, а мені буває жарко, коли я пишу. Я перечитую написане напередодні і, як завжди, зупиняюся, коли вже знаю, що буде далі. Потім я починаю з цього місця. Я зазвичай пишу до того моменту, поки у мене ще є сили, але я вже знаю, що станеться потім. Я зупиняюся і терплю до наступного ранку, і тоді вже знову беруся за роботу. Скажімо, я починаю о шостій ранку і можу працювати до полудня або ж закінчую трохи раніше. Коли автор припиняє писати, він відчуває таку спустошеність (і в той же час таку наповненість), ніби займався любов'ю з дорогою людиною. Ніщо не може завдати йому шкоди, нічого поганого не може з ним статися, ніщо вже не має для нього значення до наступного дня, коли він повернеться до роботи. Найважче - це дочекатися наступного дня.

- Коли ви перечитуєте написане напередодні, ви що-небудь виправляєте? Чи ви вносите правки потім, коли текст повністю завершений?

- Я виправляю кожен день те, що написав напередодні. Коли твір закінчено, я, звичайно, знову все перечитую. І ще є можливість вносити зміни, коли текст передруковують на машинці. Якщо він передрукований, то це вже чистовик. Останній шанс щось виправити - це чернетка. Я вдячний, що є стільки можливостей.

- Вам доводиться багато виправляти?

- Це залежить від обставин. Я переписував фінал роману «Прощавай, зброє!» тридцять дев'ять разів, перш ніж залишився задоволений.

- Думка стати письменником вам прийшла в голову за якихось особливих обставин?

- Ні. Я завжди хотів бути письменником.

- Яку інтелектуальну вправу ви могли б порекомендувати письменнику-початківцю?

- Припустимо, перше, що йому слід зробити - це піти і повіситися, бо він зрозумів, що писати добре неможливо. Потім, він повинен безжально перерізати мотузку і змусити себе писати так добре, як тільки він зможе, все життя. Принаймні, для початку у нього буде історія про шибеницю.

- Ви рекомендували молодим письменникам попрацювати в газеті? Наскільки корисним для вас був досвід роботи в газеті Kansas City Star?

- У Kansas City Star нас змушували вчитися писати простими, оповідальними реченнями. Це корисно всім. Робота в газеті не завдасть жодної шкоди молодому письменнику і навіть допоможе йому, якщо він вчасно піде. Це найнепереконливіше кліше, яке є, і я вибачаюся за те, що використав його. Але коли ви ставите комусь старе, заїжджене питання,то ви отримуєте стару і заїжджену відповідь.

- Кого б ви назвали серед ваших літературних попередників, у кого ви найбільше почерпнули?

- Марк Твен, Флобер, Стендаль, Бах, Тургенєв, Толстой, Достоєвський, Чехов, Ендрю Марвелл, Джон Донн, Мопассан, найкраще з Кіплінга, Торо, Фредерік Морріет, Шекспір, Моцарт, Кеведо, Данте, Вергілій, Тінторетто, Босх, Брейгель , Патіньє, Гойя, Джотто, Сезанн, Ван Гог, Гоген, Сан Хуан де ла Крус, Гонгора... Щоб перелічити всіх, мені потрібен цілий день, і тоді здасться, ніби я хвалюся ерудицією, якою насправді не володію, замість того, щоб згадати людей, які вплинули на моє життя і мою творчість. Це не безглузде питання. Це розумне питання, і до того ж дуже серйозне, оскільки вимагає звернення до своєї совісті. Я включив в список деяких художників, тому що у них я вчився не менше, ніж у письменників. Ви, напевно, запитаєте, як це можливо. Пояснення зайняли б ще один день. Хоча, з іншого боку, мені здається очевидним, що письменник навчається у композиторів гармонії і контрапункту...

- Хтось сказав, що письменник у всій творчості інтерпретує лише одну або дві ідеї. Як ви вважаєте, ви працюєте з одною або двома ідеями?

- Хто це сказав? Звучить надто безглуздо. Напевно у того, хто це сказав, була лише одна ідея чи дві.

- Гаразд, можливо, буде краще поставити питання по-іншому. В одному з подібних інтерв'ю Грем Грін стверджував, що одна всепоглинаюча пристрасть здатна об'єднати цілий ряд романів, перетворивши їх у систему. Мені здається, що ви самі говорили, що велика література бере початок з почуття несправедливості. Ви вважаєте за необхідне, щоб романіст перебував під впливом незборимого почуття?

- У пана Гріна розвинена здатність висловлювати судження, я цим даром не володію. Мені видається неможливим робити узагальнення з приводу цілої низки романів, або ж про дим після пострілів, або ж про зграї гусей. Проте я спробую. Для письменника, позбавленого почуття справедливого і несправедливого, було б краще випускати щорічник в школі обдарованих дітей, ніж писати романи. Таке узагальнення. Вам зрозуміло? Не так складно робити узагальнення, коли все очевидно. Ось що насправді має бути у хорошого письменника, так це особливий дар, свого роду детектор лайна, яким він все перевіряє. Це справжній радар письменника, і всі великі письменники ним володіли.

- І під кінець, основне питання: у чому ви, як автор художніх творів, бачите завдання свого мистецтва? У відображенні подій чи їх причин?

- А чому вас це дивує? З усього того, що відбулося і відбувається, з усього, що відомо і що ніколи не буде пізнане, письменник створює не відображення, а якусь нову реальність, більш справжню, ніж даний момент і навколишня дійсність. Він дає їй життя, а якщо він робить це досить непогано - то і безсмертя. Заради цього я й пишу, не заради чогось іншого, наскільки я розумію. Але, напевно, є і причини, про які ніхто не знає.

Схожі:

ВПРАВИ ТА ЗАВДАННЯ
Вивчати, пізнавати, приховувати, сприймати різницю// тотожність чого-небудь. Різниця в поглядах, у ставленні до кого-небудь. //Тотожність...
Свої враження про сельву поет Р. Рождественський описав так: «До...
Ав­тор передає нам звукове сприйняття сельви, яку по­трібно не лише бачити, a й чути
І. Древня та докиївська Україна
Султан потім стратив за це свого командуючого, але – було пізно. Чи не могли тоді козаки винищити відступаючу армію окупантів? –...
Казка про країну Морфологію
Рибалили. Полювали. Розводили худобу. Заможно жили ці люди. Та була у них одна велика біда: не мали вони мови. Зовсім не могли розмовляти,...
Тема: «Сканери. Типи сканерів» Мета
Розповісти студентам, як здійснюється автоматичне введення документів в ПК. Дати класифікацію пристроїв введення сканерів, підкреслити...
І. Організаційно-підготовчий етап
А потім дізналася, що мене запрошують прийняти участь у ІІІ етапі. Цього року на творчий тур олімпіади було запропоновано підготувати...
Тема. Життєвий і творчий
...
Подвиг народу безсмертний Що загибель нам?
Учнівський твір По добутках сучасної літератури про Велику Вітчизняну війну. Подвиг народу безсмертний Що загибель нам? Ми навіть...
Its own mill. The village was quite large, with 3500 households,...
Пит.: Пане Науменко, Ви хочете дати нам свої свідчення про Ваше особисте пережиття під час колективізації і Великого Голоду 1932-го...
Уроку у 6-му клас і Тема: Чарівний світ кераміки України
Розповісти учням про способи виготовлення традиційного керамічного посуду в Україні, про керамічні центри Опішня і Косів
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка