Методичні рекомендації до опрацювання теми: «Нев’януча чарівність інтимної лірики І. Франка. Збірка «Зів’яле листя»


Скачати 91.95 Kb.
Назва Методичні рекомендації до опрацювання теми: «Нев’януча чарівність інтимної лірики І. Франка. Збірка «Зів’яле листя»
Дата 11.02.2014
Розмір 91.95 Kb.
Тип Методичні рекомендації
bibl.com.ua > Література > Методичні рекомендації
Методичні рекомендації до опрацювання теми:

«Нев’януча чарівність інтимної лірики І.Франка. Збірка «Зів’яле листя»».
Мета: на основі ліричної драми І. Франка глибше пізнати поезію І. Я. Франка, зокрема інтимну лірику; розкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра на основі поезій “Чого являєшся мені у сні?”, “Ой ти, дівчино, з горіха зерня…”, “Декадент”; творчо осмислити й відтворити події, що відбувалися в житті І. Франка; розвивати навички виразного читання; виховувати почуття прекрасного, ша­нобливе ставлення до інтимних почуттів людей, чистоту і благородство почуттів.

Знання та вміння, які формуються при підготовці до заняття:

Треба знати:

  • коло проблем, які розглядатимуться на занятті, зміст аналізованих творів;

  • основні методи аналізу поетичних творів.



Треба вміти:

  • виразно читати поезії; стисло передавати зміст прочитаних творів, робити ідейно-художній аналіз визначених поезій;

  • переповідати відомості про письменника;

  • висловлювати свої думки, відповідати на запитання, робити власні висновки.


Метод виконання: «Мікрофон», виразне читання поезій, розповідь викладача, «Незакінчене речення», індивідуальні повідомлення, презентація малюнків.

Форма контролю: виразне читання поезії «Чого являєшся мені у сні?» напам’ять, бліц-опитування, завдання для самоконтролю.

Проблемне запитання: «Що є кохання для Івана Франка?»
Випереджувальні завдання:

  • «Тричі мені являлася любов» (індивідуальні завдання студентів);

  • Аналіз програмових поезій;

  • Виразне читання студентами поезій Франка.


Теоретичний матеріал:

План.

1. Трагізм особистого життя Івана Франка.

2. «Музична сторона» поетичної творчості І.Франка.

3. Художній аналіз збірки «Зів’яле листя»

4. Автобіографічність інтимних поезій І.Франка: образний аналіз.

5. Образ ліричного героя.
Запитання та завдання для самоконтролю:

  1. Розкажіть про особисте життя І.Франка.

  2. Який підзаголовок має збірка «Зів’яле листя»?

  3. Як ви розумієте назву збірки?

  4. Що приваблює вас у збірці «Зів’яле листя»?

  5. Які духовні цінності утверджує митець у кращих поезіях збірки?

  6. Про що свідчать вірші «Зів’ялого листя»: слабку волю чи силу духу ліричного героя, а отже, і самого Франка?


Розробила викладач Кулик А.О.

Технологічна карта заняття

Вид заняття аналіз художнього твору

Обсяг: 2 год.

Тема «Нев’януча чарівність інтимної лірики І.Франка. Збірка «Зів’яле листя»».

Мета на основі ліричної драми І. Франка глибше пізнати поезію І. Я. Франка, зокрема інтимну лірику; творчо осмислити й відтворити події, що відбувалися в житті І. Франка; розвивати навички виразного читання; виховувати почуття прекрасного, ша­нобливе ставлення до інтимних почуттів людей, чистоту і благородство почуттів.
Візуальне супроводження малюнки, ілюстрації студентів

Наочні посібники підручник, портрет письменника, виставка творів
Роздатковий матеріал тексти поезій
Навчальна – методична література

Основна література

1. Хропко Петро. Українська літератур: Підруч. для 10 кл. середн. шк., ліцеїв, гімназій та коледжів.- 5-е вид.-К.: Освіта, 2002.- с.130-134.

2. Харахоріна Т.О., Ткачук Т.В., Адаменко В.С. Українська література: Хрестоматія для 10 кл.- Донецьк: ВКФ «БАО». 2000.- с.148-150

3. Уліщенко А.Б. Українська література: Хрестоматія: 10 клас. - Харків: Світ дитинства, 2003.- с. 356-361

Додаткова література

1. Басс І., Каспрук А. Іван Франко: життєвий і творчий шлях.— К., 1983.

2. Вервес Г. Іван Франко і світова література // Українська література в загальнослов’янському і світовому контексті: У 5 т.— К., 1987.— Т. 1.

3. Гундорова Т. Франко — не Каменяр.— Мельбурн, 1996.

4. Дей О. Іван Франко, життя і діяльність.— К., 1981.

5. Денисюк І. Невичерпність атома.— Франкознавчі студії.— Львів, 2001.

6. Єфремов С. Іван Франко: Критико-біографічний нарис.— К., 1926.

7. Жулинський М. Від традицій ХІХ ст. до ранніх пошуків ХХ ст. та Іван Франко // Сучасність.— 1997.— № 5.

8. Зеров М. Франко — поет // Зеров М. Твори: В 2 т.— К., 1990.— Т. 2.

9. Іван Франко і світова культура: Матеріали Міжнародного симпозіуму ЮНЕСКО: В 3 кн.— К., 1990.

10. Іван Франко — письменник, мислитель, громадянин. Матеріали Міжнародної наукової конференції.— Львів, 1998.

11. Павличко Д. З глибин душі // Франко І. Зів’яле листя.— К., 1985.

12. Погребенник Ф. З вірою в силу духа народного (Поема І. Франка “Мойсей”) // Українська мова і література в школі.— 1986.— № 8.

13. Рудницький Л. Іван Франко і німецька література.— Мюнхен, 1974.

14. Скупейко Л. Іван Франко про творчу індивідуальність письменника.— К., 1986.

15. Франко З. У спектрі засобів майстерності філософських поем Каменяра // Українське літературознавство.— 1969.— Вип. 7.

16. Шерех Ю. Другий “Заповіт” української літератури // Шерех Ю. Третя сторожа: Література. Мистецтво. Ідеології.— К., 1993.
Домашнє завдання

Вивчити напам’ять поезію «Чого являєшся мені у сні?»,

опрацювати матеріал підручника Л1 с.134-136; Л2 с.151-154; Л3 с.356-361,

написати твір-мініатюру «Мої роздуми над збіркою Франка».

ХІД ЗАНЯТТЯ

І. Організація групи

Психоформула «Я – студент…»

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

1. Вступне слово викладача

Кохання — прекрасне світле почуття, якому присвятили свої най­кращі роботи художники, музиканти, поети. Кохання – нерозгадана таїна, тож щоб висвітлити це почуття, треба поєднати всі види мистецтва: музику, жи­вопис, рух, слово.

Збірка «Зів'яле листя» відкриє вам І. Франка з іншого боку – вже не як поета-борця, поета-титана, а як найтоншого лірика, співця високого кохання.

2. Оголошення теми, мети заняття

Тема сьогоднішнього заняття: «Невʼянуча чарівність інтимної лірики І.Франка. Збірка поезій «Зів’яле листя». Ми спробуємо через художнє слово поета розрити духовне багатство і велич закоханої душі, познайомимося із життєвими обставинами, що викликали появу цих поезій – «зів’ялих листочків кохання.

IIІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1. Розповідь викладача

Своїм життям і творчістю великий Каменяр довів, що геній і любов народжуються не так часто, щоб доповнювати одне одного. Читаючи й аналізуючи поезії І. Франка, ми можемо переконатися в цьому. Ці твори допоможуть нам пізнати Франка як простого, звичайного чоловіка, з його чистою, відкритою до людей душею, з його великими і світлими почуттями, що звуться любов'ю.

У світовій літературі важко знайти більш хвилюючу поетичну роз­повідь про страждання людської душі, зраненої життєвими негараздами і нещасливим коханням, як збірка «Зів'яле листя».

