Тема: Життя як творчість Т. Г. Шевченка художник і поет


Скачати 83.04 Kb.
Назва Тема: Життя як творчість Т. Г. Шевченка художник і поет
Дата 10.02.2014
Розмір 83.04 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
5 клас (2 години)

Тема: Життя як творчість Т.Г.Шевченка – художник і поет.

Мета:

  • ознайомити учнів з творчістю Т.Г.Шевченка, як художника-графіка і поета;

  • розвивати інтерес до мистецтва, навички щодо створення графічних малюнків;

  • закріпити поняття про графіку, як лаконічну мову образотворчого мистецтва;

  • розвивати художньо-образне сприйняття;

  • виховувати любов до народної творчості, до рідного краю.

Завдання уроку: Навчити складати графічні композиції до літературних творів.

Тип уроку: бінарний.

Техніка виконання: графіка (лінійний малюнок), фломастери, гелеві ручки.

Обладнання:

Для вчителів: магнітофон, діапроектор, репродукції, музичний інструмент.

Для учнів: альбом, олівець, фломастери, гелеві ручки.

Зоровий ряд: малюнки, репродукції.

Літературний ряд: Т.Г.Шевченко «Зоре моя вечірняя», «Реве та стогне Дніпр широкий».

Музичний ряд: фонозапис «Реве та стогне Дніпр широкий», кросворди.

Хід уроку:

І Привітання

Художнє: От взяли ми фарби в руки

І не стало в школі скуки

Все, що можеш, розмалюй –

Фарб яскравих не жалкуй!

Музичне: Добрий день вам, добрий день

В світі музики, фантазії, пісень

Добрим будь, щирим будь

І з мистецтвом в добрий путь

ІІ Оголошення теми та мети уроку

На дошці автопортрет Т.Г.Шевченка

  • На дошці ви бачите портрет.

  • Скажіть, чий це портрет?

- Так, це портрет, а точніше автопортрет видатного поета, художника Т.Г.Шевченка.

І сьогодні ми познайомимось з його творчістю як поета, заспіваємо та послухаємо пісні написані на його літературні твори, познайомимось з його творчістю як художника-графіка і спробуємо намалювати графічні композиції до його поетичних творів.

«Життя як творчість»

Щоб краще розкрити тему нашого уроку, ми розподілимо його на 3 частини:

Літературний твір




Пісня




Картина


А учнів поділимо на 3 групи:

- літератори-дослідники

- музичні критики

- художники-митці

ІІІ Актуалізація опорних знань і вмінь

Вступне слово вчителя української літератури:

Мистецтво туму й мистецтво, що воно здатне творити чудо: особистий, внутрішній світ Т.Г.Шевченка, постав у ліриці й поемах в таких художньо-образних виявах, у такій правдивості, що в них: сам народ упізнав свою душу, прочитав свою історію, позирнув у своє майбутнє.

Літератори-дослідники:

  • Ми група літератори-дослідники досліджували творчість Т.Г.Шевченка, а саме твір «Причинна» та «Княжна».

  • Пісні матері, оповіді діда, односельців, народнопісенна творчість навіяли поетові баладу «Причинна». На слова цього твору існує аж два музичних твори «Реве та стогне Дніпр широкий» та романс «Така її доля».

  • Прослухайте уривок з твору «Причинна», який став піснею «Реве та стогне Дніпр широкий».

Читання уривка з твору Т.Г.Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий» (учениця).

Слово вчителя музики

Музичні критики:

  • Автор пісні «Реве та стогне Дніпр широкий» Крижанівський не був професійним композитором. Він працював вчителем латинської мови Белградської чоловічої гімназії, що на Одещині. Пісня була вперше видана у 1886 році.

  • Мільйони Українців сприймають цю пісню як музичний символ нації. Вірш не можливо уявити без мелодії, яку довгий час вважали народною. Це пісня роздум. Тому що м’якість і плавність рухів споріднюють її з ліричними українськими піснями.

  • Це пісня гімн. Тому що однією з визначальних рис цієї пісні є надзвичайна енергетичність. Мелодія пісні створює відчуття наполегливої рішучості, нездоланної могутності нашого народу.

Слухання запису «Реве та стогне Дніпр широкий»

(Проекція репродукції М.Бурачека)



Літератори-дослідники:

- 1847 рік Оренбург, Кос-Арал, Т.Шевченко перебував у засланні страхітливі умови. Вірші цього періоду пройняті мотивами суму, самотності, а подекуди й розпачу. Шевченко сумує за рідною Україною. В цей час Шевченко напише поему «Княжна» уривок з якої також стане відомою піснею «Зоре моя вечірняя».

Читання уривка з поеми «Княжна» «Зоре моя вечірняя» (учениця).

Музичні критики:

  • Якщо композиторська пісня написана в народному дусі то її важко відрізнити від народної. Такою є пісня «Зоре моя вечірняя» Я.Степового. Тому що у мелодії пісні можна відчути інтонаційну своєрідність народної пісні.

  • Це пісня композиторська але за своїм характером та змістом схожа на народні мелодії.

Учитель музики: На уроках музики ми вивчали пісню «Зоре моя вечірняя». Зараз ми її будемо виконувати.

Виконання пісні «Зоре моя вечірняя» учнями класу.

Художники-митці:

- Природа щедро наділила кріпацького сина не лише поетичним словом, а й талантом художника. Для Шевченка малювання стало хлібом насущним, вираженням його творчого духу.

- Художній хист він відчув раніше, ніж поетичний. Ще в дитинстві мав велике бажання будь-що навчитися малювати, навколишній світ намагався відтворити за допомогою крейди, вугілля на стінах, дверях, воротах. Шевченко мав пройти певну професійну підготовку, важку школу навчання, шукати вчителя серед сільських дяків-іконописців, опанувати сувору ширяєвську науку, відвідувати класи петербурзького товариства художників, навчатися в Академії мистецтв.

- І поезія, і малярство тісно переплітаються у творчості Шевченка. Та якщо на поезію він дивився лише як на покликання, то малювання стало його професією, засобом існування. Йому часто доводилось роботи на замовлення. Образотворча спадщина художника досить багата. Це різноманітні ілюстрації, серія автопортретів, композиції на історичну і побутову тематику, знамениті серії “Живописна Україна” та багато інших.

- Навчання в Академії під керівництвом великого майстра Карла Брюлова дозволило Шевченкові блискуче оволодіти мистецтвом живопису. Вже в перші роки навчання він робить спробу втілити свої поетичні задумки в малюнках. Одна з поетичних легенд надихнула його на створення балади “Тополя”. У цьому ж році він створив і малюнок “Тополя”.

- Наслідком подорож і Шевченка по Україні в 1843-1844р. був альбом офортів “Живописна Україна” : “У Києві”, “Судна рада”, “Старости”, “Дари в Чигирині 1649 року”.




- Інтерес до портретного живопису виявився у Шевченка дуже рано. Взагалі він створив велику галерею портретів своїх сучасників, серед них олійні, акварельні, офортні, а також виконані олівцем та сепію. Шевченко створив багато автопортретів. Їх близько 60. ось один з них “Автопортрет з свічкою”.



- У мистецькому доробку Шевченка є багато пейзажних малюнків. У пейзажі художник обов’язково вводить людину, але в нього є і “чисті” пейзажі “Мангишлацький сад”.



- В 1858р. повертаючись з заслання в Петербург, Шевченко здійснив свою мрію – почав опановувати технікою акватинти. Одним з його творів, виконаних в цій техніці є “Притча про робітників на винограднику”, сюжет до якого художник взяв з відомої картини Ретбранджа. За цю та ряд інших гравюр в 1860р. Петербурзька Академія мистецтв присвоїла Шевченку звання професора графіки.

Вчитель образотворчого мистецтва:

Наші художники-митці доповіли нам, що у Шевченка було багато гравюр офортів. Офорт – це гравюра на металі.

Відкрийте 48 сторінку альбому.

Ми з вами вже знайомились з деякими видами графіки. Це станкова, книжкова, плакатна, промислова. Сьогодні ми познайомимось ще з 4 видами: ксилографія, ліногравюра, літографія, офорт. Прочитайте в підручнику, що вони означають (робота по підручнику).

  • Так ось, сьогодні ми познайомились з деякими роботами видатного художника-поета Т.Г.Шевченка і зараз спробуємо пройнятися душею, почуттям любові митця до рідного краю, читаючи його поезії, прослухавши пісні, і спробуємо зробити ілюстрації до них.

ІV Практична робота з малювання

Вчитель образотворчого мистецтва:

  • У кожного з вас на столі лежить текст пісні «Зоре моя вечірняя», та «Реве та стогне Дніпр широкий» (по варіантам).

  • Зараз за 1 хвилину ви повинні прочитати ще раз текст і уявити ту картину природи, про яку писав поет (учні читають текст).

  • Приступаючи до роботи пам’ятайте головні вимоги до малюнку: виразність, грамотність.

  • Спочатку будуємо олівцем перший та другий план пейзажу олівцем.

  • Перший план промальовуємо більш прискіпливо, а задній залишаємо в стані «Спокою», тобто промальовуємо світлішими лініями і штрихами, щоб створити враження глибини, перспективи, лінії горизонту

Самостійна робота учнів:

  • графічний малюнок до поезії

  • розгадування музичного ребусу: назви пісень, які написані на вірші Т.Г.Шевченка («Заповіт», «Думки мої»).

V Підсумок уроку

- Ось і закінчили роботу всі учні. Про що дізнались сьогодні на уроці?

Літератори-дослідники:

На сьогоднішньому уроці ми дізналися багато нового про творчість Т.Г.Шевченка. А саме те, що пісня «Реве та стогне Дніпр широкий» належить до балади «Причинна», а «Зоре моя вечірняя» до поеми «Княжна».

Музичні критики:

  • Ми музичні критики на цьому уроці з’ясували, що бувають композиторські пісні, які сміливо можна вважати народними тому що вони за своїм характером та змістом нагадують народні мелодії. Саме такими є пісні: «Реве та стогне Дніпр широкий» та «Зоре моя вечірняя», які написані на поетичні твори Т.Г.Шевченка.

  • Прослухали геніальний музичний твір «Реве та стогне Дніпр широкий», який можна назвати піснею роздумом, піснею гімном.

  • Проспівали чудову ліричну пісню «Зоре моя вечірняя».

  • З’ясували назви ще двох пісень, які написані на вірші Т.Г.Шевченка: «Заповіт», «Думи мої думи».

Художники-митці:

Складають асоціативний кущ:


Вид образотворчого мистецтва

Станкова



Книжкова


Олівець, фломастер, туш, перо, акварель, кольорові олівці, гелева ручка

Графіка


Види графіки

Малюю,

пишу,

креслю

Лінія, штрих, точка – основні засоби виразності

Пляма, силует, контур

Промислова

Плакатна

Ксилографія

Ліногравюра

Літографія

Офорт


Аналіз і оцінювання учнівських робіт.

VІ Домашнє завдання

Свої роботи ви можете оформити в рамочки для домашньої картинної галереї.

ЛОЗІВСЬКИЙ НАВЧАЛЬНО – ВИХОВНИЙ КОМПЛЕКС «ЗАГАЛЬНООСВІТНІЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД – ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД № 8»

ЛОЗІВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Сучасний

урок естетичного

циклу

Вчитель образотворчого

мистецтва
Жужома Валентина Володимирівна

Схожі:

Тема. Життя та творчість Т. Г. Шевченка
Мета. Закріпити та розширити знання учнів з теми «Життя та творчість Т. Г. Шевченка», сприяти розвитку пам»яті, допитливості, пізнавальних...
Тема: поетична година
Обладнання: святково прибраний зал в народному стилі, на стінах – рушники, на сцені портрет Т. Г. Шевченка, комп»ютер, мультимедійний...
ГРИГОРОВИЧ ШЕВЧЕНКО ВЕЛИКИЙ НАРОДНИЙ ПОЕТ І ХУДОЖНИК Чому Т. Г. Шевченка називають Кобзарем ?
Хто,чи що, на думку поета,«позичає воду у Дніпра»? а річечка б дівчинонька в веселочка
Слава Шевченка не вмре, не поляже
Мета: поглибити знання учнів про життя і творчість Т. Г. Шевченка, показати неповторність його творчої спадщини, розвивати навички...
Урок №37 Тема. В. Шевчук. Життя і творчість митця. Особливості світобачення,...
...
Я написала на двух языках( на русском и на украинском) выбери какой нужен
...
Тема уроку: І. П. Котляревський. Життя і творчість. «Енеїда» перлина...
Тема уроку: І. П. Котляревський. Життя і творчість. «Енеїда» перлина української літератури
Про маловідомі факти перепоховання Тараса Шевченка
У день смерті Тараса Шевченка його друзі художник Григорій Честахівський, брати-літератори Михайло та Олександр Лазаревські вирішили...
Уроку світової літератури та інформатики. Тема: Життя і творчість Лі Бо. Китайська лірика
Тема: «Із китайської лірики. Лі Бо «Входжу в річку», «Печаль на яшмовому ґанку», «Тихий дощ закінчився»
Життя і творчість
Нечуй тощо) народився 25 листопада 1838р в м. Стеблеві Київської губ. Канівського повіту (нині — Черкаська обл., Корсунь-Шевченківський...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка