Розробила вчитель української мови та літератури Луганської СШ №46 Шукалова Олена Борисівна


Скачати 66.66 Kb.
НазваРозробила вчитель української мови та літератури Луганської СШ №46 Шукалова Олена Борисівна
Дата04.01.2014
Розмір66.66 Kb.
ТипДокументи
bibl.com.ua > Література > Документи
Розробила вчитель української мови та літератури Луганської СШ № 46 Шукалова Олена Борисівна

Українська література

6 клас

Урок №

Слайд 1(до початку)

Тема. Добро і зло у нашому житті (за оповіданням С. Черкасенка «Маленький горбань»)
Мета: продовжити роботу над аналізом твору; розкрити характери Павлика та Захарка, їх поведінку, вчинки, стосунки з іншими дітьми; осмислити роль високих моральних якостей у становленні власної особистості; розвивати культуру зв’язного мовлення учнів, пам’ять, логічне мислення, уміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження, робити висновки, розвивати навички ведення дискусій щодо проблемних питань; виховувати моральні якості (чемність, доброзичливість, вміння слухати інших);

виховувати толерантне ставлення до людей, почуття любові до життя – найбільшої цінності людини.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації
Хід уроку

Зло нічого не дає, крім зла.

Воно забирає в людини не

лише гідність, а й красу.

В. Сухомлинський
І. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя.

Сьогодні ми з вами продовжимо роботу над оповіданням С.Черкасенка «Маленький горбань», розкриємо образи Павлика та Захарка, спробуємо зрозуміти й пояснити їх вчинки. Мова піде про вічні цінності людини – добро, милосердя, красу людської душі. Ми маємо замислитися, чому в людських стосунках буває так багато зла.

А епіграфом до уроку будуть слова відомого педагога… Слайд 2

Як ви їх розумієте?
ІІ. Повідомлення теми, мети, завдань, проблемного питання уроку

Тема уроку «Добро і зло в нашому житті», наприкінці якого ми маємо відповісти на таке питання: Слайд 3 «Чи можливо зберегти красу свого серця, храм своєї душі серед жорстокості?!»

ІІІ. Мотивація навчання школярів

Слово вчителя. Слайд 4

Подивіться на екран, послухайте рядки із поезії Шевченка (Демонстрація ілюстрації І. Їжакевича до поезії Т. Шевченка «І золотої й дорогої...»)
Декламація:
А іноді така печаль

Оступить душу, аж заплачу.

А ще, до того, як побачу

Малого хлопчика в селі.

Мов одірвалось од гіллі,

Одно-однісіньке під тином

Сидить собі в старій ряднині.


  • Що ви можете сказати про цього хлопчика?

  • На кого з героїв даного він схожий? (Павлик) Слайд 5, 1-й клік

ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

  1. Бесіда з елементами дискусії.

Отже, жив собі хлопчик Павлик, і був він не такий, як усі.

  • Чим же відрізнявся Павлик від інших дітей?

Горб (зачитати опис горба)

Очі (зачитати опис очей)

Кажуть, що очі – дзеркало душі.

  • Що ми можемо сказати про душу Павлика по його очах?

Так, хлопчик і справді був незвичайний і постійно страждав від цього.

  • Хто найбільше ображав Павлика? (Захарко) Слайд 5, 2-й клік

  • Що ми можемо сказати про зовнішність Захарка?

  • Про що нам розповідають його очі?




  1. Робота в парах. Порівняльна характеристика Павлика та Захарка (прийом «Кола Венна»)

Слайд 6 (порожні кола) Прошу вас порівняти зовнішність, характер, умови життя обох хлопців.


Нормального зросту,

гарний, без видимих вад
Злий, жорстокий,

знущається над

іншими , думає

тільки про себе,

палить, краде

Малий на зріст, з великим

горбом, має сині очі.
Добрий , чуйний,

любить

природу, мрійливий,

цікавий співрозмовник,

здатний пробачати
Павлик Захарко


Однолітки, живуть в одному селищі


Після обговорення Слайд 7

  1. Бесіда з учнями.

Отже, ми бачимо зовсім різних хлопчиків, як зовнішньо, так і внутрішньо.

  • Чому, на вашу думку, така різниця між хлопцями?

Вони ж зростали приблизно в однакових умовах. Захаркові навіть було простіше, тому що він не мав видимих вад.

- Хто виховував Захарка?

- Хто виховував Павлика?

- Які риси характеру прищепили мама й дідусь Павликові змалечку?

- Що впливало на формування таких Павликових рис, як багата творча уява, ніжність і доброта, захист скривджених, справедливість?

- Чому Павлик не дозволив дідусеві й матері помститися за своє побиття?

- Чому діти не знущалися над Захарком?

- Чи має Павлик яку-небудь силу? Доведіть.

5. Творче завдання. Слайд 8 (з кліка)

Уявіть, що Захарко і Павлик – ваші знайомі. Ви стали свідками подібної ситуації. Що б ви сказали обом хлопцям? (завдання виконується під музику)

Зачитування результатів.
V. Закріплення вивченого матеріалу

  1. Слово вчителя Слайд 9 (1-й клік)

На дошці ви бачите зів’ялу квітку. Чому вона стала така? (Так, вона змарніла через людську байдужість, жорстокість, нестачу уваги, а можливо, й тепла). Що допоможе їй знову стати красивою?

Давайте уявимо, що це не квітка, а людська душа. Від чого вона може так постраждати? Що допоможе їй відновитися, що зможе підтримувати в ній життя? Прошу вас об’єднатися в групи й колективно знайти відповіді.

  1. Робота в групах

Учні в групі на окремих аркушах пишуть слова-відповіді (по 2 від групи), які розташовуються навколо малюнка на дошці. Коли простір заповнюється, картинка змінюється на свіжу, здорову квітку. Слайд 9 (2-й клік). Запам’ятайте, що людська душа тендітна і вразлива. Занапастити її просто, а відновити дуже складно, інколи навіть неможливо. Допомагайте іншим якщо не фізично, то хоча б підтримайте морально.

  1. Слово вчителя.

Про вплив добрих слів на людину писав ще Шевченко: Слайд 9 (3-й клік)

Ну що б, здавалося, слова...

Слова та голос — більш нічого.

А серце б’ється — ожива,

Як їх почує!..

  1. Відповідь на проблемне питання.

А зараз давайте повернемося до проблемного питання Слайд 10 й спробуємо відповісти на нього. (Красу душі серед зла зберегти можна, але це дуже складно. Людина буде потребувати підтримки оточуючих.)


  1. Читання легенди вчителем (на фоні музики).

А завершити нашу сьогоднішню розмову мені б хотілося легендою.

Слайд 11 Жив на світі один запальний юнак. Одного разу його батько дав йому мішечок із цвяхами Слайд 12 й наказав кожного разу, коли той не стримає свого гніву, вбивати по цвяху в стовп. Слайд 13 Першого дня було вбито декілька десятків цвяхів. Слайд 14 На другому тижні він навчився стримувати свій гнів. І з кожним днем кількість цвяхів, що забивав юнак, почала зменшуватися. Він зрозумів, що легше контролювати себе, ніж вбивати цвяхи. І нарешті настав той день, коли хлопець не забив жодного. Він розповів Слайд 15 про це батькові. Той сказав, що кожного разу, коли юнакові вдасться стриматися, треба буде виймати Слайд 16, 17 по одному цвяху. Йшов час, і настав день, коли не залишилося жодного забитого цвяха. Тоді батько підвів Слайд 18 сина до стовпа і сказав: Слайд 19 «Бачиш, скільки тут дірок? Він уже ніколи не буде таким, як був раніше. Коли робиш людині щось зле, у неї на душі залишаються такі ж шрами, як ці дірки. І не важливо, скільки разів потім ти вибачишся, шрами залишаться!» Слайд 20


  1. «Мікрофон»

  • Що ви зрозуміли сьогодні на уроці?

  1. Заключне слово вчителя


Добро і зло панує в світі.

Це знають всі – дорослі й діти.

Війну одвічную веде

Та переможця не знайде.

В казках добро перемагає,

В житті не часто так буває.

Добро і зло живе в тобі,

Хто вище сам скажи собі.

Проаналізуйте свою поведінку і поводьтеся так, щоб ні в кого в душі не залишилося шрамів, нанесених вами. Слайд 21
VІ. Домашнє завдання

Відповісти на питання: «Чим ми можемо допомогти людям із особливими потребами?»

Достатній рівень: у формі плану.

Високий: у формі міні-твору.

VІІ. Оцінювання

Схожі:

Дидактичний матеріал по формуванню здоров’язберігаючої компетентності...
Автор: Олена Миколаївна Рябко – вчитель української мови і літератури КЗ «Гуляйпільськи колегіум «Лідер» Гуляйпільської районної...
Урок-подорож з української мови та математики
Підготували вчителі української мови та літератури Т. А. Панченко та математики І. В. Каламбет Сєвєродонецької загальноосвітньої...
Хомін Наталія Михайлівна вчитель української мови та літератури ЗОШ...
Хомін Наталія Михайлівна вчитель української мови та літератури ЗОШ І-ІІІ ст с. Павлівка
Урок української літератури в 5 класі підготувала вчитель-методист...
Тема. Василь Симоненко – витязь молодої української поезії. «Цар Плаксій та Лоскотон». Казкова історія і сучасне життя. Характеристика...
Реалізація ідей О. А. Захаренка в роботі вчителя рідної словесності
Вчитель української мови та літератури, вчитель-методист, заслужена вчителька України Г. О. Вовчанівська
Та загальні тенденції розвитку
Тренер – Гончарук Оксана Іванівна, вчитель української мови та літератури, «спеціаліст вищої категорії», «вчитель-методист» Кіцманської...
«Культура мовлення» Кривий Ріг
Автор: Найденко Римма Миколаївна – вчитель української мови і літератури Криворізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №126,...
Урок формування практичних умінь і навичок. Обладнання: підручник,...
З метою виховання в сучасної молоді любові до театрального мистецтва у Багатопрофільному ліцеї для обдарованих дітей вчитель української...
План конспект уроку Української мови Підготувала та провела Вчитель...
Мета: сформувати уявлення учнів про числівник як частину мови, вчитися визначати морфологічні ознаки числівника; розвивати творчі...
Програма курсу за вибором 10-11 кл
Шокур О. В., вчитель української мови і літератури Канівської гімназії імені Івана Франка
Додайте кнопку на своєму сайті:
Портал навчання


При копіюванні матеріалу обов'язкове зазначення активного посилання © 2013
звернутися до адміністрації
bibl.com.ua
Головна сторінка