Послухаємо самого поета (студент в ролі І.Франка)

Звучить поезія «Тричі мені являлася любов…»
Давайте пригадаємо, хто ж були ті три жінки, яким присвячено

«Зів'я­ле листя»?

2.Індивідуальні повідомлення студентів.

(3 студентки розповідають про коханих жінок І.Франка)

Викладач. Сам автор книжки писав, що «збірка віршів «Зів'яле листя» — найсуб'єктивніша з усіх, які появилися у нас від часу автобіографічних поезій Шевченка, та при тім найбільш об'єктивна в способі змалювання людського чуття».

Мелодійні, глибоко людяні, ніжні вірші «Зів'ялого листя» надихнули багатьох композиторів. Силу і красу слова Івана Франка доповнюють ча­рівні мелодії М. Лисенка — «Безмежнеє поле», «Я не кляв тебе, о зоре», «Оце тая стежечка», Я. Степового — «Як почуєш вночі», К. Данькевича — «Чого являєшся мені у сні», Г. Майбороди — «Не минай з погор­дою», А. Кос-Анатольського — «Ой ти, дівчино, з горіха зерня...». (Фо­то композиторів).

— Як ви вважаєте, чому ці твори, стали популярними піснями і на кри­лах музики линуть до людських сердець?

Ці твори найніжніші — порухи його чутливої душі.

Лунає романс А. Кос-Анатольського на слова І. Франка «Ой ти, дівчино, з горіха зерня»

Викладач. Щоб краще зрозуміти поезії «Зів’ялого листя», зверніть увагу на слова Франкового зізнання: «хвилини, в котрих я любив…були, може, найкращі в моїм житті – жаль тільки, що були це заразом хвилини найтяжчого болю, якого я досі зазнав, а не радості».

Десять років... Багато це чи мало? Саме протягом такого часу наро­джувалася збірка Івана Франка «Зів'яле листя», яка своєю красою, гли­боким почуттям належить до найкращих зразків світової поезії.

Трагедію закоханого серця — «Зів'яле листя» можна порівняти з по­рами року, протягом яких зростає, міцніє, зеленіє, цвіте та начебто вмирає дерево, дерево кохання автора.

4. «Мікрофон»

— З якими порами року у вас асоціюється кожна із жінок, а отже, і кожний із «жмутків» твору? (відповіді студентів)

Викладач. Холодна осінь вже набрала силу, зриває слабке листя, яке падає на землю яскравим різнобарвним килимом, кружляє в осінньому вальсі. Велике, могутнє дерево стоїть зо­всім одне, голе, лякає своїм довгим чорним гіллям. Можливо, стежкою повз це дерево пройде «остання любов» поета, пройде по зів'ялому листу й не замилується його красою, не помітить грізного дерева, на якому вже не співають птахи, на яке по­віває холодом вітер осені, вітер невдач, тяжкого життя.

«Зів'яле листя» — це не просто кілька «жмутків» зів'ялого листя лі­ричних зізнань, а й лірична драма в усіх розуміннях цього слова, драма самого Франка, а не лише ліричного героя. Це трагедія закоханого сер­ця. Це квітуча весна, яка змінилася на сувору зиму.

5. Робота над поезією «Червона калино, чого в лузі гнешся...»

Студент-читець виконує поезію «Червона калино, чого в лузі гнешся?..»

Викладач. Народнопоетична основа не дає можливості переказати ідейний зміст вірша, він таїться в системі образів,в кон­струкції речень, інтонації і ритмічності віршового рядка, строфи. Слово несе в собі максимальне смислове навантаження в контексті художнього цілого, в ньому виявляються нові смислові відтінки. Поезія насичена словами-образами, словами-символами, найголовніші з яких дуб і калина.

Бліц-опитування

• Давайте пригадаємо, що символізує калина у народному епосі?

• Що символізує дуб?

• Яку гостру проблему порушує автор словами-символами? (Емансипації")

• Якою уявляєте калину в цій поезії?

• Які ще слова-образи є в цьому вірші? (Світло, сонце, буря, грім)

• Що вони символізують?

• Як ви вважаєте, які символи взаємопов'язані? Чому?

• Яка особливість побудови цієї поезії? (Діалог)

• 3 якою метою автор використовує цей прийом? (Для підсилення дра­матизму)

• Чим ще підсилюється драматизм становища калини? (Особливою ритмікою, повторами. Це народнопісенний прийом.)

5. Аналіз вірша «Чого являєшся мені у сні»

Студент-читець виконує поезію. Студенти аналізують поезію.

Викладач. Тричі Франку «являлася любов», тричі «в руці від раю ключ держала» і тричі поет втрачав надію на щастя. Нерозділене кохання за­лишило по собі «невтишиму тоску», засипавши снігом сподіване: «За­мерзли в серці мрії молодечі, ілюзії криниця пересохла».

6. Презентація малюнків

«Твою красу я переллю в пісні», - каже поет устами свого ліричного героя, а учні нашого класу спробували перелити вірші Франка в образи живопису.

(Студенти, чиї малюнки представлені на дошці пояснюють ілюстрації, читають рядки з поезій до них.)

IV. Підсумки заняття

  1. «Незакінчене речення»

• Збірку названо «ліричною драмою» тому, що ...

• Вірші у збірці адресовано ...

• Своєрідність структури збірки в тому, що ...

• «Зів'яле листя» можна назвати автобіографічною збіркою, оскільки ...

  1. Заключне слово викладача

Кохання – це найсвітліше почуття, що народжується в серці людському. Кожен закоханий – поет, тільки не кожен може передати це віршами, як Франко. Пам’ ятайте: «Щасливий не той, кого люблять, а той, хто любить». Нехай доля буде прихильною до вас і подарує кожному вірне кохання.

V. Домашнє завдання

За підручником прочитати про інтимну лірику Франка;

написати твір-мініатюру «Мої роздуми над збіркою Франка»;

вивчити напам’ять поезію «Чого являєшся мені у сні?».

VІІІ. Оцінювання студентів та мотивація оцінок.

Схожі:

Тема. Поетична збірка І. Франка «Зів’яле листя» шедевр інтимної лірики
Мета: ● дати загальну характеристику збірки «Зів’яле листя», виділити у ній автобіографічні поезії, розкрити їх місце серед шедеврів...
Урок підготувала викладач МПЛБ Татар Валентина Костянтинівна Маріуполь,...
Очікувані результати: відкрити світ почуттів і пристрастей, створений поетичним словом великого майстра, висловлювати власні враження...
Методичні рекомендації, завдання та матеріали для опрацювання тем,...
Методичні рекомендації, завдання та матеріали для опрацювання тем, винесених на самостійне вивчення студентами
Методичні рекомендації та дидактичні матеріали щодо формування комунікативної...
З'ясувати, скільки уроків відводитися на вивчення теми; чи велася робота над даною темою раніше; який новий лексичний і граматичний...
Тема. Роль жінки у житті і творчості Тараса
Мета: на прикладах поетичних шедеврів інтимної лірики Т. Г. Шевченка розглянути красу і складність людських почуттів; викликати в...
Методичні рекомендації для студентів факультету та менеджменту Дрогобицького...
...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ДО ВИВЧЕННЯ ДИСЦИПЛІНИ “ІСТОРІЯ РОСІЇ”
Вміщені плани семінарських занять, теми та завдання індивідуальних робіт з з дисципліни “Історія Росії” (ІХ – поч. ХХ ст.) та методичні...
МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ МЕТОДИКА ПРОВЕДЕННЯ БІНАРНОГО УРОКУ ТЕОРЕТИЧНОГО...
Методичні рекомендації з досвіду роботи викладачів Державного навчального закладу
Методичні рекомендації до уроку з теми «Основи теорії відносності»
Класну кімнату можна прикрасити фотокартками та портретами вченого, висловлюваннями відомих вчених та письменників, поетів
Методичні рекомендації до виконання курсового проекту з дисципліни...
Методичні рекомендації розробили викладачі Нікопольського коледжу Дніпропетровського державного аграрного університету Романій Сергій...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка