Детальний переказ тексту, що містить розповідь про процес праці


Скачати 127.88 Kb.
Назва Детальний переказ тексту, що містить розповідь про процес праці
Дата 10.02.2014
Розмір 127.88 Kb.
Тип Документи
bibl.com.ua > Література > Документи
Золотніцька Любов Петрівна

Вчитель української мови і літератури

Нижник Людмила Михайлівна

Вчитель образотворчого мистецтва

Уманської загальноосвітньої школи

I-III ступенів № 14 міста Умані

Черкаської області

Клас 7
Тема: Детальний переказ тексту, що містить розповідь про процес праці.

Виготовлення витинанки « Святкова»

Мета:

  • удосконалювати мовленєво-мислительні вміння учнів. усвідомлювати тему і основну думку, логіку викладу, тип і стиль мовлення, запам’ятовувати конкретні факти, послідовність викладу матеріалу;

  • розвивати мовленєво-комунікативні вміння, здійснювати змістово композиційний і мовний аналіз художнього тексту розповідного характеру з елементами опису процесу праці, сприймати текст, розуміти його, детально відтворювати зміст прослуханого тексту відповідно до комунікативного завдання, розвивати творчі навики та здібності;

  • формувати навички виготовлення витинанок;

  • виховувати любов до праці, культуру мовлення, естетичне ставлення до народного мистецтва.



Техніка виконання: витинання

Методи навчання: інформаційно-рецептивний, частково-пошуковий, репродуктивний, дослідницький

Форма організації: урок

Терміни та поняття: витинанка, стилізовані мотиви,

Обладнання: зразки витинанок, картка послідовності виконання витинанки, кольоровий папір, картон, ножниці, клей

Візуальний ряд: фоторепродукції витинанок М. Руденко, дитячі роботи

Літературний ряд: уривки віршів

Музичний ряд:  аудіозапис творів   віденських    композиторів –

В. Моцарта, Л. Бетховена,Ф. Шуберта.

Міжпредметні зв`язки: література, музичне мистецтво, образотворче мистецтво, українська мова.

Тип уроку: інтегрований.
План уроку:

I Організаційний момент

II Актуалізація опорних знань учнів

III Мотивація навчальної діяльності учнів

IV Повідомлення теми та мети уроку

V Пояснення нового матеріалу

VI Практична робота

VII Підсумок уроку

Хід уроку.
I Організаційний момент

II Актуалізація опорних знань учнів

Вчитель української мови та літератури

Подумати і дати відповіді на запитання.

  • Який твір називається описом? ( Твір-опис – це текст, який дає словесне зображення ознак предмета, явище особи в усній писемній формі).

  • Яку особливість має розвиток дії у творах-описах процесу праці? (Розвиток дії відбувається за рахунок того, що кожна наступна думкадодає до сказаного щось нове).

  • З яких основних структурно-композиційних частин складається твір-опис процесу праці?

Підготовчий етап для виконання якоїсь роботи



Опис послідовного виконання праці



Опис результатів праці


Вчитель образотворчого мистецтва

Вироби декоративно- прикладного мистецтва неможливі без…

Вправа « Незакінчене речення»

  • Декоративно-прикладне мистецтво це…
    ( мистецтво створення художніх виробів, що мають практичне застосування.

  • Народні промисли це… ( як правило, промисли народних майстрів, що займаються виготовленням виробів з дерева, глини, каміння, металу…)




  • Я знаю такі види художніх народних промислів… ( ткацтво, вишивка, художня обробка дерева, металу, лозоплетіння, гончарство…)


III Мотивація навчальної діяльності учнів

Учень

Предківське коріння

Чи знаєш ти, мій юний друже,

Як зветься той, хто дошки струже,

Щоб збити з них стола чи лаву?

То зробить столяр свою справу.

Тесляр – це теж потрібно знати –

Уміє хату збудувати.

Коваль кує залізо вміло

І робить з нього плуг чи вила.

Кушнір, за діло взявшись хутко,

Зі шкури зробить гарне хутро,

А потім він пошиє з нього

Кожуха теплого, м’кого.

Вози й колеса хто майструє,

Той зветься стельмах. Кінську збрую

Виготовляє лимар, шорник,

Збирає мед у лісі бортник.

А мельник – той, хто цілі дні

Невтомно трудиться в млині,

Він меле жито і пшеницю

На борошно, на паляниці.

Гончар – завзятий теж трудар.

Потрібен, мабуть, Божий дар

Творити з глини гарні речі –

Макітру, горщик або глечик.

Уміння кожне – то супутник

Життя людини. Вміє гутник

Сяйливе скло виготовляти,

А муляр – грубки мурувати.

Кравець шанований в народі

За те, що вміє шити одяг,

А швець взуття пошиє модне

На теплу пору і холодну.

Сучасне й давнє ремесло

Шанує місто і село.

Талант, професія, уміння –

То наше предківське коріння.

В. Гей
IV Повідомлення теми та мети уроку

V Пояснення нового матеріалу
Вчитель української мови та літератури

Прочитайте народні прислів’я. За якою тематикою вони вибрані?

Поясніть їх значення. Доповніть цей ряд відомими вам прислів’ями про працю.


  • Хто працює, той працю шанує.

  • Очам страшно, а руки роблять.

  • Праця чорна – паляниця біла.

  • На дерево дивись, як родить, а на людину, як робить.

  • Кепський їдець – кепський робітник.

  • Мало хотіти – треба потіти.

  • Від слова до діла, як від землі до неба.


Учень

Витинанки у Іванки

У маленької Іванки

Дивовижні витинанки:

І рослинки, і тваринки,

І мережині сніжинки.

Запитали ми Іванку:

Як зробити витинанку?

Це не складно, варто, діти,

Дуже-дуже захотіти:

Ножиці, папір узяти,

Все, що любиш витинати.

Л. Вознюк

Вчитель образотворчого мистецтва

Краса побаченого, краса звуків, яскравих образів, почуттів зачаровує нас назавжди. Мистецтво відкривається перед людиною, наповнює її душу, надихає, збагачує. Декоративно-прикладне мистецтво – це пам’ять нашого народу, наше історичне минуле, яке робить нас учасниками подій давно минулих і теперішніх, захоплює нас і залишається навіки в пам’яті, в душі, серці. Час не стоїть на місці, розвивається і мистецтво, розкриваються якісь нові грані , заповнюючи наші будні новими відтінками фарб, яскравими кольорами. В творчості людина розкривається, передає своє власне бачення світу,свої емоції, почуття, тому мистецтво відіграє дуже важливу роль в нашому житті. І сьогодні ми творитимемо. В Україні розповсюджені найрізноманітніші форми народного декоративно-прикладного мистецтва. Його ще називають ужит­ковим, тому що всі його витвори, перш за все, є предметами, що використовуються в побуті людини, у повсякденному житті.

Діти, ми з вами вивчали види народного декоративно-прикладного мистецтва, але понад усе виділяється витинанка. Українські народні витинанки – яскравий, своєрідний вид народної декоративної творчості. Та спільним для всіх найрізноманітніших форм декоративно-прикладного (ужиткового) мистецтва є те, що в основі їх ле­жить стилізація. Тому зображення у декоративно-прикладному мистецтві спрощені за формою та кольором, контрастні та ла­конічні, а від того ще більш виразні. Серед розмаїття форм народного ужиткового мистецтва Ук­раїни виділяється витинанка

Витинанка - це дивовижна річ, сюжетні та орнаментальні прикраси житла, ажурно або силуетно витяті ножицями, вирізані ножем з білого й кольорового паперу. Їх використовували для прикрашання стін, вікон, полиць, груб, коминів, печей.

Давайте роздивимось витинанки української майстрині Марії Руденко. Видатного майстра народної творчості України ( Вінницької області) записала понад 3000 народних пісень, тисячі прислів’їв та приказок, казок, легенд, переказів, замовлянь, голосінь, виготовила не одну тисячу оригінальних витинанок, відомих в усьому світі. ( Перегляд презентації)





Повідомлення учнів

Учень1

У давнину в Україні вирізані картинки вішали на стіни й вікна, а паперові серветки з красивими краями-китицями прикрашали полиці для посуду та буфети. Господині пишалися кількістю вирізаних отворів. Ажурні витинанки були відомі ще з V ст. до нашої ери. Це були вироби зі шкіри, хутра. А перші вирізані з паперу прикраси з’явилися в Китаї. Найдавніші українські витинанки – фіранки. Виготовляли один раз на рік, навесні. Тоді за звичаєм білили стіни, поновлювали внутрішнє оздоблення хати. Пізніше витинанки приурочувались до основних подій у житті селян, і кожній відповідала певна композиція: до жнив – врожайна,на заручини – заквітчана, на весілля – весільна. Народні витинанки як прикраса сільської хати з'явилися у середині XIX ст. Найбільш розповсюд­женими були на Прикарпатті, Поділлі та Придністров'ї.

Учень2

Мотиви української витинанки надзвичайно різноманітні. Та в кожному з регіонів України народні майстри витинають зоб­раження, яке називається «вазон». Його символічний образ зустрічається в прикладному мистецтві не тільки України, а й в багатьох інших краї­нах Європи та Близького Сходу з найдавні­ших історичних епох. Місцем виникнення цього мотиву вважається давня Ассирія. Композиційне розміщення елементів за принципом вазона або букета широко ви­користовувалось не тільки у витинанках, а й в килимарстві та розписі. Зображенням вазона прикрашали посуд, одяг, інтер'єр хати, печі.

Вчитель образотворчого мистецтва

Витинанки поділяються на:

  • ажурні – зображення розміщується в прорізах;

  • силуетні – зображення виступає силуетом;

  • одинарні – виготовлені з одного аркуша паперу;

  • складні – у вигляді аплікацій, з декількох аркушів паперу, багатоколірні.( Перегляд зразків витинок). Обговорення.

Послідовність виготовлення витинанки:

Складаємо аркуш паперу навпіл і на одній стороні малюємо малюнок.Після вирізання з’являються два однакові зображення. Треба слідкувати, щоб зображення торкались один одного, спочатку вирізають внутрішні дрібні деталі, потім контур. Після вирізання, малюнок вирівнюється та наклеюється на папір чи картон. ( Розповідь вчитель супроводжує демонстрацією виготовлення своєї витинанки)

Повторення правил техніки безпеки.
VI Практична робота ( Виготовлення витинанки « Святкова»)

Робота в групах « Спільний проект» .

Звучать музичні записи

Діти об’єднуються в групи по чотири учні, кожна група отримує завдання створити витинанку до свята, призначається керівник групи, робота розподіляється між членами групи. По закінченні роботи керівник захищає прект групи, при цьому представники інших груп є експертами.

Робота оцінюється.

Вчитель української мови та літератури

Розповідь про процес праці відповідає на питання як це виготовили?

як це виготовити? Така розповідь включає в себе перелік певних трудових операцій у тій послідовності, в якій їх виконували ( або слід виконувати), щоб одержати результат, тобто продукт праці. Речення розповіді про процес праці складаються так: « даним» є назва особи, що виконує певну роботу; назви трудових операцій є « новим».

Д Н Н

Учні на уроці образотворчого мистецтва фарбували та вирізали витинанки.

Розповідь про трудовий процес може бути складена в науковому, діловому або художньому стилях

Особливістю розповіді про процес праці, складеної в науковому або діловому стилях, є те, що трудові операції, проякі йдеться, стососуються не конкретної, а узагальненої, будь-якої особи взагалі. Трудові операції не стосуються і певного часу. Мається на увазі, що так роблять усі й завжди: Схотілося тобі, приміром, їсти – зробив із трьох паколів триніжок, почепив до нього на дротинці казанок з водою і вари собі куліш, галушки чи кашу. ( Григір Тютюнник).

Назви виконавця трудових процесів у такій розповіді може і не бути. Для назви дій найчастіше вживають дієслова третьої особи множини: роблять, скріплюють, розфарбовують.

У наукових та ділових розповідях про трудові процеси часто використовують поєднання слів можна, треба, слід із неозначеною формою дієслова: треба з’єднати, слід склеїти.

Ділова розповідь має характер інструкції, її мета – передати точні узагальнені відомості про процес праці. Усі слова вживаються тільки в прямому значенні.

Мета художньої розповіді про процес праці – викликати певне ставлення до самої праці, до її виконавця або результату. Така розповідь емоційна, образна.. Добором відповідних художніх засобів, а також уживанням оцінних слів можна передати ставлення до праці, до людини, що її виконує, до зробленої нею роботи: Запускали волосінь вглибину, і, коли риба клювала, волосінь билась на пальці, як жива. ( М. Коцюбинський).

Інколи в текстах художнього стилю з метою більш виразного пояснення людського настрою, внутрішнього стану чи самооцінки використовують такий художній засіб, як аналогія. Аналогія нагадує розгорнене порівняння, коли характеристику одних явищ заміняють розповіддю ( чи описом) інших, більш зрозумілих читачам і гранично різних. Трапляється, що якийсь епізод з людського життя ( певні вчинки, процес становлення характеру, формування певних рис) порівнюють із процесом праці.

Кожна людина твориться, самонароджується. Хто ти є поки що? Кавалок глини сирової, пластичної. Бери цей кавалок в обидві жмені і мни – доти, поки з нього не вийде щось тверде, окреслене, перемяте. Мни глину, поки не відчуєш під мозолями кремінь. Творися ж. ( за В. Стусом)
VI. Ознайомлення учнів з текстом переказу «Витинанки»

Витинанки

Коли в наших предків з ‘явилися перші віконця зі склом, це були невеличкі отвори. Майстри виготовляли скло для тих віконець, розкочуючи скляну кульку. Тому й віуонечко було круглим. Пізніше для вікна використовували вже чотири скляних кружечки. Чотири тому, що вікно – це погляд на всі чотири сторони світу.

Сонячне проміння, проникаючи крізь вікно у хату, несло радість. Сонце дарувало врожай, тому його світло люди шанували. Щоб зосередити на ньому увагу ще більшу, вікна прикрашали витинанками зі шкіри.

Згодом скло стало прозорішим, його навчилися робити великим і різати на квадрати. Витинанки вирізали та наклеювали тепер вже на шибки. На зміну шкіряним прийшли витинанки паперові.

Витинанки були виявом передсвяткової радості. Йшли жито сіяти – клеїли витинанку відповідну. Збирали врожай – клеїли « врожайну». Якщо була в хаті молода дівчина, клеїли витинанку, яка розповідала про це. А там уже й «весільна» на шибці з’являлася…

Поступово тісно ставало витинанкам у вікнах, їх почали клеїти на стінах, полицях. Почали вирізувати витинанки для забавки дітям.

Для витинанок беруть тонкий папір і фарбують його в червоний, рожевий, синій, зелений кольори. Багатокольорові витинанки ріжуть з паперу білого. А потім фарбують окремі деталі. Папір складають учетверо, а то і більше. Потім витинають так. Щоб не було суцільних розрізів. Щоб усі елементи були єдиними.

Наклеюють витинанки крохмальним клейстером.

Відгомін традиції витинання ми спостерігаємо й досі. Бачили вікна висотних будинків. Прикрашені паперовими сніжинками перед новорічним святом? А книжкові полиці, оздоблені гарним паперовим мереживом?

Орнаментальні мотиви витинанок зустрічаються нині на тканині та на шпалерах ( За Н.Кочережком, 240 слів)

Колективне складання плану

  1. Віконця в домівках наших предків:

а) розкатана скляна кулька;

б) чотири скляних кружечки – погляд на чотири сторони світу;

в) пошана до сонячного світла виявлялася у прикрашанні вікна витинанками;

2. Витинанки – вияв педсвяткової радості.

3. Тісно стало витинанкам на вікнах.

4. Як виготовити витинанку:

а) фарбування паперу;

б) складання аркуша;

в) вирізування;

г) чим наклеїти витинанку.

5. Відгомін давньої традиції у сучасному побуті.

-Мовностилістичний аналіз тексту.

1. Пояснити лексичне значення слів: клейстер, орнаментальні мотиви.

2. Знайти в тексті опис процесів праці. Які образні засоби використав автор?
VII. Повторне читання тексту.

VIII. Самостійна робота учнів над переказом на чернетках.

Детально переказати зміст тексту « Витинанки», який містить розповідь про процес праці.

VII Підсумок уроку

IX. Домашнє завдання.

Дописати переказ. Усно скласти твір-опис у науковому стилі, уявивши ситуацію: ви створюєте sms-повідомлення і відправляєте його своєму другові.

Схожі:

Урок №4 УСНИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ ОПИСУ...
Прослухати текст. Визначити тип мовлення. Довести належність тексту до художнього стилю. Дібрати заголовок
Зв’язне мовлення Вибірковий письмовий переказ тексту розповідного...
Мета уроку: Формувати у п’ятикласників уміння складати план тексту та переказувати зміст почутого, дотримуючись відповідних вимог...
Календарно-тематичне планування з української мови (8 кл.) І семестр
Усний стислий переказ розповідного тексту з елементами опису місцевості в художньому стилі
I. Загальна характеристика
Фонетичне читання,переклад (без словника) та переказ тексту (обсяг 2-2,5 сторінки) з виділенням основної думки. Кількість незнайомої...
Урок №5 ПИСЬМОВИЙ СТИСЛИЙ ПЕРЕКАЗ РОЗПОВІДНОГО ТЕКСТУ З ЕЛЕМЕНТАМИ...
Овленнєво-комунікативні вміння здійснювати типологічний, композиційний і змістовий аналіз художнього тексту розповідного характеру...
Тема. Урок розвитку зв язного мовлення. Переказ тексту «Герб-тризуб» Мета
Обладнання: демонстраційний матеріал «Моя країна — Україна», плакат «Державні символи України»
ОПИТУВАЛЬНИК САМООЦІНКИ СХИЛЬНОСТЕЙ ДО РІЗНИХ ТИПІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Ця мето­дика містить групування видів праці з врахуванням ряду класифікаційних ознак: об'єкта праці, знарядь праці, а також їх вимог...
Тематична контрольна робота з теми «Правопис іменників» (диктант)
Особливості опису природи. Усний докладний переказ тексту з елементами опису природи
План-конспект уроку №28 Тема: Автоматизована система «Електронний переказ»
Мета: Ознайомити учнів з принципом роботи ««Електронний переказ», його можливостями
Складіть розповідь з елементами діалогу, де ви розповідаєте про ваш...
Розпочніть розповідь словами: А це було так. Одного літнього (осіннього, зимового, весняного) дня (ранку, вечора) я йшов (сидів,...
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка